Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han satte betingelser vi ikke kunne gå med på..., sikkert vært nevnt før.

 

]- Han har fått oppfylt noen forholdsvis uskyldige ting, som matpreferanser, sier Hjort Kraby til Dagbladet.[/b]

Synes alle krav fra den fyren skulle blitt avvist på stedet. Folk som gjør slike ting har ingen rettigheter i mine øyne.

 

Han må virkelig ha et forskrudd syn på verden når han oppfører seg slikt og kommer med sånne krav. Virker nesten som han ikke inser hva han egentlig har gjort, eller han vet vel sikkert det men i hans øyne så var vel det "nødvendig".

 

Han virker svært arrogant når han kommer med krav om å få tilgang til pc og forsette på manifeste sitt og en opplastet versjon av Wikileaks.

 

Synes en straff på x-antall år i fengsel er for bra for han.

Han skulle fått gravet et dypt hull og bo i det resten av livet, hvis han er heldig så får han litt vann og brød i ny og ne sånn at han ikke dør siden det i mine øyne er en for enkel måte å unnslippe det han har gjort.

 

 

(Skriveleifs)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Han satte betingelser vi ikke kunne gå med på..., sikkert vært nevnt før.

 

]- Han har fått oppfylt noen forholdsvis uskyldige ting, som matpreferanser, sier Hjort Kraby til Dagbladet.[/b]

Synes alle krav fra den fyren skulle blitt avvist på stedet. Folk som gjør slike ting har ingen rettigheter i mine øyne.

 

Han må virkelig ha et forskrudd syn på verden når han oppfører seg slikt og kommer med sånne krav. Virker nesten som han ikke inser hva han egentlig har gjort, eller han vet vel sikkert det men i hans øyne så var vel det "nødvendig".

 

Han virker svært arrogant når han kommer med krav om å få tilgang til pc og forsette på manifeste sitt og en opplastet versjon av Wikileaks.

 

Synes en straff på x-antall år i fengsel er for bra for han.

Han skulle fått gravet et dypt hull og bo i det resten av livet, hvis han er heldig så får han litt vann og brød i ny og ne sånn at han ikke dør siden det i mine øyne er en for enkel måte å unnslippe det han har gjort.

 

 

(Skriveleifs)

Nå vett ikke du bakgrunnen for at han har fått innviklet denne matprefreransen, kanskje han har allergi?

Likevel er enig at det er skrudd at mannen sitter og forlanger både det ene og det andre.

Lenke til kommentar

Mat reagerer jeg faktisk litt på.

Ett eller annet sted leste jeg at han brukte mat som belønning, skal han virkelig få denne belønningen av politiet også?

Snakker ikke om at han skal sulte, men å bestemme maten selv syntes jeg ikke.

Det er vel ikke vanlig at fanger selv bestemmer hva de skal spise?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mat reagerer jeg faktisk litt på.

Ett eller annet sted leste jeg at han brukte mat som belønning, skal han virkelig få denne belønningen av politiet også?

Snakker ikke om at han skal sulte, men å bestemme maten selv syntes jeg ikke.

Det er vel ikke vanlig at fanger selv bestemmer hva de skal spise?

Som jeg sa (vett ikke om du leste det), så vett vi ikke årsaken til at han hadde en spesiell matpreferanse, kanskje det kun er snakk om allergi.

Tror ikke han får biff og fløtegratinerte poteter og taco annenhver dag om enn annen fordi han har lyst på det.

Lenke til kommentar

Som jeg sa (vett ikke om du leste det), så vett vi ikke årsaken til at han hadde en spesiell matpreferanse, kanskje det kun er snakk om allergi.

Tror ikke han får biff og fløtegratinerte poteter og taco annenhver dag om enn annen fordi han har lyst på det.

Satt å skrev mens du postet det, så jeg fikk ikke lest det før jeg postet innlegget mitt.

Ut ifra det media sier, så virker det ikke slik.

Antagelig ville de nevnt at han får egen mat pga allergi om dette var tilfelle, evt. ikke nevnt at han fikk egen mat.

Lenke til kommentar

Dette er merkelig angående ettersøkning av person via media.

 

Hvis de viste hvem han var før denne Utøya aksjonen utartet seg, så hvorfor ikke ett etterlysningsbilde lagt ut via offentlig media?

