Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Det møtte opp så mange at her sentrum var fullt av folk, ikke bare rådhusålassen. Vi kom oss ikke frem dit engang. Var nok 200000 i byen i går.

 

Tviler på noe mer enn litt over 100 000.

 

Men hvorfor var det så mange folk der? Var det annonsert noe sted?

 

Det pleier vel å være 100 000 på VG-lista, om jeg ikke tar feil. Det var MYE mer nå, det har ikke engang vært så mange under 17. mai i Oslo. Det sier sitt.

 

Edit: Ble først annonsert på Facebook, og så ble det annonsert på TV og nettavisene.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem å ha nådd minst 200K personer i Oslo. Aker brygge var full, rådhusplassen både foran og bak rådhuset. Gatene opp til Karl Johan, Akerhus festning var fullsatt, gatene mot kvadraturen likeså. Samme gjelder da Vika oppover. Det finnes ikke noe bilde som viser alt sammen for det er umulig å få med alt i et oversiktsbilde uten et helikopter, og selv da trenger du mange vinkler.

Lenke til kommentar

Petter Nome syns Siv har litt av skylda.

 

Det her er vel Se&hør på nettet, kan ikke se noen andre skrive om det.

For en forbanna gjøk. Men bra at hans ekstremistiske holdning kommer frem slik at folk ser hvor patetisk han er.

 

Nå vil jeg påstå at Petter Nome sine politiske synspunkter i stor grad deles av nesten like mange som Siv Jensen sine. Så det du kommer med er en like usaklig og patetisk kommentar som Petter Nome sin. Men det viser faktisk at Petter Nome kanskje har noe rett i hans ellers usmakelige kommentar.

Han har vel ca. like mye rett i sin kommentar som om man skulle komme med en påstand om at AP har litt skyld i at dette oppstod, fordi Breivik var en motreaksjon på AP. Høl i huet og patetisk.

 

Ingen av de to påstandene er høl i huet og patetisk. Ser man nøytralt og analytisk på det - noe man bør gjøre etter hvert, er hverken en påstand om at enkelte av AP sine politiske holdninger eller en påstand om at "ytre" høyre sin fokusering på fremmedhat etc danner grobunn for ekstremisme usaklig, patetisk eller ekstremistisk. Det er faktisk en viss sannhetsgehalt i begge, fordi de påvirker det politiske meningsbilde. Hvordan det politiske meningsbilde ser ut, hvordan det uttrykkes og hvilken avstand det er mellom "polene" vil kunne medføre voldelig ekstremisme på begge sider.

 

Dog synes jeg det er det smaksløst å putte FRP i bås med Wim Wenders i Nederland og National Front i Frankrike. De to siste er på ingen måte moderate.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Ingen av de to påstandene er høl i huet og patetisk. Ser man nøytralt og analytisk på det - noe man bør gjøre etter hvert, er hverken en påstand om at enkelte av AP sine politiske holdninger eller en påstand om at "ytre" høyre sin fokusering på fremmedhat etc danner grobunn for ekstremisme usaklig, patetisk eller ekstremistisk. Det er faktisk en viss sannhetsgehalt i begge, fordi de påvirker det politiske meningsbilde. Hvordan det politiske meningsbilde ser ut, hvordan det uttrykkes og hvilken avstand det er mellom "polene" vil kunne medføre voldelig ekstremisme på begge sider.

 

Dog synes jeg det er det smaksløst å putte FRP i bås med Wim Wenders i Nederland og National Front i Frankrike. De to siste er på ingen måte moderate.

Men det blir en meningsløs diskusjon som jeg la til etterpå: I så måte må alt og alle bebreides, da ekstremister alltid må vokse ut av noe. Ekstremister er også som regel en motreaksjon på noe , som ikke nødvendigvis er ekstremistisk i seg selv. Det er meningløst å legge skylden på både AP or FRP for dette, da ingen av dem støtter dette. At de er "indirekte" involvert fordi en gærning har, eller har hatt, ett eller annet forhold til dem (på ett eller annet tidspunkt) blir igjen meningsløst. Det eneste man oppnår er fullstendig smakløs skittkasting.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varg, Varg, Varg ... Jeg hadde sansen for deg en gang i tiden. Og liker fortsatt musikken din, men det der var helt på trynet.

Og hvor kommer det fra at gutteklubben Grei - også kjent som Frimurerlosjen - er sionister / jøder?

Trodde de var kristne jeg, som kjempet mot katolikker og what not.

 

Oh well, jeg håper jeg blir en rik bissnissnisse en gang, og får innpass i klubben deres. Alltid villet være frimurer. :wee:

Lenke til kommentar
Forsvareren mener Breivik er sinnssyk

 

Dagbladet.no kommer med mer.

