Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg finner det logisk i allefall. Er jo ikke sikker, men jeg skulle da tro at en som har jobbet såpass lenge i politiet vet hva som pleier å bli brukt. Noen som vet om det blir brukt like våpen over hele landet? Eller har politiet mange ulike automatvåpen i ulike politidistrikt og spesialavdelinger?

 

Vakten (med politierfaring) ville kanskje kunne avslørt Breivik, men vakten var altså det andre offeret på øya, svært kort tid etter båten la til land. Det kan ifølge media også se ut som Monica Bøsei (lederen av utøya) tidlig fattet mistanke. Slik skriver media om det som skjedde (http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mor-utoeya-ble-ett-av-breiviks-foerste-ofre-3545366.html):

 

Antakelig har Bøsei fattet mistanke til mannen i politiuniform, for når båten ankommer Utøya går hun rett fra brygga og opp til hovedhuset. Der snakker hun med Utøyas innleide vaktmann, som har bakgrunn fra politiet.

 

Gjerningsmannen oppfatter dette og tar fram et våpen. Han regelrett henretter Bøsei og den profesjonelle vaktmannen. Disse to ble Breiviks første ofre på Utøya.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

2) Hvorfor reagerte ikke vaktmannen på våpenet som ABB brukte? Ettersom han har jobbet i politiet så bør han jo ha full oversikt over hvilke våpen som blir brukt. Greit at de andre på øya kan godta unskyldningen "rutinesjekk som konsekvens av det som skjedde i Oslo", men VÅPENET han bruktet vil vel aldri bli brukt av politiet? Eller?

Vakten på land var bare en normal ungdom som ikke hadde noe erfaring med eller fra politiet eller lignende. Det var en vakt på Utøya som var politi, og han fattet mest sannsynlig mistanke. I følge media ble han varslet av Utøya-leder ("Utøya-moren"), men både hun og politimannen ble skutt straks etter dette skjedde. Likevel, det stoppet sannsynligvis et bombeangrep. ABB hadde med seg eksplosiver ut på øyen og det er naturlig å tro at han ville starte angrepet med en bombe, gjerne i hovedhuset som drepte så mange så mulig, for å så skyte så mange som mulig.

Lenke til kommentar
3) Hvor fikk ABB tak i politi-identifikasjonen? Hvor "riktig" var dette kortet? Er dette kortet offentliggjort?

 

Det står noko om dette i manifestet, ut frå det eg hugsar fekk han produsert dette i Praha. Han nevnte at om han forsøkte å få laga dette i Noreg ville det bli meldt av den som laga det.

 

Såg eit TV-intervju med ein som var på land, og hadde ansvar for å registrere dei som kom og skulle ut på øya. Det var han som tilkalte båten som frakta Breivik over. Vakta ba Breivik om å legitimere seg, og fekk sjå legitimasjon han gjenkjente som eit polititjenestebevis.

 

Ut frå det eg har forstått fatta Monica Bøsei mistanke medan ho var i båten med Breivik, og gjekk opp til hovudhuset på øya då dei kom til land, der vakta (politimann, men ikkje i teneste) var. Eg går ut frå at han fulgte etter ho opp, og drap ho og vakta der inne.

 

I eit intervju med ein annan som var i båten saman med Breivik kom det fram at båten forlot land (på veg mot Utøya) nokre minutt over 5, turen tok ca. eit kvarter. Den første meldinga til politiet kom 17.26, så det er ikkje så mange minutt det er snakk om. Men ikkje alle fekk med seg at han som kom var utkledd som politi, så enkelte kan nok ha trudd at han var politi lenge etter at politiet vart varsla.

Lenke til kommentar

ABB hadde med seg eksplosiver ut på øyen og det er naturlig å tro at han ville starte angrepet med en bombe, gjerne i hovedhuset som drepte så mange så mulig, for å så skyte så mange som mulig.

 

 

Det ble først opplyst at Breivik hadde eksplosiver på Utøya, men senere så avkreftet Politiet dette.

Lenke til kommentar

Ugh, ikke rasistisk ment, men blir lettere irritert over denne artikkelen:

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10088913

 

"uhhoouu stakkars osss" var det virkelig så ille i Oslo? Skjønner at folk var følelsesladde og mistenkte muslimer, men var det rett og slett sånn "lynsje stemning"? Var kanskje litt "bra" at det var ABB som andre har nevnt, det ville jo tatt helt av om det var noen innvadrer som sto bak.