 

Skulle tro bilder av ham var å oppdrive, mangler ikke på dèt nå i ettertid.

De trengte heller ikke å kalle ham inn for fotografering myntet på en ettersøkelse av ham.

 

På denne måte kunne befolkningen fått vite hvem det gjaldt.

 

I en tid der ingen viste noe som helst, og mange trodde det var utenlanske terrorister.

Regner med at han da hade blitt gjenkjent ved rekvisjon av ferge, han presenterte seg med sitt eget navn.

 

Dette "hvis" man viste navnet på gjerningsmann før han ankom Utøya.

 

Det er nok meget spesifikke prosedyrer for ettersøking av personer gjennom media - uansett om man kjenner navn, har bilde eller tegning av person. Særlig gjelder det nok det ved ekstremhandlinger som dette. Politiet har også en lang rekke hensyn de skal ta. Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner prosedyrene, men jeg ser en lang rekke problemstillinger.

 

1. Gå ut med navn/bilde av personen i media mens han er på "frifot" og politiet ikke kjenner noe til hans lokalitet/bevegelse kan skape svært farlige situasjoner. Ikke minst kan det skape farlige situasjoner for personer som ligner eller har like navn. Media har skrevet en del om personer med samme navn som har fått trusler etc i ettertid. Det har nok gått ut såkalt intern etterlysning så fort navnet var kjent.

 

2. Som andre har nevnt - politiet visste ikke om han var alene. Fokusering på en person kan da faktisk gjøre det lettere for eventuelle medsammensvorne å gjennomføre sin del.

 

3. Som også andre har nevnt - om det var et mål to og hvor det var ville ikke være kjent før det målet ble "angrepet". Om navnet var kjent før han kom til Utøya ville ikke nødvendigvis offentliggjøring i media forhindre tragedien. Det ville det kun om ferjemannskapet hadde fått med seg dette og handlet etter dette. I dette tilfellet var mål to allerede kjent.

 

I de tilfeller hvor identitet er kjent og man ikke vet hvor "gjerningsmann" befinner seg, så hender det at man går ut med bare bilde (ikke navn grunnet mulighet for forvekslinger) med anmodning om å varsle politi og holde seg unna.

 

Men sikkert vanskelig for deg å skjønne dette selvfølgelig.

I de daglige gjøremål er 1 - 2 timer fra eller til av ingen betydning.

 

Men jeg mener at når det gjelder liv eller død, teller hvert minutt og faktisk hvert sekund.

D\et gjelder ikke bare tragedie som dette, men også etter ordinære ulykker der stor skade er påført, kan også legge til branner, skipsforlis osv. nesten i det uendelige.

 

Ikke minst gjeder dette når det gjaldt å få de sårede sendt til sykehus.

Synes det gikk ambulanser fra området ganske så sent på kvelden.

 

Det er helt naturlig at det tar tid å få ut sårede. Også her er det helt klare prosedyrer - som både politi, forsvar, hjelpemannskap og frivillige som Røde Kors/Norsk Folkehjelp er godt trent i. Jeg skal ikke gå inn på disse, men har i min forgagne tid i Røde Kors og som del av lokal beredskap vært med på trening knyttet til større ulykker (blant annet flyulykke med ca 80 personer) - og det somles ikke. Men man må få sortert ut slik at de hardest skadde kommer ut først, og man må få gjort all førstehjelp/stabilisering først. Målet er ikke nødvendigvis å få folk fortest mulig til sykehus, men få raskest mulig korrekt behandling (stoppe blødninger, hindre sjokk, unngå at personer besvimmer osv) - og få sendt de til sykehus i rett rekkefølge.

 

Livet til hjelpemannskap skal heller ikke settes unødvendig i fare. Og på et uoversiktlig katastrofested kan det ta timer bare å finne alle sårede.

 

Som skrevet er dette trente mannskaper - selv om omfanget er ekstremt og helt nytt. Hele treningen går ut på å arbeide kontrollert og fort. Kontrollert fordi det gir minst risiko for feil. Man er trent i katastrofehåndtering rett og slett fordi hvert eneste minutt teller - og det vet disse bedre enn noen andre.

 

Etterpåklokskap sier enkelte.

 

Ja men hvis etterpåklokskap er den eneste klokskap har, så får en da bruke dèt for alt det er verd.

