Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det er enkelte ting jeg ikke har sett og som jeg lurer på i forbindelse med 22 juli.

 

- Hvorfor er det ingen bilder eller videoer som viser at Brevik ble transportert fra utøya og til fastlandet?

 

 

 

Det tok visst timesvis før han ble fraktet fra øya, og det er ikke sikkert media var klar over når det skjedde. I mellomtiden hadde jo politiet tatt kontroll over området på fastlandet og media ble (IIRC) beordret bort til hovedveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner det koker inni meg når jeg leser at ABB ringte flere ganger til politiet for å overgi seg. For et usselt kryp av en feiging! Først dreper han 70 ubevæpnede mennesker og så overgir han seg som et forbanna kryp for å kunne fremme sin politiske propaganda i en rettssak.

Han har jo ikke engang selvrespekt... :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og nå er han "overrasket" over hvor mye han kjeder seg på isolat. Håper de utsetter rettssaken i noen år så han får smake godt på den følelsen.

De har nok rettsak minst ut året.

Om alle de drepte og skadde skal få en rettsak hver blir det nok betydelig lengre.

 

Det blir nok ingen rettssak før om minst et år. Først skal etterforskningen gjøres ferdig, og deretter skal påtalemyndighetene utforme en fullstendig siktelse. Det kommer til å bli den mest omfattende siktelsen både i antall tiltalepunkt og sider i Norgeshistorien tror jeg. Etter siktelsen er ferdig skal rettsaken berammes, og det må være nok tid fra siktelsen er ferdig til rettsaken at forsvarer får gjort sitt arbeid. Selve rettsaken vil også ta tid - både pga antall tiltalepunkt, men ikke minst fordi jeg tror det blir utrolig mange vitner.

 

Det gjennomføres aldri en rettssak for hver drept/skadd etc. Det lages en siktelse knyttet til samtlige lovstridige handlinger siktede har gjort - noe som i normalt i alle rettsprosesser. Til og med Nokas-saken der det faktisk var flere siktede, og svært omfattende siktelser for hver siktede ble gjennomført som en rettssak.

 

@Pjassop:

 

Grunnen til at de må finne andre lokaler enn Tinghuset er at i denne saken er det ekstremt mange fornærmede. Dvs pårørende, skadde osv. Så vidt jeg vet har alle disse rett til å være tilstede under rettssaken med bistandsadvokat - og da er det jo et potensiale for flere hundre mennesker (om ikke mer enn 1 000) før vi har begynt å regne med presse og vanlig publikum.

 

PS! Akkurat denne saken er særdeles viktig at blir gjort etter lovboka fra A til Å. Ikke pga hensyn til siktede, men av hensyn til fornærmede, samt at det aldri må reises tvil i ettertid om at rettssaken tilfredsstiller alle rettsstatens krav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og nå er han "overrasket" over hvor mye han kjeder seg på isolat. Håper de utsetter rettssaken i noen år så han får smake godt på den følelsen.

De har nok rettsak minst ut året.

Om alle de drepte og skadde skal få en rettsak hver blir det nok betydelig lengre.

 

Det blir nok ingen rettssak før om minst et år. Først skal etterforskningen gjøres ferdig, og deretter skal påtalemyndighetene utforme en fullstendig siktelse. Det kommer til å bli den mest omfattende siktelsen både i antall tiltalepunkt og sider i Norgeshistorien tror jeg. Etter siktelsen er ferdig skal rettsaken berammes, og det må være nok tid fra siktelsen er ferdig til rettsaken at forsvarer får gjort sitt arbeid. Selve rettsaken vil også ta tid - både pga antall tiltalepunkt, men ikke minst fordi jeg tror det blir utrolig mange vitner.

 

Det gjennomføres aldri en rettssak for hver drept/skadd etc. Det lages en siktelse knyttet til samtlige lovstridige handlinger siktede har gjort - noe som i normalt i alle rettsprosesser. Til og med Nokas-saken der det faktisk var flere siktede, og svært omfattende siktelser for hver siktede ble gjennomført som en rettssak.

 

@Pjassop:

 

Grunnen til at de må finne andre lokaler enn Tinghuset er at i denne saken er det ekstremt mange fornærmede. Dvs pårørende, skadde osv. Så vidt jeg vet har alle disse rett til å være tilstede under rettssaken med bistandsadvokat - og da er det jo et potensiale for flere hundre mennesker (om ikke mer enn 1 000) før vi har begynt å regne med presse og vanlig publikum.

 

PS! Akkurat denne saken er særdeles viktig at blir gjort etter lovboka fra A til Å. Ikke pga hensyn til siktede, men av hensyn til fornærmede, samt at det aldri må reises tvil i ettertid om at rettssaken tilfredsstiller alle rettsstatens krav.

 

 

En ny Nokas med andre ord. Det var vel sist gang Norge viste sin dårlige side....

Lenke til kommentar

 

Og nå er han "overrasket" over hvor mye han kjeder seg på isolat. Håper de utsetter rettssaken i noen år så han får smake godt på den følelsen.

De har nok rettsak minst ut året.

Om alle de drepte og skadde skal få en rettsak hver blir det nok betydelig lengre.

 

Det blir nok ingen rettssak før om minst et år. Først skal etterforskningen gjøres ferdig, og deretter skal påtalemyndighetene utforme en fullstendig siktelse. Det kommer til å bli den mest omfattende siktelsen både i antall tiltalepunkt og sider i Norgeshistorien tror jeg. Etter siktelsen er ferdig skal rettsaken berammes, og det må være nok tid fra siktelsen er ferdig til rettsaken at forsvarer får gjort sitt arbeid. Selve rettsaken vil også ta tid - både pga antall tiltalepunkt, men ikke minst fordi jeg tror det blir utrolig mange vitner.

 

Det gjennomføres aldri en rettssak for hver drept/skadd etc. Det lages en siktelse knyttet til samtlige lovstridige handlinger siktede har gjort - noe som i normalt i alle rettsprosesser. Til og med Nokas-saken der det faktisk var flere siktede, og svært omfattende siktelser for hver siktede ble gjennomført som en rettssak.

 

@Pjassop:

 

Grunnen til at de må finne andre lokaler enn Tinghuset er at i denne saken er det ekstremt mange fornærmede. Dvs pårørende, skadde osv. Så vidt jeg vet har alle disse rett til å være tilstede under rettssaken med bistandsadvokat - og da er det jo et potensiale for flere hundre mennesker (om ikke mer enn 1 000) før vi har begynt å regne med presse og vanlig publikum.

 

PS! Akkurat denne saken er særdeles viktig at blir gjort etter lovboka fra A til Å. Ikke pga hensyn til siktede, men av hensyn til fornærmede, samt at det aldri må reises tvil i ettertid om at rettssaken tilfredsstiller alle rettsstatens krav.

 

 

 

En ny Nokas med andre ord. Det var vel sist gang Norge viste sin dårlige side....

 

En slik påstand krever en full begrunnelse. Hva med den rettssaken/rettsprosessen var det som gir grunnlag for å si at Norge viste sin dårlige side.

 

Ellers så bruker jeg kun Nokas som eksempel på at saker knyttet til en hendelse/en gjerningsmann ikke deles opp i enkeltrettssaker. Det samme gjelder om samme person har begått flere handlinger, f.eks tyveri, utuktig handling over tid. Så jeg kunne således brukt "Lommemann-saken" som et like gyldig eksempel eller for den del rettsaker mot vinningskriminelle som i en rettssak kan være siktet for 10 - 20 og flere forhold.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Og nå er han "overrasket" over hvor mye han kjeder seg på isolat. Håper de utsetter rettssaken i noen år så han får smake godt på den følelsen.

De har nok rettsak minst ut året.

Om alle de drepte og skadde skal få en rettsak hver blir det nok betydelig lengre.

 

Det blir nok ingen rettssak før om minst et år. Først skal etterforskningen gjøres ferdig, og deretter skal påtalemyndighetene utforme en fullstendig siktelse. Det kommer til å bli den mest omfattende siktelsen både i antall tiltalepunkt og sider i Norgeshistorien tror jeg. Etter siktelsen er ferdig skal rettsaken berammes, og det må være nok tid fra siktelsen er ferdig til rettsaken at forsvarer får gjort sitt arbeid. Selve rettsaken vil også ta tid - både pga antall tiltalepunkt, men ikke minst fordi jeg tror det blir utrolig mange vitner.

 

Det gjennomføres aldri en rettssak for hver drept/skadd etc. Det lages en siktelse knyttet til samtlige lovstridige handlinger siktede har gjort - noe som i normalt i alle rettsprosesser. Til og med Nokas-saken der det faktisk var flere siktede, og svært omfattende siktelser for hver siktede ble gjennomført som en rettssak.

 

@Pjassop:

 

Grunnen til at de må finne andre lokaler enn Tinghuset er at i denne saken er det ekstremt mange fornærmede. Dvs pårørende, skadde osv. Så vidt jeg vet har alle disse rett til å være tilstede under rettssaken med bistandsadvokat - og da er det jo et potensiale for flere hundre mennesker (om ikke mer enn 1 000) før vi har begynt å regne med presse og vanlig publikum.

 

PS! Akkurat denne saken er særdeles viktig at blir gjort etter lovboka fra A til Å. Ikke pga hensyn til siktede, men av hensyn til fornærmede, samt at det aldri må reises tvil i ettertid om at rettssaken tilfredsstiller alle rettsstatens krav.

 

 

 

En ny Nokas med andre ord. Det var vel sist gang Norge viste sin dårlige side....

 

En slik påstand krever en full begrunnelse. Hva med den rettssaken/rettsprosessen var det som gir grunnlag for å si at Norge viste sin dårlige side.

Ikke rettprossesen, men at Nokas-ranet var mulig. Stavanger hadde bare en patrulje som skulle serve Stavanger og omkringliggende kommuner helt alene....

