Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Mener du det?

Så du mener at det ikke gjør noe om de kom 5 minutter senere? Om det skutt noen eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. De må uansett være der raskest mulig. Det er uansett umulig å være kritisk til politiet, alle her kalle oss som stiller spørsmålstegn for sofahelter.

Det er for meg bare en bortforklaring på at man ikke har noe saklig å diskutere med. Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke? Og det dem sier om at helikoptrene ikke er utstyrt til slike situasjoner sier litt om hvor fjerne vi er.

Jeg sier at snittet ikke er relevant. Vist han drepte alle det første minuttet, og så bare vandret rundt på øya like lenge, så ville jo snittet vært det samme for det.

Ekstremt eksempel, men det må vist til, for dette var vanskelig å forstå.

 

Ja dere kan værsågod å stille så mye spørsmål dere vil, men det gjør dere ikke, istedetfor kommer det kommentarer som:

Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke?

Da reagerer jeg på at sofahelten tydeligvis har gode kunnskaper om at "Norge" ikke jobbet rævva av seg under disse forholdene.

Jeg reagerer også på sofaheltens egenskap til å ignorer det faktisk forhold i forhold til ferieavvikling, foregående hendelser osv osv.

 

Vent til neste gang Norge utsettes for en ny terrorhandling. Se da hvor mye de har forbedret seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du det?

Så du mener at det ikke gjør noe om de kom 5 minutter senere? Om det skutt noen eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. De må uansett være der raskest mulig. Det er uansett umulig å være kritisk til politiet, alle her kalle oss som stiller spørsmålstegn for sofahelter.

Det er for meg bare en bortforklaring på at man ikke har noe saklig å diskutere med. Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke? Og det dem sier om at helikoptrene ikke er utstyrt til slike situasjoner sier litt om hvor fjerne vi er.

Jeg sier at snittet ikke er relevant. Vist han drepte alle det første minuttet, og så bare vandret rundt på øya like lenge, så ville jo snittet vært det samme for det.

Ekstremt eksempel, men det må vist til, for dette var vanskelig å forstå.

 

Ja dere kan værsågod å stille så mye spørsmål dere vil, men det gjør dere ikke, istedetfor kommer det kommentarer som:

Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke?

Da reagerer jeg på at sofahelten tydeligvis har gode kunnskaper om at "Norge" ikke jobbet rævva av seg under disse forholdene.

Jeg reagerer også på sofaheltens egenskap til å ignorer det faktisk forhold i forhold til ferieavvikling, foregående hendelser osv osv.

 

Vent til neste gang Norge utsettes for en ny terrorhandling. Se da hvor mye de har forbedret seg.

 

 

Forbedret seg? Du er opimist xD Norge er akkurat lik seg selv som alltid. Det viser seg hver gang, enten det dreier seg om 9.april 1940, nokas eller utøya....

Lenke til kommentar

Jeg mener at terrorhandlingen som skjedde 22.juni ikke burde vært politisak. Morgendagens krig er terror utført av enkelt-mennesker eller små grupper, dermed blir dette Forsvarets oppgave. Kunne sikkert blitt mye bedre dårligere resultat av det....

 

Fixy, dette er faktisk hva Delta er trent og utstyrt for. De står mye bedre stilt til og håndtere slike situasjoner enn det forsvaret er, selv om de kan tilkalle støtte fra militæret hvis situasjonen skulle kreve det, men det har aldri skjedd.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Dvs at forskjellen på 55 minutt og 60 minutt nødvendigvis ikke betyr et liv tapt.

 

Ett minutt kan være forskjell på liv eller død for en hardt skadet. 5 minutter er lenge for en som skyter vilt og har nok ammunisjon. Det er større sannsynlighet for at liv ble tapt enn ikke på denne tiden.

 

Nå er vel et faktum at siktede ikke skjøt særlig vilt, men faktisk meget kontrollert og for å drepe. Noe valg av ammunisjon tydelig viser.

 

Jeg sier nødvendigvis - og de drepte har så vidt jeg vet i hovedsak skader som gjør at tidsintervallet må være svært kort skal man overleve. Men alt slik blir bare spekulasjoner - poenget er at man ikke kan si sikkert om man hadde reddet noen om man kom 5 minutt før eller hatt flere drepte om man kom 5 minutt senere.

 

Rask respons øker sannsynligheten for overlevende - men hvor mange og hvor mye blir alltid spekulasjoner og umulig å si noe fornuftig om.

