Vizla Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Idiotisk om det kunne ha reddet menneskeliv? Idiotisk for det med høy sannsynlighet vil si at du vil dø i forsøket. 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er derfor noen ender som helter, politimannen regner jeg med prøvde å stoppe ABB men mislyktes og ble drept. 1 Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Å kalle utrolige heltedåder for idioti er et hån mot alle som har ofret livet for andre. I hope and wish I'm an idiot. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Hva ville forsvaret ha gjort forskjellig? Politiet forespurte helikopter støtte fra forsvaret kl 16:50, den var i lufta over utøya 18:30ish da politiet allerede hadde arrestert ABB Fint om du kunne si noen kjappe og viktige forskjeller på Forsvaret og Politiet. Virker som at du prøver å si at Politiet gjør samme og lik jobb som Forsvaret gjør. Blir det samme hvis dette skjedde i USA og jeg skrev; hvorfor skal lokal-sheriffen ordne opp i dette, hvorfor ikke la US Army gjøre jobben, og du kommer med, "Hva ville US Army ha gjort forskjellig?". Du kan ta å lese litt her. Jeg legger med: # Omveien til Utøya var en taktisk vurdering # Politihelikopter kunne hatt med skarpskytter # Politiet kunne fløyet til Utøya på ti minutter # Politiet valgte nesten 3 kilometer lang omvei til Utøya Jeg siterer litt: (Politiet kunne fløyet til Utøya på ti minutter): Politiet kunne fløyet til Utøya på under ti minutter for å stanse Anders Behring Breivik, men var ikke klar over at et Sea King-helikopter sto klart i Oslo. Politiet er ikke sikre på at de ville spart tid på å bruke helikopter framfor bil og båt. Sea King-helikopteret sto på Voldsløkka i Oslo, en kort kjøretur fra Oslo sentrum der beredskapstroppen befant seg, melder TV 2. Men isteden brukte beredskapstroppen over 50 minutter med bil og båt (Politiet valgte nesten 3 kilometer lang omvei til Utøya:) Politiet valgte nesten 3 kilometer lang omvei til UtøyaGir ingen forklaring på veivalget OMVEI: Beredskapstroppen endte med å ta en 3 km lang omvei i en dårlig båt som tok inn vann da de skulle ta seg til Utøya 22. juli. Verken politiet i Oslo eller Nordre Buskerud kan forklare hvorfor Storøya og ikke Utvika ble valgt som oppmøtested. Foto: Videograb: NRK/Marius Arnesen (Politihelikopter kunne hatt med skarpskytter:) Politiets spesialstyrker har øvd på skarpskyting fra politihelikopteret. Selv om politiet offisielt hevder at helikopteret ikke kunne reddet liv på Utøya, skal det være sterk uenighet innad i politiet. Politihelikopteret i Oslo kom ikke i lufta før to timer etter at terrorsiktede Anders Behring Breivik ble pågrepet på Utøya. Offisielt har politiet avvist at helikopteret kunne ha reddet liv om det hadde vært i beredskap, men ifølge Dagsavisen skal sentrale politikilder være sterkt uenige i dette. De har imidlertid fått munnkurv fra ledelsen. Politihelikopteret har hatt en sentral rolle i årlige terrorøvelser og spesialtrente skarpskyttere fra politiets beredskapstropp har trent sammen med politihelikoptertjenesten i ildsikringstrening. Målet med denne treningen er nettopp å øve på å uskadeliggjøre en gjerningsmann. Flere kilder med inngående kunnskap til helikoptertjenesten mener man kunne ha reist til Oslo, plukket opp en skarpskytter, dratt til Utøya og tatt ut Breivik så snart de kom nær nok, skriver avisen. (Omveien til Utøya var en taktisk vurdering:) Omveien til Utøya var en taktisk vurdering... men politimesteren i Nordre Buskerud vil ikke si noe mer om vurderingen Politiet valgte en nesten tre kilometer lang omvei for å komme seg til Utøya 22. juli. Hva som ligger til grunn for vurderingen, vil ikke politiet kommentere. Så da spør jeg deg, tror du ikke Forsvaret ville ha gjort noe annerledes? Ville de også tatt en omvei, latt vær å bruke skarpskyter, brukt båter i dårlig stand og brukt 2 timer på å få et helvetes politihelikopter i