Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Da vil det jo i såfall være en lettelse for alle som begår mord.

Du får ytterst skjelden maksimumstraff for å ta "kun" ett liv i Norge. Det er neppe usannsynlig at dette blir spekulert i.

Du bor i et demokratisk land. Stem på og arbeid for partier som vil øke straffene i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt tar vanlige personer avstand fra en slik massakre. Uansett hvor enige man er politisk med ABB, er det ingen som vil gå inn for masseslakt av uskyldige ungdommer.

 

Det er noe helt annet, Lilac1. Etter 21 år, og han løslates, så er han rett og slett en fri mann. Det er slik loven er bygget opp i Norge.

 

Ekstraordinære kriminelle fordrer ekstraordinære straffetiltak

Loven er lik for alle...

Så det betyr at om en morder skal ut å drepe noen, så kan han like så greit bare drepe 20 stk i samme slengen i stedet for 2 som han hadde planlagt siden han ikke vil få noe strengere straff. Så hvorfor ikke bare plaffre ned 20 stk da med det samme liksom?

 

Slik loven er nå, så kan slike mordere bare gå rundt å drepe ekstra mange mennesker gratis uten å bekymre seg over noe som helst siden straffen ikke vil bli noe strengere om han dreper 20 stk eller 2.

 

Loven for slike forbrytelser MÅ forandres på i Norge.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan også maksimumstraff anses som et "ekstraordinært straffetiltak" da det er såpass få som får det.

 

Jeg kan huske da oppfatningen var den at en straff skulle gjenspeile forbrytelsen.

 

Du bor i et demokratisk land. Stem på og arbeid for partier som vil øke straffene i Norge.

 

Om jeg så stemmer på de nye gitarkameratene til høsten vil ikke dette kunne gi ABB straffen han fortjener i dag. Demokrati ville vært å gi folket råderetten.

Lenke til kommentar

Selvsagt tar vanlige personer avstand fra en slik massakre. Uansett hvor enige man er politisk med ABB, er det ingen som vil gå inn for masseslakt av uskyldige ungdommer.

 

Det er noe helt annet, Lilac1. Etter 21 år, og han løslates, så er han rett og slett en fri mann. Det er slik loven er bygget opp i Norge.

 

Ekstraordinære kriminelle fordrer ekstraordinære straffetiltak

Loven er lik for alle...

 

Ja, og jeg er sikker på at fremtidige massemordere vil bli straffet med like ekstraordinære straffetiltak...

Lenke til kommentar

Jeg kan huske da oppfatningen var den at en straff skulle gjenspeile forbrytelsen.

Tror du dødsstraff vil skremme potensielle massemordere? Såklart ikke. Om man er målrettet så vil ikke livsstid vs. dødsstraff avgjøre om drapene skal utføres eller ikke. Helt sikkert flere som også ville foretrukket dødsstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden viser meget godt hvorfor noe slikt ikke fungerer. Folket ville brukt for mye tid på å diskutere om det er respektløst å sørge på sin egen måte til at noe kunne bli gjort.

 

De kunne systematisert det hele på samme måte som stortingsvalg.

 

Tror du dødsstraff vil skremme potensielle massemordere? Såklart ikke. Om man er målrettet så vil ikke livsstid vs. dødsstraff avgjøre om drapene skal utføres eller ikke. Helt sikkert flere som også ville foretrukket dødsstraff.

 

Du trekker konklusjoner ut av luften. En ting som er sikkert er at vi ikke VET om ABB ville gjort det samme om han visste han ville bli sendt i galgen.

Og hvem i alle dager foretrekker dødsstraff foran norske fengsler?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Så det betyr at om en morder skal ut å drepe noen, så kan han like så greit bare drepe 20 stk i samme slengen i stedet for 2 som han hadde planlagt siden han ikke vil få noe strengere straff. Så hvorfor ikke bare plaffre ned 20 stk da med det samme liksom?

 

Slik loven er nå, så kan slike mordere bare gå rundt å drepe ekstra mange mennesker gratis uten å bekymre seg over noe som helst siden straffen ikke vil bli noe strengere om han dreper 20 stk eller 2.

 

Loven for slike forbrytelser MÅ forandres på i Norge.

Det er ikke slik det norske systemet fungerer. Vi fengsler de ikke for å straffe de, men for å beskytte omverdenen fra de. 21 år i fengsel er et helt liv. Det er mye som kan skje på de 21 årene. Vil du heller ha amerikanske tilstander hvor personer får 10 ganger livstid i fengsel og må sone i 830 år?

Lenke til kommentar

Håper virkelig at Landsskytterstevnet blir avslyst. Blir totalt feil å arrangere noe slikt nå.

Nei. Det er viktig og sunt at vi kommer oss videre med hverdagslivet så snart som mulig. 30. juli er lenge nok til at ting kommer litt på avstand for de fleste.

 

Jeg var glad da jeg fikk høre at Norway Cup skal gå som normalt med bare mindre tilpasninger i programmet.

 

Det er noe helt annet, Lilac1. Etter 21 år, og han løslates, så er han rett og slett en fri mann. Det er slik loven er bygget opp i Norge.

 

Ekstraordinære kriminelle fordrer ekstraordinære straffetiltak

Man dømmer bare til 21 års forvaring i første omgang, men personen som er i forvaring kan i prinsippet sitte inne for livet om han/hun er for farlig til å slippe ut i samfunnet igjen noensinne. Eller ihvertfall til han/hun er for gammel og svak til å utgjøre noen fare for samfunnet lenger.

 

Det håper jeg skjer med Anders Behring Breivik.

