Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på en ting. Så noen hadde skriv her på forumet at di hadde en skoleoppgave som hørte med til regjeringen så di hadde dratt til regjeringsblokka for å ta bilder eller noe sånt,da hadde dem blitt hentet inn av vaktene der å spurt om ditt å datt. Det hadde tatt 10 min det dem gjorde,åssen kan da ABB parkere bilen sin der uten at den ble sjekket på noe måte eller at vakten hadde fått tak i han?

Jeg bare lurer.

Man regner med at bomba sprengtes ca 1 1/2 til 2 minutter etter at bilen ble parkert (1 1/2 minutts lunte). Selv om et område er overvåket med kamera og vakter i resepsjonene så kan man ikke regne med at man reagerer på alt mulig i løpet av sekunder. Eneste måten å sikre fullstendig mot slikt er å stenge av hele regjeringskvartalet, gjerde det fullstendig inn og sette vakt i porten (samt gjennomsøkning etc). Men til og med plasser med svært høy sikkerhet har folk klart å plassere bilbomber eller ryggsekk/bagger med bomber.

Vi får nok endelig svar på hvor lenge den stod, men alle kommentarer - samt vitneobservasjoner av siktede tyder på svært kort intervall mellom parkering og sprengning. Vitneobservasjonene er på en person kledd i politiuniform.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bare lurer på en ting. Så noen hadde skriv her på forumet at di hadde en skoleoppgave som hørte med til regjeringen så di hadde dratt til regjeringsblokka for å ta bilder eller noe sånt,da hadde dem blitt hentet inn av vaktene der å spurt om ditt å datt. Det hadde tatt 10 min det dem gjorde,åssen kan da ABB parkere bilen sin der uten at den ble sjekket på noe måte eller at vakten hadde fått tak i han?

Jeg bare lurer.

Jeg er mer interessert i hvilken autoritet vaktene har til å "hente inn" skoleunger som fotogrferer på offentlig plass.

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at de som parkerte hos Europark også tenkte de skulle utnytte situasjonen?

Ja jeg skjønner ikke greia. Om man parkerer hos europark hvorfor skulle man ikke få en bot om man ikke betaler? Alle andre steder tar jo betaling under lignende omstendigheter

Lenke til kommentar

Skulle de da hatt hele dagen gratis? På den ene siden så vil man at alt skal være ordentlig og punktlig, på den andre siden så skal man gjøre unntak da folk syntes det skal være unntak. Som han fra europark sa de kunne ikke se hvilke biler som var der på grunn av oppmøtet eller ikke heller. Om jeg hadde fått parkeringsbot der så hadde jeg ikke blitt sur, det hadde vært min egen feil.

Høres kanskje litt grettent ut men jeg er bare uenig :p

Lenke til kommentar

Om de har gjort akkuratt som de pleier og gitt ut bøter som vanlig er det forsåvidt greit nok. Men om de faktisk har gått inn for å gjøre mer en vanlig (som f eks å kalle inn ekstra personell) så er det helt forkastelig og ikke på noen måte akseptabelt. I det minstet håper jeg at de viser litt medmenneskelighet og gir "overskuddet" i forhold til en standard dag til et godt formål på samme måte som byens blomsterhandlere ga alt overskuddet av rosesalget til et godt formål.

Lenke til kommentar

Skulle de da hatt hele dagen gratis? På den ene siden så vil man at alt skal være ordentlig og punktlig, på den andre siden så skal man gjøre unntak da folk syntes det skal være unntak. Som han fra europark sa de kunne ikke se hvilke biler som var der på grunn av oppmøtet eller ikke heller.

Det er lov å være uenig.

Men nå var altså Oslo sentrum fylt til randen av folk i forbindelse med rosemarsjen etter den ufattelige tragedien landet har vært gjennom. Folk stod som sild i tønne, du har vel selv sett bilder av bl.a trikkene som stoppet helt opp.

Ikke en j**** sjel kan unngått å få med seg hva som foregikk og enhver oppegående person forstod at det store antallet biler hadde sammenheng med dette arrangementet

Om de ikke klarte å skille ut de feilparkerte bilene som IKKE var der i forbindelse med rosemarsjen, så kunne de vel i anstendighetens navn unnlatt å bøtelegge bilistene de stakkars få timene denne kvelden.