 

 

Snitt er uinteressant - da vi faktisk har info om at største drapsraten var tidlig i hendelsesforløpet. Dvs at forskjellen på 55 minutt og 60 minutt nødvendigvis ikke betyr et liv tapt. Det som da er reelt er de forholdene som vi bevislig kan si har påvirket responstid - og det er kritikk mot valg av operasjonsstartpunkt på Storøya. Vi vil sikkert få begrunnelsen, men her ser jeg faktisk et punkt som kritikken er reell på.

 

Vet ikke om det er grunnen men ambulansepersonell som var på den "havna" hvor alle vil at politiet skulle sette ut båt kom under ild fra øya tidligere (altså at ABB skjøt fra øya mot land, 600 meter) og fikk beskjed fra politiet om at de måtte trekke seg tilbake fordi det ikke var trygt.

 

Det er et poeng - det kan godt være at det er disse opplysningene som har fått Nordre Buskerud til å komme med Storøya som møtepunkt. Men det finnes alternativer utenom Utvika som er nærmere og trolig tryggere med lett tilgang til vannet.

 

Og det er langt fra slik at korteste vei er best i en slik situasjon - men det finnes mange potensielle steder som utgangspunkt som kunne ha vært bedre enn Storøya. Men det krever også lokalkunnskap på et nivå langt over det man kan forvente at politimannskap har.

Lenke til kommentar

Jeg mener at terrorhandlingen som skjedde 22.juni ikke burde vært politisak. Morgendagens krig er terror utført av enkelt-mennesker eller små grupper, dermed blir dette Forsvarets oppgave. Kunne sikkert blitt mye bedre dårligere resultat av det....

 

Fixy, dette er faktisk hva Delta er trent og utstyrt for. De står mye bedre stilt til og håndtere slike situasjoner enn det forsvaret er, selv om de kan tilkalle støtte fra militæret hvis situasjonen skulle kreve det, men det har aldri skjedd.

 

De ble også opprettet før FSK (faktisk hele 6 år tidligere). De har også deltatt mye internasjonalt Special Team Six sammen med f.eks GSG 9, EKO Cobra, TPS, og har flere ganger hatt ledelsen av disse politistyrkene. GSG 9 regnes som en av verdens beste antiterrorstyrker, og det er i realiteten ingen militær- eller politistyrke som har flere vellykkede operasjoner mot terror/kidnapping/kapring - så at Delta deltar i operasjoner sammen med GSG 9 forteller egentlig hvor høyt nivå Delta har.

 

Men media har ikke skrevet særlig om Delta sin utenlandstjeneste.

 

Så du støttes fullt ut.

Lenke til kommentar

Lokalkunnskapen kan man ikke forvente Delta eller andre nasjonale styrker har, men det lokale politiet burde kanskje ha litt oversikt over lokale forhold?

 

Sprø teori fra min side:

Jeg antar de kan ha dratt til Storøya for å unngå oppmerksomheten de ville fått på campingplassen. De aner ikke hvor mange gjerningsmenn det er på øya, og aner ikke hvor de er på øya. Med en hjelper på campingplassen kan gjerningsmenn på øya varsles og skyte ned båter som kommer derfra.

Lenke til kommentar

Lokalkunnskapen kan man ikke forvente Delta eller andre nasjonale styrker har, men det lokale politiet burde kanskje ha litt oversikt over lokale forhold?

 

Selv politifolk stasjonert på Hønefoss kjenner neppe alle mulige plasser med tilgang til Tyrifjorden langs Utstranda. Og lensmannskontoret i Hole ble nedlagt i 1999.

Lenke til kommentar

Lokalkunnskapen kan man ikke forvente Delta eller andre nasjonale styrker har, men det lokale politiet burde kanskje ha litt oversikt over lokale forhold?

 

Sprø teori fra min side:

Jeg antar de kan ha dratt til Storøya for å unngå oppmerksomheten de ville fått på campingplassen. De aner ikke hvor mange gjerningsmenn det er på øya, og aner ikke hvor de er på øya. Med en hjelper på campingplassen kan gjerningsmenn på øya varsles og skyte ned båter som kommer derfra.

 

 

Men hva hadde de på campingplassen gjort mot han gjerningsmannen?

Lenke til kommentar

At Delta gjorde en strålende jobb er det ingen tvil om. Det er et faktum, ikke en påstand, og bør ikke være gjenstand for diskusjon.

