Simon Aldra Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Ugh, ikke rasistisk ment, men blir lettere irritert over denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913 "uhhoouu stakkars osss" var det virkelig så ille i Oslo? Skjønner at folk var følelsesladde og mistenkte muslimer, men var det rett og slett sånn "lynsje stemning"? Var kanskje litt "bra" at det var ABB som andre har nevnt, det ville jo tatt helt av om det var noen innvadrer som sto bak. Jeg hørte allerede på fredag beretninger fra bekjente som bor på Oslo øst om mennesker med mørk hud som ble banket opp av gjenger av nordmenn, altså før ABBs identitet ble avslørt. Neida, la oss drite i å snakke om at det faktisk er nordmenn som reagerer på ekstremisters handlinger ved å banke opp uskyldige mennesker. Det er jo helt uvesentlig. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 De fleste i dette landet har nok et «snev» av rasisme i seg, men man er såpass feig at man ikke tør å si dette offentlig. Jeg har overhørt kollegaer, venner, bekjente og familie som har en klar oppfatning av hvordan verden ser ut! Men er det muligheter for at man blir «avslørt» så får pipa plutselig en annen lyd.. Så jeg tror ikke at man skal bli så voldsomt overrasket over at man ser at noen banker opp mennesker med annen religion eller hudfarge enn oss selv.. Men å få noen til å innrømme at de ikke liker utlendinger.. er ikke enkelt.. Dette er ikke rette tråden for dårlige forsøk på trolling. Trolling? Ser du noen som troller her..? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hvis du har rett så skulle nok innvandringsmotstandere hatt mer makt i Norge enn det som er tilfellet eller? 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Det er to måter å tolke det du sier på. 1: Et flertall nordmenn er redd for å være ærlige om et av de viktigste spørsmålene i samfunnsdebatten. 2: Du har mange venner med samme politiske syn som deg selv, og ikke så veldig mange med andre syn. Jeg lener mot 2 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er det bare jeg som syntes det er litt i overkant fokus på det som har skjedd i media? Det er nå 9-dager siden tragedien inntraff og fremdeles så består nesten samtlige av landets aviser og nyheter av 95%+ av ting og tang som har med katastrofen å gjøre. Det som har skjedd er helt tragisk og vil for alltid bli en bekkmørk dag i Norgeshistorien, men jeg syntes det blir litt vell mye mediafokus når det over en uke senere knapt er fokus på noe annet i media. Er i stor grad enig. Klart dette er en viktig sak, men jeg synes også de begynner å tygge langhalm på deler av hendelsen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvis du har rett så skulle nok innvandringsmotstandere hatt mer makt i Norge enn det som er tilfellet eller? Spørs jo litt hva man mener, alle mennesker har jo forutinntatte holdninger. Bare fordi man har det, så betyr det ikke at man er nødt til å slavisk følge de. Å være klar over sine forutinntatte holdninger og fellene det kan føre med seg og handle deretter burde jo ikke være så uvanlig. AtW 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg hørte allerede på fredag beretninger fra bekjente som bor på Oslo øst om mennesker med mørk hud som ble banket opp av gjenger av nordmenn, altså før ABBs identitet ble avslørt. Jeg hørte om lignende tilfeller, ja. Det interessante er at man ikke gikk etter muslimer men folk med utenlandsk utseende. Indere, tamiler, sikher osv. lå dårlig an, til tross for at ingen av disse er særlig begeistret for islam. Her er det ikke så rent lite ignoranse ute og går, men jeg mistenker at de det gjelder gir beng i ideologi så lenge de får tatt "svartingene". Samtidig er det viktig å tenke på hvis det finnes mange mennesker som tenker på denne måten så er det noe man må ta på alvor. Det holder ikke bare å si at de tar feil og kjøre på videre. Ufordringene til det flerkulturelle Norge har ikke forandret seg fra før 22/7 og behover for en mer pragmatisk innvandringspolitikk er like prekært, men nå er det ikke klima for å diskutere dette i det hele tatt og jeg er redd for at alle probleme man hadde begynt å ta tak i nå vil få rom til å forløpe seg ytterligere. 