Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det har blitt spekulert rundt om politiet kunne benyttet seg av et Sea King helikopter som var rekvirert fra Rygge flystasjon og sto på Voldsløkka i Oslo sentrum da meldingen om skytingen på Utøya kom.

KILDE: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097567

 

Greit nok at det ikke var ment for utøya og tragedien, men i slike situasjoner er det om å gjøre å komme seg ditt raskest. Synes bare altfor mange forsvarer at politiet godtok at flere mistet livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Det har blitt spekulert rundt om politiet kunne benyttet seg av et Sea King helikopter som var rekvirert fra Rygge flystasjon og sto på Voldsløkka i Oslo sentrum da meldingen om skytingen på Utøya kom.

KILDE: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097567

 

Greit nok at det ikke var ment for utøya og tragedien, men i slike situasjoner er det om å gjøre å komme seg ditt raskest. Synes bare altfor mange forsvarer at politiet godtok at flere mistet livet.

Det handler slettes ikke om å godta at politiet gjorde det og det, og at det kan ha resultert i så og så mange tapte liv.

Men å sitte og kjefte og smelle på politiet bringer ingen av de som døde tilbake, gjør det vel?

 

Dere hadde sittet like mye å klaget over politiet hadde de lagt ut fra næreste kai og fått motorstopp og hadde bli driftene rundt pga det ikke var noen annen båt i nærheten.

Lenke til kommentar

Usaklig hets? Er det usaklig å si at de burde ta helikopter når de har det til rådighet? Er det usaklig å be ta ta den korteste båtruten over?

Det er vel allerede sagt at helikopteret ikke var tilgjengelig, og som påpekt for nå få poster siden.

Og dette er tøys, da forsvaret hadde helikopter med mannskap, klart til avgang, men politiet valgte å ikke benytte seg av dette tilbudet. De skulle tøffe seg med å løse situasjonen på egen hånd, noe som sannsynligvis kostet ganske mange på Utøya livet.

Lenke til kommentar

Hadde det vært noe å klagd på hvis politiet gjorde det på mest effektive måte? Nei. De må tåle at folk kritiserer dem når de legger opp et oppdrag på en slik måte. Selvfølgelig kan ikke dette bringe liv tilbake, men hva om det skjer engang til? Skal politiet bli unnskyldt om de driter seg ut enda engang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Usaklig hets? Er det usaklig å si at de burde ta helikopter når de har det til rådighet? Er det usaklig å be ta ta den korteste båtruten over?

Det er vel allerede sagt at helikopteret ikke var tilgjengelig, og som påpekt for nå få poster siden.

Og dette er tøys, da forsvaret hadde helikopter med mannskap, klart til avgang, men politiet valgte å ikke benytte seg av dette tilbudet. De skulle tøffe seg med å løse situasjonen på egen hånd, noe som sannsynligvis kostet ganske mange på Utøya livet.

Da den avgjørelsen ble tatt viste ikke politiet hva situasjonen var.

Skal vi benytte oss av siste utvei med en gang? Nei.

 

Dessuten tøffer de seg ikke, de som var klar fra forsvaret har omtrent samme opplæring som beredskapstropen til politiet, men hovedforskjellen er at beredskaptroppen er der for å ta en person i livet, mens forsvarets topp går mer ut på å utrydde et mål/trussel.

 

Hadde det vært noe å klagd på hvis politiet gjorde det på mest effektive måte? Nei. De må tåle at folk kritiserer dem når de legger opp et oppdrag på en slik måte. Selvfølgelig kan ikke dette bringe liv tilbake, men hva om det skjer engang til? Skal politiet bli unnskyldt om de driter seg ut enda engang.

Nei, men sitter du i den situasjonen at du kan si at politiet ikke gjorde det på den mest effektive måten?

Kjenner du til ALLE omstendighetene?

Lenke til kommentar

Uansett så er norsk politi latterlig dårlig til å ta i mot kritikk. De må forstå at folk synes det er helt bak mål at de ikke bruker helikopter og i det hele tatt gjør det som tar lengst mulig tid. Fullstendig klar over at politi ikke kan ofre seg sjøl, men herregud, de må ihvertfall være klare til slike situasjoner 365 dager i år, uansett. Ellers kan vi bare gi faen i å bruke penger på utrette slike styrker.

 

SWAT i USA hadde neppe brukt samme tid som de, selv om de skulle sikre område. Vi burde klare å ligge i underkant av 20 minutter på noe slikt. 1 time er faktisk helt håpløst i 2011.

 

SWAT hadde brukt lengre tid. Hverken SWAT eller vanlig politi har i USA klart å løse slike situasjoner fra første melding til politiet til løst situasjon på under en time. Og da har skytter tatt sitt eget liv.

 

Du kan ellers prøve om det er mulig å komme fra sentrum av Oslo til Utøya og finne/pågripe en person på øya i løpet av 20 minutter. Det gjelder uansett hvilke framkomstmidler du har tilgjengelig. Bare under helt spesielle forutsetninger ville det vært mulig. 20 minutter er tvilsom løsningstid selv midt i Oslo sentrum når det gjelder skarpe situasjoner.

