Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Ikke gi mer oppmerksomhet til Glenn Beck. Han har som mål å komme med mest mulig kontroversielle uttalelser uansett hva det gjelder.

 

Hva mener du?? Han er jo en høyt respektert mann med reflekterte uttalelser? Eller vent ...

 

http://www.glennbeckisanidiot.com/

 

Var fantastisk i tog i dag. Jeg vil anslå det til å ha vært mer enn 30000 der (Bergen) i dag, men det er meg.

 

Ellers er det like trist å lese kommentarene til kynikerne her inne som på dagbladets kommentatorfelt. Livredde for at det skal komme noe ut av denne tragedien som kan føre til en boost til AP. Jeg for min del endrer ikke stemme av noe slikt, men jeg syns det er utrolig vakkert å se hvordan folk har reagert. Stemningen blant folk er så full av godhet og kjærlighet og det er faktisk det som teller nå. Jeg har faktisk fått tilbake et snev at tro på menneskeheten igjen. Jeg har også fått en helt annen respekt for Jens Stoltenberg og syns han har taklet dette på en helt eksemplarisk måte. Jeg klarer ikke å se Erna eller Siv gjøre dette like bra. Det betyr som sagt ikke at jeg har endret politisk standpunkt på noe vis.

 

Nydelig sitat fra Shabana Rehman Gaarder.

 

Unge mennesker over hele landet er forandret. Tapre, tapre Norge og tapre, tapre ungdommer. Deres våpen er ikke vold. Deres våpen er deres hjerter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de ikke er iskalde psykopater

Jeg tror dere misforstår meg. Selve hendelsen i seg selv vil få AP til å få flere stemmer. Det er det ikke noe tvil om. Jeg sier bare at det var ikke nødvendig å snakke om valget og at man skulle bruke muligheten til stemme, rett etter at 70 av deres egne ungdommer hadde blitt slaktet ned.

 

Hva skulle de pratet om da? Når det kommer ett angrep på vårt demokrati, så er det jo viktig å vise at vi ikke kommer til å bikke pga dette? At Jens ser at vi må vise omverdenen at handlinger som dette gjør at vi tror enda mer på vår styreform er en genistrek.

Lenke til kommentar

Ja, Jens og AUF har nok definitivt brukt en slik anledning til å sanke stemmer til høstens kommunevalg.. :nei:

Hvorfor skulle de ikke?

Men for å stille spørsmålet litt annerledes: Hva er viktigst av å 1: Lede landet på en best mulig måte under en krisesituasjon. 2: Gjøre alt du kan får å hindre å si noe som helst som kan oppfattes som stemmesanking, selv om det går på bekostning av førstnevnte?

 

Utifra det du skriver ser det ut som du heller mot alternativ 2.

Lenke til kommentar

Hva skulle de pratet om da? Når det kommer ett angrep på vårt demokrati, så er det jo viktig å vise at vi ikke kommer til å bikke pga dette? At Jens ser at vi må vise omverdenen at handlinger som dette gjør at vi tror enda mer på vår styreform er en genistrek.

Joda. Jeg tolket bare talene dithen at de kunne vært mer nøytrale. Jeg sier ikke at det de sa, eller at de gjorde det intensjonelt, jeg mener bare at talene ikke var perfekte og kunne vært gjort bedre.

 

Helt klart at AP vil få flere stemmer ut av dette, hovedsaklig fordi Jens har oppført seg som en strålende leder. Tenk hvor annerledes stemningen ville vært i Norge i dag om Siv Jensen var statsminister.

Vel det kan vi da heller ikke vite, fordi hun har ikke fått sjansen. Det er ingen andre som heller har fått sjansen til å oppføre seg som en strålende leder. Det er det jeg stiller meg kritisk til, at kun fordi Jens gjorde en god jobb her, betyr ikke det at andre ledere kunne gjort det like bra eller bedre.

Lenke til kommentar

Helt klart at AP vil få flere stemmer ut av dette, hovedsaklig fordi Jens har oppført seg som en strålende leder. Tenk hvor annerledes stemningen ville vært i Norge i dag om Siv Jensen var statsminister.

 

JS har bevist sin rettmessige posisjon som leder av landet, uavhengig av politisk ideoligi.

 

Tror det er mange som ikke er AP velgere som kan si seg enig i den uttalelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

JS har bevist sin rettmessige posisjon som leder av landet, uavhengig av politisk ideoligi.

 

Tror det er mange som ikke er AP velgere som kan si seg enig i den uttalelsen.

Han har vist seg som en meget god leder. Jeg er fortsatt så uenig i politikken til partiet at jeg ikke mener han bør få fortsette som statsminister etter neste stortingsvalg allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide med et aldri så lite "sent på natten-dikt":

 

En vanlig dag

sprenges en bombe

hat, redsel, ubehag

 

Hva er det som skjer

i vårt lille vakre land?

Hva er det vi ser

hver kvinne, hver mann?

 

En bygning i ruiner

noen skriker

noen griner

 

Katastrofe, tragedie, krise

Verre skulle det bli

ville desverre tiden vise

 

En idyllisk øy

i en idyllsik innsjø

Ingen visste hva som skulle skje

mange skulle til å dø

 

Voksende trær

av alle slag

blir saget ned

av ondskapens sag

 

Håp, drømmer og planer

blir revet i stykker

når gjerningsmannen finner avtrekkeren

og trykker

 

Uvirkelig, men sant

skader på kropp og i sjel

Så kaldt, så arrogant

 

En ondskap vi aldri har sett

"Vi lover aldri mer 22.07" - Jens Stoltenberg

Jeg håper du får rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skulle de pratet om da? Når det kommer ett angrep på vårt demokrati, så er det jo viktig å vise at vi ikke kommer til å bikke pga dette? At Jens ser at vi må vise omverdenen at handlinger som dette gjør at vi tror enda mer på vår styreform er en genistrek.

Joda. Jeg tolket bare talene dithen at de kunne vært mer nøytrale. Jeg sier ikke at det de sa, eller at de gjorde det intensjonelt, jeg mener bare at talene ikke var perfekte og kunne vært gjort bedre.

 

Helt klart at AP vil få flere stemmer ut av dette, hovedsaklig fordi Jens har oppført seg som en strålende leder. Tenk hvor annerledes stemningen ville vært i Norge i dag om Siv Jensen var statsminister.

Vel det kan vi da heller ikke vite, fordi hun har ikke fått sjansen. Det er ingen andre som heller har fått sjansen til å oppføre seg som en strålende leder. Det er det jeg stiller meg kritisk til, at kun fordi Jens gjorde en god jobb her, betyr ikke det at andre ledere kunne gjort det like bra eller bedre.

 

Jeg vil gjerne vite hva du mener de heller burde fokusert på.

Lenke til kommentar

Må si at jeg ble forbauset over utsagnet som faren til gjerningsmannen kom med.

 

At det hadde vært bedre at sønnen hadde tatt livet av seg.

 

Ja i første omgang kan en vel ikke si noe i mot dette, hvis man ser mattematisk på de ugjerninger sønnen hadde forvold med antall drepte, skadede og økonomiske skader på bygninger etc.

 

Ingen kan vel nekte for at det hadde vært bedre med en massemorders død enn drap på omkring 80 unge, og alle de som er såret.

 

Men tenker jeg, hvordan kan en far som ikke har hatt kontakt med sin sønn siden han var 15 år si noe slikt?

 

Hvor mye kontakt og oppfølgning hadde han med sin sønn før den tid?

 

Forstår det slik at faren hadde jobbet i ett departement, vet ikke om dette var ordinær ansettelse, eller med politisk bakgrunn.

 

Ugjerningene fortjener intet forsvar og kan heller aldri forståes.

 

Men satte denne far sin karriere foran sønnen tidligere, hadde dette skjedd med bedre oppfølgning og kontakt med far?

 

Er mange som vokser opp uten far eller mor og de blir ikke noen massemordere av den grunn.

 

 

Men synes det var sterke ord fra en tidligere statstjenestemann når man vet at Norge har stadig stigende rater vedrørende selvmord.

 

Ikke minst har det kommet frem at selvmord blandt psykisk syke har økt, etter bedre registreringer.

 

Kan se ut som selvmord er løsningen for de som sliter med tunge tanker, også vonde tanker som går ut på å skade andre i følge denne tidligere statstjenestemann.

