Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Hvis de viste hvem han var før dnne Utøya aksjonen utartet seg, så hvorfor ikke ett etterlysningsbilde via all offentlig media?

Nå er det (heldigvis) ikke sånn at myndighetene sitter på bilder av alle mennesker her i landet. Omtrent alt som har vært av bilder av ham i media de første par dagene er jo fra manifestet - andre bilder er ting som har kommet til i ettertid via bekjente o.l.

 

Jeg må også minne om at det er snakk om to timer fra bomben smalt til skytingen startet, og sannsynligvis ikke noe mer enn 1,5 time mellom bomben og tidspunktet han ankom fastlandet ved Øya - sannsynligvis mindre. Og som du skriver så visste politiet identiteten med nogenlunde sikkerhet 'bare timer etter eksplosjonen'. Vel; tre timer etter eksplosjonen var faktisk hele greia over - inkl. Utøya...

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir om de da viste at dette var utført av bare en mann.

De visste vel egentlig bare der og da at ABB var den som sto som leier av bilen, det er jo fullt mulig at den både kunne vært stjålet eller leid med falsk ID.

 

At personen(e) bak bomben skulle dra til Utøya for å drepe flest mulig høres jo så søkt ut at det nok er et scenario som kommer nok ganske langt bak i rekka av ytterligere mulige trusler man vurderte rett etter en så dramatisk episode som bomben var.

 

AUF i seg selv er jo ingen direkte maktfaktor i norsk politikk og er (bortsett fra for noen litt syke mennesker) et helt merkelig mål som neppe engang var på en teoretisk topp 100-liste hos de fleste som vurderer den type risiko.

 

 

Hvorfor er dette søkt?

 

Han sprengte jo ikke seg selv i den første handling?

 

Han var da høyst sannsynlig på frifot.

 

Kunne ikke sprengningen av Regjeringsbygget ha forårsaket like store menneskelige tragedier som det som utspant seg på Utøya?

 

Var en som sprengte ett Regjeringsbygg i Oslo ikke truende til en slik ugjerning som dette som utspant seg på Utøya?

Lenke til kommentar

Før du går ut med navn på mistenkte i denne sammenheng, bør du være rimelig sikker. På dette tidspunktet var det ikke klart at det var ABB som faktisk hadde utløst bomba. Å gå ut med navn og bilde kunne utløst lynsjestemning, noe som er uheldig hvis det stod et annet navn på leiekontrakta.

 

Skal dette ha noen hensikt er det å stoppe en gjerningsmann før ytterligere skade skjer.

 

Tror den største lynsjestemning dukket opp etter Utøya, og da var det for sent.

"Kostnadene" ved en slik avgjørelse hvis den stemmer vet vi nå alle i ettertid desverre.

 

3 timer ifølge Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4184798.ece

 

Dvs. at de fant ut identiteten mens skytingen foregikk på Utøya

 

Javel, da var det for sent å stoppe ham før han nådde Utøya ihvertfall.

Lenke til kommentar

Var en som sprengte ett Regjeringsbygg i Oslo ikke truende til en slik ugjerning som dette som utspant seg på Utøya?

Selvfølgelig.

 

Og til å sprenge rådhuset. Og slottet. Og Oslo City. Og Nasjonalteateret T-banestasjon. Og den amerikanske ambassade. Og folk/hjelpearbeidere som samlet seg ved det opprinnelige bombemålet. Og SAS-hotellet. Og Utenriksdepartementet. Og Oslotunnellen. Og Stortinget. Og statsministerens bolig. Og til å drepe regjerinsmedlemmer eller kongefamilien Og og og...

 

Du skjønner hvor jeg vil hen her? Det finnes utallige viktige mål som er sannsynlige i en slik situasjon. En politisk ungdomsleir flere mil utenfor byen er i så måte langt ned på listen.

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hadde vel ikke mange trodd:

Advokatene Arvid Sjødin og Brynjar Meling er kjent som forsvarere for terrorbeskyldte mulla Krekar og terrortiltale Shawan Bujak Bujak. Nå skal de hjelpe mennesker som ble berørt da Anders Behring Breivik angrep hjelpeløse AUF-ungdommer på Utøya

Er vel ikke overasskende at de sikrer seg sin plass i "solen". Siden reglene til Breivik sier at han ikke kan ha disse typene som advokat er dette måten de kan komme i rampelyset på.

