Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080749

Julie:

Jeg er glad i dere selv om jeg kanskje kjefter noen ganger :-*

Fy faen... å sterkt, utrolig bra at hun overlevde. Det verste er når du hører om de som hadde samtaler med barna rett før de døde...

Fra tale i Kristiansand:

Men det er klart at det å ikke kunne si til sin sønn, når han ringer og sier: Pappa, pappa! De skyter på oss! De skyter på oss! Hva skal jeg gjøre for noe?

Å ikke kunne si til han at du elsker han for du rekker det ikke. Det kan jeg love dere at er en tøff opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg ser bildet. Lippestad vil få han erklært strafferettslig utilregnelig. Mange av oss her vet jo også hva Breivik skrev om valg av advokat, så Lippestad vil nok også bli en meget forhatt mann.
Geir Lippestad er AP-er. Han forsvarer en viktig del av et rettferdig demokrati, alles rett til en rettferdig rettsak. At han blir en forhatt mann er intet mindre enn forferdelig, og jeg håper at alle her på forumet har respekt nok for demokratiet og dens instanser til at de ikke lar seg synke til det nivået.

@Hyperio: Jeg ser ingen grunn til at Lippestad skal bli en "meget forhatt mann" for å utføre jobben sin som advokat på en svært profesjonell måte. Han har så langt jeg har sett opptrådt i media på en forbilledlig måte, passe distansert og uten å framstå som et talerør for den syke propagandaen til dette monsteret han har som klient. Lippestad har påtatt seg en utrolig vanskelig jobb som garantert har gitt og kommer til å gi han store sjelekvaler på det personlige plan, men selv de sykeste og mest perverterte forbrytere har krav på en forsvarer i en rettsstat.

Lippestad vil få han erklært strafferettslig utilregnelig. Mange av oss her vet jo også hva Breivik skrev om valg av advokat, så Lippestad vil nok også bli en meget forhatt mann.
Nå er det vel ikke opp til Lippestad å avgjøre hvorvidt Breivik er strafferettslig utilregnelig eller ikke.Får håpe folk skjønner at Lippestad kun gjør jobben sin.

Til alle dere; jeg er fullstendig klar over ABBs rett til en forsvarer. Jeg er også klar over hvor begrenset den makten han har er. Jeg støtter fullt ut den rettsikkerheten vi har i Norge og retten til forsvarer. Er vel kanskje litt paranoid, men jeg stilte med en gang spørsmålstegn til hvem denne Lippestad var. Med tanke på hvilken kjent sak han har hatt tidligere og ikke minst det Breivik i følge manifestet sitt legger til grunn for valg av forsvarer. Som sagt jeg var kanskje paranoid så glem nå dette.

Jeg håper at en av de gode følgene denne forferdelige saken får er at verden får opp øynene for hvordan en rettferdig og moderne rettsprosess foregår.

Lenke til kommentar

Hvor leser dere nyheter for tiden? Absolutt ingenting annet som skjer i verden enn denne tragedien i norske medier.

For god grunn. Hadde det ikke vært for repriser hadde jeg vel sett på nyhetskanalen hele kvelden.

Ser du etter utenlandsmedier så har vi jo de åpenbare cnn.com (US), bbc.co.uk (EN), abcnews.com (US), foxnews.com (US), reuters.com (US), Aftonbladet.se (SE), Haaretz.il (IL) osv.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Er vel kanskje litt paranoid, men jeg stilte med en gang spørsmålstegn til hvem denne Lippestad var. Med tanke på hvilken kjent sak han har hatt tidligere og ikke minst det Breivik i følge manifestet sitt legger til grunn for valg av forsvarer. Som sagt jeg var kanskje paranoid så glem nå dette.

Jeg håper at en av de gode følgene denne forferdelige saken får er at verden får opp øynene for hvordan en rettferdig og moderne rettsprosess foregår.

ABBs intensjoner med valget av Lippestad kan nok være i tråd med "manifestet". Hva han faktisk oppnår med å velge Lippestad kan bli noe helt annet.

Det er meget sjeldent at en forsvarsadvokat sympatiserer med sin klient når denne har gjort noe forferdelig.

Lenke til kommentar

Til alle dere; jeg er fullstendig klar over ABBs rett til en forsvarer. Jeg er også klar over hvor begrenset den makten han har er. Jeg støtter fullt ut den rettsikkerheten vi har i Norge og retten til forsvarer. Er vel kanskje litt paranoid, men jeg stilte med en gang spørsmålstegn til hvem denne Lippestad var. Med tanke på hvilken kjent sak han har hatt tidligere og ikke minst det Breivik i følge manifestet sitt legger til grunn for valg av forsvarer. Som sagt jeg var kanskje paranoid så glem nå dette.

Det er jo et betimelig spørsmål når en ser på beskrivelsene i manifestet. Men, ut fra det Lippestad har uttalt om sin klient, tror jeg nok Breivik har tillagt sin forsvarer en del egenskaper han høyst sannsynlig ikke har.

Lenke til kommentar

Valgte han eit AP-medlem som forsvarar for å få folket til å vise forakt for Lippestad, og i så måte sverte AP endå meir?

@Zeph: Hva han tenkte i sitt syke hode om valg av forsvarer kan ingen her vite, men om han hadde slike intensjoner så feilberegnet han sitt publikum også der.

"sverte AP enda meir"?? Han har ikke på noen måte klart å sverte AP i folkets øyne, tvert imot, han har utelukkende klart å sverte seg selv og sin egen "sak".

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Lippestad har ein jobb å gjere, uavhengig av kva Breivik har gjort. Hadde ikkje han tatt saken så hadde nokon andre fått den. Sjølvsagt er Lippestad like forbanna på Breivik som alle andre, men han må få lov å gjere jobben sin utan å bli stigmatisert av den grunn.

Valgte han eit AP-medlem som forsvarar for å få folket til å vise forakt for Lippestad, og i så måte sverte AP endå meir?

@Zeph: Hva han tenkte i sitt syke hode om valg av forsvarer kan ingen her vite, men om han hadde slike intensjoner så feilberegnet han sitt publikum også der.

"sverte AP enda meir"?? Han har ikke på noen måte klart å sverte AP i folkets øyne, tvert imot, han har utelukkende klart å sverte eg selv og sin egen "sak".

I sitt hovud har han, om ikkje sverta, så skada AP. Ordbruken var kanskje litt feil der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er meget sjeldent at en forsvarsadvokat sympatiserer med sin klient når denne har gjort noe forferdelig.

Jeg regner med det var en talefeil, men i det første (ca) intervjuet etter at det ble offentliggjort at det var Lippestad som var advokaten, så sa Lippestad noe sånt som:

"det han har gjort er helt fantast.. FORFERDGELIG"

Lenke til kommentar

Det er jo et betimelig spørsmål når en ser på beskrivelsene i manifestet. Men, ut fra det Lippestad har uttalt om sin klient, tror jeg nok Breivik har tillagt sin forsvarer en del egenskaper han høyst sannsynlig ikke har.

Hva slags egenskaper?

Tenker på det han skriver om at forsvarsadvokaten må støtte ideologien, i det minste være nasjonalist/patriot. Jeg finner lite som skulle tilsi at Lippestad på et personlig plan sympatiserer med Breivik sine holdninger.

Lenke til kommentar
- Tror tortur er vanlig

Lippestad fortalte også til NRK at Breiviks oppfatning av det norske rettsystemet er fjernt fra virkeligheten.

- Han har en annen oppfatning av hvordan det å sitte i fengsel er enn det som er virkeligheten, så han opplever ting veldig annerledes enn det vi vanlige ville gjort, for å si det sånn, sier Lippestad.

Blant annet har Breivik en forestilling om at tortur er vanlig i norske fengsler, ifølge advokaten.

Ein kan lese litt ut av denne uttalelsen.

1: Han har faktisk ein oppfatning av at tortur er vanleg, noko som i så fall strider mot inntrykket me har fått av han som person.

2: Det er eitt ledd i ein plan for å få psykiaterene til å vurdere han som ustabil eller psykotisk.

3: Han lider av vrangsforestillinger, eit teikn på psykose.

4: Det er eit spel for galleriet.

Alt han har planlagt og satt seg inn i gjer meg svært skeptisk til at han faktisk trur tortur blir brukt i norske fengsler. Det stemmer ikkje med resten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

@NothingForever

Fantastisk som i stort mest sannsynelig, før han skjønte at det var en dum måte å ordlegge seg på.

De som kritiserer Lippestad bør skamme seg. Han gjør en jobb få kunne klart og han viser hvilket demokrati vi er.

Endret av Teipball
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men dette er poengløst, spesielt når jeg blir anklaget for å være usaklig av mennesker som virker å ta ABB sin side.

Klarer du å slutte med slik retorikk, er nok sjansen stor for at du ikke vil bli anklagd for å være usaklig.

Forøvrig en ganske så ondskapsfull form for ad hominem. Får håpe det bare er følelsene som tar litt overhånd.

Lenke til kommentar

Noen som har liste over alle som var på Utøya og som er i god behold? Ble kjent med ei der nede som jeg ikke husker navnet på. Irriterer meg grenseløst, har så lyst til å snakke med henne igjen. Har søkt rundt, men finner ingen liste. Noen som har link? Hørte det skulle være en liste en plass på nettet...

Lenke til kommentar

Jeg regner med det var en talefeil, men i det første (ca) intervjuet etter at det ble offentliggjort at det var Lippestad som var advokaten, så sa Lippestad noe sånt som:

"det han har gjort er helt fantast.. FORFERDGELIG"

"Fantastisk" brukes ofte som et forsterkende ord, f.eks kan man beskrive ABBs handlinger som "fantastisk grusomme". Det er ikke korrekt norsk, og uten at jeg kan vite det selvfølgelig, vil jeg tippe at Lippestad ganske enkelt ombestemte seg for hvilket ord han ville bruke midt i setningen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...