Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi skremme potensiele kriminelle ved å skremme dem? Det vil kanskje fungere på noen, men så absolutt ikke de verste. Frykt er heller ikke veien å gå for å unngå kriminelle. Frykt er ikke veien å gå i noen som helst situasjon.

 

Jeg tror at samfunnet klarer seg bra uten mennesker som viggo kristiansen og svein eirik utsi. Jeg synes ikke disse fortjener å komme tilbake til samfunnet etter det de har gjort, istedet for å idømme dem en håndfull fengselsår, terapi og andre tiltak som koster masse penger og håpe at de ikke vil gjenta sine bedrifter.

 

Om det så var 100 års straff ville det ikke endret på en dritt for Behrings vedkommende. Han ønsket å bli en martyr og var forberedt på å bli straffet hardt etter det han gjorde.

At han overga seg er et ganske stort paradoks til det du hevder.

Men som jeg sa tidligere, om galgen ventet hadde det kanskje ført til at en såpass feig person hadde backet ut.

 

Tror du at det faktum at det er dødsstraff i Oklahoma hindret Timothy McVeigh fra å bombe bygningen i Oklahoma City?

Retorisk spørsmål, men det norske og det amerikanske samfunnet er vanskelig sosiologisk sammenlignbare.

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er sikkert et eller annet smutthull man kunne benyttet seg av om innsatsviljen var der. Aner ikke hvordan straffelov er under "beleiring" eller unntakstilstand.

Unntakstilstand og beleiring? Hvor langt ut på jordet har du egentlig tenkt deg? Ja, dette var et ekstraordinært tilfelle, og har ikke sidestykke i norsk kriminalhistorie, men er det er langt fra en full krig vi snakker om her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at samfunnet klarer seg bra uten mennesker som viggo kristiansen og svein eirik utsi. Jeg synes ikke disse fortjener å komme tilbake til samfunnet etter det de har gjort, istedet for å idømme dem en håndfull fengselsår, terapi og andre tiltak som koster masse penger og håpe at de ikke vil gjenta sine bedrifter.

Så vidt jeg vet har vel Utsi skjerpet seg, og reiser nå rundt og holder noe foredrag eller noe lignende. Alle mennesker fortjener hjelp. Alle mennesker gjør feil(noen større enn andre såklart). Mennesker er ikke født med en ondskap som får dem til å drepe andre. Noe har såklart skjedd under oppveksten eller i løpet av livet som får dem til å gjøre noe sånt. Vi skal ikke kaldblodig bare drepe mennesker som gjør noe galt. Vi må finne roten av problemet, og fikse det.

Lenke til kommentar

Unntakstilstand og beleiring? Hvor langt ut på jordet har du egentlig tenkt deg? Ja, dette var et ekstraordinært tilfelle, og har ikke sidestykke i norsk kriminalhistorie, men er det er langt fra en full krig vi snakker om her.

 

Hæren ble satt inn.

 

Noe har såklart skjedd under oppveksten eller i løpet av livet som får dem til å gjøre noe sånt. Vi må finne roten av problemet, og fikse det.

 

Du høres ut som meg for fem år siden. Psykologer er overveldende enige om at det er ganske lite som kan "fikses"

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unntakstilstand og beleiring? Hvor langt ut på jordet har du egentlig tenkt deg? Ja, dette var et ekstraordinært tilfelle, og har ikke sidestykke i norsk kriminalhistorie, men er det er langt fra en full krig vi snakker om her.

Hæren ble satt inn.

Hæren settes inn ganske ofte for vakthold. Hæren var aldri i noen strid på fredag.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er respektløst å komme å riste med pengebøssen fremfor ansiktet til sørgende mennesker. Hadde det vært i en kristelig begravelse eller lignende hadde jeg gitt beng, men i en slik tid som dette, hvor hele nasjonen samles, er det feil.

 

Angst og trengsel, kors og nød er for presten det daglige brød...

 

??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herrejemini, nå smalt det nettopp.

 

Har ikke gått helt opp for meg hva som faktisk har hendt før nå.

Jeg sitter på sperretjenesten til en teleoperatør, og det ringte nettopp en far som skulle ha sperret mobilen til sin datter, etter Utøya …

 

Kjenner med ett jeg blir ganske paff her.

 

Vet ikke helt hva jeg skal si. Min medfølelse går med til alle som er berørte, direkte eller indirekte, av denne mørke, mørke udåden :no:

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hæren settes inn ganske ofte for vakthold. Hæren var aldri i noen strid på fredag.

Så hæren setter inn soldater med skarpladde våpen ganske ofte. Du kunne fortalt at du bor i Kabul

Om situasjonen tilsier det settes hæren inn, med skarpladde våpen, for vakthold. Man trenger ikke bo i Kabul for at det skal skje, det holder med å bo i Oslo. Selv bor jeg ingen av stedene.

Lenke til kommentar

Om situasjonen tilsier det settes hæren inn, med skarpladde våpen, for vakthold. Man trenger ikke bo i Kabul for at det skal skje, det holder med å bo i Oslo. Selv bor jeg ingen av stedene.

 

Du sa "ganske ofte"

Når var sist gang, under metallicakonserten i 2009?

Lenke til kommentar

Hæren settes inn ganske ofte for vakthold. Hæren var aldri i noen strid på fredag.

 

Så hæren setter inn soldater med skarpladde våpen ganske ofte. Du kunne fortalt at du bor i Kabul

 

Forsvarspersonell settes under politiets kommando i fredstid når behovet er der. Dette skjer jevnlig i ulike tilfeller, mest grunnet bemanningsproblemer.

 

Mest normalt er det under redningsoperasjoner, har selv vært med på dette flere ganger. Etter dette er det sikringsjobber denne praksis forekommer oftest.

 

Ellers: Er på besøk i Kristiansand, var mange folk i gatene her som viste sin respekt. Veldig rørende.

Lenke til kommentar

Hæren settes inn ganske ofte for vakthold. Hæren var aldri i noen strid på fredag.

 

Så hæren setter inn soldater med skarpladde våpen ganske ofte. Du kunne fortalt at du bor i Kabul

 

Når Obama var her var Oslo full av våpente soldater, gjør det at Obama sitt besøk var egentlig en invasjon fra USA og vi nå er i krig med USÀ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...