Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurte på en ting. Det er jo noen som ble skutt mot på Utøya som ikke er nevnt i denne tiltalen.

 

Kan ikke de, hvis de vil, gå til politiet å anmelde Breivik for drapsforsøk?

 

Det blir så merkelig. Han skal sitte inne lenge, men ikke for å skyte på deg, lissom. Kunne jeg ikke ha akseptert.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest dette skjønner jeg bedre hva de som overlever går igjennom i dag. At de har søvnproblemer er ikke rart, for å ikke snakke om psykiske ettervirkninger av ulike slag. Herlighet så kvalmt! Og da har jeg ikke en gang nevnt tilfellene der folk er blitt skutt en rekke ganger. Systematisk hele veien..

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

FML

 

Kjenner en bare blir deprimert og nedfor av å lese dette, tenk da hvordan de som faktisk opplevde dette førstehånd har det. Det finnes jo ikke ord for hvor grufullt dette er :(

 

Helt nede i 14 år, fy faen :cry:

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Helt jævlig å lese det, angrer litt, men var litt greit å få oppklart hva som skjedde med søstera til vennina mi også, da jeg har hatt absolutt ingen planer om å spør hun selv.

 

Fikk for første gang inntrykk av å hvor mange unge som ble drept, flesteparten er yngre enn lillebroren min og mange på alder med den minste broren min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

 

 

Takk for linken! Det er ikke slik at jeg kommer til å lese dette, men jeg har nå engang lastet den ned. Så får tiden vise om jeg går igjennom den. Det som er den største frustrasjonen er at norske medier sensurerer virkeligheten/historien. Hvis rett skulle være rett, så hadde de lagt en sladdet versjon for de som vil titte igjennom tiltalen, så kunne de ha lagt ut originalen, under en advarsel om at innholdet er støtende.

 

Men det er vel tegn i tiden at mediene tar på seg rollen som barnehage tanter, og skal «beskytte» oss i mot alt det «onde/vanskelige». Kan ikke akkurat si at jeg liker det altså..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har full forståelse for at de som ble rammet, uansett om de var ofre, familie, venner, venninner, politiske kollegaer osv er sterkt følelsesmessig berørt av dette.

 

Det har vært teppebombet med mer eller mindre velbegrunnede påstander i saken, og folk får vel si og mene hva de vil. Hørte bl.a det ble sagt at bare det at man VAR på øya gjorde at man var utsatt for et drapsforsøk. Dette stemmer dårlig med at gjerningspersonen unnlot å skyte de yngste, og at mange ikke ble skutt selv om det potensielt sett var mer enn nok tid og mulighet til det. Er også rimelig sikker på at å skyte mot eller skadeskyte folk utelukkende ble gjort for å skremme. Flere års skyteerfaring gjør at man treffer det man vil på den avstanden med det utstyr som skal ha blitt brukt. Det er også helt åpenbart at gjerningspersonen ikke brydde seg om å skyte flest mulig på kortest mulig tid. Det ble bl.a ringt tidlig i hendelsesforløpet med ønske om å overgi seg, men gjerningspersonen fikk ikke lov til det. Tilfeldigheter og manglende oversikt skapte konsekvenser man ikke så for seg.

 

Tiltalen går under terrorisme, definert slik: http://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme

 

Terrorisme, terrorangrep, terroranslag eller terroraksjon, er angrep (vold, trusler og lignende traumatiserende handlinger) rettet mot en befolkning for å hevne et overgrep eller som et desperat forsøk på å oppnå frykt for å opplyse eller få fram et politisk / ideologisk eller en religiøs reaksjon fra befolkningen.

 

Kort sagt, gjerningspersonen brukte terrorisme mot folkene på utøya og i regjeringskvartalet for å hevne islamiseringen av norge og for å via bl.a manifestet og medieomtalen opplyse om et politisk budskap. Sånn sett er tiltalen riktig, og beskrivende for saken. Hendelsn kan sammenlignes med en selvmordsbomber som dreper amerikanske soldater på grunn av at de okkuperer selvmordsbomberens land. Den enkelte soldat som ble drept hverken kjenner eller har noe uoppgjort med gjerningspersonen, men soldaten ble et mål som del av den store sammenhengen.

 

Man må vel også få frem at dette kun er en tiltale, og ikke en endelig dom. Uansett dom, vil dommen ankes av en av partene så man kan se frem til masse medieomtale de kommende månedene.

 

En av de mest spennende sidene vil være knyttet til det psykiske i saken. Vil man si at gjerningsmannen er psykisk frisk som har handlet rasjonelt og konsekvent mot hendelsesdagen, vil man hevde at man er psykisk syk utelukkende begrunnet med at man tar livet av andre, vil man fokusere på at ulike psykiatere kommer til ulike konklusjoner og at det kanskje er betenkelig å plukke ut den psykiateren som har den konklusjonen man ønsker, vil man stemple gjerningspersonen som psykisk syk for å lette sorgprosessen til de berørte ved å gi dem en forklaring de kan klamre seg til, vil man bry seg med å forstå bakgrunnen for å unngå at det skjer igjen og igjen, og vil politiske holdninger stemples som psykiske lidelser fremover. Disse og mange andre ting vil være en intr. del av debatten fremover, spesielt etter at den endelige dom har falt.