Det kan jo også tenkes at de rett og slett vil hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon.

Ja, det er jo klart, er ikke i tvil om at de vil hjelpe, men tviler heller ikke på at de kanskje heller ville forsvart tiltalte. Men igjen et det jo bra at kjendisadvokatene tar ansvar:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

3 timer ifølge Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4184798.ece

 

Dvs. at de fant ut identiteten mens skytingen foregikk på Utøya

Hehe. Da er iallefall teorien til han som postet om at Breivik var hypnotisert av politiet og en syndebukk for å få mer stemmer, blåst enda lengre ut på sjøen.

Et av hovedargumentene hans var at "de ropte navnet" og så kom han med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg støtter den helt og fult ut at de plasserer han der..

 

Samtidig, tenk hvor vanskelig det vil være for en fengselsbetjent å håndetere en slik situasjon. Kan ikke være lett å behandle mannen på en human måte og samtidig være klar over hvor kald og usympatisk den mannen er. Misunner ingen den jobben.. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som har noe informasjon om han kan bli sett på som sinnsyk og slippe unna med psykiatrisk behandling?

Med tanke på hvordan forsvareren hans uttaler seg virker det som om det er en plan for å slippe billigere unna

Tror egentlig bare advokaten snakket på vegne av seg selv.

 

Selv tror jeg(spekulering) at ABB ikke vil bli eklært mentalt gal, ettersom da er hans "mesterverk" kun en gal manns handling.

 

Angående rangstigen, så plasserer han seg nok på bunn, langt under f.eks. pedofile.

Lenke til kommentar

Noen som har noe informasjon om han kan bli sett på som sinnsyk og slippe unna med psykiatrisk behandling?

Med tanke på hvordan forsvareren hans uttaler seg virker det som om det er en plan for å slippe billigere unna

Det er vel snakk om mer enn behandling, men jeg vil tippe det er snakk om innleggelse på psykisk avdeling resten av livet.

Uansett hva som skjer tror jeg ikke han kommer til å slippe fri noen gang, uavhengig av om han er låst inne i fengsel eller psykisk avdeling...

 

Litt info om saken, riktignok fra 2009, men antar det er ca det samme i dag: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6455563

 

-Alvorlig sinnslidende kriminelle får en nedverdigende behandling i norske fengsler. Direktøren på Ila fengsels- og forvaringsanstalt fortviler over at psykiatrien ikke tar hånd om psykisk syke domfelte.
Endret av aklla
Lenke til kommentar

Noen som har noe informasjon om han kan bli sett på som sinnsyk og slippe unna med psykiatrisk behandling?

Med tanke på hvordan forsvareren hans uttaler seg virker det som om det er en plan for å slippe billigere unna

 

Slipper man egengltig billigere unna i det tilfellet? Er ikke resultatet uansett at han bli innesperret i lang lang tid?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATW; Jeg tror det er mer hvordan dommen oppfattes gjennom media, om han blir dømt etter et sinnsykdom-forsvar så vil det at han får "behandling" mange reagere på antar jeg. Om han blir dømt til fengsel, skulle en tro var en mye tøffere dom.

 

Jeg vet ikke hvordan fanger som blir ærklært sinnsyke holdes fanget, men en skulle jo tro at de har større frihet, en kan jo ikke låse inne mentalt forstyrre mennesker 23/24 timer i døgnet, noe han ville blitt i fengsel?

 

Jeg spekulerer selvsagt, da jeg ikke kan noe om det norske rettsvesen sin behandling av slike tilfeller. :)

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

ATW; Jeg tror det er mer hvordan dommen oppfattes gjennom media, om han blir dømt etter et sinnsykdom-forsvar så vil det at han får "behandling" vil mange reagere antar jeg, enn om han blir dømt til fengsel som en skulle tro var en mye tøffere dom.

 

Jeg vet ikke hvordan fanger som blir ærklært sinnsyke holdes fanget, men en skulle jo tro at de har større frihet, en kan jo ikke låse inne mentalt forstyrre mennesker 23/24 timer i døgnet, noe han ville blitt i fengsel?

Man kan vel holde mentalt forstyrrede fanger innelåst 24 timer i døgnet?

Alt etter hvor ekstremt tilfelle det er, sjansen for å skade seg selv/andre osv.

Kun synsing fra min side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...