Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

PST har allerede gått ut og sagt at "dette kunne aldri vært unngått"

 

Det oppfatter jeg mer som en bortforklaring: "Vi klarte ikke å hindre angrepet, derfor var det umulig å hindre det". PST (og POT) har lenge vært kritisert for å være mer opptatt av å overvåke folk på venstresiden enn de på høyresiden, selv om høyresiden har vist at de er voldelige.

Du må gjerne presentere et forslag på hvordan han skulle blitt oppfattet, uten å gå helt 1984 på samfunnet, han snakket ikke med noen om dette, han har aldri vært i kontakt med politiet tidligere. Alt han skrev på nett var anonymt med programvare som skjulte hvor på nettet det kom fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, la oss overvåke alle i Norge slik at vi kanskje har en ørliten mikroskopisk sjanse til å kanskje, om vi er superheldige, tilfeldig oppdage at noen klekker ut en slik plan.

 

Jeg er i hvert fall lite lysten på å leve i et overvåkings-samfunn, selv om vi i realiteten allerede gjør det.

Lenke til kommentar

PST og politiet generelt har altfor lavt budsjett til at man skal forvente at slikt skal forhindres. Se hvor mange voldtektssaker de er nødt til å henlegge - god indikator på hvor mange saker de gjerne skulle løst, men ikke har ressurser til pga. lav oppklaringssannsynlighet.

Lenke til kommentar

PST og politiet generelt har altfor lavt budsjett til at man skal forvente at slikt skal forhindres. Se hvor mange voldtektssaker de er nødt til å henlegge - god indikator på hvor mange saker de gjerne skulle løst, men ikke har ressurser til pga. lav oppklaringssannsynlighet.

 

La oss si de hadde 10 milliarder i budsjett, hvordan konkret skulle de forhindret dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

For eksempel ville de hatt ekstra pilot og helikopter for Delta til Utøya. Liv kunne vært spart.

 

1984-diskusjonen syns jeg er helt uinteressant, sier PST at ABB levde lovlydig og under radaren, er jeg på mange måter GLAD for at han ikke ble oppdaget, da det ville medført at tilsynelatende helt ufarlige borgere ble overvåket og mistenkt.

Lenke til kommentar

Ja, la oss overvåke alle i Norge slik at vi kanskje har en ørliten mikroskopisk sjanse til å kanskje, om vi er superheldige, tilfeldig oppdage at noen klekker ut en slik plan.

 

Jeg er i hvert fall lite lysten på å leve i et overvåkings-samfunn, selv om vi i realiteten allerede gjør det.

Jeg ser ikke noe galt i at man forbedrer loggføringen kjøp av ting som kan brukes i bomber. Salg av våpen og ammunisjon blir allerede loggført.

Noen massiv overvåkning av befolkningen er helt urealistisk uansett.

Lenke til kommentar

For eksempel ville de hatt ekstra pilot og helikopter for Delta til Utøya. Liv kunne vært spart.

 

1984-diskusjonen syns jeg er helt uinteressant, sier PST at ABB levde lovlydig og under radaren, er jeg på mange måter GLAD for at han ikke ble oppdaget, da det ville medført at tilsynelatende helt ufarlige borgere ble overvåket og mistenkt.

 

Det er ikke det samme å forhindre noe, som å begrense skadevirkningen, Delta er vel heller ikke endel av PST?

 

AtW

Lenke til kommentar

For eksempel ville de hatt ekstra pilot og helikopter for Delta til Utøya. Liv kunne vært spart.

 

1984-diskusjonen syns jeg er helt uinteressant, sier PST at ABB levde lovlydig og under radaren, er jeg på mange måter GLAD for at han ikke ble oppdaget, da det ville medført at tilsynelatende helt ufarlige borgere ble overvåket og mistenkt.

 

Det er ikke det samme å forhindre noe, som å begrense skadevirkningen, Delta er vel heller ikke endel av PST?

 

AtW

 

Det spørs hvordan du isolerer hendelser... Si de siste 30 enkeltdrapene ville vært forhindret med Delta på øya. Å stoppe 9/10 terrorister kan man også kalle "begrense skadevirkning av terrorisme", eller du kan fokusere på enkelthendelser og si de ble forhindret.

 

Jeg snakket om budsjett til politiet generelt. Det her er jo bare useless semantikk-pirk fra oss begge to selvfølgelig.

