Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg er stygt redd for at vi får noen nye rystende dødstall fra regjeringskvartalet om ikke så lenge.

 

Hvorfor det - vi vet jo omtrent hvor mange savnede det er. Eller sitter du på informasjon som politiet ikke har.

 

les manifestet så vil du forsatå, han hadde 4 mål som han skulle nå.

 

Ta nå manifestet for hva det er - det er i alle fall ikke sannheten. Jeg er klar over at manifestet oppgir at 4848 mennesker skal drepes og 4 mål, men sannsynligheten for flere mål er etter min mening minimal. Og er det en plass en bombe ikke går av nå er det i regjeringskvartalet.

 

De fleste terroraksjoner gjort de siste 30 år er planlagt med flere mål en det som ble rammet. Det er erfaringsmessig bare anslag 1 og kanskje anslag 2 som lykkes. Skal anslag 1 og 2 lykkes må tidsavstanden være relativt liten.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://sosialisme.no/sommerleir2011/praktiskinfo/reise/

Ferja over til fastlandet har tre faste avganger hver dag: 0915, 1145 og 1545. Overfarten går ganske kjapt, så den drar fra fastlandet igjen omtrent 5 minutter etter at den dro fra øya. Avgangene er satt opp for å klaffe best mulig med innledere som skal av og på øya, og korresponderende busser. Derfor kan vi ikke flytte på avgangene, eller holde igjen ferja. Sørg for å være ute i god tid, og gi gass om du ikke er det!

 

 

Er det bare meg som synest at det er meget rart med disse fergetidene? Med andre ord vil det bety at han har hatt MYE bedre tid på øyen enn hva media vil ha oss til å tro.

Dette er faktisk noe som ikke er nevnt ett eneste sted i media heller.

Endret av ZyNTaX_1337
Lenke til kommentar

http://sosialisme.no/sommerleir2011/praktiskinfo/reise/

Ferja over til fastlandet har tre faste avganger hver dag: 0915, 1145 og 1545. Overfarten går ganske kjapt, så den drar fra fastlandet igjen omtrent 5 minutter etter at den dro fra øya. Avgangene er satt opp for å klaffe best mulig med innledere som skal av og på øya, og korresponderende busser. Derfor kan vi ikke flytte på avgangene, eller holde igjen ferja. Sørg for å være ute i god tid, og gi gass om du ikke er det!

 

 

Er det bare meg som synest at det er meget rart med disse fergetidene? Med andre ord vil det bety at han har hatt MYE bedre tid på øyen enn hva media vil ha oss til å tro.

Dette er faktisk noe som ikke er nevnt ett eneste sted i media heller.

 

Det står at fergen har 3 faste avgangstider, ikke at fergen kun går disse 3 tidene...

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synest at det er meget rart med disse fergetidene? Med andre ord vil det bety at han har hatt MYE bedre tid på øyen enn hva media vil ha oss til å tro.

Dette er faktisk noe som ikke er nevnt ett eneste sted i media heller.

 

Hva mener du? Han "rekviverte" jo fergen, med påskudd om at han var en del av "politiets rutinearbeid i forbindelse med bomben i Oslo". De normale fergetidene er irrelevante, med mindre jeg misforstår deg.

Lenke til kommentar

Faste avganger. Så han tok fergen 19 minutter etter at bomben gikk av?

 

Noen på nFF skriver at skipperen fikk beskjed om at en politimann ville over til øyen klokken 16:57. Har ingen kilder på dette. Han skriver også at fergen forlater fastlandet 17:10 og ankommer Utøya 17:18 (igjen, ingen kilder er oppgitt).

 

Edit: 19 minutter ifølge VGs tidslinje.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Faste avganger. Så han tok fergen 23 minutter etter at bomben gikk av?

 

Noen på nFF skriver at skipperen fikk beskjed om at en politimann ville over til øyen klokken 16:57. Har ingen kilder på dette.

Ferjen var faktisk innstilt, så de tok kontakt med ledelsen på Utøya om at en politimann ville over.

Derfor var hun Utøya-sjefen med på ferja, fordi hun syns det hørtes mistenkelig ut.

 

16:57 stemmer nok veldig godt, da har han brukt rett rundt 40 min på å kjøre, noe estimatet for strekningen er på.

Lenke til kommentar

Faste avganger. Så han tok fergen 23 minutter etter at bomben gikk av?

 

Noen på nFF skriver at skipperen fikk beskjed om at en politimann ville over til øyen klokken 16:57. Har ingen kilder på dette.

Ferjen var faktisk innstilt, så de tok kontakt med ledelsen på Utøya om at en politimann ville over.

Derfor var hun Utøya-sjefen med på ferja, fordi hun syns det hørtes mistenkelig ut.

 

16:57 stemmer nok veldig godt, da har han brukt rett rundt 40 min på å kjøre, noe estimatet for strekningen er på.

40 minutter på å kjøre? Hva brukte han de siste 30 minuttene på da (fra bomben gikk av 15:26 til 16:57 når han tok kontakt med skipper/Utøya-folka)?

 

Har lest noe om at det var mye trafikk i Oslo-området, så det kan være grunnen.

 

Edit: La til quote samt det nederste avsnittet.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Noen som vet om noen har tatt patent på å lage film?

Spørs hva du mener med "å lage film". Den tekniske oppfinnelsen kunne man ta patent på, det var da også ulike aktører som fikk patent for metoder til å ta opp levende bilder.

 

Men man kan ikke ta patent på et åndsverk, man kan bare få opphavsretten til åndsverket når det er laget. Og selv det gir deg ikke rettigheter til ideen eller temaet, bare til det ferdige verket. Man kan sikre seg ekslusiv tilgang til kildematerialet, enten ved å tegne en avtale med forlaget om filmrettighetene til en roman for eksempel, eller til gjerningsmann, ofre eller pårørende om deres personlige historie. Men det hindrer ingen andre i å fortelle den samme historien, det sikrer deg ikke enerett til historien, bare til kildene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Forsvareren mener Breivik er sinnssyk

 

Dagbladet.no kommer med mer.

Hvis vi skal legge til grunn forsvarerens analyse av sinnsykdom, som står i artikkelen

 

"- Han tror han er i en krig, sier Geir Lippestad."

 

så er omtrent flesteparten av Anders Behring Breivik's høyre-ideologiske meningsfeller der ute sinnsyke. Mange av disse anser nemlig vi er i krig, hvilket også skrives på diverse forum.

 

Om tilstanden hos disse er sinnsykdom kan nok diskuteres, men det er iallefall helt klart psykelig paranoia etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Faste avganger. Så han tok fergen 23 minutter etter at bomben gikk av?

 

Noen på nFF skriver at skipperen fikk beskjed om at en politimann ville over til øyen klokken 16:57. Har ingen kilder på dette.

Ferjen var faktisk innstilt, så de tok kontakt med ledelsen på Utøya om at en politimann ville over.

Derfor var hun Utøya-sjefen med på ferja, fordi hun syns det hørtes mistenkelig ut.

 

16:57 stemmer nok veldig godt, da har han brukt rett rundt 40 min på å kjøre, noe estimatet for strekningen er på.

40 minutter på å kjøre? Hva brukte han de siste 30 minuttene på da (fra bomben gikk av 15:26 til 16:57 når han tok kontakt med skipper/Utøya-folka)?

 

Har lest noe om at det var mye trafikk i Oslo-området, så det kan være grunnen.

Edit: La til quote samt det nederste avsnittet.

Jeg som ikke henger helt med, forskjell på 15 og 16 (a) .

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080812

Fint gjort av Stordalen!

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Petter Stordalen ... Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg synes om mannen.

 

Jeg lurer på hvordan det kan koste opptil 15-20 millioner å gjenoppbygge Utøya ( i flg. Stordalen på tv før i dag)

Tipper det er en del skudd-skader og andre skader på bygg og slikt.

Samt sikkert en del blod inne i byggene, mulg skadene er såpas store at ting burde rives og bygges opp på nytt...

 

Lite hyggelig om man ser kule-hull og blodrester på øya.

 

Men, syntes det hørtes i overkant mye ut ja.

Lenke til kommentar

Faste avganger. Så han tok fergen 19 minutter etter at bomben gikk av?

 

Noen på nFF skriver at skipperen fikk beskjed om at en politimann ville over til øyen klokken 16:57. Har ingen kilder på dette. Han skriver også at fergen forlater fastlandet 17:10 og ankommer Utøya 17:18 (igjen, ingen kilder er oppgitt).

 

Edit: 19 minutter ifølge VGs tidslinje.

 

Jeg har også sett opplysninger om at fergen ble tilkalt ca klokken 16:57. Noe som uten tvil er lett å verifisere. Skipper og mannskap på ferjen er uansett i live.

 

40 minutter er ved normale kjøreforhold - det var det garantert ikke på det tidspunktet på fredag. Siktede måtte også forflyttes seg fra bilen med bombe til ny bil. Den er garantert plassert et visst stykke unna. Tidshorisont fra bilen ble parkert i Grubbegata til den eksploderte kan ikke ha vært langt - da det gir risiko for at bomben ble oppdaget. Vitner sier vel at en person kledd som politimann forlot Grubbegata kun få minutter før eksplosjonen.

 

I tillegg er E16 stengt på Holesida, slik at gamle E16 må brukes deler av den siste etappen - det medfører også en del minutter ekstra.

 

Ellers er det umulig for oss å si noe om det detaljerte bevegelsesmønsteret fra ca 15.20 til rett før 17.00. Når saken kommer opp for retten får vi nok den informasjonen også.

 

Ellers er det særdeles sannsynlig at det tar noe tid fra første skudd til politiet har fått melding. Så tidslinja som du referer til for først del på Utøya er av det sannsynlige slaget.

Lenke til kommentar

Petter Nome syns Siv har litt av skylda.

 

Det her er vel Se&hør på nettet, kan ikke se noen andre skrive om det.

 

Klart at ingen andre skriver om det - de er ikke tette i hodet. Personlig har jeg svært lite respekt for Petter Nome, selv om jeg deler mye av det samme politiske synet, og dette er regelrett smaksløst.

 

@ATWindsor. Det er nok mer skader enn vi tror - redningsmannskap bruker heller ikke å behandle bygg etc pent. Og i og med at de også har søkt etter bomber har man nok godt hardt til verks enkelte steder.

 

Og de tenker nok på å oppgradere stedet også.

 

PS! For de som ikke vet hvor dyrt det er å bygge - en tradisjonell enebolig ligger fort på 2 - 3 mill kroner. I tillegg krever Utøya at alt fraktes ut med båt - noe som gjør det ennå dyrere enn vanlig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...