Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er igrunnen litt underlig at ikke flere begynner å stille spørsmål ved hvorfor politiet ventet slik med å gripe inn på Utøya. Politiet er jo tross alt trent for slike situasjoner, og det er også politiets jobb.

Hva vet du om det?

 

Tror ikke de som sto å vaska dekket på båten sin fritt for blod etterpå er enig med deg. Uansett var ikke innlegget mitt om hvorvidt de i ferga gjorde rett eller ikke, men om medias rett til å grave i saken. Mer demokrati, mer åpenhet. La media grave.

Hva har vasking av blod med saken å gjøre? Mitt poeng er at du på usaklig vis rakker ned på mennesker i nød. Det er ikke åpenhet å drive heksejakt og rakke ned på ofre.

Lenke til kommentar

 

- Relativt tidlig, i det han kaller operasjonen, ringte han politiets nødtelefon og kom gjennom. Han uttrykte da klart at han ønsket å kapitulere til politiets beredskapsgruppe. På det tidspunktet forklarer Breivik at han mente at han hadde utført en så omfattende handling at den ville få stor oppmerksomhet og at hans manifest ville bli kjent, som var målet hans. Det var ikke nødvendig, slik han forklarer, å ta flere liv. Det var nokså tidlig i handlingene.

 

ABB ønsket å overgi seg veldig tidlig og Politiet ga han ikke mulighet til dette?

 

- Han forklarer at han kom gjennom to ganger, men at han ikke fikk noen bekreftelse på at han kunne overgi seg. Han sier at det er det som har overrasket ham mest. Vi må få klarhet i omstendighetene rundt dette, hva som ble sagt og hvordan det ble håndtert på alarmsentralen. Det vil telefonloggene avklare, sier Lippestad.

 

Breivik forklarer videre at han fortsatte å lete etter personer på Utøya etter at han ikke fikk bekreftelse på det han kaller «kapitulasjonen.»

 

Siden Politiet ikke ga ABB noen respons på å overgi seg til Delta så fortsatte han å drepe ungdommer. Hva er det politiet drev med her egentlig, her kunne de ha stoppet hele greia på et tidlig tidspunkt?

 

Kilde

Dette blir bare tåpelig.

 

For det første visste de ikke om det faktisk var han som ringte.

 

For det andre ville det vært store muligheter for at han prøvde å lure dem inn i en felle hvis de faktisk trodde på at det var han som ringte.

 

Det at han ringte er irrelevant. Kanskje du er så naiv, men hvis politiet er så ufattelig naive at de går på noe slikt så fortjener de ikke å være politi.

 

Vi snakker her om en iskald morder som utga seg for å være politi, og som aktivt brukte løgn overfor ungdommer for å lure dem til å tro at han var der for å redde dem, bare for å plaffe dem rett ned. Hvorfor skulle man tro at han ville være ærlig overfor politiet?

 

Forøvrig ble linjen uansett brutt. Men de som hadde tatt telefonen sendte saken videre til noen andre for vurdering.

 

Eller at de trenger litt spark på baken for å komme skikkelig i gang.

Skikkelig i gang med hva?

Politiarbeid.

Det er de allerede i gang med. Til tross for stadig mindre ressurser, har oppklaringsprosenten økt.

 

Hvorfor har dem mindre ressurser?

 

Hjelper ikke om oppklaringsprosenten så lenge den er subjektiv...

 

Rune, du har en tendens til å diskutere ting du ikke vet noe om. De har mindre ressurser fordi utgiftene har eksplodert, og bevilgningene har ikke steget nok til å dekke dette. Dessuten har politiet selv måttet betale nytt nødnett, og de må betale nytt IT-utstyr i tillegg.

 

Fint om du i det minste kan la være å komme med påstander hvis du faktisk ikke har peiling.

 

Hvem er det som bevilger penger til politiet.

 

Jeg må lov å spørre siden jeg er dum og ikke vet noe

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvem er det som bevilger penger til politiet.

 

Jeg må lov å spørre siden jeg er dum og ikke vet noe

Det er bra du spør, da. Hvis du leser litt om regjeringens oppgaver, statsbudsjettet, osv. vil du finne ut mer. Politiet får bevilget penger via statsbudsjettet.

 

http://no.wikipedia....Statsbudsjettet

 

Hvem er det som styrer Statsbudsjettet da?

Stortinget. Noe du forøvrig ville ha visst dersom du hadde tatt deg bryet med å lese de to første avsnittene i teksten det ble linket til i posten du svarte på.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Hvem er det som bevilger penger til politiet.

 

Jeg må lov å spørre siden jeg er dum og ikke vet noe

Det er bra du spør, da. Hvis du leser litt om regjeringens oppgaver, statsbudsjettet, osv. vil du finne ut mer. Politiet får bevilget penger via statsbudsjettet.