 

Derimot kan man sette spørsmålstegn ved valg av møtested. Ifølge NRK var Delta på vei til Utvika, men ble omdirigert til Storøya. Dette er 3-4 km lengre å kjøre, på dårlig vei hvor snittfart ikke er over 100 km/t. Sannsynligvis en del lavere. I tillegg kommer selvsagt den mye lengre båtturen.

 

Men selv ikke dette valget vil jeg uttale meg for bastant om, og det burde alle andre være litt mer forsiktige med også, nettopp av grunnene som er nevnt tidligere, vi vet ikke hvilke grunner Nordre Buskerud PD hadde for valg av møtested.

 

Avstanden fra Utøya til Utvika er ca 600 meter, og selv om effektiv rekkevidde på 5,56mm rifle (som ABB brukte) er på ca 400m, er det ikke noe problem å få inn treff på mennesker på det dobbelte av den avstanden. Dette er selverfart. Hvertfall når man har muligheten for å skyte flere skudd med ganske kort mellomrom. Da kunne riktignok Delta plassert ut egne skarpskyttere som kunne dekke vestsiden av øya mens resten av Delta gikk ombord i egnede båter, men det er fortsatt relativt enkelt å finne en ildstilling på Utøya som ikke en synlig fra land.

 

Som en anne skrev ovenfor her, den operative delen av politiet har gjort en svært god jobb. Jeg håper allikel at politiet og spesielt Delta i fremtiden får enda bedre midler slik at de kan gjøre en enda bedre og raskere jobb ved en evt lignende hendelse i fremtiden.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Jeg mener at terrorhandlingen som skjedde 22.juni ikke burde vært politisak. Morgendagens krig er terror utført av enkelt-mennesker eller små grupper, dermed blir dette Forsvarets oppgave. Kunne sikkert blitt mye bedre dårligere resultat av det....

 

Fixy, dette er faktisk hva Delta er trent og utstyrt for. De står mye bedre stilt til og håndtere slike situasjoner enn det forsvaret er, selv om de kan tilkalle støtte fra militæret hvis situasjonen skulle kreve det, men det har aldri skjedd.

 

 

Hjelper ikke hvor flinke folk i Delta er når dem ankommer "skadestedet" når terroristen er ferdig med aksjonen sin.....

 

EDIT; Jeg klandrer ikke den vanlige politimann, helsepersonell, dem frivillige eller Delta direkte, men politikken regjeringen har på beredskap. Tenker ikke bare på terrorberedskap, men alle beredskap ved nasjonale tragedier.

 

Man kan tenke tilbake på juledagene med den store tsunamien. Nordmenn ble stående igjen, mens dansker, svensker mm, evakuerte stedet. Regjeringen nølte og fikk ikke noe gjort på flere dager...

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Vi så jo hvor godt Politiet er forbredt på slike handlinger. Tror dere Politiet er bedre forbredt i tilfelle neste gang noe sånt skjer? Det tror ikke jeg.

Nei, dette var en jobb for Forsvaret.

 

 

Enig, så kunne man opprettet Forsvarets terrorgruppe igjen. Problemet med Politiet er at dem er så selvgode at dem vil ikke innhente hjelp eksternt, jmf helikopterstøtte. Forsvaret er mer løsningsorientert, og tenker ikke slik.....

Lenke til kommentar

Jeg mener at terrorhandlingen som skjedde 22.juni ikke burde vært politisak. Morgendagens krig er terror utført av enkelt-mennesker eller små grupper, dermed blir dette Forsvarets oppgave. Kunne sikkert blitt mye bedre dårligere resultat av det....

 

Fixy, dette er faktisk hva Delta er trent og utstyrt for. De står mye bedre stilt til og håndtere slike situasjoner enn det forsvaret er, selv om de kan tilkalle støtte fra militæret hvis situasjonen skulle kreve det, men det har aldri skjedd.

 

Hjelper ikke hvor flinke folk i Delta er nok dem ankommer "skadestedet" når terroristen er ferdig med aksjonen sin.....

 

Da retter du kritikken din mot feil plass.

 

I USA har de etter flere skolemassakrer forandret prosedyrene sine slik at de første politmenne som kommer til åstedet går umiddelbart inn for og ta ut drapsmannen isteden for at de venter på SWAT. De har da kommet til den konklusjonen at heller noen få bevæpnede politi mot en skyter og at kanskje en av de dør enn at 20 ubevæpnede sivile er alene med skyteren i 30 min til SWAT kommer (med påfølgende resultater).