 

Politiet er nok fullt ut klar over at mange småting kunne vært gjort annerledes, men når kritikken i stor grad er usaklig og bygger på manglende forståelse av de reelle forhold, avstander og arbeidsmåter så forstår jeg at det er vanskelig å ta i mot kritikken.

 

Det eneste punktet jeg virkelig mener kritikken er reell og saklig er på valg av operasjonspunkt på Storøya. Og det har de i realiteten innrømmet.

 

Edit: Ellers så debrifer politiet alle slike situasjoner i ettertid. De har nok alle forbedringspunktene notert ned allerede. Og i motsetning til oss har de debrifet med kjennskap til alle faktorer.

 

@NikkaYoichi:

 

Helikopter diskuteres i en annen tråd. Der er alt vedrørende tilgjengelig Sea King forklart. De ville spart kanskje 5 minutter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Og dette er tøys, da forsvaret hadde helikopter med mannskap, klart til avgang, men politiet valgte å ikke benytte seg av dette tilbudet. De skulle tøffe seg med å løse situasjonen på egen hånd, noe som sannsynligvis kostet ganske mange på Utøya livet.

Fullstendig idiotisk kommentar.

 

Forsvaret var selv raskt ute og dementerte avisenes overdrivelser, og forklarte at man kunne hatt mannskap på Utøya halvannen time etter at beskjeden kom, dersom politiet hadde bedt om det. Tatt i betraktning at Delta i løpet av den tiden hadde kommet frem og arrestert ABB var det ingen behov for FSK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@NikkaYoichi:

 

Helikopter diskuteres i en annen tråd. Der er alt vedrørende tilgjengelig Sea King forklart. De ville spart kanskje 5 minutter.

 

Jeg vil si 5 minutter er ganske mye, når han i snitt drepte ca ett menneske i minuttet.

Snitt er ikke relevant, hva om han ikke drepte noen som helst de siste 5 minuttene?

Da faller jo hele argumentet her helt bort.

Lenke til kommentar

Og dette er tøys, da forsvaret hadde helikopter med mannskap, klart til avgang, men politiet valgte å ikke benytte seg av dette tilbudet. De skulle tøffe seg med å løse situasjonen på egen hånd, noe som sannsynligvis kostet ganske mange på Utøya livet.

Fullstendig idiotisk kommentar.

 

Forsvaret var selv raskt ute og dementerte avisenes overdrivelser, og forklarte at man kunne hatt mannskap på Utøya halvannen time etter at beskjeden kom, dersom politiet hadde bedt om det. Tatt i betraktning at Delta i løpet av den tiden hadde kommet frem og arrestert ABB var det ingen behov for FSK.

 

Feilen er at forsvaret burde vært rekvirert med helikopter fra bomben sprang i sentrum. Bl.a for søk etter fluktbiler og liknende. Det er åpenbart at politiet har dumma seg skikkelig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Og dette er tøys, da forsvaret hadde helikopter med mannskap, klart til avgang, men politiet valgte å ikke benytte seg av dette tilbudet. De skulle tøffe seg med å løse situasjonen på egen hånd, noe som sannsynligvis kostet ganske mange på Utøya livet.

Fullstendig idiotisk kommentar.

 

Forsvaret var selv raskt ute og dementerte avisenes overdrivelser, og forklarte at man kunne hatt mannskap på Utøya halvannen time etter at beskjeden kom, dersom politiet hadde bedt om det. Tatt i betraktning at Delta i løpet av den tiden hadde kommet frem og arrestert ABB var det ingen behov for FSK.

 

Feilen er at forsvaret burde vært rekvirert med helikopter fra bomben sprang i sentrum. Bl.a for søk etter fluktbiler og liknende. Det er åpenbart at politiet har dumma seg skikkelig ut.

Viste de viste hvilken bil de skulle se etter, hadde de vel kanskje gjort det?

Du forutsetter hele tiden noe nytt, uten og vite omstendighetene bak.

 

Jeg skal ikke si at jeg vett alle omstendighetene bak, for det gjør jeg ikke.

Men jeg fastslår ingenting på noe som ikke er bekreftet.

Lenke til kommentar

Feilen er at forsvaret burde vært rekvirert med helikopter fra bomben sprang i sentrum. Bl.a for søk etter fluktbiler og liknende. Det er åpenbart at politiet har dumma seg skikkelig ut.

Politiet hadde allerede hjelp fra forsvaret i Oslo, og raskere tilgang på helikopter bedre egnet for søk etter fluktbiler enn FSKs utstyr dersom de mente det var behov for det.

Lenke til kommentar

@NikkaYoichi:

 

Helikopter diskuteres i en annen tråd. Der er alt vedrørende tilgjengelig Sea King forklart. De ville spart kanskje 5 minutter.

 

Jeg vil si 5 minutter er ganske mye, når han i snitt drepte ca ett menneske i minuttet.

Snitt er ikke relevant, hva om han ikke drepte noen som helst de siste 5 minuttene?

Da faller jo hele argumentet her helt bort.