 

http://no.wikipedia....Statsbudsjettet

 

Hvem er det som styrer Statsbudsjettet da?

Stortinget. Noe du forøvrig ville ha visst dersom du hadde tatt deg bryet med å lese de to første avsnittene i teksten det ble linket til i posten du svarte på.

 

 

 

Trenger ikke ta meg bryet, for det har jeg hele kontrollen på. Det jeg lurer på er om noen andre her som faktisk vet dette. Det lurer jeg mest på.....

Lenke til kommentar
Tror ikke de som sto å vaska dekket på båten sin fritt for blod etterpå er enig med deg. Uansett var ikke innlegget mitt om hvorvidt de i ferga gjorde rett eller ikke, men om medias rett til å grave i saken. Mer demokrati, mer åpenhet. La media grave.

Hva har vasking av blod med saken å gjøre? Mitt poeng er at du på usaklig vis rakker ned på mennesker i nød. Det er ikke åpenhet å drive heksejakt og rakke ned på ofre.

 

Så gravende journalistikk er bare ok om de graver i noe du ikke synes er kjipt? Hvem skal bestemme hvilke saker det er lov å grave i og ikke? Kanskje vi skulle ha et eget organ i Norge som redaksjonssjefene må få godkjenning fra før de starter en sak. La oss kalle organet Stasi.

Lenke til kommentar
Det er igrunnen litt underlig at ikke flere begynner å stille spørsmål ved hvorfor politiet ventet slik med å gripe inn på Utøya. Politiet er jo tross alt trent for slike situasjoner, og det er også politiets jobb.

Hva vet du om det?

 

 

Jeg vet en del om det.

 

Men det er ikke hva jeg vet om det som er mitt poeng her.

Jeg prøver bare å få folk til å tenke litt over saken utenfor de fastspikrede pk-rammene som myndigheter og media forsøker å tre nedover hodet på oss.

 

Men siden du så aggressivt angriper meg også her, uten å se på det jeg la fram eller kommentere mitt innlegg, så må jeg nesten begynne å lure på hvem det er du egentlig jobber for ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke ta meg bryet, for det har jeg hele kontrollen på. Det jeg lurer på er om noen andre her som faktisk vet dette. Det lurer jeg mest på.....

Da kunne du jo forsøkt å vise denne gode kontrollen i postene dine også.

 

Men siden du så aggressivt angriper meg også her, uten å se på det jeg la fram eller kommentere mitt innlegg, så må jeg nesten begynne å lure på hvem det er du egentlig jobber for ?

Sannsynligvis jobber han for PST, og er på forumet for å overvåke deg. Eller kanskje det er min jobb? Blir så fort forvirra i alt dette hemmelighetskremmeriet vet du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke ta meg bryet, for det har jeg hele kontrollen på. Det jeg lurer på er om noen andre her som faktisk vet dette. Det lurer jeg mest på.....

Da kunne du jo forsøkt å vise denne gode kontrollen i postene dine også.

 

Tenker at du bør først bli en moderator som enten gir konstruktive tilbakemeldinger eller lar være å kommentere....

Lenke til kommentar

Trenger ikke ta meg bryet, for det har jeg hele kontrollen på. Det jeg lurer på er om noen andre her som faktisk vet dette. Det lurer jeg mest på.....

Da kunne du jo forsøkt å vise denne gode kontrollen i postene dine også.

Tenker at du bør først bli en moderator som enten gir konstruktive tilbakemeldinger eller lar være å kommentere....

Jeg er ikke noen moderator, og du får svar i samme tone som du selv bruker mot andre.

Lenke til kommentar

Trenger ikke ta meg bryet, for det har jeg hele kontrollen på. Det jeg lurer på er om noen andre her som faktisk vet dette. Det lurer jeg mest på.....

Da kunne du jo forsøkt å vise denne gode kontrollen i postene dine også.

Tenker at du bør først bli en moderator som enten gir konstruktive tilbakemeldinger eller lar være å kommentere....

Jeg er ikke noen moderator, og du får svar i samme tone som du selv bruker mot andre.

 

Jeg føler meg ikke veiledet akkurat, så da kan du ikke være det heller. Jeg har heller ikke brukt mer tone enn noen annen gjør her

Lenke til kommentar

Er det sånn at man blir satt over til nærmeste politikammer når man ringer nødnummeret?

Vet ikke hvordan det er med politi, men når man ringer 113 blir man ikke det ihvertfall. Det første dem skulle vite av meg var hvor jeg befant meg, men jeg klarte ikke å få fram et ord liksom, fikk helt jernteppe :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...