Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jeg forresten rar som ikke har grått av noe av det som har skjedd? Er nesten litt bekymret for at folk skal oppfatte meg som kald ...

 

Ikke alle viser sorg med tårer, personlig har jeg heller ikke grått mye.. men da jeg hørte om den ene gutten som sto opp mot ABB var det ikke langt unna!

Det skal jeg innrømme..

 

 

Jeg har heller ikke grått, men jeg har vært mye våt i øynene de siste dagene, og veldig på grensen til å gråte mange ganger.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Vært på vestlandet men fikk med meg før jeg dro at politiet hadde pågrepet en mann til, er han dømt/skyldig?

Dette har gått meg hus forbi. Politiet har så vidt jeg vet ikke pågrepet flere personer. De er i tilfelle løslatt.

 

Ingen er foreløbig dømt, og jussen sier at ingen er skyldige før de er dømt.

 

Ellers går det rykter om at man har både Internett og TV på Vestlandet. :whistle:

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Vedder en hundrings paa at mediahorene vil tilby han serious $$$ for bokavtale/intervju , denne mannen forsvinner ikke med det foerste.

Og han kommer selvsagt til å takke ja. Derfor håper jeg at han aldri får muligheten.

Lenke til kommentar

Vært på vestlandet men fikk med meg før jeg dro at politiet hadde pågrepet en mann til, er han dømt/skyldig?

Om du sikter til han som ble pågrepet en stund etter angrepet så var dette bare en nervøs AUF'er som følte seg tryggere om han gikk med kniv, noe politiet på stedet ikke satt særlig stor pris på.

Lenke til kommentar

Vært på vestlandet men fikk med meg før jeg dro at politiet hadde pågrepet en mann til, er han dømt/skyldig?

Om du sikter til han som ble pågrepet en stund etter angrepet så var dette bare en nervøs AUF'er som følte seg tryggere om han gikk med kniv, noe politiet på stedet ikke satt særlig stor pris på.

 

Var kanskje han ja :)

Lenke til kommentar

Dette hadde vel ikke mange trodd:

Advokatene Arvid Sjødin og Brynjar Meling er kjent som forsvarere for terrorbeskyldte mulla Krekar og terrortiltale Shawan Bujak Bujak. Nå skal de hjelpe mennesker som ble berørt da Anders Behring Breivik angrep hjelpeløse AUF-ungdommer på Utøya

Er vel ikke overasskende at de sikrer seg sin plass i "solen". Siden reglene til Breivik sier at han ikke kan ha disse typene som advokat er dette måten de kan komme i rampelyset på.

Det kan jo også tenkes at de rett og slett vil hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon.

 

Det er vel faktisk en veldig høy sannsynlighet for at cellene er fiktive for å skape en illusjon om at denne organisasjonen har et mye sterkere grunnlag enn den egentlig har. Ved å skape en illusjon av det vil kanskje flere være villige til å ta steget og skape sin egen variant som de kobler opp mot denne (slik man så med Al-Quaida når de plutselig ble store/kjente' date=' mange andre grupper knyttet seg opp mot Al-Quaida uavhengig om de hadde noe reell kontakt med hovedbransjen eller ei).

[/quote']

Jeg må innrømme at jeg tror ABB er en narssisist, og at han har opphøyd seg selv til en slags internasjonal lederfigur. Det er sikkert ekte personer han sikter til når han snakker om 'celler', men jeg vet ikke helt om jeg tror disse 'cellene' faktisk vet at de er 'celler'.

 

Etter 400 side om temaet er det sikkert allerede nevnt, men mitt "take":

 

 

1. Nasjonalisme: Tydeligvis sterkt fremme i ABBs motivasjon, men man fortsetter på den høye hest "Norge er best", kongen, fedrelandet, flagget, etc

 

2. Religion: Ser ut til at ABB var "frelst" kristen, og på "korstog" mot islam, men man trekker frem statskirka

 

3. Rasisme: Ser ut til a blandes sammen #2 av media

 

4. Politikk: ex-FrPr og angrep mot AP fører til brakvalg for AP på bekostning av FrP til høsten

 

5. Demokrati: Mye nevnt av politikerne men hva har det egentlig med saken å gjøre?

 

6. Fremtiden: Vi så alle hva som skjedde i USA etter 911, dette ser mørkt ut...

 

7. Innvandring: Eneste lyspunkt er at det muligens blir lettere å komme til Norge som innvandrer (men kanskje jeg tar feil)

1. Et paradoks. Men jeg tror nok litt av poenget for mange nordmenn de siste dagene har vært at det finnes en annen nasjonalisme, den som handler om kjærlighet til eget land og eget folk, og som ikke nødvendigvis handler om hat.

 

2. Statskirka har mange feil, men fører ikke noe korstog mot Islam.

 

3. Det er et poeng. Men den mest ekstreme islamofobien har ikke rent lite til felles med grunntanken som ligger bak rasisme, selv om det ikke er det samme. Sammenlignbart med ekstrem antisemitisme kan det nok.

 

4. Ikke utenkelig, men jeg tror egentlig at den viktigste effekten vil være at flere går til valgurnene.

 

5. Det handler om at vi som samfunn skal vinne freden ved å bli sterkere sammen, samtidig som vi skal bli mer åpne. Alt det vil hjelpe demokratiet, i mine øyne.

 

6. USA er et annet land, det er bare å høre forskjellen på retorikk for å merke forskjellen mellom 9/11 og 7/22. Jeg tror vi har ledere i dette landet som deler min oppfatning om at det viktigste for ferden videre er å skape et enda mer åpent og liberalt samfunn. Dersom vi kan si at 21. juli 2012 minner mye om 21. juli 2011 er det et steg i riktig retning.