luften? Det virker nesten som om Politiet var med på dette, eller så opptrådde Politiet bare som en gjeng med pyser som ikke visste hva de skulle gjøre. Jeg har aldri sett på maken. Så jeg tror Forsvaret ville helt klart vært bedre valg her, men de ville jo ordne opp i dette selv så.. idioter altså. Til alle dere tastaturhelter og sofakrigere: Hvilken innsikt og erfaring har dere mtp skarpe politiaksjoner? Har dere noe annet erfaringsgrunnlag for å uttale dere enn siste forside i VG og Dagbladet? "Jammen, dem kunne bare ha tatt et helikopter, lasta det opp med snipere og flydd til Utøya på 5 min, og tatt ut ABB uten probz." Last heller ned siste episode av Future Weapons og kos dere med det istedet. Fucking morons... Hva gjør deg så mye mer overlegen enn oss her inne? Hvem tror du at du er? Har DU noe erfaring med "skarpe" politiaksjoner? Jeg siterer fra VG: Politihelikopteret har hatt en sentral rolle i årlige terrorøvelser og spesialtrente skarpskyttere fra politiets beredskapstropp har trent sammen med politihelikoptertjenesten i ildsikringstrening. Målet med denne treningen er nettopp å øve på å uskadeliggjøre en gjerningsmann. Flere kilder med inngående kunnskap til helikoptertjenesten mener man kunne ha reist til Oslo, plukket opp en skarpskytter, dratt til Utøya og tatt ut Breivik så snart de kom nær nok, skriver avisen. Så den fjortis-setningen din: "Jammen, dem kunne bare ha tatt et helikopter, lasta det opp med snipere og flydd til Utøya på 5 min, og tatt ut ABB uten probz.", kan du holde for deg selv. Hvis du leser det som jeg siterte over, så ja, jeg tror de kunne gjort det bare på litt mer enn 5 minutter. Tror du skal ta å se noen action-filmer som inneholder Politi og gjerningsmenn så kan du se at det er ikke så forbanna vanskelig å laste et helikopter med snipskyttere på og ta ut en gjerningsmann som skyter vilt. Forbanna idiot. Endret 11. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 @Lami: Helikopter diskuteres i en egen tråd. Ellers er du virkelig på bærtur. Forsvaret hadde garantert gjort ting annerledes - deres primære trening er knyttet til krigssituasjoner og ikke skarpe sivile situasjoner. Mye av treningen som FSK og Delta har er lik, men Delta har den politifaglige kompetansen i tillegg. Delta er når det gjelder denne type operasjoner mer kvalifisert enn FSK - og de er en like stor avdeling. Delta har også erfaring fra skarpe situasjoner i utlandet og trener mye sammen med FSK. Forsvaret kan ellers ikke delta i sivile aksjoner uten spesifikt vedtak og kun under ledelse av enten politi eller annen sivil beredskapsmyndighet. Dette er prinsipper som gjelder i mer eller mindre alle vestlige land, inklusive USA. Så sheriffen i USA hadde aldri ringt forsvaret, han hadde primært søkt bistand fra politiets spesialstyrker og i noen tilfeller fra National Guard (som til en viss grad tilsvarer vårt heimevern). Forsvaret skal i fredstid kun brukes til støttefunksjoner for sivile tilsvarende organ, dvs kunne bistå med vakthold, redning, søk, transport med mer. Skal de brukes mer aktivt må det erklæres unntakstilstand, trolig militær unntakstilstand. Hvordan dette skjer er regulert gjennom eget instruksverk. FSK ville ellers brukt lengre tid enn Delta, da de må transporteres fra Rena med helikoptere stasjonert på Rygge. Det tar 80 minutter bare i flytid. Delta kunne ikke flydd til Utøya på 10 minutter - det er fysisk umulig. Videre diskusjon tas i korrekt tråd. Der er også spørsmålet om skarpskytter med mere grundig drøftet. Omveien var klart en taktisk feil - klart logisk utfra den kunnskap/informasjon som Nordre Buskerud satt på når de tok avgjørelsen, men uansett noe man ser er en taktisk feil i ettertid. Dårlig lokalkunnskap må sikkert ta noe av skylden. Uansett må beslutninger tas der og da og på bakgrunn av den informasjon man har og hvordan de første politimenn på stedet vurderer situasjonen. De vurderte Utvika for å ha for stor risiko - også knyttet til at det var mange mennesker tilstede på campingplassen ved Utvika. