Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

 

Det er en frase jeg hører ofte for tiden, "stolt over å være norsk". Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg ønsker på ingen måte å forringe noens innsats eller snakke nedsettende om den fantastiske menneskelighet jeg har sett de siste dagene, men jeg må likevel få spørre:

 

Hvorfor skal man være stolt av å tilhøre en nasjonalitet? Det er ikke noens fortjeneste å være norsk, det er en egenskap du har fått gjennom fødselslotteriet. Det finnes flere mennesker som bør hedres i etterkant av angrepet, og de skal hedres og vi skal føle oss stolte på deres vegne - ungdommene på Utøya, politiet, redningsmannskaper, støttespillere - men de bør hedres ikke fordi de er norske, men fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom laudable handlinger. Et folk samlet under et demonym rommer så mange ulike mennesker, personer og historier at det er meningløst å hedre dem under ett, og det er meningsløst å føle stolthet under samme fane. Det som ligger i en setning som "stolt over å være norsk" smaker av nasjonalistisk hubris, og er ikke noe jeg kan stille meg bak.

 

Vi må stå sammen som medmennesker, og det finnes utrolig mange gode medmennesker der ute, men ingen er gode medmennesker i egenskap av å være norsk.

 

 

 

Så sant så sant. Jeg er stolt av mange ting som det fargerike norske folket gjør, mens noen ting er jeg ikke det i hele tatt.

 

Mitt land er framtiden.

Endret av Adogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de ikke er iskalde psykopater

Jeg tror dere misforstår meg. Selve hendelsen i seg selv vil få AP til å få flere stemmer. Det er det ikke noe tvil om. Jeg sier bare at det var ikke nødvendig å snakke om valget og at man skulle bruke muligheten til stemme, rett etter at 70 av deres egne ungdommer hadde blitt slaktet ned.

Poenget med å nevne stemmeretten er jo at dette er et direkte angrep på vårt demokrati. Det beste det norske folk kan gjøre for å vise at vi ikke lar oss kue av terrorister er å nå få til så høy valgdeltakelse som mulig. Det er viktig og det er bra at Statsministeren tar dette med i talen sin. Dette er måten man hedrer dem som har bøtet med livet i denne tragedien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er det kommet fram hvorfor han sparte livet til noen, eller har dere noen tanker om det? Sikter da til denne 11åringen:

 

" Ikke skyt meg, nå har du skutt nok. Du har drept pappaen min. Jeg er for ung til å dø. La oss være." Anders Berhing Breivik trakk seg og lot han leve. Dette reddet også livet til ein annen.

Lenke til kommentar

Er det kommet fram hvorfor han sparte livet til noen, eller har dere noen tanker om det? Sikter da til denne 11åringen:

 

" Ikke skyt meg, nå har du skutt nok. Du har drept pappaen min. Jeg er for ung til å dø. La oss være." Anders Berhing Breivik trakk seg og lot han leve. Dette reddet også livet til ein annen.

Ett lite innfall av menneskelighet?

 

Fristende å tipse politiet om enkelte her, regner med at politiet kan være interessert i å finne mer info om hvem som støtter handlingene, både for å forhindre nye, videre etterforskning av saken og for å rulle opp ett evt. nettverk.

Please do.

Bare å gjøre det du også, evt. andre som mener ting postet på forumet som kan være av interesse for saken og for politiet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er det kommet fram hvorfor han sparte livet til noen, eller har dere noen tanker om det? Sikter da til denne 11åringen:

 

" Ikke skyt meg, nå har du skutt nok. Du har drept pappaen min. Jeg er for ung til å dø. La oss være." Anders Berhing Breivik trakk seg og lot han leve. Dette reddet også livet til ein annen.

Det kan også se ut som om dette er sønnen til politimannen, som var til stede da politimannen, som jeg desverre ikke har navn på. Han kasta sønnen sin i kjapt sikkerhet før han heltemodig storma mot gjerningsmannen. Desverre uten å kunne forhindre det som skjedde.

Lenke til kommentar

Tidlig i VG-artikkelen

- Julie ringte meg først klokken 17.10 og sa «mamma, det er en gal mann som skyter her»."

 

Litt senere er kommunikasjonen oppsummert

 

Klokken 17.42:Julie:

Mamma' date=' si til politiet at de må skybde seg. Folk dør her![/quote']

Sa hun virkelig noe som nesten var identisk 32 minutter etterpå? Tror moren har bommet på tallene.

 

 

Har politiet sagt noe om når de tror ABB begynte å skyte?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Er det kommet fram hvorfor han sparte livet til noen, eller har dere noen tanker om det? Sikter da til denne 11åringen:

 

" Ikke skyt meg, nå har du skutt nok. Du har drept pappaen min. Jeg er for ung til å dø. La oss være." Anders Berhing Breivik trakk seg og lot han leve. Dette reddet også livet til ein annen.

 

Hvor sto det henne? Har du link til meg?

Lenke til kommentar

Ikke ta meg feil nå, men etter å ha lest manifestet hans må jeg innrømme at han er en utrolig intelligent fyr, han hadde nok klart mye om han hadde puttet tiden og ressursene sine til noe godt.

Det er det at dette var en intelligent fyr som gjorde at han lyktes såpass som han gjorde tror jeg. Så, ja han var smart. Smart, men ond.
Lenke til kommentar

Er det kommet fram hvorfor han sparte livet til noen, eller har dere noen tanker om det? Sikter da til denne 11åringen:

 

" Ikke skyt meg, nå har du skutt nok. Du har drept pappaen min. Jeg er for ung til å dø. La oss være." Anders Berhing Breivik trakk seg og lot han leve. Dette reddet også livet til ein annen.

 

Hvor sto det henne? Har du link til meg?

http://www.nrk.no/video/gjerningsmannen_valgte_og_la_adrian_pracon_leve/617A8569F7EE130B/

Lenke til kommentar

Ikke ta meg feil nå, men etter å ha lest manifestet hans må jeg innrømme at han er en utrolig intelligent fyr, han hadde nok klart mye om han hadde puttet tiden og ressursene sine til noe godt.

Det er det at dette var en intelligent fyr som gjorde at han lyktes såpass som han gjorde tror jeg. Så, ja han var smart. Smart, men ond.

 

Akkurat, alt var så utrolig nøye planlagt. Han har jo klart, det store terrororganisasjoner ikke klarer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har bare litt vansker for å tro at han sparte dem pga medmenneskelighet.. Det var en annen gutt som satt på sine knær og tryglet for livet sitt, da smilte han først og trakk deretter av triggeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...