 

7. Umulig å si, på lengre sikt tror jeg ikke det vil ha store betydningen for norsk innvandringspolitikk.

 

Vennine er å ta i sterkt men har gått hjem med henne fra skolen og lekt med henne :( jævli tragisk..

Vit at du nå har mange millioner brødre og søstre i hele landet. Du har min dypeste medfølelse.

Lenke til kommentar

Er jeg forresten rar som ikke har grått av noe av det som har skjedd? Er nesten litt bekymret for at folk skal oppfatte meg som kald ...

Jeg vil ikke kalle deg rar hvertfall. Jeg postet noen tanker selv om hvordan det kan være å ikke fungere som alle andre i blant.

 

Ironisk å lese at du mener folk som lar seg påvirke følelsesmessig oppfatter seg selv som "moralsk høyverdige", når det er akkurat dette ABB's livvakter her inne hevder å være ved IKKE å vise følelser.

 

Akkja, ikke alle kan ha sammenhengende verdier.

Lenke til kommentar

Ser på nyhetene NRK1 at politiet høyst sannsynlig viste at Anders B. Breivik stod bak bombeattentatet bare timer etter eksplosjonen, og mens / rett før skytinga på Utøya pågikk.

 

De hadde fått bilder av bombebilens registreringsnummer via gjennomgang av overvåkningskameraer.

 

De fant da ut at det var en leiebil og hvem som haddde leid denne.

 

Hvis dette er tilfellet, er det enda merkeligere at denne udåd på Utøya kunne pågå i så lang tid.

De måtte da vite at dette var det ekstreme Norske gjerningsmenn som stod bak, og ikke utenlandske terrorgrupper, som enten hadde hatt celle/er i Norge eller kommet inn i landet rett før denne udåd.

 

Spørsmålet blir om de da viste at dette var utført av bare en mann.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfellet, er det enda merkeligere at denne udåd på Utøya kunne pågå i så lang tid.

De måtte da vite at dette var det ekstreme Norske gjerningsmenn som stod bak, og ikke utenlandske terrorgrupper, som enten hadde hatt celle/er i Norge eller kommet inn i landet rett før denne udåd.

 

Spørsmålet blir om de da viste at dette var utført av bare en mann.

Hvorfor er det merkelig i utgangspunktet?

 

Hvorfor er det merkelig at det tok en time for beredskapstroppen å komme seg fra Oslo til de arresterte ABB, når de visste at han var gjerningsmannen bak bombingen?

 

De visste selvsagt ikke at det var utført av bare en mann, men ble vel mer og mer overbevist av det etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir om de da viste at dette var utført av bare en mann.

De visste vel egentlig bare der og da at ABB var den som sto som leier av bilen, det er jo fullt mulig at den både kunne vært stjålet eller leid med falsk ID.

 

At personen(e) bak bomben skulle dra til Utøya for å drepe flest mulig høres jo så søkt ut at det nok er et scenario som kommer nok ganske langt bak i rekka av ytterligere mulige trusler man vurderte rett etter en så dramatisk episode som bomben var.

 

AUF i seg selv er jo ingen direkte maktfaktor i norsk politikk og er (bortsett fra for noen litt syke mennesker) et helt merkelig mål som neppe engang var på en teoretisk topp 100-liste hos de fleste som vurderer den type risiko.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfellet, er det enda merkeligere at denne udåd på Utøya kunne pågå i så lang tid.

De måtte da vite at dette var det ekstreme Norske gjerningsmenn som stod bak, og ikke utenlandske terrorgrupper, som enten hadde hatt celle/er i Norge eller kommet inn i landet rett før denne udåd.

 

Spørsmålet blir om de da viste at dette var utført av bare en mann.

Hvorfor er det merkelig i utgangspunktet?

 

Hvorfor er det merkelig at det tok en time for beredskapstroppen å komme seg fra Oslo til de arresterte ABB, når de visste at han var gjerningsmannen bak bombingen?

 

De visste selvsagt ikke at det var utført av bare en mann, men ble vel mer og mer overbevist av det etterhvert.

 

 

Dette er merkelig angående ettersøkning av person via media.

 

Hvis de viste hvem han var før denne Utøya aksjonen utartet seg, så hvorfor ikke ett etterlysningsbilde lagt ut via offentlig media?

 

Skulle tro bilder av ham var å oppdrive, mangler ikke på dèt nå i ettertid.

De trengte heller ikke å kalle ham inn for fotografering myntet på en ettersøkelse av ham.

 

På denne måte kunne befolkningen fått vite hvem det gjaldt.

 

I en tid der ingen viste noe som helst, og mange trodde det var utenlanske terrorister.

Regner med at han da hade blitt gjenkjent ved rekvisjon av ferge, han presenterte seg med sitt eget navn.

 

Dette "hvis" man viste navnet på gjerningsmann før han ankom Utøya.

 

Men sikkert vanskelig for deg å skjønne dette selvfølgelig.

I de daglige gjøremål er 1 - 2 timer fra eller til av ingen betydning.

 

Men jeg mener at når det gjelder liv eller død, teller hvert minutt og faktisk hvert sekund.

D\et gjelder ikke bare tragedie som dette, men også etter ordinære ulykker der stor skade er påført, kan også legge til branner, skipsforlis osv. nesten i det uendelige.

 

Ikke minst gjeder dette når det gjaldt å få de sårede sendt til sykehus.

Synes det gikk ambulanser fra området ganske så sent på kvelden.

 

Etterpåklokskap sier enkelte.

 

Ja men hvis etterpåklokskap er den eneste klokskap har, så får en da bruke dèt for alt det er verd.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...