Lenke til kommentar

En måte fremover for PST kan muligens være å samkjøre info. Hver for seg kan info ofte ikke ha spesiell verdi, men når man legger sammen med andre tråder får man et "oversiktsbilde"

 

F.eks. har det i mange hendelser både innland/utland vært slik at gjerningsmenn har hatt lovlig tilgang å eie våpen. Da tenker jeg ikke på hagler, men mer sofistikerte håndvåpen/rifler og vært medlem av pistolklubber etc.

 

Bare selve våpeninteressen i seg selv kan være nok å vekke mistanke spør dere meg (for å ta i litt), og hvis man samkjører annen tilegnet info (i ABB's tilfelle hadde jo PST alerede i april fått navnet hans på ei liste over kemikale kjøpere fra Toll og Avg. dept) + tettere internett overvåking og infiltrering av disse miljøene, så er man kanske et stykke på vei.

Lenke til kommentar

En måte fremover for PST kan muligens være å samkjøre info. Hver for seg kan info ofte ikke ha spesiell verdi, men når man legger sammen med andre tråder får man et "oversiktsbilde"

 

F.eks. har det i mange hendelser både innland/utland vært slik at gjerningsmenn har hatt lovlig tilgang å eie våpen. Da tenker jeg ikke på hagler, men mer sofistikerte håndvåpen/rifler og vært medlem av pistolklubber etc.

 

Bare selve våpeninteressen i seg selv kan være nok å vekke mistanke spør dere meg (for å ta i litt), og hvis man samkjører annen tilegnet info (i ABB's tilfelle hadde jo PST alerede i april fått navnet hans på ei liste over kemikale kjøpere fra Toll og Avg. dept) + tettere internett overvåking og infiltrering av disse miljøene, så er man kanske et stykke på vei.

 

Tror nok PST har holdt på lenge nok til at de klarer å bruke etterforskningsmetoder man lærer i detektimen på barne-tv :)

Lenke til kommentar

En måte fremover for PST kan muligens være å samkjøre info. Hver for seg kan info ofte ikke ha spesiell verdi, men når man legger sammen med andre tråder får man et "oversiktsbilde"

 

F.eks. har det i mange hendelser både innland/utland vært slik at gjerningsmenn har hatt lovlig tilgang å eie våpen. Da tenker jeg ikke på hagler, men mer sofistikerte håndvåpen/rifler og vært medlem av pistolklubber etc.

 

Bare selve våpeninteressen i seg selv kan være nok å vekke mistanke spør dere meg (for å ta i litt), og hvis man samkjører annen tilegnet info (i ABB's tilfelle hadde jo PST alerede i april fått navnet hans på ei liste over kemikale kjøpere fra Toll og Avg. dept) + tettere internett overvåking og infiltrering av disse miljøene, så er man kanske et stykke på vei.

 

Det er godt over en millon registerte våpe i norge. Hvor mange har våpen og kjøper kjemikalier? La meg tippe det er en stor stor liste. Og jeg har vanskelig forå se for meg hval slags internettovervåkning som skulle fått hindret dette uten å vært helt villt omfattende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt over en millon registerte våpe i norge. Hvor mange har våpen og kjøper kjemikalier? La meg tippe det er en stor stor liste. Og jeg har vanskelig forå se for meg hval slags internettovervåkning som skulle fått hindret dette uten å vært helt villt omfattende.

 

AtW

 

Enig. Om koblingen våpen+kjemikalier skulle være nok til å være potensiell terrorist, ville vel nærmest samtlige bønder og grunneiere på bygda her i Norge være aktuelle kandidater for overvåkning.

Lenke til kommentar

Tror nok PST har holdt på lenge nok til at de klarer å bruke etterforskningsmetoder man lærer i detektimen på barne-tv :)

Tja, vet du konkret om PST pr. dato har våpenregistret på database?

 

Det jeg sier er at hvis ikke, bør de iallefall få det

 

 

Det er godt over en millon registerte våpe i norge. Hvor mange har våpen og kjøper kjemikalier? La meg tippe det er en stor stor liste. Og jeg har vanskelig forå se for meg hval slags internettovervåkning som skulle fått hindret dette uten å vært helt villt omfattende.

 

AtW

Det med kjemikaliekjøp var bare et eksempel. Jeg mener man burde ha våpenregistret (navn) i bunn som arbeidsredskap og derfra samkjøre navn som kommer inn i forskjellige sammenheng.

 

Synes ikke det er spesillt inngripene. I utgangspunktet ser jeg nesten ingen grunn til at mennesker bør har rett til å ha f.eks. håndvåpen. Etter diverse familie-tragedier med HV-våpen gikk man jo til det skrittet å inndra sluttstykkene til AG3. Da må "sivile" våpeninnehavere ellers, tåle å bli sette etter i sømmene. Og som jeg sa tidligere, i flere spektakulere hendelser senere åra, har gjerningsmann brukt egne våpen.

 

Ang. internettovervåking så er det jo til sammenligning vel 14 personer hos Kripos som sitter 24/7 for å fakke gamle griser på jakt etter lammekjøtt (for RL treff) på diverse chat-forum etc. så prinsipiellt ser jeg ikke hvorfor de ikke også bør følge med på potensiellt andre farlige personer/miljøer også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ugh, ikke rasistisk ment, men blir lettere irritert over denne artikkelen:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913

 

"uhhoouu stakkars osss" var det virkelig så ille i Oslo? Skjønner at folk var følelsesladde og mistenkte muslimer, men var det rett og slett sånn "lynsje stemning"? Var kanskje litt "bra" at det var ABB som andre har nevnt, det ville jo tatt helt av om det var noen innvadrer som sto bak.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser jeg nesten ingen grunn til at mennesker bør har rett til å ha f.eks. håndvåpen. Etter diverse familie-tragedier med HV-våpen gikk man jo til det skrittet å inndra sluttstykkene til AG3. Da må "sivile" våpeninnehavere ellers, tåle å bli sette etter i sømmene. Og som jeg sa tidligere, i flere spektakulere hendelser senere åra, har gjerningsmann brukt egne våpen.

 

Det kan godt hende vi får en diskusjon om hvorvidt pistoler og revolvere i fremtiden må oppbevares innelåst i skyteklubben, og at det ikke er lov å oppbevare disse hjemme, uten at jeg vet hvor virkningsfullt dette vil være. Når det gjelder jaktvåpen er det helt utenkelig å forby disse, men en debatt rundt halvautomatiske våpen kan man jo selvsagt ta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Man kan jo sette dette inn i et perspektiv. Hvor mange har våpen hjemme i USA? Og hvor mange terrorangrep har de hatt som er begått av etniske amerikanere? Jeg minnes ett; Oklahoma bomben i 1995. Og de har vel hatt en 3 - 4 skoleangrep siden 1999. Skulle tro at det var mere av slikt når det «flyter» av våpen rundt om i hjemmene der borte..

 

Husker en artikkel for noen år siden, om en liten by, med en 3 - 4000 innbyggere. Alle innbyggerne hadde våpen (lurer på om det var påbudt med våpen også), de hadde ingen kriminalitet overhodet, ingen ran, drap, voldtekter mv. Husker at Sheriffen var fornøyd med dette, og han mente at resten av USA måtte følge etter deres våpen politikk, så ville man se en kraftig nedgang i kriminaliteten.. :)

 

 

 

EDIT: Typo

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Jeg minnes ett; Oklahoma bomben i 1995. Og de har vel hatt en 3 - 4 skoleangrep siden 1999. Skulle tro at det var mere av slikt når det «flyter» av våpen rundt om i hjemmene der borte..

Da glemmer du opptil flere skytedramaer på kjøpesentre + personer som stormer inn hos tidligere arbeidsgiver og skyter kollegaer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt over en millon registerte våpe i norge. Hvor mange har våpen og kjøper kjemikalier? La meg tippe det er en stor stor liste. Og jeg har vanskelig forå se for meg hval slags internettovervåkning som skulle fått hindret dette uten å vært helt villt omfattende.

 

AtW

 

Enig. Om koblingen våpen+kjemikalier skulle være nok til å være potensiell terrorist, ville vel nærmest samtlige bønder og grunneiere på bygda her i Norge være aktuelle kandidater for overvåkning.

 

Ja, eie våpen, tilgang til kjemikalier, tilgang til kunstgjødsel, skeptisk til innvandrere, det er ikke akkurat som det gjelder få bønder akkurat :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...