 

Forventer at dette er forandringen som vil skje i norge.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Vi så jo hvor godt Politiet er forbredt på slike handlinger. Tror dere Politiet er bedre forbredt i tilfelle neste gang noe sånt skjer? Det tror ikke jeg.

Nei, dette var en jobb for Forsvaret.

 

Hva ville forsvaret ha gjort forskjellig?

 

Politiet forespurte helikopter støtte fra forsvaret kl 16:50, den var i lufta over utøya 18:30ish da politiet allerede hadde arrestert ABB

Lenke til kommentar

Vi så jo hvor godt Politiet er forbredt på slike handlinger. Tror dere Politiet er bedre forbredt i tilfelle neste gang noe sånt skjer? Det tror ikke jeg.

Nei, dette var en jobb for Forsvaret.

 

 

Enig, så kunne man opprettet Forsvarets terrorgruppe igjen. Problemet med Politiet er at dem er så selvgode at dem vil ikke innhente hjelp eksternt, jmf helikopterstøtte. Forsvaret er mer løsningsorientert, og tenker ikke slik.....

 

Javel, så du mener at dette hadde vært en jobb for Heimevernet fremfor FSK, hvis det rent hypotetisk skulle bli brukt støtte fra Forsvaret?

Lenke til kommentar

Vi så jo hvor godt Politiet er forbredt på slike handlinger. Tror dere Politiet er bedre forbredt i tilfelle neste gang noe sånt skjer? Det tror ikke jeg.

Nei, dette var en jobb for Forsvaret.

 

 

Enig, så kunne man opprettet Forsvarets terrorgruppe igjen. Problemet med Politiet er at dem er så selvgode at dem vil ikke innhente hjelp eksternt, jmf helikopterstøtte. Forsvaret er mer løsningsorientert, og tenker ikke slik.....

 

Javel, så du mener at dette hadde vært en jobb for Heimevernet fremfor FSK, hvis det rent hypotetisk skulle bli brukt støtte fra Forsvaret?

 

Er det i hele tatt noen aktivitet i Heimevern og Sivilforsvar i Norge. Jens har vel lagt ned dem også....

Lenke til kommentar

Jeg lurte fordi du skrev:

 

 

Enig, så kunne man opprettet Forsvarets terrorgruppe igjen.

 

FSK har aldri blitt lagt ned siden avdelingen ble opprettet, og hvis det er en avdeling som kunne vært aktuell 22 jul, så er det FSK. Den avdelingen du refererer til er HV-016, som neppe hadde fått andre oppgaver enn sikring av Oslo.

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

Snitt er uinteressant - da vi faktisk har info om at største drapsraten var tidlig i hendelsesforløpet. Dvs at forskjellen på 55 minutt og 60 minutt nødvendigvis ikke betyr et liv tapt. Det som da er reelt er de forholdene som vi bevislig kan si har påvirket responstid - og det er kritikk mot valg av operasjonsstartpunkt på Storøya. Vi vil sikkert få begrunnelsen, men her ser jeg faktisk et punkt som kritikken er reell på.

 

Vet ikke om det er grunnen men ambulansepersonell som var på den "havna" hvor alle vil at politiet skulle sette ut båt kom under ild fra øya tidligere (altså at ABB skjøt fra øya mot land, 600 meter) og fikk beskjed fra politiet om at de måtte trekke seg tilbake fordi det ikke var trygt.

 

Det er et poeng - det kan godt være at det er disse opplysningene som har fått Nordre Buskerud til å komme med Storøya som møtepunkt. Men det finnes alternativer utenom Utvika som er nærmere og trolig tryggere med lett tilgang til vannet.

 

Og det er langt fra slik at korteste vei er best i en slik situasjon - men det finnes mange potensielle steder som utgangspunkt som kunne ha vært bedre enn Storøya. Men det krever også lokalkunnskap på et nivå langt over det man kan forvente at politimannskap har.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097605

Omveien til Utøya var en taktisk vurdering

... men politimesteren i Nordre Buskerud vil ikke si noe mer om vurderingen

 

Vitner har ifølge NRK forklart at de så beredskapstroppen kjøre til Utvika, men at den snudde da lokalt politi ba dem kjøre til en kai lenger unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...