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Hva ville forsvaret ha gjort forskjellig? Politiet forespurte helikopter støtte fra forsvaret kl 16:50, den var i lufta over utøya 18:30ish da politiet allerede hadde arrestert ABB Fint om du kunne si noen kjappe og viktige forskjeller på Forsvaret og Politiet. Virker som at du prøver å si at Politiet gjør samme og lik jobb som Forsvaret gjør. Blir det samme hvis dette skjedde i USA og jeg skrev; hvorfor skal lokal-sheriffen ordne opp i dette, hvorfor ikke la US Army gjøre jobben, og du kommer med, "Hva ville US Army ha gjort forskjellig?". Nå var det faktisk ikke den lokale sheriffen som ordnet opp men Delta, tror ikke du helt skjønner hvor forberedt beredskapstroppen er på akkurat slike situasjoner i forhold til militæret. Halvparten av tjenestetiden i Beredskapstroppen går med til trening og øvelser. http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen Så da spør jeg deg, tror du ikke Forsvaret ville ha gjort noe annerledes? Ville de også tatt en omvei, latt vær å bruke skarpskyter, brukt båter i dårlig stand og brukt 2 timer på å få et helvetes politihelikopter i luften? Så jeg tror Forsvaret ville helt klart vært bedre valg her, men de ville jo ordne opp i dette selv så.. idioter altså. Har vi noen grunn til og tro at forsvaret ville ha visst at det man kunne sjøsette båter vet utvika når politiet ikke visste det? Ville de ha sjøsatt båten selv når ambulansepersonell som nettopp har oppholdt seg ved stranden har blitt beskutt fra øya? Forsvaret fikk forespørsel om helikopter i lufta 16:50 (før massakren), de var først klare 18:00, da vet vi forsvarets reaksjonstid selv når ordren har blitt gitt. Endret 12. august 2011 av Kirikovski Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og bruke militært personell(FSK) mot sivilt er vel uansett lovstridig, er vel derfor vi har Delta som er vår Politistyrke i vårt rettsland, slik jeg har forstått det?!. Så det hadde vel vært ganske uaktuellt og ringe FSK for og ta ut ABB. Uansett, har ikke Delta et egent helikopter på standby for slike ting? eller er det spart inn på pengene der også som ellers i landet?. Blir litt skremt av slikt. Vi sparer oss til fant i det landet her. 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Utrolig irriterende at media og mange andre prøver å få oss til å mislike politiet. De gjorde det beste de kunne i øyeblikket. Ingen vits i å kverulere og spekulere på hva de heller kunne ha gjort. Det er ikke noe å få gjort noe med nå uansett. Er ikke akkurat noe vi er vant med heller. Faktisk synes jeg at vi skal være stolte over den innsatsen de ga! At de går på en øy rett mot en som har begynt å skyte ungdommer vilt rundt seg, med fare for eget liv. 4 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Og bruke militært personell(FSK) mot sivilt er vel uansett lovstridig, er vel derfor vi har Delta som er vår Politistyrke i vårt rettsland, slik jeg har forstått det?!. Så det hadde vel vært ganske uaktuellt og ringe FSK for og ta ut ABB. Uansett, har ikke Delta et egent helikopter på standby for slike ting? eller er det spart inn på pengene der også som ellers i landet?. Blir litt skremt av slikt. Vi sparer oss til fant i det landet her. Systemet er satt opp slik at hvis Delta trenger helikopter transport eller fly transport så skal forsvaret sørge for dette, blir da enten bell helikoptre eller hercules fly. (tror Delta+bil ble fraktet med hercules undre NOKAS ranet). Og hvorfor i alle dager skulle bruk av FSK være ulovlig? Nettopp noe av FSK sin funksjon er at de skal fungere som støtte til politiet hvis behovet skulle være der. Endret 12. august 2011 av Kirikovski Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Jaja, panikketterdønningene etter Breivik er i ferd med å skylle over landet: Stenger for anonym debatt Bare Facebook-konto i VG. Ja, for Facebook kan man jo ikke være anonym på Kan vi ikke heller begrense idiotien som følger i sporene av Breivik, til å kun inkludere tullinger som snur avissider? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Det er jo så man lurer på om de noengang har lest sine egen kommentarfelt om de tror at ting med ett blir seriøst om det ikke er anonymt. AtW Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og bruke militært personell(FSK) mot sivilt er vel uansett lovstridig, er vel derfor vi har Delta som er vår Politistyrke i vårt rettsland, slik jeg har forstått det?!. Så det hadde vel vært ganske uaktuellt og ringe FSK for og ta ut ABB. Uansett, har ikke Delta et egent helikopter på standby for slike ting? eller er det spart inn på pengene der også som ellers i landet?. Blir litt skremt av slikt. Vi sparer oss til fant i det landet her. Det stemmer ikke helt. Politiet kan be om bistand av Forsvaret også til pågripelse av personer: § 15. Håndhevelsesbistand Forsvaret kan bistå politiet: a) til ettersøking og pågripelse av farlige personer, når det er nødvendig for å avverge nærliggende fare for noens liv eller helse. (...) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030228-0220.html Men det står samtidig at det fortrinnsvis er politiet som bør ta seg av den aktive pågripelsen. Poenget er vel uansett at Forsvaret kan settes inn, men da kun etter visse lovmessige kriterier og etter anmodning fra Politiet. Jeg synes spørsmålet om hvilke midler vi til en hver tid skal ha til disposisjon for å møte kriser er vanskelig. Man må jo veie kostnad opp mot sannsynligheten for at behovet melder seg, samt hvilke andre områder man må spare inn på for å opprettholde en slik beredskap og hvilke konsekvenser dette har. Veiene våre tar jo feks. langt flere liv pr. år enn terrorister og voldsmenn av typen Delta skal settes inn mot, så man ville nok totalt sett spare flere liv ved å utbedre/vedlikeholde veier enn å ha kontinuerlig helikopterberedskap for Delta. Dette høres kanskje kynisk ut, men jeg mener det blir feil hvis en hver slik katastrofe skal utløse fullstendig sikring mot at slike ting ikke skjer igjen. Helt trygge blir vi jo aldri uannsett... 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og nå rett før valget, så kommer FrP med beskyldninger om at hele tragedien er Ap's skyld. Det er bare så frekt og sleipt å komme med slike beskyldninger om en slik sak nå. Etter min mening så har FrP mer skyld i saken enn andre partier. Men det er uansett feil å beskylde et parti til å ha skylden i tragedien. Frp-politiker: - Ap er medskyldige i terroren Dette kommer sikkert fra ABB sin bestevenn som og er FrP-politikker eller noe... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og nå rett før valget, så kommer FrP med beskyldninger om at hele tragedien er Ap's skyld. Det er bare så frekt og sleipt å komme med slike beskyldninger om en slik sak nå. Etter min mening så har FrP mer skyld i saken enn andre partier. Men det er uansett feil å beskylde et parti til å ha skylden i tragedien. Frp-politiker: - Ap er medskyldige i terroren Dette kommer sikkert fra ABB sin bestevenn som og er FrP-politikker eller noe... Nå er det en enkelt person med medlemskap i Frp på Hamar. Frp tar avstand fra mannens synspunkt. PS! Jeg stemmer ikke og kommer aldri til å stemme Frp. Men vi skal være forsiktig med å si at partier kommer med beskyldninger når det er enkeltmedlemmer som gjør dette. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og nå rett før valget, så kommer FrP med beskyldninger om at hele tragedien er Ap's skyld. Det er bare så frekt og sleipt å komme med slike beskyldninger om en slik sak nå. Etter min mening så har FrP mer skyld i saken enn andre partier. Men det er uansett feil å beskylde et parti til å ha skylden i tragedien. Frp-politiker: - Ap er medskyldige i terroren Dette kommer sikkert fra ABB sin bestevenn som og er FrP-politikker eller noe... Og med uttalelsen din så bekrefter du at du selv støtter nøyaktig samme tankegang som Johnny Wæhler kommer med. Både fordi du selv legger skyld på FRP og fordi du unnlater å nevne at FRP sier følgende "- Frp tar sterk avstand fra det Johnny Wæhler har gjort i denne saken." Patetisk. 