Hva er det å bli irritert over? Irritert over at det påpekes hvordan denne flotte samlingen kjærlighetsfylte nordmenn egentlig oppførte seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PST og politiet generelt har altfor lavt budsjett til at man skal forvente at slikt skal forhindres. Se hvor mange voldtektssaker de er nødt til å henlegge - god indikator på hvor mange saker de gjerne skulle løst, men ikke har ressurser til pga. lav oppklaringssannsynlighet.

 

La oss si de hadde 10 milliarder i budsjett, hvordan konkret skulle de forhindret dette?

 

AtW

 

 

Jeg kan tildels være enig at det er vanskelig å unngå slike hendelser, men det er galskap at terrorpolitiet brukte 90 min for å komme frem..........

Lenke til kommentar

Jeg kan tildels være enig at det er vanskelig å unngå slike hendelser, men det er galskap at terrorpolitiet brukte 90 min for å komme frem..........

 

60 minutter, dette har vært tatt opp tidligere:

 

17:27Nordre Buskerud politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya

17:30 Operasjonssentralen ved Oslo politidistrikt har mottatt melding om skytingen på Utøya

17:38 Nordre Buskerud politidistrikt ber om bistand fra Oslo politidistrikt

17:52 Første politipatrulje ankommer området, men må vente på en egnet båt

18:03 Det går ut melding om at båt var på vei

18:09 Beredskapstroppen ankommer på fastlandet ved Utøya

18:25 Beredskapstroppen går i land på selve Utøya

18:27 Gjerningsmannen pågripes av politiet

Lenke til kommentar

Jeg kan tildels være enig at det er vanskelig å unngå slike hendelser, men det er galskap at terrorpolitiet brukte 90 min for å komme frem..........

Jeg synes det er galskap å klage så mye når alle gjør så godt de kan. Dessuten blir kritikken din dårligere når du ikke har dine fakta i orden.

 

60 minutter på det tidspunktet synes jeg er imponerende.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kunne politiet angivelig melde feil tidspunkt for når de ble varslet om skytingen? Virker merkelig! Først hevdet de at de fikk meldingen kl. 1702. Altså nøyaktig kl. 1702, ikke ca. kl. 1700. Klokkeslettet 1702 må da vitterlig stamme fra et sted.

Man har jo også lest om personer som ikke har blitt tatt alvorlig når de ringte politiet for å melde om skytingen.

 

Kan de ha endret tidspunktet for å stille seg i et litt mindre elendig lys?

 

 

EDIT: AMK hevder de fikk første melding kl. 1724, altså før politiets reviderte tidspunkt.

Endret av Backslash
Lenke til kommentar

Hvordan kunne politiet angivelig melde feil tidspunkt for når de ble varslet om skytingen? Virker merkelig! Først hevdet de at de fikk meldingen kl. 1702. Altså nøyaktig kl. 1702, ikke ca. kl. 1700. Klokkeslettet 1702 må da vitterlig stamme fra et sted.

Man har jo også lest om personer som ikke har blitt tatt alvorlig når de ringte politiet for å melde om skytingen.

 

Kan de ha endret tidspunktet for å stille seg i et litt mindre elendig lys?

 

 

EDIT: AMK hevder de fikk første melding kl. 1724, altså før politiets reviderte tidspunkt.

AMK fikk melding 17:24 og ga melding til Nordre Buskerud 17:27. Hva er så merkelig med det?

Lenke til kommentar

Jeg kan tildels være enig at det er vanskelig å unngå slike hendelser, men det er galskap at terrorpolitiet brukte 90 min for å komme frem..........

Jeg synes det er galskap å klage så mye når alle gjør så godt de kan. Dessuten blir kritikken din dårligere når du ikke har dine fakta i orden.

 

60 minutter på det tidspunktet synes jeg er imponerende.

 

Oki, jeg leste i new york times tidligere at det var snakk om 90 minutt.

 

Uansett klager jeg ikke på folkene som hjalp til, men politikken bak den. Selvsagt kan man ikke forvente at ting går fortere når man ikke har nødvendige ressurser. Er selvsagt at politihelikoter står på land når piloten er på ferie. Jeg ville sagt det som en selvfølge at man hadde nok resurser at heliopteret var operativt selv i ferie....

