Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Godt mulig at han var stabil, men han kan umulig ha vært det 22/7. Jeg deler selv mange av hans synspunkter, og det er nesten synd at han måtte begå de handlingene han gjorde.

 

De handlingene han begikk var ikke noe han "måtte" gjøre, det var et valg han foretok i sitt forkvaklede hode.

 

Han kunne blitt en dyktig talsmann og viktig støttebrikke for det anti-muslimske samfunnet, dog kan han fortsatt bli det.

 

Hvis han blir "en viktig støttebrikke for det anti-muslimske samfunnet" har høyreekstremistene enda mindre moral enn det jeg trodde de hadde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kultur er under utvikling, men alle kan bidra for å styre det vi anser som Norsk kultur i den retningen vi vil. Det gjør vi blant annet gjennom stemmeseddelen. Det er absolutt ingenting galt med å ønske at dagens status quo i Norge skal bestå og forsøke, gjennom lovlige demokratiske virkemidler, å beholde det slik. Det plager meg at de mest ekstreme forkjemperne for multikulturisme bruker "kultur er flytende, slutt å klag" som argument for å gjøre det som kan vise seg å være store endringer på hva vi pr idag er stolte av å kalle "norsk".

Samfunnet har alltid endre seg. Det så anderledes ut i 1850 enn i 1925. Og da tenker jeg ikke bare på den tekniske utviklingen, men også sosialt og hvordan folk tenker. Skulle man i 1850 lagt til grunn din uttalelse "ikke galt å ønske status quo" så ville det f.eks. ikke blitt innført stemmerett for kvinner i 1925

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kultur er under utvikling, men alle kan bidra for å styre det vi anser som Norsk kultur i den retningen vi vil. Det gjør vi blant annet gjennom stemmeseddelen. Det er absolutt ingenting galt med å ønske at dagens status quo i Norge skal bestå og forsøke, gjennom lovlige demokratiske virkemidler, å beholde det slik. Det plager meg at de mest ekstreme forkjemperne for multikulturisme bruker "kultur er flytende, slutt å klag" som argument for å gjøre det som kan vise seg å være store endringer på hva vi pr idag er stolte av å kalle "norsk".

Samfunnet har alltid endre seg. Det så anderledes ut i 1850 enn i 1925. Og da tenker jeg ikke bare på den tekniske utviklingen, men også sosialt og hvordan folk tenker. Skulle man i 1850 lagt til grunn din uttalelse "ikke galt å ønske status quo" så ville det f.eks. ikke blitt innført stemmerett for kvinner i 1925

 

Samfunnet vil fortsatt endre seg, det er klart. Så spørs det hva man anser for "status quo". For meg vil det si blant annet et åpent og varmt samfunn og jeg ser med bekymring på f.eks. DLD (og for meg betyr det at det er totalt uaktuelt å stemme på AP eller Høyre). Ser man på reaksjonene rundt om i verden så tror jeg vi kan være stolte av dagens Norge. Vårt samfunn får amerikanere til å gråte på Youtube over hvordan vi reagerer på terror. Vi skal ikke stivne og det finnes alltid noe å strekke seg etter men jeg tror de fleste (blant annet FN) er enige i at vi er blant de beste nasjonene på planeten. Status quo er ganske bra og vi skal vel heller sikte etter justeringer enn forandringer.

 

Likestilling og stemmerett for kvinner er utvilsomt en kultur og lovendring i Norge som vi anser som positiv og som vi ikke ville vært foruten. Så kan man jo diskutere hvorvidt tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er positivt for samfunnet og om det er noe vi vil innlemme i vår kultur. Det er ikke slik at vi enten må være åpne for alt eller å stivne. Vi kan velge vår retning og fortsette å ta med det som er bra og være skeptiske til det vi synes er mindre bra.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Så kan man jo diskutere hvorvidt tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er positivt for samfunnet og om det er noe vi vil innlemme i vår kultur.

Begge deler er forbudt ved lov, så hvorfor "forsøple" et ellers godt innlegg med spydigheter? :)

 

Tror ikke du bør gå å være redd for at søsteren din blir omskjært eller tvangsgiftet bort, hverken idag eller imorgen.

Lenke til kommentar

Så kan man jo diskutere hvorvidt tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er positivt for samfunnet og om det er noe vi vil innlemme i vår kultur.

Begge deler er forbudt ved lov, så hvorfor "forsøple" et ellers godt innlegg med spydigheter? :)

 

Tror ikke du bør gå å være redd for at søsteren din blir omskjært eller tvangsgiftet bort, hverken idag eller imorgen.

 

sånne utsagn bygger jo også på fordommer og lite kunnskap om hva som er vanlig praksis i den muslimske verden.

Lenke til kommentar

Så kan man jo diskutere hvorvidt tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er positivt for samfunnet og om det er noe vi vil innlemme i vår kultur.

Begge deler er forbudt ved lov, så hvorfor "forsøple" et ellers godt innlegg med spydigheter? :)

 

Tror ikke du bør gå å være redd for at søsteren din blir omskjært eller tvangsgiftet bort, hverken idag eller imorgen.

 

Forbudt ved lov, likevel vet vi at det skjer og at det er en del av kulturen til mange som kommer til Norge. Videre er det kommet flere eksempler på de som mener sharia settes over norsk lov. For dem er det dermed totalt likegyldig at norsk lov pr idag forbyr både tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og et kvinnesyn som vi forlot for 100 år siden.

Og for de som levde på sent 1800-tall var det sikkert like fjernt at kvinner skulle få stemme som omskjæring er idag.

 

Poenget var uansett at selv om kultur er flytende og under kontinuerlig utvikling så skal vi aldri sove. Vi være på vakt og motsette oss det vi ikke liker (og da gjennom demokratiske lovlige metoder). Etter å ha spesielt nevnt islam må vel noen snart spille rasisme-kortet mot meg, men det er engang slik at de største kulturforskjellene representeres av muslimer pr idag. Og jada, jeg vet at de fleste er moderate og bare ønsker et bedre og tryggere liv i Norge.

Lenke til kommentar

sånne utsagn bygger jo også på fordommer og lite kunnskap om hva som er vanlig praksis i den muslimske verden.

Ja, er kun noen afrikanske land sør for ekvator som praktiserer det, og ikke noe som er gjengs oppfattning/praksis ellers i den muslimske verden.

Lenke til kommentar

Forbudt ved lov, likevel vet vi at det skjer og at det er en del av kulturen til mange som kommer til Norge.

Nei det er ikke "kulturen til mange". Og hva kan vi annet gjøre enn å lovfeste at det er forbudt og straffes? Forøvrig er denne (u)skikken på vei ut i de landa det gjelder, fordi internasjonale organisasjoner driver opplysnings-kampagner der.

 

 

Videre er det kommet flere eksempler på de som mener sharia settes over norsk lov.

De kan mene hva de vil, -det er uansett straffeloven som gjelder.

 

 

Poenget var uansett at selv om kultur er flytende og under kontinuerlig utvikling så skal vi aldri sove.

Man må heller ikke bli så paranoid at nattesøvnen ødelegges..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fare for å terge på meg de anti-islamske røstene her: Jeg synes det var flott å se en imam og prest gå sammen i den første begravelsen. Hadde det i tillegg vært en representant for humanetikerne der hadde signaleffekten vært perfekt. Dette er nøyaktig det motsatte av hva Breivik hadde ønsket. :)

Synd at Breivik ikke får vite slike ting, da han sitter på isolat. Det hadde nok gjort dagene hans enda litt tyngre.

Lenke til kommentar

Regner med at de fleste har sett dette, og godt mulig det står i tråden, men gidder ikke å lete mange sider tilbake.

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/30/nyheter/innenriks/statskupp_i_norge/terror/anders_behring_breivik/17501342/

 

Det blir stadig mer klart hvorfor politiet ikke ønsker å offentliggjøre enkelte av Anders Behring Breiviks krav.

 

Etter det Dagbladet kjenner til skal Breivik i avhørene ha stilt krav om at kongehuset skal abdisere og regjeringen gå av.

 

[...]

 

Fredag ble Behring Breivik avhørt i ti timer. Der skal han ha bedt om at Stoltenberg og hans regjering gikk av. I bytte skulle politiet få opplysninger om planleggingen og utførelsen av terrorangrepet 22. juli.

 

Kravet ble imidlertid ikke innvilget.

 

Det ble heller ikke kravene om egen pc med tilgang til hans eget manifest. Breivik skal ha fått innfridd mindre spesielle krav.

 

- Han har fått oppfylt noen forholdsvis uskyldige ting, som matpreferanser, sier politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby til Dagbladet.

 

Enkelte av kravene har vært så spesielle og urimelige at Hjort Kraby har omtalt dem som; - Umulige og oppfylle.

 

De mest absurde kravene ønsker politiet ikke en gang å kommentere. Dette i respekt for de pårørende etter terrorangrepet og Utøya-massakren fredag 22. juli.

 

Fyren må da være splitter pine gal, gleder meg til å høre hva rettpsykiaterne sier for noe.

Lenke til kommentar

Forhører: Ja, da var det bare dette ene punktet igjen. Vi skulle gjerne hatt litt opplysninger om disse andre cellene...?

Anders: Ja visst! Ja, det er klart! Ikke noe problem, det skal vi få fiksa... Det er bare en liten ting jeg har lyst til å be om først...

Forhører: Javisst, det var den Colaen... Hei, du der ute, kan du hente...

Anders: Nei! Eller, jo... Tar gjerne det også, men jeg tenkte kanskje at hele regjeringen, kongefamilien og stortinget kunne gå av, og så kan jeg bli nytt statsoverhode!

Forhører: Vi... Vi har Fanta også...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

sånne utsagn bygger jo også på fordommer og lite kunnskap om hva som er vanlig praksis i den muslimske verden.

Ja, er kun noen afrikanske land sør for ekvator som praktiserer det, og ikke noe som er gjengs oppfattning/praksis ellers i den muslimske verden.

 

Sør for ekvator er unøyaktig, skjer nok også nord for ekvator - f.eks i områder i Etiopia (kristent land - koptisk) og Somalia. Primært er det sør for Sahara. Men kvinnelig omskjæring er kulturelt betinget, og har i realiteten intet med religion å gjøre. Samme gjelder egentlig tvangsektenskap. Jødedommen er vel den eneste religion hvor omskjæring er "regulert" i de religiøse skriftene - dog bare av gutter.

 

Med fare for å terge på meg de anti-islamske røstene her: Jeg synes det var flott å se en imam og prest gå sammen i den første begravelsen. Hadde det i tillegg vært en representant for humanetikerne der hadde signaleffekten vært perfekt. Dette er nøyaktig det motsatte av hva Breivik hadde ønsket. :)

 

Ja, det var flott.

 

Fyren må da være splitter pine gal, gleder meg til å høre hva rettpsykiaterne sier for noe.

 

Man trenger ikke å være splitter pine gal for å ha en vikrelighetsoppfatning som er hinsides.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...