Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har politiet gitt noen signal om de sitter på overvåkningsvideoer av selve eksplosjonen i regjeringskvartalet? I dette området så bør det vel være kameraer som har fanget opp dette?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4184343.ece

 

Men denne viser ikke området fra der bilen ble parkert og bomben ble utløst.

 

Jeg er ganske sikker på at politiet sitter på overvåkningsvideo som viser akkurat dette, og som bruker i etterforskningen. Dette skjedde trossalt i et av oslos meste overvåkede områder.

Lenke til kommentar

Altså han blir jo dømt til en fengselsstraff, ja. Forvaring er i utgangspunktet en dom på mellom 10-21 år tror jeg.

Det er meget mulig du har rett, men jeg må henge meg på Zeph som mente det var snodig vår strengeste straff da eventuelt ikke kunne kombineres med forvaring :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har nok rett. :)

 

Og den nye lovparagrafen er vel ganske ny, var den ikke? Hva var det igjen den lød på? Den der man kunne bli dømt til 30 års fengsel.

Lenke til kommentar

Han kan ikke få 30 års fengsel pluss forvaring, blir han dømt til fengsel 30 år, så slipper han ut da. En forvaringsdom kan ikke gies i tillegg til vanlig fengslingsdom.

 

 

En liten del av meg tror at han kommer til og innse galskapen, og at han tar sitt liv etter 10-15 år.

 

Jeg leste i vg i stad at han har kan jeg kalle det vakt eller noe sånt som passer på at han ikke skal ha muligheten til å ta selvmord.

Lenke til kommentar

Han kan ikke få 30 års fengsel pluss forvaring, blir han dømt til fengsel 30 år, så slipper han ut da. En forvaringsdom kan ikke gies i tillegg til vanlig fengslingsdom.

 

 

En liten del av meg tror at han kommer til og innse galskapen, og at han tar sitt liv etter 10-15 år.

 

Jeg leste i vg i stad at han har kan jeg kalle det vakt eller noe sånt som passer på at han ikke skal ha muligheten til å ta selvmord.

 

Det er veldig vanlig i saker hvor en mistenker gjerningsmenn for å være psykisk utilregnelig, spesielt under vareteksfengsling.

Lenke til kommentar

Ja, det er klart at domener kan være dyre, men er det noe med selve byggingen av nettsidene som koster dyrt? Å betale webdesignere etc kan da ikke koste mer enn noen hundretusen max?

 

Jeg er ikke webdesigner, og kan ikke uttale meg om hvor mye arbeid det er å lage de websidene, men jeg jobber i databransjen, og det er et velkjent problem at offentlige anskaffelser ofte blir veldig dyre. Dette skyldes at de som bestiller løsninger ikke vet hva de vil ha, forskjellige interessegrupper har til dels motstridende ønsker og krav og man ombestemmer seg underveis.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at politiet sitter på overvåkningsvideo som viser akkurat dette, og som bruker i etterforskningen. Dette skjedde trossalt i et av oslos meste overvåkede områder.

 

Uten sammenligning forøvrig.. din logiske konklusjon sviktet oss i forbidelse med angrepet på Pentagon...

 

Det er, eller i alle fall ble antatt å være, en av USAs mest overvåkede bygninger... Men vi fikk kun noe svada i fiskeøye perspektiv..

 

Så jeg er ikke spesielt optimistisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at politiet sitter på overvåkningsvideo som viser akkurat dette, og som bruker i etterforskningen. Dette skjedde trossalt i et av oslos meste overvåkede områder.

 

Uten sammenligning forøvrig.. din logiske konklusjon sviktet oss i forbidelse med angrepet på Pentagon...

 

Mye har skjedd på overvåkningsfronten de siste 10 årene. Forhåpentligvis sitter Politiet med opptak.

Lenke til kommentar

Mye har skjedd på overvåkningsfronten de siste 10 årene. Forhåpentligvis sitter Politiet med opptak.

Det vil overraske meg om de ikke gjør det - området rundt regjeringsbygget er jo stappet med overvåkingskameraer. De har sannsynligvis opptak av både når bilen parkeres og den går i luften.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Sånn eg les §7 Forvaring, så kan den kombinerast med §16. Eg har derimot ikkje spesielt god innsikt i juss. Det står "ikke i kraftsatt" under punktene i §7, men eg veit ikkje kva betydning det har her.

 

Ein jurist eller nokon med litt peiling må nok oppklara.

 

Oppklare hva da egentlig?

Lenke til kommentar

Mye har skjedd på overvåkningsfronten de siste 10 årene. Forhåpentligvis sitter Politiet med opptak.

Det vil overraske meg om de ikke gjør det - området rundt regjeringsbygget er jo stappet med overvåkingskameraer. De har sannsynligvis opptak av både når bilen parkeres og den går i luften.

Bare ett av seks overvåkingskameraer i det kriminelt belastede området ved Oslo Sentralstasjon virker. Ser egentlig for meg at det er en lignende situasjon ved regjeringsbygget. Er vel lenge sida de har fanga opp noe nytting så pengene har vel blitt brukt andre ting mens man lar kameraene forfalle

Endret av HattyBusk
Lenke til kommentar

Sånn eg les §7 Forvaring, så kan den kombinerast med §16. Eg har derimot ikkje spesielt god innsikt i juss. Det står "ikke i kraftsatt" under punktene i §7, men eg veit ikkje kva betydning det har her.

 

Ein jurist eller nokon med litt peiling må nok oppklara.

 

Du leser i den nye straffeloven som ikke har trådt i kraft. Ja, det er noen år siden den ble vedtatt, men det er et stort arbeid å få avstemt alt rund denne. Kapittel 16 om fokemord er trådt i kraft.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om hva ABB hadde på seg da han ble pågrepet? Har jo gått rykter om at han på et tidspunkt tok av seg politiklærne. Og om han hadde f.eks skuddsikker vest på seg, som han skrev mye om i manifestet. Eventuelt noe annet?

 

Noe av det mest skremmende er om han hadde med seg et dokumetasjonsfilm kamera, slik han nevner i manifestet.

 

Vil forøvrig poengtere at hele dokuemntet ikke kan kalles et manifest, slik det omtales. En del av dokuemntet kan kategoriseres som en ren "terror håndbok" samt selvbiografi og intervju.

 

Et manifest beskriver en ideoloi og et tankesett. Men oppsrkfit på hvordan lage bomber og bruk av annet militært utstyr er ikke en del av dette.

Lenke til kommentar

Jeg har nok rett. :)

 

Og den nye lovparagrafen er vel ganske ny, var den ikke? Hva var det igjen den lød på? Den der man kunne bli dømt til 30 års fengsel.

 

Forbrytelser mot menneskeheten gir 30 år fengsel (folkemord, terror etc.) Loven ble innført i 2008

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...