 

 

Har vært sagt og skrevet mye om samhold og det å stå sammen.

 

Jeg er desverre redd for at dette er bare slagord og at det hele ender opp i å være enda mere ekskluderende, tiden vil vise.

 

 

Å nevne samhold i en tid som dette er helt legitimt, men å begynne å blande inn II verdenskrig og 9 April er noe helt annet.

 

Var noe helt annet enn samhold både under krigen og de første 10-år etter denne.

 

Mennesker på "på feil side" enten de var til Venstre eller hadde tilhørt NS møtte alt annet enn samhold, dette både i sin kontakt med det offentlige Norge i etterkrigstiden, og i arbeidssammenheng.

 

Dette vedvarte langt opp på 80-tallet og rester av dette er vel enda i sin fulle virke kan det se ut som.

 

Slik jeg tolker dette fra AP var dette rett og slett en krigserklæring, noe som er langt annet enn mere demokrati, mere samhold osv.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hva du mener de heller burde fokusert på.

Jeg har ikke noe godt svar på det. Jeg har heller ikke kompetansen til å skrive taler. Men jeg mener hvertfall de kunne droppet den delen jeg har nevnt. Talen i seg selv synes jeg heller ikke var veldig godt utført. Jeg synes det hørtes ut som de begge to leste rett fra arket. Spesielt AUF-lederen.

Lenke til kommentar

Tanken om mer demokrati er noe vi med god grunn har fått mye skryt av fra både inn- og utland, så det er ikke noe rart at de fortsetter å fokusere på det. Synes heller vi kan være stolte over hvordan Norge har taklet situasjonen.

Jeg må spørre, på hvilken måte hadde du forventet vi skulle reagere? Eller på hvilken annen måte er det egentlig mulig å reagere?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hva du mener de heller burde fokusert på.

Jeg har ikke noe godt svar på det. Jeg har heller ikke kompetansen til å skrive taler. Men jeg mener hvertfall de kunne droppet den delen jeg har nevnt. Talen i seg selv synes jeg heller ikke var veldig godt utført. Jeg synes det hørtes ut som de begge to leste rett fra arket. Spesielt AUF-lederen.

 

Den delen du har nevnt er jo hele grunnlaget for talen, og de ordene som har blitt sagt om at vi skal komme styrket igjennom dette ved nettopp å holde fast ved vårt demokrati og vår stemmerett skal ha god del av skylden for at så mange i landet føler at vi kommer til å reise oss og bli enda sterkere.

 

Vi kunne gjort som Bush, sagt at dette skal hevnes, øye for øye, men er det sånn vi vil ha det da?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Den delen du har nevnt er jo hele grunnlaget for talen, og de ordene som har blitt sagt om at vi skal komme styrket igjennom dette ved nettopp å holde fast ved vårt demokrati og vår stemmerett skal ha god del av skylden for at så mange i landet føler at vi kommer til å reise oss og bli enda sterkere.

 

Vi kunne gjort som Bush, sagt at dette skal hevnes, øye for øye, men er det sånn vi vil ha det da?

Det er vel heller enkelte setninger de brukte som kunne blitt sagt på en annen måte. Jeg husker ikke detaljene i talene akkurat nå, men jeg husker hvertfall jeg reagerte på et par av setningene. Det er ikk engang sikkert at det var noe de burde endret på, men i mine ører hørtes det hvertfall ikke fullstendig nøytralt ut.

 

Såklart vil jeg ikke ha det som i USA. Det de gjør der er helt galt. Det er ikke det at jeg er imot talenes tema, jeg mener bare at det kunne blitt gjort på en bedre måte.

Lenke til kommentar

Jeg må spørre, på hvilken måte hadde du forventet vi skulle reagere? Eller på hvilken annen måte er det egentlig mulig å reagere?

Større fokus på hevn og hat og et mer lukket og sikkerhetsfokusert system hvor statsministeren og kongefamilien ikke får gå fritt ute blant befolkningen to dager etter norges største terrorangrep i nyere tid er det første jeg kommer på. Det siste er viktige verdier ved Norge som er nokså unikt og som jeg føler vi må ta vare på.

 

Edit: Med andre ord kunne vi reagert med frykt, noe vi ikke gjorde.

Endret av Mevon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...