Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gutten i vannet, som veivet med armene, han har fortsatt ikke gitt et intervju? Lurer så fælt på hvordan det går med han

 

Han ene på sydspissen som overlevde som har vært mye i mediene (Pracon eller hva han heter) uttalte iallefall en gang at han med hendene i været overlevde, så da har det sikkert gått bra med ham. :yes:

 

Det er iallefall en god-nyhet etter alle tragediene vi har hørt fra 22/7-11.

 

Mener dere ikke han gutten som NRK helikopteret filmet, som ble siktet på av Brevik? Det er jo nemlig Adrian Pracon, han er med i flere dokumentarer, blant annet The killers mind. (se intervju 23:40)

 

Brevik siktet på han men bestemte seg for å ikke skyte, så skøt han noen andre før han ombestemte seg og skjøt gutten i skulderen, han overlevede ved å spille død eller noe sånt.

 

Det var ikke Pracon, men Pracon fortalte i et av intervjuene at han med hendene i været også overlevde. Jeg har ingen link til det her og nå.

Lenke til kommentar

Det har vært mye snakk om bilder i fra Utøya. Og det er ikke lenge siden en svensk fotograf vant en pris med bilder i fra Utøya. Disse bildene var usensurerte, og det ble et ramaskrik, i fra diverse forståsegpåere, AUF og noen medier inkl Dagbladet. Dette var "huffhuff". Hva ligger på fremsiden av Dagbladet.no i dag..? Jo, nemlig et close-up bilde av en skutt 2 åring i Afganistan. Men det er liksom greit det..

 

post-44035-0-04078200-1331498245_thumb.jpg

 

Forstå det den som kan.. Dobbeltmoralen lenge leve.. :ph34r:

 

Du ser sikkert den åpenbare forskjellen mellom å bombardere familier med bilder fra en traumatisk opplevelse og det å vise bilder fra en helt annen hendelse ett helt annet sted, i en kilde, som de involverte sannsyneligvis aldri vil ha befatning med. Å være kritisk er bra, men å slenge ut dobbeltmoral her blir veldig malplassert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser sikkert den åpenbare forskjellen mellom å bombardere familier med bilder fra en traumatisk opplevelse og det å vise bilder fra en helt annen hendelse ett helt annet sted, i en kilde, som de involverte sannsyneligvis aldri vil ha befatning med. Å være kritisk er bra, men å slenge ut dobbeltmoral her blir veldig malplassert.

Deltagerne, dommerne og de aller fleste som ser bildene som vant fotoprisen det er snakk om har ingen befatning med Utøya. Så hva er den store forskjellen? Hvorfor skal man nekte internasjonale media å bruke fotografier fra Utøya mens vi selv skal ha døde 2-åringer fra andre steder i verden på avisenes forsider uten at det er et problem?

 

Det er faktisk dobbeltmoral, selv om Utøya-tragedien er nærmere for nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skytingen virker motbydelig systematisk.

På hvilken måte?

 

Det har vært mye snakk om bilder i fra Utøya. Og det er ikke lenge siden en svensk fotograf vant en pris med bilder i fra Utøya. Disse bildene var usensurerte, og det ble et ramaskrik, i fra diverse forståsegpåere, AUF og noen medier inkl Dagbladet. Dette var "huffhuff". Hva ligger på fremsiden av Dagbladet.no i dag..? Jo, nemlig et close-up bilde av en skutt 2 åring i Afganistan. Men det er liksom greit det..

 

post-44035-0-04078200-1331498245_thumb.jpg

 

Forstå det den som kan.. Dobbeltmoralen lenge leve.. :ph34r:

Det er litt forskjell på hvor nær ting er. Afghanistan er veldig langt unna, men når noe skjer her i Norge så er det naturlig at nordmenn reagerer mer.

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2012/02/06/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/22_juli/terrorangrepet/20099746/

 

"En person ringte i fjor vår til departementene og snakket om et manifest, samt truet med å skyte AUF-ere."

 

hadde jeg vært direkte pårørende hadde jeg krevd avgang av samtlige personer i kvartalet som hadde hørt om denne samtalen, å ikke viderformidle dette til politi eller aktuelle ungdommer m.foresatte er for meg værre en sinnsforvirret. :cry:

 

kommer ingen til å stå til ansvar for dette!? akkurat som det ikke ble diskutert rundt kaffebordet :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mmm, den saken der er faktisk det beste eksempelet jeg kan tenke meg, for ikke å si det eneste eksempelet, på at PST burde ha oppdaget Breivik. De idiotiske 121kr kjemikalie-greiene er det ikke rart de misset, men hvis PST ikke ble informert om den saken der er det jo faktisk et enormt problem!

Lenke til kommentar
Mmm, den saken der er faktisk det beste eksempelet jeg kan tenke meg, for ikke å si det eneste eksempelet, på at PST burde ha oppdaget Breivik. De idiotiske 121kr kjemikalie-greiene er det ikke rart de misset, men hvis PST ikke ble informert om den saken der er det jo faktisk et enormt problem!