Hvis vi skal legge til grunn forsvarerens analyse av sinnsykdom, som står i artikkelen

 

"- Han tror han er i en krig, sier Geir Lippestad."

 

så er omtrent flesteparten av Anders Behring Breivik's høyre-ideologiske meningsfeller der ute sinnsyke. Mange av disse anser nemlig vi er i krig, hvilket også skrives på diverse forum.

 

Om tilstanden hos disse er sinnsykdom kan nok diskuteres, men det er iallefall helt klart psykelig paranoia etter min mening.

1: Forsvareren sa aldri at han mente Breivik var sinnssyk. Han sa det var naturlig å sjekke hans mentale tilstand ved burk av eksperter.

 

2: Det er forskjell på ideologisk krig og krig med våpen. Det pågår alltid en "muntlig krig" mellom ulike ideologier.

Lenke til kommentar

 

2: Det er forskjell på ideologisk krig og krig med våpen. Det pågår alltid en "muntlig krig" mellom ulike ideologier.

Selv ikke ABB har vel trodd noe annet enn at det er en ideologisk krig, og som jeg sa, det samme uttrykket "vi er i krig" høres ofte fra hans likesinnede

Lenke til kommentar
2: Det er forskjell på ideologisk krig og krig med våpen. Det pågår alltid en "muntlig krig" mellom ulike ideologier.

Selv ikke ABB har vel trodd noe annet enn at det er en ideologisk krig, og som jeg sa, det samme uttrykket "vi er i krig" høres ofte fra hans likesinnede

Du har altså ikke fått med deg at ABB tok i bruk våpen for noe dager siden. Deg om deg.

 

For ABB var dette startskuddet for krigen om Europa.

 

Også interessant er at nøyaktig en uke før angrepet, var det en eller annen norsk professor som fikk en artikkel publisert i dagbladet om at en blodig krig om Europas fremtid var på vei. Kanskje politiet burde banke på døren hans og stille noen spørsmål...

Lenke til kommentar

Mener jeg så et bilde fra facebook eller twitter eller noe hvor Varg legger ut meldinga "WAR!" ca 30 minutter før bombeangrepet eller noe slikt. Noen flere som har sett dette eller er det bare jeg som roter?

 

Er Varg Vikernes på twitter og/eller facebook? Skeptisk...

 

At Varg legger ut meldinga "WAR!" er omtrent det samme som at Britney Spears skulle legge ut meldinga "Hit me baby one more time!". Det er tittelen på en av hans mest kjente låter.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen av de to påstandene er høl i huet og patetisk. Ser man nøytralt og analytisk på det - noe man bør gjøre etter hvert, er hverken en påstand om at enkelte av AP sine politiske holdninger eller en påstand om at "ytre" høyre sin fokusering på fremmedhat etc danner grobunn for ekstremisme usaklig, patetisk eller ekstremistisk. Det er faktisk en viss sannhetsgehalt i begge, fordi de påvirker det politiske meningsbilde. Hvordan det politiske meningsbilde ser ut, hvordan det uttrykkes og hvilken avstand det er mellom "polene" vil kunne medføre voldelig ekstremisme på begge sider.

 

Dog synes jeg det er det smaksløst å putte FRP i bås med Wim Wenders i Nederland og National Front i Frankrike. De to siste er på ingen måte moderate.

Men det blir en meningsløs diskusjon som jeg la til etterpå: I så måte må alt og alle bebreides, da ekstremister alltid må vokse ut av noe. Ekstremister er også som regel en motreaksjon på noe , som ikke nødvendigvis er ekstremistisk i seg selv. Det er meningløst å legge skylden på både AP or FRP for dette, da ingen av dem støtter dette. At de er "indirekte" involvert fordi en gærning har, eller har hatt, ett eller annet forhold til dem (på ett eller annet tidspunkt) blir igjen meningsløst. Det eneste man oppnår er fullstendig smakløs skittkasting.

 

Da har du oppfattet både hvorfor jeg synes det var særdeles smakløst av Petter Nome, men ikke nødvendigvis logisk på bærtur. Du har også oppfattet hvorfor jeg angrep din karakteristikk av Petter Nome - som er type krass retorikk uten å reflektere mer. Spørsmålet om siktede har vært medlem i FRP er irrelevant, her er vi helt enig. Men spørsmålet om formuleringen av politisk retorikk danner grobunn for potensiell ekstremisme er særdeles interessant og langt fra meningsløs.

 

Det norske politiske miljøet har faktisk forstått dette - det ser vi tydelig på hvordan de håndterer situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...