Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Hvordan i allverden skal man begynne på et slikt spørsmål?

 

 

For å oppsummere det..vel..alt omtrent? :shrug:

+1. De fortsatte å snakke om muslimsk terror og skandinavisk naivitet ift. dette i lang tid etter at det ble kjent at gjerningsmannen var etnisk norsk og ikke-muslim. Inkompetente er vel det beste ordet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

Mener å ha lest at blant annet terror kan straffes med opp til 30 år, i tillegg kan man settes i forvaring om man annses som en fare for samfunnet. Så er fult mulig å sitte i fengsel livet ut. Men i "normale" saker er 21 det meste man kan få såvidt jeg vet.

Det vurderes om han kan siktes for folkemord forbrytelser mot menneskeheten, noe som har en strafferamme på opptil 30år. Dette er en lov som ble innført i 2008. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183973.ece

 

Men ellers er en forvaringsdom det jeg regner som mest sannsynlig, og da kan han holdes på livstid så lenge han vurderes som en fare for samfunnet.

 

Er det ikke mulig å dømme han til 30 års forvaring?

Så vidt jeg vet kan man dømmes til maks 10 år forvaring av gangen, men man kan etter første 10 år dømmes til 5 nye år av gangen, og det er ikke noe øvre tak på hvor lenge man kan sone.

Man kan dømmes til forvaring med en tidsramme på maksimalt 21 år, med mulighet for forlengelse ved dom for 5 år av gangen etter det. Det er da ingen øvre grense for den totale varigheten av forvaringen, slik at den i prinsippet kan vare livet ut.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#39

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(snip)

Man kan dømmes til forvaring med en tidsramme på maksimalt 21 år, med mulighet for forlengelse ved dom for 5 år av gangen etter det. Det er da ingen øvre grense for den totale varigheten av forvaringen, slik at den i prinsippet kan vare livet ut.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#39

Ok, er det når man tillegges forvaringsdom i tillegg til vanlig fengsel at maksgrensen er 10 år da? Eller er det meg som er helt på jordet?

 

Edit: Sitatrot...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke ofte man kan si at man er så stolt over landet sitt som når man så den massive oppslutningen i dag. "Stolt av å være norsk" er ei setning som ble hørt mange ganger under Ski-VM f. eks. Folk sier det når vi gjør det bra i andre sporter også. Men i dag kan jeg opriktig si at jeg føler meg stolt over å være norsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke ofte man kan si at man er så stolt over landet sitt som når man så den massive oppslutningen i dag. "Stolt av å være norsk" er ei setning som ble hørt mange ganger under Ski-VM f. eks. Folk sier det når vi gjør det bra i andre sporter også. Men i dag kan jeg opriktig si at jeg føler meg stolt over å være norsk.

Jepp.

 

Kjempefin video.

Lenke til kommentar

(snip)

Man kan dømmes til forvaring med en tidsramme på maksimalt 21 år, med mulighet for forlengelse ved dom for 5 år av gangen etter det. Det er da ingen øvre grense for den totale varigheten av forvaringen, slik at den i prinsippet kan vare livet ut.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#39

Ok, er det når man tillegges forvaringsdom i tillegg til vanlig fengsel at maksgrensen er 10 år da? Eller er det meg som er helt på jordet?

 

Edit: Sitatrot...

Forvaring er i stedet for vanlig fengselsstraff

" 39c. Når en tidsbestemt straff ikke anses tilstrekkelig til å verne samfunnet, kan forvaring i anstalt under kriminalomsorgen idømmes i stedet for fengselsstraff når vilkårene i nr. 1 eller nr. 2 er oppfylt:"

 

Videre står det i § 39e:

"I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige femten år, og ikke kan overstige enogtyve år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil fem år om gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp.

 

Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige ti år."