Hvordan mener du at PST burde ha oppdaget Breivik hvis ingen informerte dem om samtalen?

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Morderen-skulle-vart-stoppet-lenge-for-6781615.html

 

"To ganger henvendte de seg til daværende justisminister Knut Storberget (Ap). Før politidirektør Øystein Mæland gikk ut i fem måneders pappapermisjon, ba de om svar på en rekke faktaspørsmål. Etter fem måneder med gjentatte henvendelser skriftlig og muntlig fikk familien rett før jul innsyn i telefonloggen til sønnen, som dokumenterte at politiet lovet ungdommene at politihelikopter var på vei."

 

klarer ikke å forestille meg hvor forbannet jeg hadde vært hadde jeg vært pårørende etter all arroganse og pisspreik i media fra den forbanna regjeringen, maken til kyniske folk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er overbevist om at PST misset ABB pga at de ikke skjønte og fortsatt ikke har skjønt bakgrunnen for dette. Når de feiltolker hvorfor ting har skjedd og feiltolker hva som kunne skje fordi de ikke skjønenr hva som skjer så leter de først på feil måte for å oppdage potensielle hendelser og fortsetter å lete på feil sted for å søke etter nye potensielle farer. Det blir litt som om en person leter i en klesbutikk etter melk og brød fordi butikk er butikk og utenfor står ektefellen og skjeller ut personen fordi personen ikke finner melk og brød i feil butikk. Skal man dra bildet lenger så skaper det nok oppmerksomhet til at VG begynner å intervjue dem mens man lager analyser om hvorfor klesbutikken ikke har melk og brød. Ingen tør ta tak i sakens egentlige fakta og derfor lærer ikke pst noe som helst og vil heller ikke finne neste potensielle fare.

 

Jeg er også overbevist om at mye av det traumatiske bunner i at de direkte involverte blir løyet til og man skaper en oppkonstruert virkelighet bare for å spre frykt i befolkningen. USA har gjordt dette i mange år, og da må norge følge samme eksempel. Å holde befolkningen konstant redde skaper en vilje til å øke bevilgninger til nivåer man bare kunne drømme om. Om man må feilinformere for å oppnå dette, om man må skape masse frykt for å oppnå dette så er det helt greit fordi hensikten helliger middelet. Alle slike saker skaper både vinnere og tapere. Vinnerne er de som bruker hendelsene til å øke bevilgninger, politisk oppslutning, økt salg, reklame og taperne er de som ble rammet. Noen sitter på kontorene sine og kalkulerer iskaldt om man går i pluss eller minus i slike saker...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det handler ikke om å være vis eller ha enorm kunnskap, men å tørre å se enkle fakta. Dette er tatt opp massevis av ganger før og gidder ikke dra det enda en gang. Slik man har valgt å konstruere virkeligheten får man bare la det skure og gå og leve i en livsløgn, hvis det er trygghet for noen.

Tenke litt på "Doffen har daua" reklamefilmene, hvor en mor forsøker å være omtenksom og skåne ungen sin for fakta. Det er akkurat det som skjer i denne saken. Man forsøker å skåne de berørte ved å dra en nødløgn. Om det fungerer så er det vel det folk vil høre.

Samme reklamefilm brukes faktisk i spørretimen også:

Trafikksikkerhet, utøya, whatever, doffen har daua!

Lenke til kommentar

PST stoppet ikke Breivik fordi de ville ikke stoppe ham. Og politiet saboterte fordi de ikke ville stppe ham for tidlig.

 

Dette var en planlagt falsk flagg aksjon fra myndighetene, og PST og ledelsen i politiet samt en del ledende politikere og byråkrater må ha visst om hva som skulle skje, for ellers ville dette vært umulig å fullføre.

 

Det er jo også ganske tydelig for alle selvstendig tenkende mennesker at PST, politiet, Jens Stoltenberg og en del sndre politikere føler seg ille berørt når saken nevnes, og at de forsøker å skjule noe

Lenke til kommentar

Dette var en planlagt falsk flagg aksjon fra myndighetene, og PST og ledelsen i politiet samt en del ledende politikere og byråkrater må ha visst om hva som skulle skje, for ellers ville dette vært umulig å fullføre.

Pisspreik. En slik aksjon vile vært forholdsvis lett å gjennomføre, og var også det.

Bomben var lett å lage, og vil fortsatt være det. Man kan også lage andre typer med ting man får kjøpt over disk.

 

Et dugende våpen er kansje værre å skaffe på lovlig vis, men burde være relativt lett å få tak i på andre måter.

 

Ellers er det bare å være bevist på hva man kommuniserer, hvor man gjør det og til hvem. Være tålmodig, og grundig. Planlegge alt nøye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et dugende våpen er kansje værre å skaffe på lovlig vis, men burde være relativt lett å få tak i på andre måter.

Våpene som ble brukt var vel av det lovlige slaget også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...