Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Beklager OT, men er det noen som har tv2 sumo abonnement som jeg kunne fått lånt? Er ikke mulig å få kjøpt en enkelt episode. Vil gjerne se dokument 2 om Utøya

 

Send meg din epost på privat melding så kan jeg sende den til deg

Selvsagt skal og Tv2 tjene penger på slik tragedie.

NRK sin dokumentar ligger fritt tilgjengelig på deres sider, for de som vil se den.

Lenke til kommentar

ABB er et stolt og godt selskap. Jeg tviler på de liker at noen misbruker deres gode merkenavn ved å forkorte terroristens navn til ABB. Skriv heller Anders B. Breivik eller noe sånt.

 

Redigert til Jason under her: Terroristen og massemorderen er ok begreper. Drittsekken vil stride mot forumets retningslinje angående personangrep. Takk til Vice for påminnelsen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ABB er et stolt og godt selskap. Jeg tviler på de liker at noen misbruker deres gode merkenavn ved å forkorte terroristens navn til ABB. Skriv heller Anders B. Breivik eller noe sånt.

 

Redigert: Jason under her: Drittsekken, terroristen, massemorderen og lignende er også helt ok å bruke.

Bare som et apropos til dette: Hva er forumets regler for personangrep når det kommer til ting som dette. Er det greit å kalle offentlige personer for feks. drittsekker så lenge de ikke er brukere på forumet selv, eller må de ha begått lovbrudd for at man skal kunne bruke slike utrykk om dem? Jeg har sikkert selv vært ufin i språkbruken når jeg har omtalt en eller annen offentlig person tidligere, men dersom jeg nå kan gjøre det med forumets velsignelse så er det greit å vite. (Med offentlig person mener jeg da en person som har stått frem i offentlig media).

Edit: takk for oppklarelsen.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forumets regler for personangrep omfatter også offentlige personer som f.eks Breivik.

 

Beklager min raske uttalelse. Jeg skal trekke/presisere det utsagnet nå.

Logisk nok, men etter å ha sendt gjennom retningslinjene virker det ut som reglene kun gjelder vist du føler deg angrepet som en person og hva du da må eventuelt gjøre.

 

Mulig at det er jeg som misforstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bare i Norge vil brukere på et anonymt nettforum bli straffet/moderert for å begå "personangrep" på den verste massemorderen i landets historie. :roll:

I enkelte tilfelle, handler det vel så mye som å holde et saklig nivå på diskusjon.

 

Jeg trenger ikke å høre at du forteller meg at den og den personen er en drittsekk, det kan jeg fint ta et standpunkt i selv om jeg er enig eller uenig i.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ja, når en ser hvor mange som mener at ABB skal glemmes, er det merkelig hvor mange som fortsatt er desperate etter å lese og se hver minste lille detalj man kan finne.

Det er vel en ambivalens mange av oss går og føler på. På den ene siden er det en tanke og et ønske om at samfunnet vårt ikke skal la seg påvirke av slike handlinger. Samtidig strever nok mange med meningsløsheten i det hele, og det å søke informasjon knyttet til det og forsøke å "forstå" det som skjedde er en måte å håndtere dette på. Håper bare folk evner å skjerme seg ift. hvor mye de tåler. Er ikke tilfeldig at det psykiske helsevernet rundt om i landet har opplevd stor pågang i det siste, også fra folk som ikke hadde noen tilknytning til Utøya eller Regjeringskvartalet.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å høre at du forteller meg at den og den personen er en drittsekk, det kan jeg fint ta et standpunkt i selv om jeg er enig eller uenig i.

 

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Så lenge ingen føler seg støtt eller såret er det mye her på forumet jeg ikke "trenger å høre", og jeg kan ta stilling til selv.

 

I en sak med såpass mye følelser involvert syns jeg det er ufattelig overivrig moderering å skulle gå etter personvern på vegne av terroristen. Merk at det ikke er jeg som har noe behov for å bruke kallenavn, men jeg syns de som vil det er i sin fulle rett.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å høre at du forteller meg at den og den personen er en drittsekk, det kan jeg fint ta et standpunkt i selv om jeg er enig eller uenig i.

 

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Så lenge ingen føler seg støtt eller såret er det mye her på forumet jeg ikke "trenger å høre", og jeg kan ta stilling til selv.

