Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det betyr at om en morder skal ut å drepe noen, så kan han like så greit bare drepe 20 stk i samme slengen i stedet for 2 som han hadde planlagt siden han ikke vil få noe strengere straff. Så hvorfor ikke bare plaffre ned 20 stk da med det samme liksom?

 

Slik loven er nå, så kan slike mordere bare gå rundt å drepe ekstra mange mennesker gratis uten å bekymre seg over noe som helst siden straffen ikke vil bli noe strengere om han dreper 20 stk eller 2.

 

Loven for slike forbrytelser MÅ forandres på i Norge.

Det er ikke slik det norske systemet fungerer. Vi fengsler de ikke for å straffe de, men for å beskytte omverdenen fra de. 21 år i fengsel er et helt liv. Det er mye som kan skje på de 21 årene. Vil du heller ha amerikanske tilstander hvor personer får 10 ganger livstid i fengsel og må sone i 830 år?

 

21 år er maksimal fengselsstraff i Norge. Man kan også bli idømt forvaring, enten i stedet form eller i tillegg til fengsel. Forvaring kan forlenges og brukes for å holde særlig farlige mennesker innesperret på ubestemt tid. Jeg er kritisk til økningen av forvaringsstraffer de siste årene, men i dette tilfelle mener jeg at det eneste rette er å dømme han til en lang fengselsstraff pluss forvaring. Jeg er forøvrig enig med deg at straffenivået i USA er hinsides en hver fornuft.

Lenke til kommentar

Det er jo så enkelt som at verken kongen eller statsministeren erklærte unntakstilstand, og da har det heller ikke vært noen unntakstilstand.

 

Så enkelt er det faktisk, man kan vurdere seg grønne om hvorvidt forholdene la til rette for en mulig unntakstilstand, men når ingen av statslederne erklærer eller tar beslutningen om unntakstilstand så her det heller aldri vært noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når maktkanalene er satt ut av spill og statsministeren evakuert, mener jeg grunnlaget for en midlertidig unntakstilstand vil kunne være der.

Makthaverne var da langt fra satt ut av spill.

 

Men siden du ikke liker Wikipedia, så har vi Beredskapsloven i Norge som setter grenser for når unntakstilstand kan benyttes.

 

§ 1. Er Stortinget på grunn av krig avskåret fra å utøve sin virksomhet, tilligger det Kongen å gjøre alle de vedtak som er påkrevd for å vareta rikets interesser under krigen og forberede overgangen til fredelige forhold.
Lenke til kommentar

Her er et dikt jeg skrev:

 

 

22.07.11

 

Røyken ligger som et hav,

en bombe har gått av.

 

Folk er i sjokk,

de rømmer i flokk.

 

Igjen ligger skadede og drepte,

dette må være en drøm, det kan ikke være ekte.

 

Men det har så vidt begynnt,

mere skal skje,

for terroristen, han er på vei et annet sted.

 

Nyheten går fort om bombens støy,

ungdom samles i et hus på en øy.

 

Ikke vet de, at snart kommer fanden,

iført politiuniform og våpen i handen.

 

Når han ankommer øyen, løsner han skudd,

kaldt og rolig, ikke det minste brydd.

 

Unge mennesker faller, en etter en,

i starten av livet, ung og pen.

 

Mange vekk de vil svømme,

men sitt magasin han skal tømme,

han fortsetter å skyte,

de blir liggende igjen å flyte.

 

Når det hele er slutt,

er mange blitt skutt.

Men fire ord skal heves,

DE DØDE IKKE FORGJEVES!

 

Vegard E.

 

Kunne du laget det som et notat på face, så vi kan spre det videre?

Lenke til kommentar

Takk for din juridiske ekspertinnsikt pinefullt opptjent etter lang tid på returdisken hos elkjøp.

Aldri jobbet på Elkjøp. Ellers takk for komplimentet, men jeg ikke noen juridisk ekspert. Kanskje på tide å slutte med personangrepene snart?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For slike handlinger som ABB gjorde, så burde han ha fått 100 års fengselsstraff minimum uten tilgang til TV, data, mobiltelefon og annen kommunikasjonsmidler i en totalt lukket celle som han aldri vil få kontakt med ommverdenen igjen før han dør på naturlig vis.

 

Slike personer skal og burde få råtne i et fengsel.

 

Datamaskin og mobiltelefon har man vel normalt ikke tilgang til i fengsel, det er for lett å bruke det til å kommunisere med kriminelle på utsiden. TV, bøker, aviser, tidsskrifter og musikk har man normalt sett tilgang til, men jeg tror nok du ville få problemer hvis du ville låne "Mein Kampf" eller lignende.

Lenke til kommentar

 

21 år er et helt liv?

 

Ehm nei, det er langt i fra et helt liv.

 

For slike handlinger som ABB gjorde, så burde han ha fått 100 års fengselsstraff minimum uten tilgang til TV, data, mobiltelefon og annen kommunikasjonsmidler i en totalt lukket celle som han aldri vil få kontakt med ommverdenen igjen før han dør på naturlig vis.

 

Slike personer skal og burde få råtne i et fengsel.

Du må gjerne mene at de burde råtne i fengsel, men det er ikke det som kommer til å skje. Han "skal" ikke råtne i fengsel, han skal derimot fjernes fra samfunnet slik at han ikke kan skade flere. Det er slik Norge fungerer, og det er slik Norge kommer til å fortsette å fungere.

 

Kan vi få litt mindre spydighet? På forhånd takk.

 

Jeg besvarer personangrep med personangrep. Dette til orientering.

Jeg vil minne om at dette ikke er riktig måte å håndtere personangrep på. Føler du at et innlegg er usaklig eller personangrep så kan du rapportere det, men vennligst la være å kommentere det i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Psykologer er overveldende enige om at det er ganske lite som kan "fikses"

 

Jeg har en psykolog i nærmeste omgangskrets, og etter det jeg har hørt fra henne stemmer ikke det i det hele tatt: Noen psykologer er positivt innstilt og mener at alt kan fikses, andre er mindre positive og mener at det er en del som ikke kan fikses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...