2 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Dette er ikke rette tråden for dårlige forsøk på trolling. Trolling? Ser du noen som troller her..? Det var et svar til Noreply. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg hørte allerede på fredag beretninger fra bekjente som bor på Oslo øst om mennesker med mørk hud som ble banket opp av gjenger av nordmenn, altså før ABBs identitet ble avslørt. Jeg hørte om lignende tilfeller, ja. Det interessante er at man ikke gikk etter muslimer men folk med utenlandsk utseende. Indere, tamiler, sikher osv. lå dårlig an, til tross for at ingen av disse er særlig begeistret for islam. Her er det ikke så rent lite ignoranse ute og går, men jeg mistenker at de det gjelder gir beng i ideologi så lenge de får tatt "svartingene". Ja, at de som banker opp tilfeldige muslimer ikke er blant de mest opplyste er vel ikke så overraskende AtW 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå er det jo slettes ikke bare "nordmenn" som er rasister. Enkelte Somaliere er faktisk noen av de værste rasistene jeg har vært borti. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå er det jo slettes ikke bare "nordmenn" som er rasister. Enkelte Somaliere er faktisk noen av de værste rasistene jeg har vært borti. Husker en statistikk i fra Politiet her i 2003 - 2004 før de sluttet å legge den ut etter politisk press.. Der sa de at 60% av all kriminaliteten kom í fra en befolkningsgruppe på 1%. Les; somaliere. Bortimot 100% av de lever av trygd, og de kan ikke språket vårt, men trygdesystemet har de greie på.. På en annen side.. NRK viste en dokumentar for noen år siden, om somaliere i USA. Og der var de den gruppa som var best inkludert i samfunnet, 100% av de var i jobb, og de var ikke representert i kriminalstatistikken.. Why? Jeg tror det har noe med blåøyde Ola Normann, han er en nissemann med nisselua trekt godt ned over øya.. dessverre.. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 På en annen side.. NRK viste en dokumentar for noen år siden, om somaliere i USA. Og der var de den gruppa som var best inkludert i samfunnet, 100% av de var i jobb, og de var ikke representert i kriminalstatistikken.. Somalierne er mye forskjellig men de er ikke dumme eller late. Hvis de må lære seg språk, jobbe hardt og være lovlydige for å få et godt liv så gjør de det, hvis de derimot ikke må gjøre noe av dette så er de ikke mindre pragmatiske enn at utnytter trygdesystemet for hva det er verdt. Dette er folk fra trange kår som er vant til å gjøre det som må til for å klare seg, de har ikke råd til å være idealister slik som nordmenn. Hvis du har slektninger på sultegrensen i hjemlandet så gir du selvfølgelig beng i om du lurer trygdesystemet til et land som er stint med gryn - hvem ville ikke det? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå er det jo slettes ikke bare "nordmenn" som er rasister. Enkelte Somaliere er faktisk noen av de værste rasistene jeg har vært borti. Stemmer nok det, rasister finnes i alle folkeslag. Uansett er det fullstendig uakseptabelt, dog er det til en viss grad forståelig når folk kommer fra områder hvor hat, stamme- og religiøse konflikter har vært "drivkraften" i samfunnet de siste 20 år (om ikke lengre). @Spartapus: Jeg er ikke enig i at det ikke er klima for å diskutere innvandrings-/asylpolitikk og integrering. Men kanskje vi blir kvitt den unyanserte diskusjonen som bygger på den feilaktige forutsetningen om at det flommer over av innvandrere fra særlig muslimske land. Norge hadde f.eks i 2010 en netto innvandring på ca 9 600 personer fra Asia, hvorav ca 50 % kommer fra ikke muslimske land. Fra muslimske land er det i hovedsak Irak, Iran og Afghanistan som dominerer (og vi vet hvorfor). Filippinene og