Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk kan forandre seg, men jeg finner det lite sannsynlig at sakskyndige basert på å snakke med ABB vurderer det slik at han i ikke er en fare for samfunnet om 15 år. Om det ikke har skjedd noe veldig spesilet (han har blitt grønnsak eller noe)

Første tanke er selvsagt at det virker lite sannsynlig, men dette er som sagt mange år frem i tid, og verken du, jeg eller noen som helst andre har noe grunnlag til å si at det ene er mer sannsynlig enn det andre. Det man kan si er at med dagens straffesystem så ligger muligheten der for at han kan være ute på gata som fri mann om ca. 20 år.

Lenke til kommentar

Muligheten er til stede fordi for alt vi vet så lider fyren av en enkelt kurerbar sykdom. Med riktig medisin kan det hende at fyren blir et produktivt medlem av samfunnet i løpet av kort tid.

Betyr det at fyren kommer til å gå fritt uten noen som helst oppsyn? Absolutt ikke. Han kommer til å ha PST i ræva til han dør uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar

Folk kan forandre seg, men jeg finner det lite sannsynlig at sakskyndige basert på å snakke med ABB vurderer det slik at han i ikke er en fare for samfunnet om 15 år. Om det ikke har skjedd noe veldig spesilet (han har blitt grønnsak eller noe)

Første tanke er selvsagt at det virker lite sannsynlig, men dette er som sagt mange år frem i tid, og verken du, jeg eller noen som helst andre har noe grunnlag til å si at det ene er mer sannsynlig enn det andre. Det man kan si er at med dagens straffesystem så ligger muligheten der for at han kan være ute på gata som fri mann om ca. 20 år.

 

Selvsagt har vi grunnlag for å si noe om sannsynlighet. Fremtiden er ikke et sort hull der tidligere kunnskap er verdigløst, og alt vi sier om den er vill gjetning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvsagt har vi grunnlag for å si noe om sannsynlighet. Fremtiden er ikke et sort hull der tidligere kunnskap er verdigløst, og alt vi sier om den er vill gjetning.

For oss, og sikkert alle andre sålangt, er tilfellet Breivik et sort hull. Det kreves nok årevis med undersøkelser og observasjon for å kunne si noe om sannsynligheten for denne mannens fremtid. Det norske rettsystem har aldri tidligere hatt en slik,(eller lignende) oppgave foran seg.

Lenke til kommentar

 

Ikke for å være drittsekk, men dessverre er nok deler av deres historie løgn.

 

De fleste i Asker og Bærum vet hvem de gutta er, og selv om jeg ikke bor der nå vet jeg godt hvem spesielt Måvsar er. Ofte i bråk, rappkjefta og har en trang til å slåss. Selv vært vitne til han med kompiser banke opp en yngre, litt for tykk gutt på Kalvøya i fjor. At han tenkte på å banke opp Breivik kan godt hende, men jeg vet godt hvor mye løgner den gutten kan komme med.

 

Min lillebror er venn med dem begge og betviler selv deler av deres historie. Å komme i avisen og fremstå som helt er status i gjengen hans...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis ABB blir løslatt en gang, så vil nok uansett b-gjengen eller andre være klare.

Det vil bli en dødsdom å slippe ham fri. Men han vil uansett aldri være noen trussel for oss igjen. Det er jeg ganske sikker på.

 

En annen ting, kunne politiet klart å kommet frem til Utøya tidligere om alle redningsetatene hadde hatt felles sentral? Da ville f.eks de sett at redningshelikopteret var ledig.

Men med en felles nødsentral, så ville kanskje det medført at mange ikke hadde kommet frem på telefonen og. Siden de ikke kom frem på 112, så ringe mange 113.

Så nødlinjen måtte ihvertfall taklet enda mer trafikk.

Lenke til kommentar

Ikke for å være drittsekk, men dessverre er nok deler av deres historie løgn.

 

De fleste i Asker og Bærum vet hvem de gutta er, og selv om jeg ikke bor der nå vet jeg godt hvem spesielt Måvsar er. Ofte i bråk, rappkjefta og har en trang til å slåss. Selv vært vitne til han med kompiser banke opp en yngre, litt for tykk gutt på Kalvøya i fjor. At han tenkte på å banke opp Breivik kan godt hende, men jeg vet godt hvor mye løgner den gutten kan komme med.

 

Min lillebror er venn med dem begge og betviler selv deler av deres historie. Å komme i avisen og fremstå som helt er status i gjengen hans...

 

Vel, deler av historien som omhandler redningen av flere ungdommer kan lett bekreftes eller avkreftes. Det er jo ikke verre enn å spørre de overlevende om dette stemmer. Uansett er jeg glad de overlevde, løgnere eller ei. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting, kunne politiet klart å kommet frem til Utøya tidligere om alle redningsetatene hadde hatt felles sentral? Da ville f.eks de sett at redningshelikopteret var ledig.