Endret av runerask
Lenke til kommentar

What? Du mener at det ikke er spesielt at en mann i 30 årene går ombord på ei lita øy med mål om å drepe flest mulig ungdommer? Mener du at det ikke er utenom det normale at 77 uskyldige blir drept på så kort tid i Norge?

 

Tro meg, jeg har vært på ranskurs, og bare av å være der forsto jeg hvor mye som kommer ut av kontroll. Vi hadde snakka mye om det, demonstrert og lært mye om hva vi skulle gjøre i det det kom en bevæpnet ransmann. Så når vi kom til det punktet hvor vi skulle bli storma var mesteparten glemt. Ja, det var bare ett kurs, men jeg fikk veldig respekt for de som skal takle dette daglig.

 

Politiet skal trenes opp osv. Men det blir noe helt annet når du er i settingen selv.

 

Vil også nevne at dette kommer fra en som mistet en av 8 venner som var på den øya. Ingen vits i å vende ryggen til politiet. Det er det dummeste vi kan gjøre, det er akkurat det Breivik vil. Det blir ikke bedre av å kverulere og spekulere på hva politiet heller kunne gjort. Vi var ikke med politiet da det skjedde, så for oss å sitte å dømme dem fra sofaen blir helt feil!

 

Ehm, enten formulerte jeg meg feil eller så leste du feil.

Har ikke sagt at det ikke er noe spesielt, men jeg sier bare at en sånn situasjon som dette skal vel Politiet har trent på (?). Det blir litt feil hvis dette skjer og de står bare som et spørsmålstegn og vet ikke hva de skal gjøre (heldigvis skjedde ikke dette denne gangen).

 

Det spiller ingen rolle om det er bombemann med rifler enn en mann med en glock vel. De skal være trent opp til å takle begge situasjonene regner jeg med. Kan ikke si for sikkert da jeg ikke jobber i Politiet. Spesielt med bombemannen Breivik er det. Det var ikke akkurat en vanlig dag på jobben til Politiet.

 

Åja, så vi kan ikke diskutere jobben Politiet gjør/gjorde (under 22. juli)? Er det ulovlig det nå plutselig? Kommer bare med meninger, arrester meg hvis det er ulovlig.

Lenke til kommentar

 

Ikke rettprossesen, men at Nokas-ranet var mulig. Stavanger hadde bare en patrulje som skulle serve Stavanger og omkringliggende kommuner helt alene....

 

Så godt planlagte ran som Nokas-ranet hadde neppe blitt hindret om man hadde hatt 3 - 4 ganger så mange patruljer. Politiet rykket ellers utrolig fort ut, når man tenker på at hovedutkjørselen var stengt av brennende bil.

 

Men uansett er dette OT.

Lenke til kommentar

 

Ikke rettprossesen, men at Nokas-ranet var mulig. Stavanger hadde bare en patrulje som skulle serve Stavanger og omkringliggende kommuner helt alene....

 

Så godt planlagte ran som Nokas-ranet hadde neppe blitt hindret om man hadde hatt 3 - 4 ganger så mange patruljer. Politiet rykket ellers utrolig fort ut, når man tenker på at hovedutkjørselen var stengt av brennende bil.

 

Men uansett er dette OT.

 

 

Vi er vel enig at det er litt OT. Men det er vel eneste vi er enig i også

Lenke til kommentar

Her i Norge har vi ikke politi på hvert gatehjørne fordi det ikke er nødvendig. Det ville endret samfunnet betraktelig, og ikke gjort en DØYT forskjell.

 

Jeg tolker "nødvendig" som subjektivt....

 

Men jeg ser ikke direkte behov å ha politi på hvert hjørne, men hadde kanskje vært en ide at vi iallfall hadde nok slik at ikke saker ble lukket på grunn av ressursmangel?

Lenke til kommentar

Forskjell på mord og sykkeltyveri, vet du. Selv om jeg er enig, det burde være mer fokus på tyveri; en ting er at forsikringsselskapene må være helt på gråten, en annen er at det antageligvis er LANGT mer gjengangere og "gjenger" enn det vi vet om, og forholdsvis liten innsats vil kunne senke problemet enormt.

 

Men ikke for sykkeltyveri, tenker mer på innbrudd og slikt :)

 

Edit: Samtidig ser vi jo at når politiet vil, da slår de til. Ref. f.eks. NOKAS, hvor de brukte månedsvis på å spore ned alle sammen, gjengene fra øst-europa som blir tatt med jevne mellomrom fordi noen har bestemt seg for at de skal faen meg taes :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Edit: Samtidig ser vi jo at når politiet vil, da slår de til. Ref. f.eks. NOKAS, hvor de brukte månedsvis på å spore ned alle sammen, gjengene fra øst-europa som blir tatt med jevne mellomrom fordi noen har bestemt seg for at de skal faen meg taes :)

 

I tillegg knekte de omtrent hele ransmiljøet i Norge samtidig, noe f.eks Sverige har hatt store problemer med å få til.

 

Tror også det er relativt små økninger i ressurstilgangen til politiet som skal til for å få betydelige resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...