Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Fordi de ikke er iskalde psykopater

Jeg tror dere misforstår meg. Selve hendelsen i seg selv vil få AP til å få flere stemmer. Det er det ikke noe tvil om. Jeg sier bare at det var ikke nødvendig å snakke om valget og at man skulle bruke muligheten til stemme, rett etter at 70 av deres egne ungdommer hadde blitt slaktet ned.

 

 

Støtter denne.

 

AUF,s nestleder var en av de første som dro fra øya, han ville redde sitt eget liv.

 

Jeg er ganske sikker på at de fleste som ble drept hadde valgt livet fremfor det å bli stemmemagneter.

 

Valg, stemmegivning, burde ikke ha vært nevnt med ett eneste ord.

 

I en sorgprosess er det helt andre ting som gjelder.

 

Kunne se ut som det var AP mot resten av røkla, dvs. alt annet av politiske partier.

Kartet er noe mere nyansert enn dèt.

 

Man kan godt stemme andre partier enn AP og hedre de omkomne like godt som dèt, enten man stemmer SV, RV, H, V, KRF og sikkert også FRP som sees på som de mest Høyrevridde motstandere med deltagelse på tinget.

 

Om ikke annet så er FRP ett gjennomregulert parti der ikke enstøinger får ture frem som de vil.

I kontekst ett lovlig parti på alle måter.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den delen du har nevnt er jo hele grunnlaget for talen, og de ordene som har blitt sagt om at vi skal komme styrket igjennom dette ved nettopp å holde fast ved vårt demokrati og vår stemmerett skal ha god del av skylden for at så mange i landet føler at vi kommer til å reise oss og bli enda sterkere.

 

Vi kunne gjort som Bush, sagt at dette skal hevnes, øye for øye, men er det sånn vi vil ha det da?

Det er vel heller enkelte setninger de brukte som kunne blitt sagt på en annen måte. Jeg husker ikke detaljene i talene akkurat nå, men jeg husker hvertfall jeg reagerte på et par av setningene. Det er ikk engang sikkert at det var noe de burde endret på, men i mine ører hørtes det hvertfall ikke fullstendig nøytralt ut.

 

Såklart vil jeg ikke ha det som i USA. Det de gjør der er helt galt. Det er ikke det at jeg er imot talenes tema, jeg mener bare at det kunne blitt gjort på en bedre måte.

 

Feilen du gjør er å bryte ned budskapet, det er selve konteksten som er viktig, uhyre viktig!

Jeg tipper du i utgangspunktet ikke har noe til overs for Jens og AP, og derfor synes dette høres ut som valgkamp. Jeg liker heller ikke Jens, men jeg mener altså at han har talt på en vanvittig bra måte for hele det norske folk.

Lenke til kommentar

Feilen du gjør er å bryte ned budskapet, det er selve konteksten som er viktig, uhyre viktig!

Jeg tipper du i utgangspunktet ikke har noe til overs for Jens og AP, og derfor synes dette høres ut som valgkamp. Jeg liker heller ikke Jens, men jeg mener altså at han har talt på en vanvittig bra måte for hele det norske folk.

Det er sant at jeg ikke har så veldig mye til overs for Jens og AP. Det kan også godt være grunnen til at jeg syntes det hørtes ut som en valgkamp. Dog, jeg tror fortsatt jeg hadde unngått å høre det om talen var satt opp på en litt annen måte. Evt. at budskapet hadde fokusert på noe litt annet enn stemmeretten din.

Lenke til kommentar

Feilen du gjør er å bryte ned budskapet, det er selve konteksten som er viktig, uhyre viktig!

Jeg tipper du i utgangspunktet ikke har noe til overs for Jens og AP, og derfor synes dette høres ut som valgkamp. Jeg liker heller ikke Jens, men jeg mener altså at han har talt på en vanvittig bra måte for hele det norske folk.

Det er sant at jeg ikke har så veldig mye til overs for Jens og AP. Det kan også godt være grunnen til at jeg syntes det hørtes ut som en valgkamp. Dog, jeg tror fortsatt jeg hadde unngått å høre det om talen var satt opp på en litt annen måte. Evt. at budskapet hadde fokusert på noe litt annet enn stemmeretten din.

 

Det burde fokusere på stemmeretten, det er jo også det Fabian Stang sa, at vi skal ha MER demokrati og åpenhet, og at flere skal engasjere seg politisk og si sin mening og gi sin stemme. Dette er ikke noe som kun har kommet fra AP.

Lenke til kommentar

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

 

I praksis kan man få livsvarig. Det er det som ligger i forvaring.

 

Så skal man også i enkelte tilfeller gi noen en ny sjangse.

 

MEN i Breiviks tilfelle som er helt ekstremt.. så tror jeg aldri på at HAN vil få en ny sjangse. Fyren har jo bevist for alle at han er livsfarlig ikke bare for mennesker men også for regjeringen.

 

Dette er så ekstremt farlig at det å slippe unna en forvaring etter 21 år er ganske umulig.

 

Det å slippe han ut etter 21år synes iallefall jeg er livsfarlig for både land og folk.

 

Jeg tror ikke noen hverken påtalemyndighet eller eksperter er uenig med meg der.

Lenke til kommentar

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

Mener å ha lest at blant annet terror kan straffes med opp til 30 år, i tillegg kan man settes i forvaring om man annses som en fare for samfunnet. Så er fult mulig å sitte i fengsel livet ut. Men i "normale" saker er 21 det meste man kan få såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Høygaffel og gatekamper, sverge på hevn og ha slagord på plakater.

Typisk USA egentlig.

Var det egentlig noen som forventet at Norge skulle reagere slik? Det gjorde ikke jeg hvertfall. Jeg synes vi reagerte på en ganske forventet måte.

Vel, ser man på en del av omtalene fra utlandet så er det tydelig noen som blir overrasket over retorikken i Norge i etterkant av "tvillingangrepene". Det er milesvis unna hva man så i etterkant av 9/11, der svaret var innvasjon av Afghanistan og tortur av terrormistenkte.

 

Jeg blir i hvert fall ekstra stolt over mitt statsborgerskap i disse dager :)

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

Mener å ha lest at blant annet terror kan straffes med opp til 30 år, i tillegg kan man settes i forvaring om man annses som en fare for samfunnet. Så er fult mulig å sitte i fengsel livet ut. Men i "normale" saker er 21 det meste man kan få såvidt jeg vet.

Det vurderes om han kan siktes for folkemord forbrytelser mot menneskeheten, noe som har en strafferamme på opptil 30år. Dette er en lov som ble innført i 2008. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183973.ece

 

Men ellers er en forvaringsdom det jeg regner som mest sannsynlig, og da kan han holdes på livstid så lenge han vurderes som en fare for samfunnet.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

Mener å ha lest at blant annet terror kan straffes med opp til 30 år, i tillegg kan man settes i forvaring om man annses som en fare for samfunnet. Så er fult mulig å sitte i fengsel livet ut. Men i "normale" saker er 21 det meste man kan få såvidt jeg vet.

Det vurderes om han kan siktes for folkemord forbrytelser mot menneskeheten, noe som har en strafferamme på opptil 30år. Dette er en lov som ble innført i 2008. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183973.ece

 

Men ellers er en forvaringsdom det jeg regner som mest sannsynlig, og da kan han holdes på livstid så lenge han vurderes som en fare for samfunnet.

 

Er det ikke mulig å dømme han til 30 års forvaring?

Lenke til kommentar

Må si at jeg ble forbauset over utsagnet som faren til gjerningsmannen kom med.

 

At det hadde vært bedre at sønnen hadde tatt livet av seg.

 

Ja i første omgang kan en vel ikke si noe i mot dette, hvis man ser mattematisk på de ugjerninger sønnen hadde forvold med antall drepte, skadede og økonomiske skader på bygninger etc.

 

Ingen kan vel nekte for at det hadde vært bedre med en massemorders død enn drap på omkring 80 unge, og alle de som er såret.

 

Men tenker jeg, hvordan kan en far som ikke har hatt kontakt med sin sønn siden han var 15 år si noe slikt?

 

Hvor mye kontakt og oppfølgning hadde han med sin sønn før den tid?

 

Forstår det slik at faren hadde jobbet i ett departement, vet ikke om dette var ordinær ansettelse, eller med politisk bakgrunn.

 

Ugjerningene fortjener intet forsvar og kan heller aldri forståes.

 

Men satte denne far sin karriere foran sønnen tidligere, hadde dette skjedd med bedre oppfølgning og kontakt med far?

 

Er mange som vokser opp uten far eller mor og de blir ikke noen massemordere av den grunn.

 

 

Men synes det var sterke ord fra en tidligere statstjenestemann når man vet at Norge har stadig stigende rater vedrørende selvmord.

 

Ikke minst har det kommet frem at selvmord blandt psykisk syke har økt, etter bedre registreringer.

 

Kan se ut som selvmord er løsningen for de som sliter med tunge tanker, også vonde tanker som går ut på å skade andre i følge denne tidligere statstjenestemann.

 

 

Har vært sagt og skrevet mye om samhold og det å stå sammen.

 

Jeg er desverre redd for at dette er bare slagord og at det hele ender opp i å være enda mere ekskluderende, tiden vil vise.

 

 

Å nevne samhold i en tid som dette er helt legitimt, men å begynne å blande inn II verdenskrig og 9 April er noe helt annet.

 

Var noe helt annet enn samhold både under krigen og de første 10-år etter denne.

 

Mennesker på "på feil side" enten de var til Venstre eller hadde tilhørt NS møtte alt annet enn samhold, dette både i sin kontakt med det offentlige Norge i etterkrigstiden, og i arbeidssammenheng.

 

Dette vedvarte langt opp på 80-tallet og rester av dette er vel enda i sin fulle virke kan det se ut som.

 

Slik jeg tolker dette fra AP var dette rett og slett en krigserklæring, noe som er langt annet enn mere demokrati, mere samhold osv.

 

 

Som du sier så er VI mange uten far og mor ja. Jeg er tilfeldigvis en av mange millioner uten far eller mor. Jeg ble ikke massemorder av den grunn.

Den faren det gjelder er nok full av skam for at han noensinne møtte moren hans...

 

Dette er politisk ekstremisme på det ytterste, og Anders Breivik er ikke gal og skal derfor dømmes således.

Dette er bare min oppfatning av mannen Breivik og alle hans planleggninger og bestrebelser, så er det jo en liten kjøretur til øya også og i båten over.

 

Ekstremt kaldblodig og kalkulert ved fulle fem tror jeg det var.

Mulig han får en personlighetsforstyrrelses diagnose. Men det er isåfall enda større grad til forvaring, og til å kaste bort nøkkelen...

 

 

Det jeg tror kommer ut av dette fra regjeringen er strengere våpenlover, restriksjoner på hvor mye ammunisjon man kan oppbevare, og mye større vanskeligheter på å kjøpe og oppbevare kunstgjødsel av ymse slag.

 

Vi kommer også til å se et mye mer omfattende bruk av "Data-Lagrings Direktivet" og mer aksept for dette.

 

Noe annet ville være merkelig.

 

Tilslutt... De fleste gode NORDMENN følte samhold i og etter 2VK. Jeg vet ikke hvilken gruppe du eller din slekt hørte med. Men du har nok rett i at noen NS folk hadde fortjent mer nåde etter krigen, særlig blandt kvinnene.

 

Ellers finner jeg ikke selv mange grunner til å svike sin konge og sitt fedreland. Noe som ble gjort både i helgen og under krigen.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Fox News skriver at ABB maks kan få 21 års fengsel i Norge. Hva er galt med det "nyhets"-byrået?

Er ikke 21 år det meste man i følge loven kan få i Norge da?

Mener å ha lest at blant annet terror kan straffes med opp til 30 år, i tillegg kan man settes i forvaring om man annses som en fare for samfunnet. Så er fult mulig å sitte i fengsel livet ut. Men i "normale" saker er 21 det meste man kan få såvidt jeg vet.

Det vurderes om han kan siktes for folkemord forbrytelser mot menneskeheten, noe som har en strafferamme på opptil 30år. Dette er en lov som ble innført i 2008. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4183973.ece

 

Men ellers er en forvaringsdom det jeg regner som mest sannsynlig, og da kan han holdes på livstid så lenge han vurderes som en fare for samfunnet.

 

Er det ikke mulig å dømme han til 30 års forvaring?

Så vidt jeg vet kan man dømmes til maks 10 år forvaring av gangen, men man kan etter første 10 år dømmes til 5 nye år av gangen, og det er ikke noe øvre tak på hvor lenge man kan sone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...