Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du oppfattet både hvorfor jeg synes det var særdeles smakløst av Petter Nome, men ikke nødvendigvis logisk på bærtur. Du har også oppfattet hvorfor jeg angrep din karakteristikk av Petter Nome - som er type krass retorikk uten å reflektere mer. Spørsmålet om siktede har vært medlem i FRP er irrelevant, her er vi helt enig. Men spørsmålet om formuleringen av politisk retorikk danner grobunn for potensiell ekstremisme er særdeles interessant og langt fra meningsløs.

 

Det norske politiske miljøet har faktisk forstått dette - det ser vi tydelig på hvordan de håndterer situasjonen.

Så lenge ekstremisten er politisk basert så er det jo ikke noen hemmelighet at han/hun svært sannsynlig har hatt grobunn i en eller annen eksisterende politisk retning/parti. Men så lenge disse partiene er moderate partier er det ekstremisten det er noe feil med og ikke partiene. Om det hadde vært et generelt problem at mange farlige terrorister kom direkte fra FRP (for å bruke Nome sitt favoritteksempel) da kunne man forstått at det ville vært en naturlig diskusjon å ta. Men når Nome plutselig får en fiks idé om at "dette må jo være FRP sin skyld, hvertfall littebittegranne" fordi en gal mann har gått fullstendig amok, da blir det bare trist og patetisk.

Lenke til kommentar

Nå har Stein Kåre Kristiansen utropt Jens Stoltenberg til landsfader. Han var så ivrig på TV2 at han nesten begynte å sikle ut over hele bordet.

 

Det var virkelig et pinlig skue. Han prøvde ikke engang å legge skjul på at han var nesegrus forelsket i Stoltenberg, og omtrent ønsket å bære fram barna hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har Stein Kåre Kristiansen utropt Jens Stoltenberg til landsfader. Han var så ivrig på TV2 at han nesten begynte å sikle ut over hele bordet.

 

Det var virkelig et pinlig skue. Han prøvde ikke engang å legge skjul på at han var nesegrus forelsket i Stoltenberg, og omtrent ønsket å bære fram barna hans.

Stein Kåre Kristiansen er menneskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har Stein Kåre Kristiansen utropt Jens Stoltenberg til landsfader. Han var så ivrig på TV2 at han nesten begynte å sikle ut over hele bordet.

 

Det var virkelig et pinlig skue. Han prøvde ikke engang å legge skjul på at han var nesegrus forelsket i Stoltenberg, og omtrent ønsket å bære fram barna hans.

Stein Kåre Kristiansen er menneskelig.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/slik-skjedde-angrepene.php

 

Har dere sett dette? Med video fra enkelte områder

Det som slår meg når jeg ser det fra lufta er at jeg ikke helt har tatt inn over meg at fettern min var på jobb i en bygning rett på andre siden av R4. Det er jævla nært.

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

At Kristiansens ikke opptrer som journalist når han sies det han sier, eller, at det ikke er en journalistisk måte å opptre på. Men det er en menneskelig måte å opptre på, og jeg tror nok Kristiansen vil finne svært, svært, svært mange nordmenn som deler hans oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart dette med politihelikopteret at de sier at det ikke er plass til folk i det.

 

http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Characteristics_87.html

Er plass til 2 piloter + 5/6 passasjer.

 

Hvis du ser på den ene videoen som ble postet på Dagbladet eller VG hvor man ser at politiet ankommer øya i båt og går i dekning bak leiebilen ser man at det er minst 10 politifolk der. Telte og hvis jeg husker rett telte jeg 12 stykker (tror det var 12).

 

Edit: Politifolk som i DELTA-styrke

Endret av Error
Lenke til kommentar

Så lenge ekstremisten er politisk basert så er det jo ikke noen hemmelighet at han/hun svært sannsynlig har hatt grobunn i en eller annen eksisterende politisk retning/parti. Men så lenge disse partiene er moderate partier er det ekstremisten det er noe feil med og ikke partiene. Om det hadde vært et generelt problem at mange farlige terrorister kom direkte fra FRP (for å bruke Nome sitt favoritteksempel) da kunne man forstått at det ville vært en naturlig diskusjon å ta. Men når Nome plutselig får en fiks idé om at "dette må jo være FRP sin skyld, hvertfall littebittegranne" fordi en gal mann har gått fullstendig amok, da blir det bare trist og patetisk.

 

Uten å ha lest hva Petter Nome skriver ord for for så har jeg ikke oppfattet at han faktisk skriver det du påstår. Og det jeg leser av omtaler har han faktisk ikke skrevet det heller. Han påstår ikke at terrorister kommer direkte fra FRP så langt jeg har forstår omtalene.

 

Du går altså nesten i samme fella som Petter Nome - nemlig at du trekker konklusjoner for langt og kanskje for raskt.

 

Personlig oppfatter jeg at det Petter Nome poengterer er at "høyrepopulistiske" partier har en retorikk som kan avle hat og vold hos de mest ekstreme tilhengerne.

 

Ellers så ser jeg at vår virkelighetsoppfattelse rundt politisk retorikk og meningsbilde ikke er på helt den samme planeten. Selv partier som er moderate i det meste kan gjennom sin retorikk skape grobunn for mer ekstreme holdinger. Jeg har vært venstreradikal fra jeg var i ungdommen (moderat type), men da jeg i 1983 fikk lese ting som var skrevet av venstreradikale terrororganisajoner så jeg akkurat det samme som mange i dag - at jeg faktisk retorisk uttrykte meg på samme måte i mange saker som "galne mennesker".

 

Det ble en aha-opplevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...