 

Mener du det?

Så du mener at det ikke gjør noe om de kom 5 minutter senere? Om det skutt noen eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. De må uansett være der raskest mulig. Det er uansett umulig å være kritisk til politiet, alle her kalle oss som stiller spørsmålstegn for sofahelter.

Det er for meg bare en bortforklaring på at man ikke har noe saklig å diskutere med. Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke? Og det dem sier om at helikoptrene ikke er utstyrt til slike situasjoner sier litt om hvor fjerne vi er.

Lenke til kommentar

@NikkaYoichi:

 

Helikopter diskuteres i en annen tråd. Der er alt vedrørende tilgjengelig Sea King forklart. De ville spart kanskje 5 minutter.

 

Jeg vil si 5 minutter er ganske mye, når han i snitt drepte ca ett menneske i minuttet.

Snitt er ikke relevant, hva om han ikke drepte noen som helst de siste 5 minuttene?

Da faller jo hele argumentet her helt bort.

 

Mener du det?

Så du mener at det ikke gjør noe om de kom 5 minutter senere? Om det skutt noen eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. De må uansett være der raskest mulig. Det er uansett umulig å være kritisk til politiet, alle her kalle oss som stiller spørsmålstegn for sofahelter.

Det er for meg bare en bortforklaring på at man ikke har noe saklig å diskutere med. Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke? Og det dem sier om at helikoptrene ikke er utstyrt til slike situasjoner sier litt om hvor fjerne vi er.

 

Nummeret til politiet er 02800. Her diskuterer vi andre ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mener du det?

Så du mener at det ikke gjør noe om de kom 5 minutter senere? Om det skutt noen eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. De må uansett være der raskest mulig. Det er uansett umulig å være kritisk til politiet, alle her kalle oss som stiller spørsmålstegn for sofahelter.

Det er for meg bare en bortforklaring på at man ikke har noe saklig å diskutere med. Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke? Og det dem sier om at helikoptrene ikke er utstyrt til slike situasjoner sier litt om hvor fjerne vi er.

Jeg sier at snittet ikke er relevant. Vist han drepte alle det første minuttet, og så bare vandret rundt på øya like lenge, så ville jo snittet vært det samme for det.

Ekstremt eksempel, men det må vist til, for dette var vanskelig å forstå.

 

Ja dere kan værsågod å stille så mye spørsmål dere vil, men det gjør dere ikke, istedetfor kommer det kommentarer som:

Når menneskeliv, og særlig ungdommenes liv står på spill skal Norge gjøre det de kan for å redde dem på kortets mulig tid. Vi må da faen meg ha et jævla helikopter som de kan bruke?

Da reagerer jeg på at sofahelten tydeligvis har gode kunnskaper om at "Norge" ikke jobbet rævva av seg under disse forholdene.

Jeg reagerer også på sofaheltens egenskap til å ignorer det faktisk forhold i forhold til ferieavvikling, foregående hendelser osv osv.

Lenke til kommentar

@NikkaYoichi:

 

Helikopter diskuteres i en annen tråd. Der er alt vedrørende tilgjengelig Sea King forklart. De ville spart kanskje 5 minutter.

 

Jeg vil si 5 minutter er ganske mye, når han i snitt drepte ca ett menneske i minuttet.

 

Snitt er uinteressant - da vi faktisk har info om at største drapsraten var tidlig i hendelsesforløpet. Dvs at forskjellen på 55 minutt og 60 minutt nødvendigvis ikke betyr et liv tapt. Det som da er reelt er de forholdene som vi bevislig kan si har påvirket responstid - og det er kritikk mot valg av operasjonsstartpunkt på Storøya. Vi vil sikkert få begrunnelsen, men her ser jeg faktisk et punkt som kritikken er reell på.

 

I og med at visse prosedyrer må følges for å bruke Sea King i skarpt oppdrag kunne det like gjerne tatt 5 minutter mer. Altså blir det bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Snitt er uinteressant - da vi faktisk har info om at største drapsraten var tidlig i hendelsesforløpet. Dvs at forskjellen på 55 minutt og 60 minutt nødvendigvis ikke betyr et liv tapt. Det som da er reelt er de forholdene som vi bevislig kan si har påvirket responstid - og det er kritikk mot valg av operasjonsstartpunkt på Storøya. Vi vil sikkert få begrunnelsen, men her ser jeg faktisk et punkt som kritikken er reell på.

 

Vet ikke om det er grunnen men ambulansepersonell som var på den "havna" hvor alle vil at politiet skulle sette ut båt kom under ild fra øya tidligere (altså at ABB skjøt fra øya mot land, 600 meter) og fikk beskjed fra politiet om at de måtte trekke seg tilbake fordi det ikke var trygt.

Lenke til kommentar

Jeg mener at terrorhandlingen som skjedde 22.juni ikke burde vært politisak. Morgendagens krig er terror utført av enkelt-mennesker eller små grupper, dermed blir dette Forsvarets oppgave. Kunne sikkert blitt mye bedre resultat av det....

 

 

EDIT; leif

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...