 

Det siste er kanskje de ti årene du sikter til, men en minstetid på 10 år betyr etter det jeg skjønner at det ikke kan søkes om prøveløslatelse før minst 10 år er gått.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Da er det nok meg som husker feil. Mente jeg hadde lest at personer hadde blitt idømt 21 år fengel samt 10 års forvaring. Takk for oppklaringen :)

 

Det kan vel være mulig det også om dommerne og aktor vil det således. Nå er vel forvaring ganske nytt, og vi har aldri sett noe lignende.

 

Nærmeste var vel NOKAS gjengen, Bhatti og den siste incestsaken.

 

Jeg viser til at nevnte saker som ble dømt forvaring (Bhatti ble vel ikke dømt forvaring?) og at det ved alle sakene var kun en drept en person. En politimann.

 

Breivik drepte også en politimann.... Men han drepte jo så mange fler også.

Svimlende mange faktisk. Norge er et av verdens fredeligste land, og det er ikke så vanlig med mord eller store hendelser som dette.

 

Lignet mest på 9/11 på det værste.

 

 

 

Han må jo få maks straff, terrorparagraf, max strafferamme og forvaring ved siden av.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det er en frase jeg hører ofte for tiden, "stolt over å være norsk". Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg ønsker på ingen måte å forringe noens innsats eller snakke nedsettende om den fantastiske menneskelighet jeg har sett de siste dagene, men jeg må likevel få spørre:

 

Hvorfor skal man være stolt av å tilhøre en nasjonalitet? Det er ikke noens fortjeneste å være norsk, det er en egenskap du har fått gjennom fødselslotteriet. Det finnes flere mennesker som bør hedres i etterkant av angrepet, og de skal hedres og vi skal føle oss stolte på deres vegne - ungdommene på Utøya, politiet, redningsmannskaper, støttespillere - men de bør hedres ikke fordi de er norske, men fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom laudable handlinger. Et folk samlet under et demonym rommer så mange ulike mennesker, personer og historier at det er meningløst å hedre dem under ett, og det er meningsløst å føle stolthet under samme fane. Det som ligger i en setning som "stolt over å være norsk" smaker av nasjonalistisk hubris, og er ikke noe jeg kan stille meg bak.

 

Vi må stå sammen som medmennesker, og det finnes utrolig mange gode medmennesker der ute, men ingen er gode medmennesker i egenskap av å være norsk.

Endret av laohu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er en frase jeg hører ofte for tiden, "stolt over å være norsk". Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg ønsker på ingen måte å forringe noens innsats eller snakke nedsettende om den fantastiske menneskelighet jeg har sett de siste dagene, men jeg må likevel få spørre:

 

Hvorfor skal man være stolt av å tilhøre en nasjonalitet? Det er ikke noens fortjeneste å være norsk, det er en egenskap du har fått gjennom fødselslotteriet. Det finnes flere mennesker som bør hedres i etterkant av angrepet, og de skal hedres og vi skal føle oss stolte på deres vegne - ungdommene på Utøya, politiet, redningsmannskaper, støttespillere - men de bør hedres ikke fordi de er norske, men fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom laudable handlinger. Et folk samlet under et demonym rommer så mange ulike mennesker, personer og historier at det er meningløst å hedre dem under ett, og det er meningsløst å føle stolthet under samme fane. Det som ligger i en setning som "stolt over å være norsk" smaker av nasjonalistisk hubris, og er ikke noe jeg kan stille meg bak.

 

Vi må stå sammen som medmennesker, og det finnes utrolig mange gode medmennesker der ute, men ingen er gode medmennesker i egenskap av å være norsk.

«Selv i sin dypeste sorg blir ikke nordmennene hysteriske. De motsetter seg hatet. Det er fantastisk å se hvordan politikere og hele landet reagerer. De er triste til den dypeste tråden av sin sjel. De gråter med verdighet. Men ingen sverger på å ta hevn. Isteden vil de ha enda mer menneskelighet og demokrati. Det er en av de mest bemerkelsesverdige styrkene til dette lille landet», skriver en journalist i en tysk avis.

 

Det er tydeligvis noe med oss nordmenn allikevel.

Lenke til kommentar

Norge slår tilbake mot terror:

 

 

Vakkert.

 

 

 

 

 

Enig.

 

Derfor er det trist å lese om Alexander, Hazibb og diverse andre fjols utenfor Tinghuset som skulle lynsje og drepe gjerningsmannen.

Forstå meg rett, gjerningsmannen burde få sin straff, men å stå der som en gjeng aper og hyle om rettferdighetsdrap og blodhevn sender oss lukt i retning Pakistan, Afghanistan og andre primitive land som ikke har fått med seg at samfunnet i dag har rettsvesen og egne utnevnte dommere. Takk til Alexander utenfor tinghuset som fremstår som en Shaman fra indre Afrika.

 

Flaut.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Det er en frase jeg hører ofte for tiden, "stolt over å være norsk". Ikke misforstå meg når jeg sier dette, jeg ønsker på ingen måte å forringe noens innsats eller snakke nedsettende om den fantastiske menneskelighet jeg har sett de siste dagene, men jeg må likevel få spørre:

 

Hvorfor skal man være stolt av å tilhøre en nasjonalitet? Det er ikke noens fortjeneste å være norsk, det er en egenskap du har fått gjennom fødselslotteriet. Det finnes flere mennesker som bør hedres i etterkant av angrepet, og de skal hedres og vi skal føle oss stolte på deres vegne - ungdommene på Utøya, politiet, redningsmannskaper, støttespillere - men de bør hedres ikke fordi de er norske, men fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom laudable handlinger. Et folk samlet under et demonym rommer så mange ulike mennesker, personer og historier at det er meningløst å hedre dem under ett, og det er meningsløst å føle stolthet under samme fane. Det som ligger i en setning som "stolt over å være norsk" smaker av nasjonalistisk hubris, og er ikke noe jeg kan stille meg bak.

 

Vi må stå sammen som medmennesker, og det finnes utrolig mange gode medmennesker der ute, men ingen er gode medmennesker i egenskap av å være norsk.

 

Norsk kultur og samfunnsliv påvirker jo oass alle, så slev om det er masse forskjellig, så har man jo endel fellestrekk allikevel. Det folk mener er vel at de er stolt over den norske kulturen, og måten ting takles på.

 

AtW

 

Det som derimot i mine øyne er essensen i det den tyske avisen skrev er at det ikke er veldig mange nordmenn som virkelig hungrer etter hevn. Det er mer ett behov for å vinne ved å ikke la ABBs mål oppfylles. Hadde dette skjedde i USA ser jeg for meg reaksjoner slik som de vi fikk etter 9/11.

Et fint sitat jeg så på Facebook som setter det litt i perspektiv:

"Etter 9/11 i USA sa George W. Bush "We're gonna hunt you down." Etter terrorangrepet i Norge 22/7 sier Stoltenberg "Vi vil ta igjen med mer demokrati." Jeg er stolt av å være norsk!"

 

Jeg vil tørre å påsta at dersom det var en en islamistisk internasjonal gruppe som hadde gjort dette, hadde pipen hatt en annen lyd, da hadde det nok vært enda vanskelig å lage mer demokrati.

Så det er nok ikke helt sammenlignbart. SKal man sammeligne med noe i USA kontekst, må det bli "Oklahoma City bombing" utført av en amerikansk statsborger

 

Det var jo flere som snakket om at dette ikke måtte føre til at vi innskrenket demokratiet, før gjerningsmannen ble kjent, og sågar før selve hendelsen på utøya.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt interessant når man leser artikler som "De gråter med verdighet.Men ingen sverger på å ta hevn" og "Lynsjesteming ved tinghuset" om hverandre. Alt er nok ikke helt så ærværdig og rasjonelt som det blir framstilt.

 

Det er klart man vil reagere med avsky når man står "ovenfor" ABB og det kan nok manifestere seg på forskjellige måter.

 

Det som derimot i mine øyne er essensen i det den tyske avisen skrev er at det ikke er veldig mange nordmenn som virkelig hungrer etter hevn. Det er mer ett behov for å vinne ved å ikke la ABBs mål oppfylles. Hadde dette skjedde i USA ser jeg for meg reaksjoner slik som de vi fikk etter 9/11.