 

Dog synes jeg loven burde endres til at man kan idømme livstidsstraff i helt ekstreme tilfelle som dette her. Det burde ikke være noen tvil eller usikkerhet om en som har gjort noe slikt, kan slippe ut igjen noensinne. Grunnloven utelukker dog at lovendringer kan ha tilbakevirkende kraft, så en slik lovendring vil ikke kunne berøre Behring.

Lenke til kommentar

Håper virkelig at Landsskytterstevnet blir avslyst. Blir totalt feil å arrangere noe slikt nå.

Jeg håper derimot at det meste som er planlagt etter denne fryktelige helgen skal gå som planlagt. Vi skal ikke la denne gale mannen styre vår hverdag.

Norway Cup f. eks. håper jeg blir arrangert. Og det vil det etter det siste jeg har fått med meg. Det representerer samhold, et flerkulturelt samfunn, sunnhet og positivitet. Landsskytterstevnet vil sikkert mange hevde gjør det samme, men jeg står på mitt om at det blir feil. Tenk på de pårørende som slår på TVen kort tid etter alle kanalene har sendt terrorsaken 24/7 og ser folk som skyter det de kan? Ja, på blink but still. Tenkt på de stakkars ungdommene som var der og løp fra kulene og må gjenoppleve den intense skuddlyden. Det blir galt i mine øyne.

 

I tillegg vet vi jo at våpnene han brukte var lovlige og Landskytterstevnet er på mange måter en forherligelse av lovlige våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke slik det norske systemet fungerer. Vi fengsler de ikke for å straffe de, men for å beskytte omverdenen fra de. 21 år i fengsel er et helt liv. Det er mye som kan skje på de 21 årene. Vil du heller ha amerikanske tilstander hvor personer får 10 ganger livstid i fengsel og må sone i 830 år?

 

Det norske samfunn er åpent, og nordmenn er i høy grad autonome og solidariske.

Amerikanske straffeutmålinger mot grove forbrytelser hadde neppe endret på dette, annet enn at terskelen for å bli forbryter ville blitt høyere.

 

Dog synes jeg loven burde endres til at man kan idømme livstidsstraff i helt ekstreme tilfelle som dette her. Det burde ikke være noen tvil eller usikkerhet om en som har gjort noe slikt, kan slippe ut igjen noensinne. Grunnloven utelukker dog at lovendringer kan ha tilbakevirkende kraft, så en slik lovendring vil ikke kunne berøre Behring.

 

Er sikkert et eller annet smutthull man kunne benyttet seg av om innsatsviljen var der. Aner ikke hvordan straffelov er under "beleiring" eller unntakstilstand.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Så det betyr at om en morder skal ut å drepe noen, så kan han like så greit bare drepe 20 stk i samme slengen i stedet for 2 som han hadde planlagt...

Det er jo slik straffesystemet langt på vei fungerer her i landet.

 

Raner du en bank blir neppe straffen noe større om du får med deg 5 millioner istedet for 50.000.

Lenke til kommentar

Norway Cup f. eks. håper jeg blir arrangert. Og det vil det etter det siste jeg har fått med meg. Det representerer samhold, et flerkulturelt samfunn, sunnhet og positivitet. Landsskytterstevnet vil sikkert mange hevde gjør det samme, men jeg står på mitt om at det blir feil. Tenk på de pårørende som slår på TVen kort tid etter alle kanalene har sendt terrorsaken 24/7 og ser folk som skyter det de kan? Ja, på blink but still. Tenkt på de stakkars ungdommene som var der og løp fra kulene og må gjenoppleve den intense skuddlyden. Det blir galt i mine øyne.

 

I tillegg vet vi jo at våpnene han brukte var lovlige og Landskytterstevnet er på mange måter en forherligelse av lovlige våpen.

Jeg synes det er verre at fjeset hans er overalt. For de som så han i øynene mens han, uten å trekke en mine prøvde å ta livet av de vil uansett hvor de går se det samme ansiktet nesten med en gang. Spesielt på forsiden av aviser og slikt.

Lenke til kommentar

Det norske samfunn er åpent, og nordmenn er i høy grad autonome og solidariske.

Amerikanske straffeutmålinger mot grove forbrytelser hadde neppe endret på dette, annet enn at terskelen for å bli forbryter ville blitt høyere.

Skal vi skremme potensiele kriminelle ved å skremme dem? Det vil kanskje fungere på noen, men så absolutt ikke de verste. Frykt er heller ikke veien å gå for å unngå kriminelle. Frykt er ikke veien å gå i noen som helst situasjon.

Lenke til kommentar

Da har jeg og dama vært i fakkeltog i Bergen. Det var mye folk. Da vi kom tilbake til den blå steinen var det fortsatt folk som startet på rundturen i andre enden.

Var utrolig sterkt. Da jeg sto midt i folkemengden og Til Ungdommen ble sunget klarte jeg nesten ikke få frem ordene til tider.

Lenke til kommentar
Det norske samfunn er åpent, og nordmenn er i høy grad autonome og solidariske.

Amerikanske straffeutmålinger mot grove forbrytelser hadde neppe endret på dette, annet enn at terskelen for å bli forbryter ville blitt høyere.

Ja, for i USA er det jo så lite kriminalitet og drap......

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det norske samfunn er åpent, og nordmenn er i høy grad autonome og solidariske.

Amerikanske straffeutmålinger mot grove forbrytelser hadde neppe endret på dette, annet enn at terskelen for å bli forbryter ville blitt høyere.

Om det så var 100 års straff ville det ikke endret på en dritt for Behrings vedkommende. Han ønsket å bli en martyr og var forberedt på å bli straffet hardt etter det han gjorde.

 

Tror du at det faktum at det er dødsstraff i Oklahoma hindret Timothy McVeigh fra å bombe bygningen i Oklahoma City?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...