Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

- Politiet mente Utvika var for farlig

NRK melder at politiets beredskapstropp hadde tre biler som ankom Utvika Campingplass klokken 18.05, 22. juli.

Men ifølge NRK, ble campingplassen vurdert som for farlig for politiets beredskapstropp. Årsaken skal angivelig være at politiet fryktet at det var sprengstoff i den terrorsiktedes bil, som sto parkert i nærheten, samt at politiet skal ha fryktet å bli beskutt.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3206236.ece

Nordre Buskerud politidistrikt skal ha besluttet at beredskapstroppen skulle reise til en kai ved Storøya, som ligger 3,64 kilometer fra Utøya. Utvika camping ligger til sammenligning bare 675 meter fra Utøya.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som har kommet fram er at helikopteret var på ferie, de la ned tjenesten i fire uker i sommer for å spare penger. De som jobber i tjenesten meldte seg selv da de hørte om bombeangrepene og var klare til å ta til lufta. Først tre timer senere ble de beordret til tjeneste.

Forsvaret hadde et Sea King klart for innsats og med kapasitet til 8-10 mann med utstyr. De fikk ikke noen henvendelse fra Politiet fordi Politiet mener det er en ressurs som må kalles inn via "helselinjen" som han uttalte det til TV2.

Kilde for begge avsnitt over er TV2 Nyhetskanalen 9. aug.

Når det er sagt så tror jeg det er forferdelig lett å være etterpåklok og se raskere og mer effektive løsninger. Men tross alt så var de føre var, Delta-styrken var allerede på standby, og Utøya er ikke en så altfor lang kjøretur unna. Jeg synes Politiet fikk overraskende rask kontroll til tross for det ekstreme i situasjonen og som kom overraskende på hele nasjonen og jeg vil tro også Politiet. Det eneste jeg savner var en holdning som tilsier at de blåser i korrekt tjenestevei og offisielle forespørsler men istedet bare hiver seg på telefonen, guerilla-style, og får på plass både forsvar og ting gjort. Men alt i alt mener jeg Politiet gjorde en god jobb under de rådende forhold. Bedre kommunikasjon mellom Politi og forsvaret mener jeg er noe av forbedringspotensialet for framtiden.

Lenke til kommentar

Forsvaret hadde et Sea King klart for innsats og med kapasitet til 8-10 mann med utstyr. De fikk ikke noen henvendelse fra Politiet fordi Politiet mener det er en ressurs som må kalles inn via "helselinjen" som han uttalte det til TV2.

Helikoptret stod på standby i tilfelle et av sykehusene i Oslo fikk så mange pasienter at man måtte transportere pasienter til andre sykehus pga plassmangel (dette skjedde heldigvis ikke).

Politiet hadde ingen grunn til og vite om at dette helikoptret var ledig, det politiet derimot gjorde var at de forespurte Forsvaret helikopter assistanse kl 16:50, altså 30 min før utøya massakren starter (Forsvaret kunne tidligst stille med Bell-helikoptre klare for å ta av fra Rygge kl. 18. Da var beredskapstroppen allerede på vei mot Utøya i bil)

edit: skal ikke se bort fra at de "blåser i korrekt tjenestevei og offisielle forespørsler" ved den anmodningen:

Det ble bedt om uformell bistand klokka 16.50 etter eksplosjonen i Oslo 22. juli, men først da drapsmannen var tatt, var helikoptrene i lufta over Utøya, melder NRK

- Vi har registrert en telefonkontakt mellom beredskapstroppen og sjef for 720-skvadronen angående anmodning om helikopterbistand klokka 16.50 og det ble holdt løpende kontakt etter det, sier stabssjef Johan Fredriksen i Oslo-politiet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089195

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/politikk/arbeidsliv/utoya/oslo-terror/17633551/

Norsk politi har siden 2009 hatt instruks om å gripe inn overfor en bevæpnet massemorder øyeblikkelig, mens instruksen tidligere var å avvente situasjonen og vente på forsterkninger, skriver Aftenposten.

