Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på en måte både latterlig men også veldig logisk at denne rettsaken tar så mye tid og resurser som det gjør, selv om det ikke er tvil om at han drepte 77 personer, flere skadde mange og bombingen av stortings kvartalet.

Alle har rett på en skikkelig rettssak, uansett hva man har gjort.

Men jeg får en følelse av at denne saken blir litt vel mye sirkus, når man ser nyhetsoppslag om at folk må forlate rettssalen på grunn av at de blir vist innhold som er for mye for de (noe jeg kan forstå) så mener jeg ikke at en rettssak er en plass hvor ofre og pårørende skal gå for å se at den tiltalte blir dømt som en del av prosessen for å komme seg videre eller som en form for "hevn".

Det blir nok forsinkelser og styr som det er i en sak som dette, de som går til en rettssak bør i mine øyne også være klar over hva de kan bli utsatt for inne i salen, kan man ikke takle dette så bør man heller ikke gå inn. I en sak som pågår over såpass lenge så blir alle forstyrrelser en ganske betraktelig forsinkelse.

På mange måter har det nok vært bedre om det var en mulighet for å se rettsaken uten å faktisk være der slik at man ikke forstyrrer prosessen.

Endret av weebl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men jeg får en følelse av at denne saken blir litt vel mye sirkus, når man ser nyhetsoppslag om at folk må forlate rettssalen på grunn av at de blir vist innhold som er for mye for de (noe jeg kan forstå) så mener jeg ikke at en rettssak er en plass hvor ofre og pårørende skal gå for å se at den tiltalte blir dømt som en del av prosessen for å komme seg videre eller som en form for "hevn".

Vi som ikke har vært der synes jeg ikke skal komme med slike usakligheter. Man kan ønske å følge rettssaken uten å nødvendigvis takle alt som legges frem.

Lenke til kommentar

Så klart kan jeg forstå at pårørende vil følge rettssaken! men jeg mener også at en stor sak slik som dette burde pågå med minimale forstyrrelser og at det dermed hadde vært mere hensiktsmessig med en form for utvendig tilskuersituasjon hvor reaksjoner og forstyrrelser som skjer fra tilskuere ikke vil forsinke rettssaken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er på en måte både latterlig men også veldig logisk at denne rettsaken tar så mye tid og resurser som det gjør, selv om det ikke er tvil om at han drepte 77 personer, flere skadde mange og bombingen av stortings kvartalet.

Vel, det burde være tvil blandt normalt tenkende mennesker. For vi har ikke fått presenter noen bevis fra politiet, bare bilder av biler osv. og påstander og hva bildene viste.

Ellers har vi også fått en masse løgner og bortforklaringer fra politiet om hvorfor de ventet så lenge før de rykket ut.

Vi har også fått se et bilde av en person i politiuniform som de sier viser Breivik, men dette bildet er var en fofalskning produser i etterkant, dvs produsert av politie selv.

Pesonen vi så på bildet er mindre og spinklere enn Breivik, og han/hun har politinuniform, noe som Breivik ikke hadde. Han hadde bare noe som lignet på politiuniform.

Videre hadde denne personen lårlomme på høyre lår, Breivik hadde lårlomme på venstre lår da han ble arrestert på utøya.

Jeg er heller ikke villig til å tro at kun en person kunne klare å drepe nesten hundre personer på utøya med rifle og på så forholdsvis kort tid, undommene sto jo ikke stille for å vente på å bli drept, de løp til alle kanter og måtte aktivt innhentes og skytes.

I tillegg gikk det jo litt tid for å skyte etter de som prøvde å svømme fra øya.

Breivik var ikke alene om dette, og han ble manipulert til å gjøre det han gjorde.

Han må uansett ta ansvaret for sine gjerninger, men jeg klarer ikke på noen måte å dømme han for dette.

Han var som sagt ikke alene, og før vi får tak i de som var sammen med ham om dette, og ikke minst bakmennene som manipulerte ham til å gjøre det, så kan jeg på ingen måte anerkjenne denne rettssaken mot Breivik.

Breivik blir nok ikke uskyldig dømt, men han blir dømt for mye mer enn det han har gjort, og bakmennene som har brukt Breivik som syndebuk de sipper unna.

Det er også stor sannsynlighet for at det er noen av disse bakmennene som nå sitter på den siden som skal dømme ham.

Lenke til kommentar

Breivik får garantert ikke noen rettferdig rettssak, og denne rettsaken vl nok også bli utnyttet i valgkampen for ap.

Det at de lager så mye sirkus og oppstyr om denne saken er fordi de vil hjernevaske folket og avlede oppmerksomheten fra alle uregelmessigheter og manglende bevis, saamt alle løgner og tåpelige bortforklaringer fra politiet.

De vet at noen som ennå er i stand til å tenke selv har stilt store spørsmål ved denne saken, og derfor må de kjøre på for fullt med hjernevasking og utnytte folkets hat mot Breivik før det er for sent og folk flest våkner av dvalen.

Lenke til kommentar

Dette er en sak som det blir lagt enorme ressurser i, jeg syns det er mildt sagt interessant at noen kan tro de ser/tolker/forstår noe ingen av de som jobber med saken har sett.

Uhm... du veit like godt som meg at vi har en liten kjerne sterkt sinnsforvirrede personer tilknyttet diskusjon.no så noen stor overraskelse er det vel ikke. De har jo tross alt holdt det gående med konspirasjonsteorier og propaganda her inne siden 22 juli 2011.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Baltazar. For å drepe noen med en rifle så kan man faktisk få til det ved å sikte på målet og avfyre skuddet på opptil flere hundre meters avstand. Man må altså ikke helt inntil målet for å treffe det.

Har du noen gang skutt med rifle mot mål i full bevegelse ?

Lenke til kommentar

@Baltazar. For å drepe noen med en rifle så kan man faktisk få til det ved å sikte på målet og avfyre skuddet på opptil flere hundre meters avstand. Man må altså ikke helt inntil målet for å treffe det.

Har du gjort verneplikten din?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du gjort verneplikten din?

Har ikke noe med sakenå gjøre. vennligst ikke prøv å avledoppmerksomheten ved å stille flere dumme spøramål.

Lenke til kommentar

Mot viltmål og vilt ja. Jeg treffer tilogmed. Mot ungdom på sommerleir nei.
Lenke til kommentar

Ja. Avhengig av retning målet beveger seg, er det ikke lett å si om det er enkelt eller vanskelig. Men da de fleste løper bort i fra han i en retning, er det nok ikke vanskelig å skyte dem.

Det er faktisk ikke vanskelig å skyte med et våpen i det hele tatt, og har man god trening og mye skyteøvelser, er det heller ikke vanskelig å treffe riktig. Det gjelder bare å være rolig og kontrollert.

Så ja, det er fullt mulig å ta livet av så mange på den timen det foregikk der oppe. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...