Hvilke reaksjoner er det du da sikter til? Mener du at 9/11 har noen likheter med dette? 9/11 var mange menneskers verk og var en aksjon i en lang rekke av lignende angrep, gjort av de "samme" menneskene. Det som skjedde i norge var én manns verk, som også er bak lås og slå. Om man skal sammenligne med USA må man feks. sammenligne med Oklahoma bombingen.: Der var reaksjonen i USA lignende som i Norge: Lynsjegjeng utenfor tinghuset.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man være stolt av å tilhøre en nasjonalitet? Det er ikke noens fortjeneste å være norsk, det er en egenskap du har fått gjennom fødselslotteriet. Det finnes flere mennesker som bør hedres i etterkant av angrepet, og de skal hedres og vi skal føle oss stolte på deres vegne - ungdommene på Utøya, politiet, redningsmannskaper, støttespillere - men de bør hedres ikke fordi de er norske, men fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom laudable handlinger. Et folk samlet under et demonym rommer så mange ulike mennesker, personer og historier at det er meningløst å hedre dem under ett, og det er meningsløst å føle stolthet under samme fane. Det som ligger i en setning som "stolt over å være norsk" smaker av nasjonalistisk hubris, og er ikke noe jeg kan stille meg bak.

Beklager, men innlegget ditt gir meg ikke noe annet enn kvalme og irritasjon.

 

Vi har all rett til å være stolte over å være nordmenn. Vi kjemper om "Verdens Beste Land"-plassering, andre land er overrasket over vår takling av situasjonen, og den norske økonomien er en av de mest solide i hele verdenen. Å si at vi ikke skal være stolte av å være norsk, er latterlig.

 

Nordmenn generelt er gode mennesker, og skal hedres sådan. Unntakene får vi heller ta hver for seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norge slår tilbake mot terror:

 

 

Vakkert.

 

 

 

 

 

Enig.

 

Derfor er det trist å lese om Alexander, Hazibb og diverse andre fjols utenfor Tinghuset som skulle lynsje og drepe gjerningsmannen.

Forstå meg rett, gjerningsmannen burde få sin straff, men å stå der som en gjeng aper og hyle om rettferdighetsdrap og blodhevn sender oss lukt i retning Pakistan, Afghanistan og andre primitive land som ikke har fått med seg at samfunnet i dag har rettsvesen og egne utnevnte dommere. Takk til Alexander utenfor tinghuset som fremstår som en Shaman fra indre Afrika.

 

Flaut.

jo men på lik linje med de få du ser på nyhetene fra andre land så representerer ikke det fåtall resten av nasjonen vel... å sammenligne med andre land som det er jo helt på jordet iht. at alle er ikek som de få idiotene som er på tv! trodde du virkelig at norge ikke hadde noen raddiser som vil lynsje han som de landene du selv nevner? der tar du skammelig feil! her i norge som alle andre steder roper folk om blodhevn! men pytt det er jo bare noen tullinger... samme tanke burde man ha om tullingene man ser på tv også i tilfeller som dette i andre land!

Lenke til kommentar

Det er helt legitimt spørsmål. Det er ingenting logisk med å være stolt av et land fordi man er født der.

 

Det er derimot logisk å hevde man er stolt over å bo i et land og være aktivt del av den kulturen som er der. Enten man er født i landet eller ei. Jeg er stolt over å være norsk og det er ikke fordi jeg er født her, men grunnet de generelle normene, den multikulturelle toleransen og inkluderende tilnærmingen en stor andel av nordmenn utviser. Hadde nordmenn generelt oppført seg som voldelige og intolerante tullinger, ville jeg derimot ikke være stolt av å være norsk.

 

Dette er jeg stolt av. Det er hva jeg mener når jeg sier jeg er stolt av å være norsk. Det er ikke en egenskap jeg har fått gjennom fødselslotteriet, det er nok av de som er stolte av å være norsk som ikke er født her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...