Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Personlig er jeg sterkt ateist, og mot religion på alle måter. Men dette blir for dumt, jeg synes minnestunden i domkirken var fin, og skulle gjerne møtt opp der senere med blomster selv.

Å kritisere et sted som folk samles for å minnes avdøde som "feil" er upassende nå.

 

Og eg mener det er upassende å holde minnestunden i en religiøs byggning.

 

kirken er også et symbol på samhold og tilhørighet og kulturelle norske verdier.

 

Mens de fleste forbinder ordet "kirke" med kristendom og jesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok han lederen har hatt det tøft nok.

 

Hvis jeg var på en øy, og var livredd, og visste at det ikke var noe jeg kunne gjøre. Da ville jeg prøvd å kommet meg i sikkerhet uansett om jeg var leder eller ikke. Det er vel og et overlevelseinstinkt. Det er ikke sånn at en leder må selv dø bare for at andre dessverre måtte dø.

Hver enesten overlevende er en liten seier i en slik umenneskelig sorg og ugjerning.

 

Her kan man ikke skylle på noen enkeltperson, politi eller leder. Det kun en som er årsaken til alt. Dessverre så var handlingene veldig godt planlagt, noe som gjorde at så mange mistet livet.

 

Jeg at mange her og ellers rundt om i landet har masse sinne i disse tider. Men de fleste føler vel mer sorg. Det er feil å gi andre skyld i det som har skjedd. Det er like dumt som å gi skylden på han i Felleskjøpet.

 

Det viktigste er å bry seg og ta vare på hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har på følelsen av at dette ikke er over enda?

Vel, det blir hvertfall spennende å se hva disse 2 cellene i hans organisasjon er.

 

Vil tippe at hvis det er noe hold i påstanden har de brent alle bruer til denne galskapen allerede...

 

Som jeg har sagt før... det han gjorde på Utøya var way off alle proporsjoner.. det var som å bruke atombombe for å ramme en tanks..

 

Han ville garantert fått en tilhengerskare her hjemme og ellers, men det han gjorde var så ekstremt forferdelig at det er kun vemmelse som sitter igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kirken er også et symbol på samhold og tilhørighet og kulturelle norske verdier.

 

Kirken er for mange et symbol på sekterisme og en verdensforståelse basert på blind tro og læresetninger. Dette representerer det motsatte av samhold og tilhørighet.

 

Påskuddet om at kirken representerer "norske verdier" er en rasjonalisering som ikke holder vann. Det representerer kanskje dine personlige verdier, men for mange av oss er det en institusjon som vi mener hører fortiden til i den offentlige sfære. Mange av oss synes religion skal tilhøre privatlivet, og ikke brukes i offentlig sanksjonerte seremonier. Man kan ikke begrunne fortsatt benyttelse av en slik institusjon i at det er kultur - slike argumenter reduseres til "vi skal gjøre det nå fordi vi har gjort det før."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er det bare jeg som har på følelsen av at dette ikke er over enda?

 

Du er ikke den eneste nei.

For alt vi vet, kan det skje noe mer i kveld. Noe med ansiktet til ABB i bilene gjør at jeg blir ekstra engstelig.

 

Jeg tviler sterkt på at det kommer til og skje noe mer i kveld, og i nærmeste framtid. Jeg tror også han lyver om de to cellene, og at han heller håper på etterdønninger. Men dette blir jo bare spekulasjoner selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har på følelsen av at dette ikke er over enda?

Vel, det blir hvertfall spennende å se hva disse 2 cellene i hans organisasjon er.

 

Vil tippe at hvis det er noe hold i påstanden har de brent alle bruer til denne galskapen allerede...

 

Som jeg har sagt før... det han gjorde på Utøya var way off alle proporsjoner.. det var som å bruke atombombe for å ramme en tanks..

 

Han ville garantert fått en tilhengerskare her hjemme og ellers, men det han gjorde var så ekstremt forferdelig at det er kun vemmelse som sitter igjen...

 

Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne tro på dette, men er redd vi undervurderer ondskapen som spirer rundt om.

Lenke til kommentar

Litt ironisk at han ble ikledd en "venstre"-rød genser i stedet for uniformen han ønsket.

 

 

Tror nok ikke at det er tilfeldig at han går i denne genseren, ettersom det fremkommer på bildet, samt andre foto at han har en forkjærlighet for klesmerket "Lacoste"...

 

Mildt sagt uheldig merkevaren

 

På følgende foto fremkommer dette:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080771

&

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00896/usladd_896096i.jpg

Lenke til kommentar

kirken er også et symbol på samhold og tilhørighet og kulturelle norske verdier.

 

Kirken er for mange et symbol på sekterisme og en verdensforståelse basert på blind tro og læresetninger. Dette representerer det motsatte av samhold og tilhørighet.

 

Påskuddet om at kirken representerer "norske verdier" er en rasjonalisering som ikke holder vann. Det representerer kanskje dine personlige verdier, men for mange av oss er det en institusjon som vi mener hører fortiden til i den offentlige sfære. Mange av oss synes religion skal tilhøre privatlivet, og ikke brukes i offentlig sanksjonerte seremonier. Man kan ikke begrunne fortsatt benyttelse av en slik institusjon i at det er kultur - slike argumenter reduseres til "vi skal gjøre det nå fordi vi har gjort det før."

 

 

Det er vel helst ingen som nekter deg å minnes noen et annet sted, men Norge er fortsatt et kristent land, så etter en slik tragedie er det naturlig at det blir minnestund der. Dette handler ikke om jesus for min del, men om samhold og sorg. Sånn synes jeg du burde tenkte og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kirken er også et symbol på samhold og tilhørighet og kulturelle norske verdier.

 

Kirken er for mange et symbol på sekterisme og en verdensforståelse basert på blind tro og læresetninger. Dette representerer det motsatte av samhold og tilhørighet.

 

Påskuddet om at kirken representerer "norske verdier" er en rasjonalisering som ikke holder vann. Det representerer kanskje dine personlige verdier, men for mange av oss er det en institusjon som vi mener hører fortiden til i den offentlige sfære. Mange av oss synes religion skal tilhøre privatlivet, og ikke brukes i offentlig sanksjonerte seremonier. Man kan ikke begrunne fortsatt benyttelse av en slik institusjon i at det er kultur - slike argumenter reduseres til "vi skal gjøre det nå fordi vi har gjort det før."

 

personlig syns jeg det er kvalmende at det skal diskuteres religion i sådann stund, og hvorvidt en minnestund ikke burde være på et bestemt sted. Det er ikke dette som betyr noe nå.

Lenke til kommentar

Ville det vært ekstremt kontroversielt å hevde at den type politisk styring vi har i landet i dag vil avle frustrasjon, og når denne frustrasjonen når en viss type mennesker er det gitt at vi vil se denne type mothandlinger?

Ja, og det vil være enda mer kontroversielt og påstå at et land skal måtte tilpasse seg alle ønskene til en liten gruppe mennesker. Det å leve i et demokrati innebærer alltid at man ikke får alt slik man ønsker seg. Ganske enkelt fordi vi ikke alle ønsker det samme.

 

 

Intervju med Helge Lurås

Det er ingen tvil om at innvandring har vert en faktor i dette. Men skal man virkelig legge skylden for dette på innvandring? Og om vi alle skal rette oss etter mindretallet, hvor skal det da ende? Er ikke lenge siden det var et lignende angrep for å stoppe homofili. Burde vi også gjøre homofili kriminelt i norge da, siden en mindre gruppe ønsker dette? Og skylde på at dersom vi ikke forbyr det så kommer noen til å reagere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...