Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det var bare et tilsvar på at det var Olum sa det var sykt å tenke på at ABB hadde drept 1 av 65000, jeg syntes ikke det var så sykt og kom med annen statistikk av samme sjanger (dødsfall) for å vise at det ikke er så utrolig sykt likevel.

Der er jeg enig. Det som virkelig er sykt er at en kar egenhendig har drept 69 mennesker. 69 taler for seg selv og det er uansett ikke nødvendig å forsøke å sette det i perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom til å tenke på dødsrisikoen. La oss si at Norge ikke sikrer regjeringsbyggene og andre viktige steder mot terror og at det skjer et tilsvarende stort terrorangrep i snitt hvert 50. år og mindre terroranslag med i snitt 10 drepte hvert 10. år i tillegg. Da vil risikoen for å dø i trafikken i samme periode være ca 200 ganger høyere. (regnet ut fra dødstall i trafikken siste 50 år). Terror er med andre ord en veldig liten risiko sammenlignet med trafikk. Skal myndighetene minimere antall dødsfall i disse to kategoriene opp mot hverandre bør de bruke langt mer penger på sikring av veier og trafikk enn på terrorsikringstiltak.

 

Dette er jo uansett tall du drar rett ut fra ræva. Neste store terroranslag kan komme neste uke for alt vi veit.

Lenke til kommentar

Regner du med store terroranslag hver uke fremover da?

 

Poenget å sette ting i perspektiv for å gi en grov ledetråd. Du må gjerne justere på tallene, men du skal justere sinnsykt mye før poenget mitt svekkes. Trafikk er og vil forbli en veldig mye risiko for det norske folk enn terror i overskuelig fremtid. Jeg går ut i fra at du også vil minimere antall dødsfall?

Lenke til kommentar

Selvsagt. Jeg prøver ikke å normalisere/sidestille terror. Bare sette ting litt i perspektiv.

 

Risiko er dessverre en lite håndgripelig ting som veldig mange ikke skjønner seg på. Derfor er det viktig med litt gode forklaringer og sammenligningsgrunnlag når man skal beskrive risiko. Særlig når det kommer til minimering av risiko så har mange veldig svevende forhold til hvor pengene bør settes inn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Neste store terroranslag kan komme neste uke for alt vi veit.

 

Jeg tror ikke det er så stor risk for noe "terrorangep" med det første.

Både regjeringen,politiet og forsvaret har nok oppnådd det de ville, nemlig å skape frykt og få folk til å akseptere flere "sikkerhetskontroller" og mer overvåking av frykt for "terrorister"

Å skape hets mot såkalte "høyreekstreme" mot nasjonalister og mot kristne samt alle som kritiserer islam eller regjeringens politikk var også et mål.

Det tredje målet som var å skape sympati og fremgang for ap er også oppnådd.

 

Så hvis ikke frykten de nå har skapt i folk skulle forsvinne og ap igjen skulle bli upopulær, så tror jeg nok ikke vi får oppleve flere slike "terroraksjoner" med det første.

 

Det er heller en annen type terror som venter oss.

Lenke til kommentar

 

 

Neste store terroranslag kan komme neste uke for alt vi veit.

 

Jeg tror ikke det er så stor risk for noe "terrorangep" med det første.

Både regjeringen,politiet og forsvaret har nok oppnådd det de ville, nemlig å skape frykt og få folk til å akseptere flere "sikkerhetskontroller" og mer overvåking av frykt for "terrorister"

Å skape hets mot såkalte "høyreekstreme" mot nasjonalister og mot kristne samt alle som kritiserer islam eller regjeringens politikk var også et mål.

Det tredje målet som var å skape sympati og fremgang for ap er også oppnådd.

 

Så hvis ikke frykten de nå har skapt i folk skulle forsvinne og ap igjen skulle bli upopulær, så tror jeg nok ikke vi får oppleve flere slike "terroraksjoner" med det første.

 

Det er heller en annen type terror som venter oss.

Så du mener at det var regjeringen, politiet og forsvaret som stod bak terroraksjonen?

Lenke til kommentar

OMFG

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/breivik-kjopte-drapsriflen-i-varnaveien-1.6439841

 

Det der er ca. 5 minutter gange fra der jeg bor

 

Det jeg legger merke til i den artikkelen der er følgende:

 

I dagens VG kommer det frem at terrorsiktede Anders Behring Breivik kjøpte en Ruger rifle hos Winge våpen i Varnaveien i november 2010. [...] - Jeg har bare sovet et par timer i natt. Jeg er sterkt preget, og jeg har en familie å tenkte på. [...] Korslund opplyser at det gikk opp for han dagen etter de grusomme terrorhandlingene at han hadde solgt våpen til Breivik.

 

Det betyr jo ikke at han sov dårlig fordi han hadde solgt ABB et våpen, men fordi VG avslørte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...