Jeg snakker ikke om biler som har feilparkert og hindrer vanlig ferdsel, men bilister som ikke har nådd tilbake til bilen før betalinga gikk ut.

Jeg er helt sikker på at Europark idag angrer på at de ikke permitterte sine vakter denne kvelden. Dette blir ikke glemt med det første.

Vi får håpe Europark tar til fornuft og legger seg flate.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I enkeltsaka omtalt av Nettavisen har ein person betalt for parkering t.o.m. 19:47, og var ved bilen 20:05. Me kan putte mange burde, skulle og måtte i dette, men eg har vanskeleg for å kalle det utnytting av situasjonen. Alle kan sjå at det var vanskeleg å forutsjå kor lang tid det ville ta å kome seg tilbake til bilen - folkehavet var enormt.

Om Europark og grunneigar ikkje vil ettergje bøter, er det noko Europark og grunneigar får stå for. Med tanke på kva Mester Grønn har gjort er det heilt tydeleg kvar dei stiller seg, og eg kan bare vere glad for at eg kan kjøpe blomster, men ikkje køyre bil. :)

Lenke til kommentar

Men i mine øyne så viser det bare Europark ikke bryr seg om tragedien og menneskelivene som har gått tapt. De har heller prøvd å tjene penger på en slik tragedie.

Så Europark er ikke bra å ha i vårt samfunn. Få de vekk. Det vil ikke gjøre meg trist ihvertfall.

Kanskje noen burde starte en facebookaksjon med Europark, der alle "arbeidsgivere" bør si opp avtalen med parkeringsselskapet?

Endret av snillekim
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Har man lyst til å lage en bombe og sprenge den trenger man ikke manifestet til Breivik. Tar sikkert 2min med google søk for å lære seg alt om bombelaging.

Nå brukte vel Breivik ganske mye tid på å google, ifølge han selv. I manifestet hans står jo alt, til å med hvordan man skal skrive mail til selskaper og internett adresser. til å med hvilken kjøkkenmaskin man skal bruke til å knuse kunstgjødselen har han jo tatt med (!)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært parkeringsvakt hadde jeg ikke hatt samvittighet til å skrive ut de bøtene. Jeg hadde deltatt i arrangementet i sentrum sammen med 200.000 andre og heller tatt en eventuell krangel med sjefen i etterkant. En skriftlig advarsel eller lign. hadde vært verd det for ren samvittighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men i mine øyne så viser det bare Europark ikke bryr seg om tragedien og menneskelivene som har gått tapt. De har heller prøvd å tjene penger på en slik tragedie.

Så Europark er ikke bra å ha i vårt samfunn. Få de vekk. Det vil ikke gjøre meg trist ihvertfall.

Kanskje noen burde starte en facebookaksjon med Europark, der alle "arbeidsgivere" bør si opp avtalen med parkeringsselskapet?

At folk tenker penger i slike stunder viser at vi lever i et kaldt samfunn.

Lenke til kommentar
Har man lyst til å lage en bombe og sprenge den trenger man ikke manifestet til Breivik. Tar sikkert 2min med google søk for å lære seg alt om bombelaging.

Nå brukte vel Breivik ganske mye tid på å google, ifølge han selv. I manifestet hans står jo alt, til å med hvordan man skal skrive mail til selskaper og internett adresser. til å med hvilken kjøkkenmaskin man skal bruke til å knuse kunstgjødselen har han jo tatt med (!)

Japp. Med to minutters googlesøk, så ville man nok bare funnet oppskriften til kindereggbomben :p

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at de som parkerte hos Europark også tenkte de skulle utnytte situasjonen?

Ja jeg skjønner ikke greia. Om man parkerer hos europark hvorfor skulle man ikke få en bot om man ikke betaler? Alle andre steder tar jo betaling under lignende omstendigheter

Jeg får beklage. Jeg bor ikke i en by hvor det er avgiftsparkering (enda). Jeg bare tenkte at det var normal praksis ta betalt for parkering, uansett hva anledningen måtte være.

Har forresten Europark uttalt seg om saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...