Thailand er sammen med Afghanistan de landene som har høyest netto innvandring til Norge. Fra Afrika er nettoinnvandringen ca 5 000 personer. Her dominerer Eritrea og Somalia - av årsaker som er svært godt kjent. Ellers så hadde vi 1.1.2011 ca 600 000 personer i Norge med innvandrerbakgrunn. Men av disse kommer bare ca 1/5 fra f.eks muslimske land. Europeiske land dominerer. Dog er en betydelig grad av "ghettofisering" et problem man ikke kommer unna, og som medfører parallelle kulturer. Det er ellers korrekt at nettoinnvandringen også fra Asia og Afrika har økt de siste 15 årene, men det virker som økningen faktisk kan til stor deø forklares med flyktningestrøm/asylsøkere fra Afghanistan, Irak, Iran, Somalia, Eritrea - samt import av "kjærringer" fra Thailand og Filippinene. Litt grovt beskrevet - men ikke så langt unna sannheten. Så for meg er problemet vel så mye hva som skaper store flyktningestrømmer enn norsk innvandringspolitikk. Det er også det som vil bli det fundamentale problemet framover. Dersom man ikke angriper rotårsakene så vil man ha press på asyl- og flyktningeinstituttet. Som faktisk skaper det meste av den innvandringen man oppfatter som problematisk. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Med andre ord; skap fred og velstand i den tredje verden og problemet er løst! :!: 3 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Med andre ord; skap fred og velstand i den tredje verden og problemet er løst! :!: Egentlig, ja. 3 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå er det jo slettes ikke bare "nordmenn" som er rasister. Enkelte Somaliere er faktisk noen av de værste rasistene jeg har vært borti. Jeg er litt enig i deg ja Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg hørte allerede på fredag beretninger fra bekjente som bor på Oslo øst om mennesker med mørk hud som ble banket opp av gjenger av nordmenn, altså før ABBs identitet ble avslørt. Jeg hørte om lignende tilfeller, ja. Det interessante er at man ikke gikk etter muslimer men folk med utenlandsk utseende. Indere, tamiler, sikher osv. lå dårlig an, til tross for at ingen av disse er særlig begeistret for islam. Her er det ikke så rent lite ignoranse ute og går, men jeg mistenker at de det gjelder gir beng i ideologi så lenge de får tatt "svartingene". Samtidig er det viktig å tenke på hvis det finnes mange mennesker som tenker på denne måten så er det noe man må ta på alvor. Det holder ikke bare å si at de tar feil og kjøre på videre. Ufordringene til det flerkulturelle Norge har ikke forandret seg fra før 22/7 og behover for en mer pragmatisk innvandringspolitikk er like prekært, men nå er det ikke klima for å diskutere dette i det hele tatt og jeg er redd for at alle probleme man hadde begynt å ta tak i nå vil få rom til å forløpe seg ytterligere. Det er snakk om brutale, uakseptable og ekle måter å mishandle medmennesker på, fordi man av en eller annen grunn mener de har en kollektiv skyld for andres handlinger. Det er skammelig. 5 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Fant en god artikkel på webpsykologen.no, en terrorists forrykte tankeverden om de mekanismene som kan bidra til at et (eller flere) mennesker kan utføre slike handlinger. Rimelig godt skrevet, anbefales. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Rørleggerfirma selger minnearmbånd for 129 kroner - gir en tier til Utøya. Slår meg bare hvor latterlig enkelte er. Minnearmbånd er en god tanke selvsagt, men å sette slike priser på det og for å være så dårlig organisert, kan da ikke være mye seriøst?. Endret 1. august 2011 av Aalton Lenke til kommentar
Illus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Det er vel ikke noe værre enn hva som ellers skjer i norge av "innsamlinger" http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10026805 Personlig gir jeg ikke et rødt øre til noen som helst med unntak av det staten gir av skattekronene mine. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå