Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Mange intervjuer med utlanske terroreksperter og noen overlevende.

Hovedsaklig en oppsummering av alt som stod i avisene.

Alt er organisert etter en tidslinje, slik som katastrofeprogrammer pleier å være på Discovery.

Flott oppsummering for dem som ikke har lest ALLE artiklene, eller er lokalkjent.

 

Omtenksomt av Discovery å droppe reklamepausene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Discovery-dokumentaren var spekket av skrivefeil og faktafeil. I tillegg hadde den litt repriser av animasjoner fra Utøya for å fylle ut tida.

 

Jeg velger å tolke dokumentaren som et førsteutkast eller alfa-utgave som de skal jobbe videre med. Hovedpoenget var vel å være tidlig ute i andre land enn Norge.

Lenke til kommentar

Mange skrivefeil, særlig særskriving/orddeling.

Alt som kunne skrives med orddelingsfeil var skrevet med orddelingsfeil.

De pløyde ikke særlig dypt i ideologien og manifestet heller.

Mye var animasjon og intervjuer med utlandske eksperter.

Men lite konkret om hvordan dette ble utført, hvor han skaffet utstyr osv.

 

Det var ingen vektlegging av hva målene (regjeringskvartalet og Utøya) var, og hvorfor de ble utvalgt. Det var såvidt de nevnte at sommerleiren hadde politisk tilknytning.

 

 

 

Enig i at dette var hastverksarbeid deluxe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg velger å tolke dokumentaren som et førsteutkast eller alfa-utgave som de skal jobbe videre med. Hovedpoenget var vel å være tidlig ute i andre land enn Norge.

Jepp, det tror jeg også - den var preget av å være laget under sterkt tidspress. Bare å ha utsatt den en ukes tid hadde nok gitt et langt mer gjennomført program. Det skulle ikke forundre meg om kommentarer og teksten som var feilskrevet (overdreven deling av ord o.l. - jeg tipper på at fornorskingen av faktatekst er gjort via google translate eller noe og ikke gått ordentlig igjennom av nordmenn) var lagt på bare noen timer før den ble sendt.

 

Uansett kudos til Discovery for å sende den uten reklame, noe som jo også dessverre gjorde at programmet ble mer repetitivt enn hvis reklamen hadde vært der. Det gjør seg ofte med 15 sekunders repetisjon av hva som var rett før pausen når programmet starter opp igjen etter pausen, men når pausen ikke er der blir det litt snålt.

 

De er nok uansett klar over at infoen i programmet fort blir utdatert etterhvert som mer info blir tilgjengelig via politiet o.l., så en oppdatert/forbedret utgave kommer nok senere.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Litt rart at på dokumentaren på Discovery opererte dem også med 90 min før politi kom til øya, mens VG operete med 60 min. Betyr dette at dem brukte 30 min før nødsentralen "godtok" nødmeldingene som haglet inn.....?

 

Det ble først sagt at politiet brukte 90 min men dette ble nedjustert til 60 min senere så VG har rett.

Lenke til kommentar

Tidslinje for de som er interessert:

16:57 Melding over sambandet om at det er en «polititjenestemann» som vil over til Utøya.

17:15 Anders Behring Breivik blir satt på land på Utøya fra ferga «MS Thorbjørn».

17:20 Breivik starter å skyte.

17:25 Ferga «MS Thorbjørn» drar fra Utøya med 9 personer om bord, 6 leirdeltakere og 3 fra mannskapet.

17:27 Nordre Buskerud politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

17:30 Operasjonssentralen ved Oslo politidistrikt mottar melding om skytingen på Utøya.

17:38 Nordre Buskerud politidistrikt ber om bistand fra Oslo politidistrikt.

17:52 Første politipatrulje ankommer området, men må vente på en egnet båt.

18:03 Det går ut melding om at båt er på vei.

18:09 Beredskapstroppen ankommer på fastlandet ved Utøya.

18:25 Beredskapstroppen går i land på selve Utøya.

18:26 Breivik ringer til politiet for å overgi seg.

18:27 Gjerningsmannen pågripes av politiet.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097329Fant flere nazi-plakater hengt opp i Lillestrøm** Underskrevet med ABB-C2 ** Mann i 50-årene kalt inn til avhør

Normalt finner jeg det usmakelig at man kaller inn folk til avhør for å henge opp flygeblad, men i dette tilfellet tilsier koden det er underskrevet med at man må sjekke personen ut av saken, uansett innhold.

 

:)

Lenke til kommentar

Det er dokumentfalsk å underskrive med falsk navn. Jeg vet ikke om det er noe straffbart i dette tilfellet, men det er jo ikke alt politiet undersøker som ender med tiltale. Breivik ville ikke omtale seg selv som nasist så for at vi vet kan det hende han vil anmelde misbruket av initsialene hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...