Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Han er siktet for å angripe regjeringen og skape frykt i befolkningen. Kan noen jurister fortelle meg hvorfor han ikke er siktet for drap, overlagt eller på annen måte?

Jeg er ikke jurist, men vil anta at det er fordi ingen formelle bevis foreligger. Eller noe sånt.

 

Han er siktet etter en annen paragraf i straffeloven enn drap, nemlig § 147a. I den inngår også straffelovens § 233 som gjelder drap (henvisning).

 

§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett

a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,

b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller

c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon.

 

Som dere ser er § 147a en paragraf som dekker en lang rekke andre lovstridige handlinger når disse er gjort i på en måte slik at det anses som en terrorhandling. Som nevnt tidligere er § 233 "drapsparagrafen", dvs han er gjennom denne siktelsen i realiteten siktet for både drap, skade på eiendom etc.

 

Edit: Sitert lovparagrafen som er grunnlag for siktelse.

Edit2: Rettet til rett paragraf for drap.

 

PS! Håper dette hjelper til å forstå siktelsen.

 

Takk skal du ha. Dette var svært oppklarende.

 

Forstår jeg det rett at 147a er noe skjerpet i forhold til 233, og at det er lettere å få lang fengselsstraff når man knytter handlingen opp mot terror?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt forferdelig ja! Denne sangen burde bannlyses fra all offentlighet!

Poenget er vel ikke selve sangen, men det at han ville ha en dyster sørgesang i bakgrunnen mens han skøyt.

 

Skulle jeg skyte mennesker (militæret for eksempel) ville jeg ihvertfall ikke hatt en sørgesang i bakgrunnen mens jeg gjorde det.

 

EDIT: Jeg så at denne var ironisk ment, men var kanskje ikke alle som tok ironien. Man bør egentlig være litt forsiktig med ironi på nettet, spesielt i en sammenheng som denne her.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvor er ikke fakler ønsket?

 

Blant annet i Oslo. Men sjekk på de lokale facebooksidene. Grunnen er at det forventes utrolig mye folk, og da er det en risiko knyttet til bruk av fakler. I Oslo regner man med at det kan bli 100 000 personer. I tillegg har faktisk butikker og kjøpesenter rundt om kring i landet valgt å stenge klokken 17.30, og i Gudbrandsdalen stiller kommunene med buss for å kjøre folk til Lillehammer.

Okei, mente å skrive "Hvorfor". Men fikk visst svar på begge deler. takk!

Lenke til kommentar

Er glad de legger det ut på hjemmesidene til Oslo Tingrett.

Deler av det han sa i retten høres omtrent ut som hentet fra FRP's partiprogram elns

 

Siktede forklarte at Arbeiderpartiet har sveket landet og folket og prisen for forræderiet fikk

de betalt for i går.

 

”Operasjonen var ikke å drepe flest mulig, men å gi et kraftig signal som ikke kan misforstås.

 

Om at så lenge Arbeiderpartiet kjører den ideologiske linjen sin og fortsetter å dekonstruere

norsk kultur og masseimportere muslimer så må de ta ansvaret for dette forræderiet og

enhver person med samvittighet kan ikke landet sitt bli kolonisert av muslimer”.

Lenke til kommentar

Lux Aeterna er en fantastisk sang, synes jeg.

Ja, men det er kvalmt å tenke på HVA han tenkte på mens han hørte på den sangen,

og planene om at han skulle utføre handlingene mens han nøt sangen på den måten som bakgrunnsmusikk.

Er ikke noe galt med selve sangen, men det må være noe helt forferdelig galt med han

som tenker slikt han gjør.

Endret av Andrix
Lenke til kommentar

I want to end this with a request to everyone who reads this, echoing a statement I read by one of my good friends and comrades: Please, don’t let me see any messages of hatred, wishes for the death penalty, anything like that. If anyone should be of the belief that anything will improve by murdering this sad little person, they would be profoundly wrong. All attention now should be plowed into caring for those victims and their relatives who did not share my luck, and not giving an audience to a perpetrator who wants one.

 

Tore Sinding Bekkedal

 

Fra denne siden.

 

Jeg synes hele greia er rimelig godt skrevet, og særlig det siste. :)

Lenke til kommentar

I want to end this with a request to everyone who reads this, echoing a statement I read by one of my good friends and comrades: Please, don’t let me see any messages of hatred, wishes for the death penalty, anything like that. If anyone should be of the belief that anything will improve by murdering this sad little person, they would be profoundly wrong. All attention now should be plowed into caring for those victims and their relatives who did not share my luck, and not giving an audience to a perpetrator who wants one.

 

Tore Sinding Bekkedal

 

Fra denne siden.

 

Jeg synes hele greia er rimelig godt skrevet, og særlig det siste. :)

 

Han har skjønt poenget! :)

Lenke til kommentar

Er glad de legger det ut på hjemmesidene til Oslo Tingrett.

 

 

tok med begge avsnittene, det gir litt mere info:

 

"Målet med attentatene var å ”gi et kraftig signal” til folket. Siktede ønsker å påføre

Arbeiderpartiet ”størst mulig tap” slik at dette for fremtiden ville ”strupe nye rekruttering”.

 

Siktede forklarte at Arbeiderpartiet har sveket landet og folket og prisen for forræderiet fikk de betalt for i går.

”Operasjonen var ikke å drepe flest mulig, men å gi et kraftig signal som ikke kan misforstås.

Om at så lenge Arbeiderpartiet kjører den ideologiske linjen sin og fortsetter å dekonstruere

norsk kultur og masseimportere muslimer så må de ta ansvaret for dette forræderiet og

enhver person med samvittighet kan ikke landet sitt bli kolonisert av muslimer”."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...