 

I tillegg var politibåten ikke kjørbar. Litt ironisk når politi var så fornøyde når dem mente at det å låne private båter gikk fortere. Men hvorfor får ikke Politi nødvendig ressurs til å ha raske båter? Dette blir bare for dumt

Lenke til kommentar

All den tid dette var en pågående skyteepisode, så vil jeg si at det er ganske merkelig at noen angivelig skulle ringe ambulanse før de ringer politiet. Sammenholdt med det faktum at politiet først hevdet at de fikk melding om skyting kl 1702.

 

AMK fikk melding 17:24 og ga melding til Nordre Buskerud 17:27. Hva er så merkelig med det?

Lenke til kommentar

Dårlige vedlikeholdsrutiner internt i politiet. Hvorfor benyttes ikke all dødtiden i politiet til noen fornuftig, som f.eks. vedlikehold på og kontroll av utstyr? Skal politikerne gjøre den jobben også?

 

 

I tillegg var politibåten ikke kjørbar.

 

Endret av Backslash
Lenke til kommentar

Dårlige vedlikeholdsrutiner internt i politiet. Hvorfor benyttes ikke all dødtiden i politiet til noen fornuftig, som f.eks. vedlikehold på og kontroll av utstyr? Skal politikerne gjøre den jobben også?

 

 

I tillegg var politibåten ikke kjørbar.

 

 

Utgangspunktet er vel at politibåten burde vært byttet ut ned raskere båt. Men hvis rutinene ikke er i orden er det politikernes oppgave å få utført dette. Det eneste som trenges å gjøres er å ansette en vedlikeholdsansvarlig.........

Lenke til kommentar

Dårlige vedlikeholdsrutiner internt i politiet. Hvorfor benyttes ikke all dødtiden i politiet til noen fornuftig, som f.eks. vedlikehold på og kontroll av utstyr? Skal politikerne gjøre den jobben også?

 

 

I tillegg var politibåten ikke kjørbar.

 

 

Utgangspunktet er vel at politibåten burde vært byttet ut ned raskere båt. Men hvis rutinene ikke er i orden er det politikernes oppgave å få utført dette. Det eneste som trenges å gjøres er å ansette en vedlikeholdsansvarlig.........

 

Jøss! Du mener altså at politikerne skal sørge for at politidistriktene sørger for å ansette en vedlikeholdsansvarlig? Her snakker vi detaljstyring helt ned på mikro-nivå...

 

Nå nei du. Politikernes oppgave er å gi mandat og bevilge midler. Elendige rutiner i politiet må nok politiet selv stå ansvarlige for.

Endret av Backslash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor får ikke Politi nødvendig ressurs til å ha raske båter? Dette blir bare for dumt

Politiets båter i innlandet (altså båter som står på henger til det er bruk for dem og ikke ligger fast ute) har veldig sjelden behov for å gå fort - det er som regel snakk om redning/søk/assistanse i små elver, innsjøer og tjern - med andre ord steder der hastighet har lite å si.

 

På sjøen har selvfølgelig politiet raskere båter.

 

Vi kan ikke være forberedt på hver eneste mulige og umulige scenario her i landet da det vil medføre enorme kostnader til utstyr som i store deler av sin levetid bare står og forfaller.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

All den tid dette var en pågående skyteepisode, så vil jeg si at det er ganske merkelig at noen angivelig skulle ringe ambulanse før de ringer politiet. Sammenholdt med det faktum at politiet først hevdet at de fikk melding om skyting kl 1702.

AMK Buskerud håndterer alle samtaler som kommer inn på 110, 112 og 113 for regionen de dekker.

 

Det kom ikke noen melding 17:02. Dette har blitt tilbakevist ekstremt mange ganger av politiet, og loggene vil være tilgjengelig for rettssaken, så det er ikke akkurat noe de kan begynne å ljuge om, med mindre du tror de kommer til å manipulere logger, noe som vil være meget enkelt å påvise gjennom ABB sine forklaringer om tidspunkt i så fall.

Lenke til kommentar
Den første telefonsamtalen kom klokken 17.24.09.

 

- Den lød: «Det er en politimann og han skyter vilt rundt seg», forteller Inger-Lise Hallgren, avdelingssjef for prehospitale tjenester i Vestre Viken helseforetak.

 

På AMK-sentralen forsto de at skytingen på Utøya var en ekstrem situasjon og at vanlige prosedyrer ikke kunne følges.

 

http://www.aftenbladet.no/terror/113-var-aldri-i-tvil-om-alvoret-2842818.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...