Men med en felles nødsentral, så ville kanskje det medført at mange ikke hadde kommet frem på telefonen og. Siden de ikke kom frem på 112, så ringe mange 113.

Så nødlinjen måtte ihvertfall taklet enda mer trafikk.

 

Tror ikke det. I mange land har de en felles nødsentral - men de har akkurat samme koordineringsproblemene. Når man har en så stor krise så ledes ikke arbeidet fra nødsentralene - men f.eks når det gjelder politi fra egen operasjonssentral. Nødsentralene er heller ikke så viktige når krisa først er der. Tror også AMK har slike operasjonsrom som brukes under større hendelser. Nødsentralene skal jo også under kriser håndtere en del henvendelser som ikke gjelder krisa.

 

Men det er ikke noe argument mot felles nødnummer/nødsentral. Personlig mener jeg at man burde gjort som i Sverige, Danmark med flere og valgt 112 som felles nødnummer.

 

Men at det kan gjøres systemforbedringer knyttet til informasjons- og kommunikasjonssystemer under krise er for meg nokså selvsagt. Fungerende lukket nødnett over hele landet er en av disse forbedringene som er på vei og vil bli fremskyndet tror jeg. Et bedre system for løpende status på ulike former for kapasiteter vil også gi en radikal forbedring. Politi bør i sin operasjonssentral kunne se hvor andre ressurser som ambulanse, brannmannskap etc er, og vise versa. Oppdateres live. Det å ikke ha god oversikt over tilgjengelige ressurser husker jeg som et problem knyttet til den lille beredskapstreningen jeg har gjennomgått. Dette er også noe som man vil ha gevinst av i normale ulykkessituasjoner. Hvor bra systemer man har i dag aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ang nødnummer. Er det ikke sånn at man kommer til politiet om man ringer 911 i Norge?

 

Det er ikke offisiell praksis men mobiloperatører mobilprodusenter har selv ordnet det slik at hvis man ringer 911 så kommer man til politiet hvis man har norsk språkpakke på mobilen.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/25/421387.html

 

Jeg kjenner flere som har mobilnummer som begynner med 911. Hvis man da ringer et av disse numrene med en analog telefon, da hadde man vel ikke fått muligheten til å taste ferdig nummeret...?

 

Nei det fungerer ikke og ringe til 911 på fasttelefoner, kun mobiler.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Politiet i Nordre Buskerud svarer på kritikken rundt oppmøtested, responstid og valg av båt.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article3207038.ece

 

- Første patrulje på stedet var observasjonspost og hadde en meget viktig oppgave med å kontrollere trafikken til og fra øya. På det tidspunktet visste vi ikke hva vi sto overfor. Meldingene lød på flere gjerningsmenn og mulige sprenglegemer. Da våre tjenestemenn hørte skudd fra Utøya, så de likevel etter båt for å ta seg over. De ser da en båt med ungdommer som rodde mot land. Våre tjenestemenn anropte dem, de endret kurs og gikk i land lenger sør. Tjenestemennene bisto med å ta i mot disse, noen av dem som var i båten hadde skuddskader. Mens dette pågår kommer det en båt som blir dirigert til beredskapstroppen som ber om båter, sier stabssjef i Nordre Buskerud politidistrikt, Magne Rustad, i en pressemelding.

 

- Kaia ved Utøya brygga har ikke båtutsettingsplass, og det var ikke kjent at det var mulig å sette ut båt der. Av taktiske årsaker var dette også uaktuelt i forhold til de opplysninger som forelå. Det var også uaktuelt å opprette en kommandoplass i tilknytning til en campingplass av hensyn til hva dette kunne medføre for de sivile som befant seg der. Utvika Camping var derfor ikke et mulig valg. Valget falt på Storøya av flere årsaker som er politifaglig vurdert. Her er det tatt raske beslutninger som både skal ivareta sikkerhet og praktisk gjennomføring av aksjonen, sier Rustad.

Lenke til kommentar

 

Ikke for å være drittsekk, men dessverre er nok deler av deres historie løgn.

 

De fleste i Asker og Bærum vet hvem de gutta er, og selv om jeg ikke bor der nå vet jeg godt hvem spesielt Måvsar er. Ofte i bråk, rappkjefta og har en trang til å slåss. Selv vært vitne til han med kompiser banke opp en yngre, litt for tykk gutt på Kalvøya i fjor. At han tenkte på å banke opp Breivik kan godt hende, men jeg vet godt hvor mye løgner den gutten kan komme med.

 

Min lillebror er venn med dem begge og betviler selv deler av deres historie. Å komme i avisen og fremstå som helt er status i gjengen hans...

Han ser ut som en skikkelig douchebag. Det var i hvert fall det første jeg tenkte. Å gå løs på Breivik ville uansett ha vært idiotisk av de to. Vi snakker tross alt om en tungt bevæpnet mann. I tillegg var han godt trent og på anabole steroider. Endret av tlwrtpmc
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...