 

Norge har også en brun fortid med tanke på bl.a jødene, som man bl.a kan lese om her: http://vorhaug.net/politikk/ist/is/intsos/serie1/is64/norge_og_jodene.html

 

En litauisk jøde ble utvist i januar 1929. Utvisningen ble anket, men avslått. I begrunnelsen fra Justisdepartementet het det blant annet at

 

“… vi står vel altså her overfor en av disse påtrengende jøder som klorer seg fast til landet så snart de på en eller annen måte får en fot innenfor grensen. … Jeg mener vi har flere enn nok manufakturjøder her i landet. … (M)en to jøder kan gjøre dobbelt så meget skade som en. Der må gjøres noget for å demme op mot denne invasjon”.

 

Dette var altså justisdepartementet for litt over 80 år siden. Senere kjempet man mot kommunistisk invasjon, før man kjempet mot nazistisk invasjon. At endel nå kjemper mot muslimsk invasjon er sånn sett en historisk trend.

 

Det blir intr. å følge med rettsaken videre, og så er det vel bare å vente på de bøker, filmer, dokumentarer, spill osv som kommer i kjølvannet både fra overlevende, analytikere, historikere, sosialantropologer, og andre i innland og utland som vil ha sin del av kaka.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for linken! Det er ikke slik at jeg kommer til å lese dette, men jeg har nå engang lastet den ned. Så får tiden vise om jeg går igjennom den. Det som er den største frustrasjonen er at norske medier sensurerer virkeligheten/historien. Hvis rett skulle være rett, så hadde de lagt en sladdet versjon for de som vil titte igjennom tiltalen, så kunne de ha lagt ut originalen, under en advarsel om at innholdet er støtende.

 

Men det er vel tegn i tiden at mediene tar på seg rollen som barnehage tanter, og skal «beskytte» oss i mot alt det «onde/vanskelige». Kan ikke akkurat si at jeg liker det altså..

 

Pressen har et ansvar i det de skal formidle. De som er etterlatte og vennekrets av offere skal også kunne lese en riksavis uten å få brettet ut detaljer om dem de er glad i. Tiltalen er lett tilgjengelig for den som ønsker å få tilgang til den. Det er ikke noe grunnlag for å forvente at media skal presse alle groteske detaljer opp i ansiktet på folk.

Endret av Havlet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Pressen har et ansvar i det de skal formidle. De som er etterlatte og vennekrets av offere skal også kunne lese en riksavis uten å få brettet ut detaljer om dem de er glad i. Tiltalen er lett tilgjengelig for den som ønsker å få tilgang til den. Det er ikke noe grunnlag for å forvente at media skal presse alle groteske detaljer opp i ansiktet på folk.

 

Nå har det kommet frem i media at de pårørende har fått denne informasjonen av Politiet tidligere, så dette er ikke noe nytt under solen for de. Så blir jo spørsmålet hvorfor skal vi alle andre beskyttes?

Lenke til kommentar

Pressen har et ansvar i det de skal formidle. De som er etterlatte og vennekrets av offere skal også kunne lese en riksavis uten å få brettet ut detaljer om dem de er glad i. Tiltalen er lett tilgjengelig for den som ønsker å få tilgang til den. Det er ikke noe grunnlag for å forvente at media skal presse alle groteske detaljer opp i ansiktet på folk.

 

Nå har det kommet frem i media at de pårørende har fått denne informasjonen av Politiet tidligere, så dette er ikke noe nytt under solen for de. Så blir jo spørsmålet hvorfor skal vi alle andre beskyttes?

 

Det er stor forskjell på å få informasjon om noe presentert og å ha det tilgjengelig, og det å få dette dyttet opp i fjeset over lang tid og ikke selv kunne begrense inntrykkene uten å stenge seg selv inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gutten i vannet, som veivet med armene, han har fortsatt ikke gitt et intervju? Lurer så fælt på hvordan det går med han

 

Han ene på sydspissen som overlevde som har vært mye i mediene (Pracon eller hva han heter) uttalte iallefall en gang at han med hendene i været overlevde, så da har det sikkert gått bra med ham. :yes:

 

Det er iallefall en god-nyhet etter alle tragediene vi har hørt fra 22/7-11.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det har vært mye snakk om bilder i fra Utøya. Og det er ikke lenge siden en svensk fotograf vant en pris med bilder i fra Utøya. Disse bildene var usensurerte, og det ble et ramaskrik, i fra diverse forståsegpåere, AUF og noen medier inkl Dagbladet. Dette var "huffhuff". Hva ligger på fremsiden av Dagbladet.no i dag..? Jo, nemlig et close-up bilde av en skutt 2 åring i Afganistan. Men det er liksom greit det..

 

post-44035-0-04078200-1331498245_thumb.jpg

 

Forstå det den som kan.. Dobbeltmoralen lenge leve.. :ph34r:

Lenke til kommentar

Gutten i vannet, som veivet med armene, han har fortsatt ikke gitt et intervju? Lurer så fælt på hvordan det går med han

 

Han ene på sydspissen som overlevde som har vært mye i mediene (Pracon eller hva han heter) uttalte iallefall en gang at han med hendene i været overlevde, så da har det sikkert gått bra med ham. :yes:

 

Det er iallefall en god-nyhet etter alle tragediene vi har hørt fra 22/7-11.

 

Mener dere ikke han gutten som NRK helikopteret filmet, som ble siktet på av Brevik? Det er jo nemlig Adrian Pracon, han er med i flere dokumentarer, blant annet The killers mind. (se intervju 23:40)

 

Brevik siktet på han men bestemte seg for å ikke skyte, så skøt han noen andre før han ombestemte seg og skjøt gutten i skulderen, han overlevede ved å spille død eller noe sånt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...