 

Alle instanser som her har vært involvert debrifes etterpå for å vurdere om ting kunne vært gjort annerledes og på en bedre måte. Det gjøres ved brann, trafikkulykker osv. Det er også min erfaring at det er ingen som stiller flere spørsmål om vi gjorde det rett enn de som er involvert.

 

Derfor synes jeg at vi som ikke var der, og som sitter med relativt liten kunnskap om hvordan beredskap-/katastrofehåndtering fungerer skal være svært forsiktige med etterpåklokskapens lys.

 

Vi kan gjerne spørre for å få informasjon og kunnskap. Det er av stor verdi for det norske samfunnet at så mange som mulig av oss forstår og kan en del om dette. Det vil gjøre det lettere å håndtere kriser i framtida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Synes alle krav fra den fyren skulle blitt avvist på stedet. Folk som gjør slike ting har ingen rettigheter i mine øyne.

Nå vett ikke du bakgrunnen for at han har fått innviklet denne matprefreransen, kanskje han har allergi?

Likevel er enig at det er skrudd at mannen sitter og forlanger både det ene og det andre.

Å få mat han ikke er allergisk mot har han jo rett på uansett vel, og er ikke noe han trenger å legge ned krav på. Jeg forsto det som om han sitter der og krever diverse goder han absolutt ikke fortjener

Lenke til kommentar
Synes alle krav fra den fyren skulle blitt avvist på stedet. Folk som gjør slike ting har ingen rettigheter i mine øyne.

Nå vett ikke du bakgrunnen for at han har fått innviklet denne matprefreransen, kanskje han har allergi?

Likevel er enig at det er skrudd at mannen sitter og forlanger både det ene og det andre.

Å få mat han ikke er allergisk mot har han jo rett på uansett vel, og er ikke noe han trenger å legge ned krav på. Jeg forsto det som om han sitter der og krever diverse goder han absolutt ikke fortjener

 

Det gjør han uten tvil. Men som omtalen av dette i media viser får han kun innvilget ubetydeligheter som matpreferanser. Man skal også huske at politi skal prøve å gjøre avhørsklimaet holdbart, dvs. at de må forhandle litt om det er nødvendig.

 

Jeg håper han etterhvert får tilgang til internett. Det kunne vært interessant å møte Breivik i en nettdebatt, eller lese hvilke refleksjoner han har gjort seg etter angrepet.

 

Internett tar det nok meget lang tid før han får tilgang til. Før rettssaken får han neppe tilgang til internett og om han får så blir det garantert overvåket/kontrollert bruk. Til og med etter en eventuell domfellelse så er det langt fra sikkert at han får internettilgang eller bare kontrollert/overvåket bruk.

 

PS! Det er andre grunner en meningsspredning som gjør at slikt blir nektet/kontrollert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg håper han etterhvert får tilgang til internett. Det kunne vært interessant å møte Breivik i en nettdebatt, eller lese hvilke refleksjoner han har gjort seg etter angrepet.

 

Nei huff, da vil han jo få ut meningene sine til folk...[sarcasm]

Tror ikke det hadde vært så festlig nei, kunne gjerne møtt han, men ikke i fri utfoldelse på internett. Det finnes nok av folk med ett forvridd verdens-syn her, trenger ikke flere.

 

Han får nok uansett ikke internett. De som evt. har internett i fengsel er vel de som har gjort "snille" forbrytelser

Lenke til kommentar

Jeg håper han etterhvert får tilgang til internett. Det kunne vært interessant å møte Breivik i en nettdebatt, eller lese hvilke refleksjoner han har gjort seg etter angrepet.

 

Nei huff, da vil han jo få ut meningene sine til folk...[sarcasm]

Tror ikke det hadde vært så festlig nei, kunne gjerne møtt han, men ikke i fri utfoldelse på internett. Det finnes nok av folk med ett forvridd verdens-syn her, trenger ikke flere.

 

Han får nok uansett ikke internett. De som evt. har internett i fengsel er vel de som har gjort "snille" forbrytelser

 

Ja, når man skal i fengsel er det først og fremst for å fjerne friheter. Og da virker det naturlig å fjerne friheten kommunikasjon. Eg kan uansett ikke si meg uenig i at en "samtale på nett" med fyren hadde vert "interresant".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...