Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Relativt tidlig, i det han kaller operasjonen, ringte han politiets nødtelefon og kom gjennom. Han uttrykte da klart at han ønsket å kapitulere til politiets beredskapsgruppe. På det tidspunktet forklarer Breivik at han mente at han hadde utført en så omfattende handling at den ville få stor oppmerksomhet og at hans manifest ville bli kjent, som var målet hans. Det var ikke nødvendig, slik han forklarer, å ta flere liv. Det var nokså tidlig i handlingene.

 

ABB ønsket å overgi seg veldig tidlig og Politiet ga han ikke mulighet til dette?

 

- Han forklarer at han kom gjennom to ganger, men at han ikke fikk noen bekreftelse på at han kunne overgi seg. Han sier at det er det som har overrasket ham mest. Vi må få klarhet i omstendighetene rundt dette, hva som ble sagt og hvordan det ble håndtert på alarmsentralen. Det vil telefonloggene avklare, sier Lippestad.

 

Breivik forklarer videre at han fortsatte å lete etter personer på Utøya etter at han ikke fikk bekreftelse på det han kaller «kapitulasjonen.»

 

Siden Politiet ikke ga ABB noen respons på å overgi seg til Delta så fortsatte han å drepe ungdommer. Hva er det politiet drev med her egentlig, her kunne de ha stoppet hele greia på et tidlig tidspunkt?

 

Kilde

Lenke til kommentar

Siden Politiet ikke ga ABB noen respons på å overgi seg til Delta så fortsatte han å drepe ungdommer. Hva er det politiet drev med her egentlig, her kunne de ha stoppet hele greia på et tidlig tidspunkt?

Jeg regner med at ABB uansett ville holdt på så lenge som overhode mulig. At han ikke ville gitt seg før han fikk valget mellom å overgi seg eller dø.

Det at han ringte, var bare en ekstra beskyttelse.

 

Kan man bli feigere?

Lenke til kommentar

Nei, det kan du spørre om. Men burde de ikke lagt inn noen ressurser for å undersøke? Selvsagt umulig å vite at det er han som ringer.

 

Men at han ringer for å skape en beskyttelse er nok lite trolig, han var kald og trygg på alt han gjorde på øya så tror ikke det er tilfellet. Men som han sier, ville han overgi seg tidlig da han mente han hadde drept nok.

 

Spørsmålet er jo om det er noe som kunne blitt gjort?

Lenke til kommentar

Nei, det kan du spørre om. Men burde de ikke lagt inn noen ressurser for å undersøke? Selvsagt umulig å vite at det er han som ringer.

 

Men at han ringer for å skape en beskyttelse er nok lite trolig, han var kald og trygg på alt han gjorde på øya så tror ikke det er tilfellet. Men som han sier, ville han overgi seg tidlig da han mente han hadde drept nok.

 

Spørsmålet er jo om det er noe som kunne blitt gjort?

 

Du kan tenke deg antallet telefoner som kom inn i den perioden - da er det ikke lett for den/de skarve operatøren(e) å raskt vurdere hva som er alvor eller tull. Men en liten prosedyrefeil er nok gjort her eller det er mangler i prosedyrer. En slik innringing bør settes over til overordna/person som kan opprettholde kontakten for verifisering. Men loggen vil vise klart tidspunkt og hvordan dette ble håndtert.

 

Men mente han at han hadde drept nok så kunne han da bare gått ut på kaia på Utøya og ventet på politi. Det at han forsatte med drap også etter samtalene forteller at de nok ikke kan legges for stor vekt på. Husk at i hans planlegging var det også svært viktig å overleve, da påfølgende rettssak er en like viktig del av aksjonen. Husk også at siktede var "sterkt rusa" på anabole steroider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva med... nei?

 

Det er en barnslig og tullete måte å bedrive sensur på.

Hvorfor er det det? Finns mange i dette landet som snur seg bort når de ser ansiktet til feigingen. Han promoteres alt for mye i avisene. Galskap.

Jeg føler ikke at avisene taler hans sak når de har han avbildet i avisene, ergo de "promonterer" han ikke.

 

Å heve seg over folk å drive sensur slik blir feil, skal jeg ikke få se de andre nyhetene på fronten av avisen?

Lenke til kommentar

Hva med... nei?

 

Det er en barnslig og tullete måte å bedrive sensur på.

Hvorfor er det det? Finns mange i dette landet som snur seg bort når de ser ansiktet til feigingen. Han promoteres alt for mye i avisene. Galskap.

Jeg føler ikke at avisene taler hans sak når de har han avbildet i avisene, ergo de "promonterer" han ikke.

 

Å heve seg over folk å drive sensur slik blir feil, skal jeg ikke få se de andre nyhetene på fronten av avisen?

Etter min mening er alle førstesider med bilde av han promotering. Men folk har tydeligvis forskjellige meninger om det. Og det er greit. :)

Lenke til kommentar

Promotering? De har vel ikke gjort annet enn å hetse fyren?

 

Hva skal man gjøre? Skjule det? Skal man skjule ting man ikke liker å se/diskutere? Hva slags samfunn er det du egentlig ønsker ut ifra det?

 

Om du har et problem med fremsiden til avisene, gjør to ting:

1. Si ifra til avisen.

2. Ikke kjøp den.

Lenke til kommentar

Etter min mening er alle førstesider med bilde av han promotering. Men folk har tydeligvis forskjellige meninger om det. Og det er greit. :)

Selvfølgelig er det lov til å ha forskjellig mening. Og så lenge det blir med det er det jo helt greit. Det som ikke er greit når folk begynner å sette sine meninger ut i tvilsomme handlinger og plutselig skal heve seg over alle andre. Slik oppførsel er rett og slett idiotisk. Hvis jeg hadde butikk og folk hadde begynt å ta seg til rette slik i butikken min hadde jeg bedt dem å pelle seg til helvete derfra og aldri komme tilbake igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Promotering? De har vel ikke gjort annet enn å hetse fyren?

 

Hva skal man gjøre? Skjule det? Skal man skjule ting man ikke liker å se/diskutere? Hva slags samfunn er det du egentlig ønsker ut ifra det?

 

Om du har et problem med fremsiden til avisene, gjør to ting:

1. Si ifra til avisen.

2. Ikke kjøp den.

De hetser som regel ja. All pr er god pr, ikke at det har så mye med saken å gjøre - men det ligger noe i det. Akkurat dette han ønsker - forside på forside. Den ene dagen om hans skjulte homseliv, den andre om diskusjoner med unge FRPere.

 

Hadde det vært opp til meg skulle det vært "hyll Norge som verdens beste demokrati"- og "hyll Jens Stoltenberg"-forsider istedet for det som er nå.

 

1. Å si ifra til avisen hjelper lite.

2. Jeg kjøper ikke den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

All pr er god pr, ikke at det har så mye med saken å gjøre - men det ligger noe i det.

Latterlig sagt, så all PR'en FRP har fått etter 22. juli har vært god PR?

Merkelig at de har stupt i meningsmålene ...

 

Du forklarer heller ikke hvorfor du har rett til å bestemme hva jeg og andre skal se av en avis.

Lenke til kommentar

1. Å si ifra til avisen hjelper lite.

2. Jeg kjøper ikke den.

Men du tror altså at barnslige påfunn som å snu andres aviser "hjelper"? Og spørsmålet er også hva det er ment å hjelpe for??

Det hjelper tusenvis av nordmenn som ikke takler synet av trynet hans.

 

 

All pr er god pr, ikke at det har så mye med saken å gjøre - men det ligger noe i det.

Latterlig sagt, så all PR'en FRP har fått etter 22. juli har vært god PR?

Merkelig at de har stupt i meningsmålene ...

 

Du forklarer heller ikke hvorfor du har rett til å bestemme hva jeg og andre skal se av en avis.

 

Ikke vær så trangsynt'a. Mener bare at forsider med han på er akkurat hva han ønsker.

 

Jeg vil ikke bestemme hva du og andre skal se av en avis. Jeg forsøker bare å komme med en oppfordring til å ignorere feigingen. Det forstår du vel? :)

Endret av tjotr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg vil ikke bestemme hva du og andre skal se av en avis. Jeg forsøker bare å komme med en oppfordring til å ignorere feigingen. Det forstår du vel? :)

Nei, du kommer ikke med en oppfordring, du kommer med tvangsbudskap, om at ingen skal få lov til å se ABB.

 

Som nevnt, å snu avisene er feil fremgangsmåte vist dere ønsker å få dempet publisiteten rundt han.

Faktisk ser det utifra denne diskusjonen ut til å virke mot sin hensikt.

Lenke til kommentar

Å snu avisene er å kaste drit på trykkefridomen. Avisene trykker forsidene slik dei ynskjer å presentere avisa, dei som snur aviser ynskjer å ta frå avisene retten til å presentere avisa slik dei vil.

 

Frå Store norske leksikon:

Virkelig trykkefrihet forutsetter videre ansvarsfrihet for de meninger som fremsettes, forutsatt at de ikke støter an mot straffelovgivningens bestemmelser om ærekrenkelser, sedelighetsforgåelser, brudd på taushetsplikt, oppfordring til å begå straffbare handlinger osv.

 

Om forsidene er i strid med noko av dette, er det bare å ta det til rette instans - ikkje avisstativet.

 

Eg har eit inderleg håp om at ei eller fleire aviser trykker forsida si både bå forsida og baksida, i protest mot snuaksjonane.

Endret av enixitan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...