 

Men de som drifter dourmet ønsker å fjerne ting som forsøpler diskusjone, selv om ingen føler seg støtt. Folk akn sikkert ta stilling til feks spam selv også, men det fjernes likefullt.

 

AtW

Lenke til kommentar

What? Du mener at det ikke er spesielt at en mann i 30 årene går ombord på ei lita øy med mål om å drepe flest mulig ungdommer? Mener du at det ikke er utenom det normale at 77 uskyldige blir drept på så kort tid i Norge?

 

Tro meg, jeg har vært på ranskurs, og bare av å være der forsto jeg hvor mye som kommer ut av kontroll. Vi hadde snakka mye om det, demonstrert og lært mye om hva vi skulle gjøre i det det kom en bevæpnet ransmann. Så når vi kom til det punktet hvor vi skulle bli storma var mesteparten glemt. Ja, det var bare ett kurs, men jeg fikk veldig respekt for de som skal takle dette daglig.

 

Politiet skal trenes opp osv. Men det blir noe helt annet når du er i settingen selv.

 

Vil også nevne at dette kommer fra en som mistet en av 8 venner som var på den øya. Ingen vits i å vende ryggen til politiet. Det er det dummeste vi kan gjøre, det er akkurat det Breivik vil. Det blir ikke bedre av å kverulere og spekulere på hva politiet heller kunne gjort. Vi var ikke med politiet da det skjedde, så for oss å sitte å dømme dem fra sofaen blir helt feil!

 

Ehm, enten formulerte jeg meg feil eller så leste du feil.

Har ikke sagt at det ikke er noe spesielt, men jeg sier bare at en sånn situasjon som dette skal vel Politiet har trent på (?). Det blir litt feil hvis dette skjer og de står bare som et spørsmålstegn og vet ikke hva de skal gjøre (heldigvis skjedde ikke dette denne gangen).

 

Det spiller ingen rolle om det er bombemann med rifler enn en mann med en glock vel. De skal være trent opp til å takle begge situasjonene regner jeg med. Kan ikke si for sikkert da jeg ikke jobber i Politiet. Spesielt med bombemannen Breivik er det. Det var ikke akkurat en vanlig dag på jobben til Politiet.

 

Åja, så vi kan ikke diskutere jobben Politiet gjør/gjorde (under 22. juli)? Er det ulovlig det nå plutselig? Kommer bare med meninger, arrester meg hvis det er ulovlig.

De går jo rundt i Oslo's gater hver dag, der utsetter de seg selv for fare. Dette er ikke noe mer spesielt når det gjelder å utsette seg selv for fare.

 

Mulig jeg dro den litt på spissen der, men det provoserte meg når du sa at dette ikke var noe mer spesielt enn hvilken som helst annen dag. Virkelig.

 

Men jo, vi kan godt diskutere politiet i denne sammenhengen, og utveksle meninger. Har ikke sagt at det er ulovlig jeg? Bare sier at vi må prøve å sette oss inn i situasjonen deres for 15 sekunder, og ikke bare peke på TVen og si; fyfaen! Vi har så ræva politi i Norge ass. Klarer jo ikke å ta han idioten engang?!

 

Vet du, for meg så blir det like dumt som å se ivrige fotballfan se på en kamp og rope ut hvor dårlig spiller de er som ikke klarte å skru den inn i mål og forbi 4 spillere, når de selv sitter med popcorn eller potetgull i fanget, og colaen på bordet.

 

^dette eksempelet er noe mer harmløst, men du skjønner sikkert sammenligninga.

 

Det er klart at politiet skal ha trent på denne typen situasjon, men det er noe helt annet å snakke om det, øve på det osv, mot da du plutselig står midt oppi det.

Det er grunner for at de valgte å gjøre ting på den måten de gjorde det. Det var det som så best ut der og da, og man hadde ikke tid til å stå der som et spørsmålstegn og lure på hva man skulle gjøre - man måtte bare sette igang.

Uansett, hva hjelper det at vi vender ryggen mot politiet, fordi vi som sitter i sofaen mener at de skulle gjort en bedre jobb? Det er ikke vi som har treninga. <- var det jeg ville fram til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...