"Våpentreningen politiet får er knyttet til 11 timers innføring i den nye taktikken «skyting pågår» og deretter et 40 timers årlig godkjenningsprogram."

Visste ikke at det norske politiet hadde fått instrukser om dette.

NÅ ble jeg spent på hva granskningen vil vise. Alt dette "helikopter med gunnerz kunne ha tatt han ut på 15 minz" tøvet kunne jeg ikke ha brydd meg mindre om men her har du jo faktisk kritikkverdige forhold hvis prosedyren er at de første på stedet skal gripe inn.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Skal han ikke slippes ut, da må han dømmes til forvaring. For at dette skal skje, så må det være en reell fare for gjentakelse. Er dette tilfelle? Det tror ikke jeg. ABB har hatt plettfri vandel frem til fredagen. Man kan nesten kalle ham en mønsterborger. I mange år (ni?) har han planlagt denne ene store operasjonen og hele hans voksne liv har vært lagt opp til dette. Hva er egentlig sannsynligheten for gjentakelse?

I mine øyne burde han ha hatt en straff som står til ugjerningen. Altså dom for overlagt for hvert enkelt menneske som døde som følge av disse to aksjonene. Det ville blitt resten av livet hans i fengsel, men vi har vel ikke muligheten i norsk rettsvesen for å stable slike straffer oppå hverandre. Derfor må vi heller håpe på forvaring, men jeg er redd det ikke skjer.

Du tror ikke at en person som gikk inn i en situasjon hvor han selv hadde kalkulert sjansen for å overleve (hvordan han gjorde det vet jeg ikke) for å redde Europa fra Marxister som vil ta over verden ikke kan gjør noe lignende igjen?

No offense, men du må være barnslig naiv

http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/advokater/rettssak/andreas_behring_breivik/terror/17627022/

Advokater: Breivik kan være fri om 15 år

Politiet: Tror på livstid og forvaring

- Han har vist seg i stand til å planlegge og gjennomført drapene han har erkjent, men vi har så langt ikke holdepunkter for at han gjenta noe liknende om 21 år. Utfra det jeg vet i dag, så kan jeg ikke si at kriteriene for forvaring er oppfylt, sier Kierulf.

Du får sende en mail til disse advokatene og si at de er barnslig naive.

Det er godt mulig at Breivik dømmes til forvaring - og det tror jeg alle her håper på - men det er ikke dermed sagt at dette er garantert. Det ER en mulighet for at det ikke skjer, og det er ikke naivt å se denne muligheten.

Lenke til kommentar

Jeg tror advokatene tar feil, hvilke sakkyndig er villig til å vitne på at en man som har gjort noe sånn ikke lenger er en fare for samfunnet?

AtW

Nå er det en gang slik at man må kunne bevise gjentakelsesfare. Det holder ikke at vedkommende, "har gjort noe sånn". Jeg ser ikke bort fra at ABB slipper ut av fengsel etter maksimalt 21 år, om han faktisk kommer til å sone så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg tror advokatene tar feil, hvilke sakkyndig er villig til å vitne på at en man som har gjort noe sånn ikke lenger er en fare for samfunnet?

AtW

Nå er det en gang slik at man må kunne bevise gjentakelsesfare. Det holder ikke at vedkommende, "har gjort noe sånn". Jeg ser ikke bort fra at ABB slipper ut av fengsel etter maksimalt 21 år, om han faktisk kommer til å sone så lenge.

At mannen har fått seg til å gjøre noe så drøyt, på det grunnlaget han har er jo argument nok for at faren for gjentagende kriminalitet er stor.

AtW

Lenke til kommentar

Mye kan skje i løpet av 15 år. Om han genuint angrer og har forstått alvorligheten i det han har begått, og viser avsky for det, hva skal da holde ham inne?

Han sier jo allerede i manifestet sitt at det er en fæl handling. Det hindret han ikke da i å drepe 80 forsvarsløse ungdommer. Hvorfor skal det hindre han senere når det beviselig ikke gjorde det denne gangen?

AtW

Lenke til kommentar

Mye kan skje i løpet av 15 år. Om han genuint angrer og har forstått alvorligheten i det han har begått, og viser avsky for det, hva skal da holde ham inne?

Mye kan skje på 15 år ja, han kan være helt normal innen den tid.

Men, hva skjer 5 år etter ha har sluppet ut igjen, er han fortsatt like normal da?

Lenke til kommentar

Bevis og bevis. Faren for gjentagelse er noe fagpersoner synser og mener seg frem til. De kan ikke legge frem noe regnestykke som sier at gjentagelsesfaren er 18,9% med to streker under svaret.

Fare er også et relativt begrep. Den blir aldri 100% og kun 0% når Breivik dør. Hvor lav må man anta at gjentagelsesfaren er før man skal si det er godtatt og slippe han ut? 1%? 0,01%? 0,0000001% Skjønt hva regnes som gjentagelse? Det er svært usannsynlig at det skal være praktisk mulig å kjøre reprise på 22. juli med samme virkemidler og samme mål. Vil f.eks gift i maten til Ap-folk være en gjentagelse eller en ny ugjerning av en annen art? Alt dette er vurderinger som fagpersoner og retten må ta stilling til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Han sier jo allerede i manifestet sitt at det er en fæl handling. Det hindret han ikke da i å drepe 80 forsvarsløse ungdommer. Hvorfor skal det hindre han senere når det beviselig ikke gjorde det denne gangen?

Som sagt, folk kan forandre seg. Jeg vil tro at du selv heller ikke har nøyaktig samme meninger og verdier som du hadde for 15-20 år siden. Det finnes sikkert nok av eksempler på folk som faktisk har blitt rehabilitert i fengsel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja hvorvidt ABB rehabiliteres om 15-20 år er det umulig for noen å vite, og den gang det skal faktisk vurderes er det garantert ingen her som skal ta den avgjørelsen.

På tide å legge den diskusjonen død? Blir veldig pointless.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Men, hva skjer 5 år etter ha har sluppet ut igjen, er han fortsatt like normal da?

Det vil da gjenstå å se. Og så må samfunnet betale prisen det koster å ha dagens straffesystem, dersom reglene ikke er gode nok.

Lenke til kommentar

Det vil da gjenstå å se. Og så må samfunnet betale prisen det koster å ha dagens straffesystem, dersom reglene ikke er gode nok.

Det er da flere måter å sperre han inne på livstid om det er nødvendig for å hindre gjentagelse, enten det er forvaring eller lukket psykriatisk avdeling kan ha bli sperret inne langt lengre enn de 15 årene han kanskje må sitte inne.

Men, som IT-henrik sier, ingen kan gjøre noe annet enn å synse, kvalifiserte psykologer vil nok ta den avgjørelsen når det trengs.

Skal ikke se bort ifra at ABB blir tett fulgt opp av både psykologer og politiet om han slipper ut.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått meg en jobb med opprydding av Utdanningsdepartementet. Tror det kan bli spennende og for første gang har jeg faktisk en jobb som betyr noe :)

Edit: Kanskje ikke Utdanningsdepartementet. Kunnskapsdepartementet eller noe. I hvertfall et av de rammede byggene.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Som sagt, folk kan forandre seg. Jeg vil tro at du selv heller ikke har nøyaktig samme meninger og verdier som du hadde for 15-20 år siden. Det finnes sikkert nok av eksempler på folk som faktisk har blitt rehabilitert i fengsel.

Folk kan forandre seg, men jeg finner det lite sannsynlig at sakskyndige basert på å snakke med ABB vurderer det slik at han i ikke er en fare for samfunnet om 15 år. Om det ikke har skjedd noe veldig spesilet (han har blitt grønnsak eller noe)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...