2 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og nå rett før valget, så kommer FrP med beskyldninger om at hele tragedien er Ap's skyld. Det er bare så frekt og sleipt å komme med slike beskyldninger om en slik sak nå. Etter min mening så har FrP mer skyld i saken enn andre partier. Men det er uansett feil å beskylde et parti til å ha skylden i tragedien. Frp-politiker: - Ap er medskyldige i terroren Dette kommer sikkert fra ABB sin bestevenn som og er FrP-politikker eller noe... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10092073 Og siden denne SV`ern er en Hallik så er alle SVere Halliker da? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Det Frp står for offisielt er nokså stuerent rent politisk, men det er ikke til å stikke under en stol at Frp har vært og er en magnet på enkelpersoner med ganske sjokkerende syn på en del saker og enkeltpersoner med tvilsomme rulleblad. F.eks da Birkedalsaken kom kom det jo raskt et langt rulleblad med ulike enkeltpersoner tilknyttet partiet med overgrepssaker og lignende. Ingen andre partier har vært tilknyttet så mange enkeltpersoner med tvilsomme rulleblad eller meninger som Frp. Men man kan selvsagt ikke skylde på partiet for handlinger som er utført av enkeltpersoner med ekstreme holdninger. Man kan heller ikke si at Frp har vært åpne for slike personer. Det er ikke så veldig mange år siden Frp hadde en kraftig opprydding blant medlemmer med ekstreme innvandringspolitiske meninger. En opprydding som i mine øyne var ganske vellykket. At Frp virker som en magnet på slike enkeltpersoner gir jo Fpr et betydelig problem med å holde de unna. At Frp fungerer som fluepapir på bermen betyr ikke at Frp bare består av berm. Det er selvsagt en del oppgegående personer der også. Jo lengre opp i organisasjonen man kommer jo bedre er det. Lykke til i kommunevalget. Endret 12. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 At avisene kommer med grums rett mot oss (FrP) før en valgkamp starter er ikke særlig overaskende egentlig, mtp at vi vil trekke statstøtten til pressen den dagen vi kommer i regjering. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Grumset klarer de nok å komme med selv. 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Det Frp står for offisielt er nokså stuerent rent politisk, men det er ikke til å stikke under en stol at Frp har vært og er en magnet på enkelpersoner med ganske sjokkerende syn på en del saker og enkeltpersoner med tvilsomme rulleblad. F.eks da Birkedalsaken kom kom det jo raskt et langt rulleblad med ulike enkeltpersoner i partiet med overgrepssaker og lignende. Ingen andre partier har vært tilknyttet så mange enkeltpersoner med tvilsomme rulleblad eller meninger som Frp. Det som hvertfall er sikkert er at FRP fungerer som en magnet på diverse tabloidmedia når det gjelder å forsøke å lage sensasjonshistorier (helst på folks privatliv) og samtidig forsøke å svartmale partiet. Jeg har lagt merke til at spesielt VG har etter Breivikterroren kjørt sin tvilsomme linje med å forsøke å trekke FRP mest mulig inn saken. Som et artig appropos tror nå VG at forumene deres skal bli mer seriøse etter at man skal "hindre" anonymitet, men utifra deres egen journalistikk ser det ikke dette ut til å ha hjulpet nevneverdig. Og finnes det egentlig noen undersøkelse som omhandler og sammenligner alle de forskjellige partiers partimedlemmers "tvilsomme rulleblad og meninger", eller er dette noe som er basert på VG og Dagbladets eminente journalistikk? Endret 12. august 2011 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå