Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PST har allerede gått ut og sagt at "dette kunne aldri vært unngått"

Det oppfatter jeg mer som en bortforklaring: "Vi klarte ikke å hindre angrepet, derfor var det umulig å hindre det". PST (og POT) har lenge vært kritisert for å være mer opptatt av å overvåke folk på venstresiden enn de på høyresiden, selv om høyresiden har vist at de er voldelige.

Du må gjerne presentere et forslag på hvordan han skulle blitt oppfattet, uten å gå helt 1984 på samfunnet, han snakket ikke med noen om dette, han har aldri vært i kontakt med politiet tidligere. Alt han skrev på nett var anonymt med programvare som skjulte hvor på nettet det kom fra.

Han var ikke mer anonym enn at doc.no klarte å samle opp alle kommentarene hans på en egen side: http://www.document.no/anders-behring-breivik/

Det er mye på den siden som får mine alarmklokker til å ringe: Sammenligning mellom nazisme og islam, undervurdering av hvor mange menneskeliv nazismen har kostet (han skriver 6-20 millioner, det reelle tallet er minst 60 millioner), en trolig overdrivelse av hvor mange menneskeliv islam har kostet (300 millioner i følge han, aner ikke hvor han har tatt det tallet fra), omtale av Gro H. Brundtland som "landsmo®der", konsekvent omtale av alle som er uenig med ham som marxister og tillegger dem meninger som de åpenbart ikke har (hat mot europeisk kultur f.eks), at han plasserer nazisme på venstresiden(!), at han beskriver SOS Rasisme m.fl. som "voldelig "Marxist/Islamist Jugend"", han sammenligner "forfølgelsen" av seg og de som er enig med han ("kulturkonservative"= islamofobe) med jødeforfølgelsen på 30-tallet.

Totalt sett tegner det seg et bilde av en paranoid høyreekstrem med dårlig virkelighetsforståelse. Når paranoide høyreekstreme med dårlig virkelighetsforståelse kjøper kunstgjødsel i tonnevis synes jeg at PST burde gjøre diskrete undersøkelser om dette er kjøpt p.g.a. er reellt behov. Det er 16 år siden bomben i Oklahoma City hvor vi for alvor fikk se hvor kraftige bomber det er mulig å lage ved hjelp av kunstgjødsel, jeg synes at man burde ta lærdom av dette og ha bedre kontroll på så farlige stoffer.

Jeg ser klart problemet i forhold til privatlivets fred, men jeg mistenker at du er en smule naiv i forhold til hvilke metoder PST/POT har brukt. Hvis du leser http://www.stortinget.no/Global/pdf/Dokumentserien/1995-1996/dok15/kap8.pdf vil du bl.a. se at POT krevde å få tilsendt RV sine valglister, og at de regnet medlemsskap i SUF og AKP som tilstrekkelig til å registrere personer, selv om det sto i instruksen deres at "Medlemskap i lovlig politisk organisasjon eller lovlig politisk virksomhet kan ikke i seg selv danne grunnlag for innhenting og registrering av opplysninger".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det oppfatter jeg mer som en bortforklaring: "Vi klarte ikke å hindre angrepet, derfor var det umulig å hindre det". PST (og POT) har lenge vært kritisert for å være mer opptatt av å overvåke folk på venstresiden enn de på høyresiden, selv om høyresiden har vist at de er voldelige.

Du må gjerne presentere et forslag på hvordan han skulle blitt oppfattet, uten å gå helt 1984 på samfunnet, han snakket ikke med noen om dette, han har aldri vært i kontakt med politiet tidligere. Alt han skrev på nett var anonymt med programvare som skjulte hvor på nettet det kom fra.

Han var ikke mer anonym enn at doc.no klarte å samle opp alle kommentarene hans på en egen side: http://www.document.no/anders-behring-breivik/

Det er mye på den siden som får mine alarmklokker til å ringe: Sammenligning mellom nazisme og islam, undervurdering av hvor mange menneskeliv nazismen har kostet (han skriver 6-20 millioner, det reelle tallet er minst 60 millioner), en trolig overdrivelse av hvor mange menneskeliv islam har kostet (300 millioner i følge han, aner ikke hvor han har tatt det tallet fra), omtale av Gro H. Brundtland som "landsmo®der", konsekvent omtale av alle som er uenig med ham som marxister og tillegger dem meninger som de åpenbart ikke har (hat mot europeisk kultur f.eks), at han plasserer nazisme på venstresiden(!), at han beskriver SOS Rasisme m.fl. som "voldelig "Marxist/Islamist Jugend"", han sammenligner "forfølgelsen" av seg og de som er enig med han ("kulturkonservative"= islamofobe) med jødeforfølgelsen på 30-tallet.

Totalt sett tegner det seg et bilde av en paranoid høyreekstrem med dårlig virkelighetsforståelse. Når paranoide høyreekstreme med dårlig virkelighetsforståelse kjøper kunstgjødsel i tonnevis synes jeg at PST burde gjøre diskrete undersøkelser om dette er kjøpt p.g.a. er reellt behov. Det er 16 år siden bomben i Oklahoma City hvor vi for alvor fikk se hvor kraftige bomber det er mulig å lage ved hjelp av kunstgjødsel, jeg synes at man burde ta lærdom av dette og ha bedre kontroll på så farlige stoffer.

Stikk innom politikk og samfunn, du finner liknende retorikk der daglig. Han er jo ikke akkurat noes pesielt ekstrem sett i forhold til de andre på document.no. Og skal felleskjøpe melde alle kjøp inn til PST?

EDIT: ett poeng er at om hans kontakt emd ekstreme miljøer i andre land er så omfattende som manifestet beskriver, så er kanskje dette noe som kunne(?) vært oppdaget?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Husker en artikkel for noen år siden, om en liten by, med en 3 - 4000 innbyggere. Alle innbyggerne hadde våpen (lurer på om det var påbudt med våpen også), de hadde ingen kriminalitet overhodet, ingen ran, drap, voldtekter mv. Husker at Sheriffen var fornøyd med dette, og han mente at resten av USA måtte følge etter deres våpen politikk, så ville man se en kraftig nedgang i kriminaliteten.. :)

Jeg tror nok at det hadde mer å gjøre med at det var en liten by.

• Liker 2
Lenke til kommentar

[...]Og skal felleskjøpe melde alle kjøp inn til PST?

Dem trenger ikke å melde kjøpet, loggføres det skulle det vel holde.

Med dagens datateknologi skulle det vel være langt i fra umulig å samle inn informasjonen automatisk. Uansett, hele poenget er jo at man skal kunne finne ut om en person plutselig begynner å handle bombekomponenter. Har samme person som kjøpte 1t kunstgjødsel også kjøpt fenghetter burde det lyse en rød lampe, uansett om det er til legitime formål.

Det jeg er mer skeptisk til enn kjemikalier er det faktum at man fult lovlig kan ha en pistol hjemme. Det finnes ingen gode grunner til at man skal trenge et drapsvåpen hjemme. Pistoler er laget for én ting, og det er å drepe mennesker med. Skal man absolutt skyte på blink kan pistolklubben oppbevare våpenet for deg. I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor noen skulle trenge pistol og riflemagasin med 30 skudd og diverse annet taktisk utstyr til våpen som ikke er regulert. Ganske banalt i grunn at ganske enkelt kan erverve drapsvåpen (pistoler og halvautomatiske rifler), mens ting som pepperspray kun kan erverves av politiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stikk innom politikk og samfunn, du finner liknende retorikk der daglig.

Ja, jeg synes at det er trist at diskusjon.no lar seg bli brukt som talerstol for høyreekstremister.

Han er jo ikke akkurat noes pesielt ekstrem sett i forhold til de andre på document.no. Og skal felleskjøpe melde alle kjøp inn til PST?

PST hadde navnet hans på en liste over folk som hadde kjøpt kjemikalier fra en polsk leverandør, så det er tydeligvis kontroll av hvem som kjøper noen typer kjemikalier. Jeg ser ikke at det skulle være umulig for felleskjøpet eller andre å sende lister over hvem som har kjøpt store mengder kunstgjødsel til PST. Jo flere slike lister PST har å sammenholde opplysninger i fra, jo mindre sjanse er det for at de skal kaste bort tiden sin med å plage folk som har rent mel i posen.

Lenke til kommentar

[...]Og skal felleskjøpe melde alle kjøp inn til PST?

Dem trenger ikke å melde kjøpet, loggføres det skulle det vel holde.

Med dagens datateknologi skulle det vel være langt i fra umulig å samle inn informasjonen automatisk. Uansett, hele poenget er jo at man skal kunne finne ut om en person plutselig begynner å handle bombekomponenter. Har samme person som kjøpte 1t kunstgjødsel også kjøpt fenghetter burde det lyse en rød lampe, uansett om det er til legitime formål.

Det jeg er mer skeptisk til enn kjemikalier er det faktum at man fult lovlig kan ha en pistol hjemme. Det finnes ingen gode grunner til at man skal trenge et drapsvåpen hjemme. Pistoler er laget for én ting, og det er å drepe mennesker med. Skal man absolutt skyte på blink kan pistolklubben oppbevare våpenet for deg. I tillegg ser jeg ikke helt hvorfor noen skulle trenge pistol og riflemagasin med 30 skudd og diverse annet taktisk utstyr til våpen som ikke er regulert. Ganske banalt i grunn at ganske enkelt kan erverve drapsvåpen (pistoler og halvautomatiske rifler), mens ting som pepperspray kun kan erverves av politiet.

Grunnen til at det er sterkere begrensninger på å inneha pistoler enn rifler er nok at de er lettere å skjule, og dermed mer praktisk for ran og lignende. Det er også forbudt med rifler som er kortere enn en gitt lengde, og rifler med foldekolbe. Som drapsvåpen er pistoler mindre egnet enn rifler på grunn av lavere utgangsenergi og kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes at det er trist at diskusjon.no lar seg bli brukt som talerstol for høyreekstremister.

Han er jo ikke akkurat noes pesielt ekstrem sett i forhold til de andre på document.no. Og skal felleskjøpe melde alle kjøp inn til PST?

PST hadde navnet hans på en liste over folk som hadde kjøpt kjemikalier fra en polsk leverandør, så det er tydeligvis kontroll av hvem som kjøper noen typer kjemikalier. Jeg ser ikke at det skulle være umulig for felleskjøpet eller andre å sende lister over hvem som har kjøpt store mengder kunstgjødsel til PST. Jo flere slike lister PST har å sammenholde opplysninger i fra, jo mindre sjanse er det for at de skal kaste bort tiden sin med å plage folk som har rent mel i posen.

Det er en annen diskusjon, essensen er den samme, det bugner av folk med den type retorikk, ABB er ikke unik i så måte. Det bugner også av folk som kjøper store mengder kunstgjødsel, det brukes i store mengder på alle våre jorder. Om det var registert de som kjøpte store mengder, så er det ikke værre enn å kjøpe små mengder mange steder. Det er ikke hva som er teknisk mulig å få til som er hemskoen, det er to ting:

1. Man må kreve en helt sinnsyk mengde overvåkning av hele befolkningen, noe som er sævrt uheldig, i tillegg vil kriminelle tilpasse seg reglene som til enhver tid gjelder.

2. Problemet er å finne personer som skiller seg ut fra mengden, og gjør det nok til at politiet skal gripe inn. Det er ikke lett.

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er sterkere begrensninger på å inneha pistoler enn rifler er nok at de er lettere å skjule, og dermed mer praktisk for ran og lignende. Det er også forbudt med rifler som er kortere enn en gitt lengde, og rifler med foldekolbe. Som drapsvåpen er pistoler mindre egnet enn rifler på grunn av lavere utgangsenergi og kortere rekkevidde.

Rifler med foldekoble kan godt være forbudt, men det hjelper lite når du får kjøpt foldekolbe uten restriksjoner til AG3 på samme nettsted som solgte til Breivik. Forøvrig kan man som sivil få tak i AG3 lovlig etter som jeg kan forstå. Disse karene på landskytterstevnet har i alle fall brukt mye AG3.

At pistoler er mindre egnet enn rifler til å drepe med er jeg fult klar over, men så lenge målet ditt ikke bruker kevlarvest e.l. kan du drepe på rimelig lang avstand med en pistol også. Så lenge du treffer.

Jeg ser heller ikke poenget med at man skal kunne ha slike våpen i sitt eget hjem. De er ikke egnet til jakt uansett, og blink kan man

skyte på sin lokale skytterklubb om man absolutt er nødt til å skyte med pistol eller halvautomatiske rifler som aksepterer eksterne magasin (som du kan kjøpe uten restriksjoner i dag).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Det er en annen diskusjon, essensen er den samme, det bugner av folk med den type retorikk, ABB er ikke unik i så måte. Det bugner også av folk som kjøper store mengder kunstgjødsel, det brukes i store mengder på alle våre jorder. Om det var registert de som kjøpte store mengder, så er det ikke værre enn å kjøpe små mengder mange steder. Det er ikke hva som er teknisk mulig å få til som er hemskoen, det er to ting:

1. Man må kreve en helt sinnsyk mengde overvåkning av hele befolkningen, noe som er sævrt uheldig, i tillegg vil kriminelle tilpasse seg reglene som til enhver tid gjelder.

2. Problemet er å finne personer som skiller seg ut fra mengden, og gjør det nok til at politiet skal gripe inn. Det er ikke lett.

Jeg er uenig i at det kan kalles overvåkning når det ikke er opprettet noen mappe på personene, men kun er snakk om navn på lister over personer som har kjøpt potensielle bombematerialer. Det er heller ikke snakk om hele befolkningen, jeg har for eksempel aldri kjøpt kunstgjødsel i store mengder aldri kjøpt aluminiumspulver i det hele tatt. Det er tydelig at PST allerede har noen slike lister ettersom ABB sto på én slik liste. Det jeg mener er at de burde ha flere slike lister (databaser) f.eks. over folk som har kjøpt store mengder kunstgjødsel, aluminiumspulver og andre potensielle bombematerialer, og at disse listene burde sammenholdes for å se om én og samme person dukker opp på flere lister. Hvis det skulle skje burde PST undersøke saken, og kanskje opprette en mappe hvis det ikke viser seg at det var legitime grunner til innkjøpene. Man kan selvfølgelig alltid diskutere hvor mye overvåkning og kontroll man skal ha, men jeg tror mange ikke er klar over at det foregår/foregikk betydelig overvåkning av folk her i landet. Lund-kommisjonens rapport er interessant lesning hvis man vil bli opplyst.

Lenke til kommentar

Tror nok PST har holdt på lenge nok til at de klarer å bruke etterforskningsmetoder man lærer i detektimen på barne-tv :)

Tja, vet du konkret om PST pr. dato har våpenregistret på database?

Det jeg sier er at hvis ikke, bør de iallefall få det

Det har de. Det sentrale våpenregister ble opprettet i 2003 og administreres av politiet (politidirektoratet). Og det er en database, hvordan tror du ellers at informasjonen om at siktede hadde lovlig våpen kom så fort.

Det er ellers i Norge ulovlig ut fra personvernhensyn å sammenkjøre dataregistere annet enn i gitte situasjoner. Når det gjelder PST og politi vil det si at de kun får lov til dette når det er en situasjon med berettiget mistanke - det kan dog være mistanke om at ulovlig handling planlegges.

Dog vil den sammenkjøringen som flere har pekt på neppe gi noe av verdi om den var lovlig (noe den heldigvis ikke er), da den i hovedsak ville listet opp bønder og grunneiere.

At PST gjør en del manuelle sjekker er en annen sak.

Det kommer nok. Med argumentet "kan vi redde bare 1 ungdom er det verdt det". Og om du er mot, støtter du terror.

I så fall håper jeg noen møter opp og minner politikerne om at de i de nærmeste dagene etter tragedien snakket om at man "skulle møte terroren med mer åpenhet og toleranse".

Faktisk tror jeg holdningene til de berørte og hva politikerne har sagt vil gjøre det umulig å øke overvåkningen i Norge gjennom den type virkemidler som er brukt i andre land.

Man kan jo sette dette inn i et perspektiv. Hvor mange har våpen hjemme i USA? Og hvor mange terrorangrep har de hatt som er begått av etniske amerikanere? Jeg minnes ett; Oklahoma bomben i 1995. Og de har vel hatt en 3 - 4 skoleangrep siden 1999. Skulle tro at det var mere av slikt når det «flyter» av våpen rundt om i hjemmene der borte..

Husker en artikkel for noen år siden, om en liten by, med en 3 - 4000 innbyggere. Alle innbyggerne hadde våpen (lurer på om det var påbudt med våpen også), de hadde ingen kriminalitet overhodet, ingen ran, drap, voldtekter mv. Husker at Sheriffen var fornøyd med dette, og han mente at resten av USA måtte følge etter deres våpen politikk, så ville man se en kraftig nedgang i kriminaliteten.. :)

Nå er våpentettheten i Norge faktisk større enn i USA. Forskjellen er at i USA er det mest håndvåpen og mye automatvåpen, i Norge er det mest jaktvåpen og lite håndvåpen. Men kriminalitetsraten og drapsraten i USA er langt over den i Norge.

Og at en liten by ikke har kriminalitet kan skyldes helt andre ting enn at alle har våpen.

@Campus:

Hva POT brukte av virkemidler før de ble omorganisert og navnendret til PST er lite relevant i dag. Metodene er uansett definert som lovstridige og ikke akseptable i et demokrati. Lund-kommisjonen som du linker til ble faktisk satt ned fordi det kom mange påstander om ulovlig overvåkning samt samrøre med den militære overvåkningen. Resultatet er at den type metoder er nesten umulig å bruke i dag, i alle fall ikke uten rettskjennelse. På 70-tallet/tidlig 80-tall fikk man mappe bare man skrev under på visse underskriftslister.

Nå er ikke kunstgjødsel generelt farlig, det er kun visse typer med høyt nitrogeninnhold. Det er i tillegg mange andre veier til sprenglegemer, de fleste basert på på vanlige handelsvarer. Og vi skal tenke oss svært grundig om før vi begynner med omfattende registrering og omsettingshindre på vanlige produkter som kan brukes til bomber eller annen grov kriminalitet. Jeg sier ikke at vi skal avvise det, men vurdere alle konsekvensene - ikke minst faren for at økt registering faktisk kan gjøre at vi får det samfunnet vi ikke ønsker.

At document.no enkelte kunne sammenstille det han hadde skrevet er ikke så rart - de har tross alt tilgang rett i systemene bak. Men ellers oser det du skriver av etterpåklokskap. De fleste med kunnskap om ekstremisme vurderer det han har skrevet faktisk ikke å være så ekstremt, men på linje med synspunkter som deles av svært mange andre. Hvor mange påstander om nasismen og islam har du ikke sett på dette forumet som er like ekstreme (og tildels værre) Og personlig synes jeg det kommer nesten unisont fra de som er fagpersoner innen denne type sikkerhetsarbeid at "ensomme ulver" av denne typen er i realiteten umulige å verne seg mot om man ikke vil innføre 1984 100 %.

Edit: PST hadde navnet hans på en liste over personer som hadde foretatt kjøp i utlandet. Hver eneste gang vi foretar et kjøp med kort eller bankoverførsel fra utlandet registeres vi og disse listene får valutaseksjonen i Tolldirektoratet så vidt jeg vet. At PST fikk akkurat denne listen var pga av etterforskning i en annen sak. Eneste opplysningen som eller var på lista var at han hadde handlet for 121 kr. Hva han hadde handlet stod ikke - det kunne for den del vært tennissokker.

@Vice: PST (POT) sluttet med tung overvåkning av venstresida på 90-tallet. Relativt forståelig i lys av kommunismens fall og at de venstreradikale terrororganisasjonene ble knust. Høyresida (nynasister) ble relativt tungt overvåket på 90-tallet og tidlig 2000 så vidt jeg vet. Etter 9/11 ble det dessverre for tungt fokus på andre ting.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rifler med foldekoble kan godt være forbudt, men det hjelper lite når du får kjøpt foldekolbe uten restriksjoner til AG3 på samme nettsted som solgte til Breivik.

Jeg var ikke klar over at det var lovlig å selge foldekolber løst, det gjør det jo noe meningsløst med et forbud mot rifler med foldekolber

Forøvrig kan man som sivil få tak i AG3 lovlig etter som jeg kan forstå. Disse karene på landskytterstevnet har i alle fall brukt mye AG3.

Jeg tviler sterkt på at du har rett i det. Hvis man kunne kjøpt AG3 ville nok breivik heller ha kjøpt det. Landsskytterstevnet er arrangert av "Det frivillige skyttervesen" som har et sterkt samarbeid med militæret. De som bruker AG3 på landsskytterstevnet er trolig medlemmer av "Norske reserveoffiserers forbund", heimevernet eller lignende og har derfor tillatelse til å inneha våpen som er forbudt for oss sivilister.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du har rett i det. Hvis man kunne kjøpt AG3 ville nok breivik heller ha kjøpt det. Landsskytterstevnet er arrangert av "Det frivillige skyttervesen" som har et sterkt samarbeid med militæret. De som bruker AG3 på landsskytterstevnet er trolig medlemmer av "Norske reserveoffiserers forbund", heimevernet eller lignende og har derfor tillatelse til å inneha våpen som er forbudt for oss sivilister.

Etter litt research fant jeg ut at du tydeligvis ikke kan eie AG3 lovlig i Norge som sivil. MEN du kan eie halvautomatiske versjoner av endel andre militære våpen som det også er et stort ettermarked for.

Lenke til kommentar

For de som mener norske fengsel er som hotell:

978x.jpg

Dette er rommet han nå skal sitte i isolasjon de neste åtte ukene, og han må være på cellen 23 timer i døgnet. Alt han har tilgjengelig er to romaner, penn og papir. Jeg tror de fleste fort blir gal av isolasjonen fra omverden og de monotone dagene. Det er ikke sikkert han skal isoleres når han får sin dom, men man er fortsatt ufrivillig innestengt.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tykkjer det er verre om ein skal byrje å sensurere desse innlegga, slik at ein ikkje kan diskutere denne politikken. Det er vel slikt som kan føre til liknande situasjonar som 22/7. Folk tyr til slike metodar for å bli haurt.

Ytringsfridom er flott, det gjer at alle kan bli haurt.

Lenke til kommentar

Et par ting jeg har undret meg litt over, som jeg ikke har lagt merke til i media. Skal innrømme at jeg ikke har HELT oversikt over hvor fort ting skjedde (fra ABB kom i land, til vaktmannen var død).

1) Hvor lenge gikk ABB rundt på øya i folkets tro at han var fra politiet?

2) Hvorfor reagerte ikke vaktmannen på våpenet som ABB brukte? Ettersom han har jobbet i politiet så bør han jo ha full oversikt over hvilke våpen som blir brukt. Greit at de andre på øya kan godta unskyldningen "rutinesjekk som konsekvens av det som skjedde i Oslo", men VÅPENET han bruktet vil vel aldri bli brukt av politiet? Eller?

3) Hvor fikk ABB tak i politi-identifikasjonen? Hvor "riktig" var dette kortet? Er dette kortet offentliggjort?

Merk for all del: ikke ment som kritikk mot noen, Er bare disse logiske bristene jeg har for å forstå hvordan han kom seg helt gjennom.

Lenke til kommentar

Et par ting jeg har undret meg litt over, som jeg ikke har lagt merke til i media. Skal innrømme at jeg ikke har HELT oversikt over hvor fort ting skjedde (fra ABB kom i land, til vaktmannen var død).

1) Hvor lenge gikk ABB rundt på øya i folkets tro at han var fra politiet?

Skytingen startet visstnok straks etter han gikk i land. Lederen for Utøya hadde muligens vist mistenksomhet og gått bort til vakten på øya, med det resultat at hun og vakten var de første som ble drept. (Alt dette ifølge det media har skrevet). Etter dette flyktet ungdommene, men han forsøkte visstnok å lure dem til seg ved å si "jeg er fra poliet og kommer for å hjelpe".

2) Hvorfor reagerte ikke vaktmannen på våpenet som ABB brukte? Ettersom han har jobbet i politiet så bør han jo ha full oversikt over hvilke våpen som blir brukt. Greit at de andre på øya kan godta unskyldningen "rutinesjekk som konsekvens av det som skjedde i Oslo", men VÅPENET han bruktet vil vel aldri bli brukt av politiet? Eller?

Hvis medias versjon stemmer, fikk han i grunnen ikke tid. Lederen for Utøya (husker ikke navnet hennes i farten) gikk rett bort til vakten da båten la til kai. Breivik skjøt henne, og flere kilder sier at vakten da kastet barnet sitt i sikkerhet og forsøkte å gå mot gjerningsmannen, men ble drept.

3) Hvor fikk ABB tak i politi-identifikasjonen? Hvor "riktig" var dette kortet? Er dette kortet offentliggjort?

Mener det sto noe om dette i manifestet, muligens har han fått dette gjort i utlandet, men er usikker. ID'en er ikke offentliggjort enda.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Jeg finner det logisk i allefall. Er jo ikke sikker, men jeg skulle da tro at en som har jobbet såpass lenge i politiet vet hva som pleier å bli brukt. Noen som vet om det blir brukt like våpen over hele landet? Eller har politiet mange ulike automatvåpen i ulike politidistrikt og spesialavdelinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...