Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Og hvem har satt deg som øverste moralske dommer for hvordan folk bør reagere på ulike situasjoner? For enkelte er det faktisk den beste bearbeidelsen av en uhyggelig situasjon at livet går videre som normalt. Hvorfor pokker skal du ha noen rett til å bestemme at disse ikke får bearbeide dette på sin måte?

Det er vel bare kanskje jeg som syns at massemord og festligheter ikke går hånd i hånd.

Du har jo tydeligvis en høyere moraslk forståelse enn oss andre. Alle må gjøre som du synes er rett, ikke hva som er rett for hver eneklt. Alt kan ikke bare være respektløst bare fordi folk takler dette på andre måter enn deg. Herregud.

Så du mener festligheter og massemord går hånd i hånd? Just asking.

 

Jeg mener at du burde lese hva som blir skrevet før du begynner å skrive selv. Folk har flere måter å bearbeide sorg og tap på. Noen må sitte helt alene og tenke, andre må sitte i stillhet med andre, noen trenger å snakke, noen trenger å gråte, noen trenger andre ting å tenke på, noen trenger noe positivt å tenke på etc etc etc. Alt dette og mere til er rett måte å takle det på. At du sier det er respektløst å takle ting på sin egen måte er bare en haug med dritt. Hva med å ha litt respekt for ulike måter å takle sorg på?

Du glemte at:

"Noen trenger å drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Og hvem har satt deg som øverste moralske dommer for hvordan folk bør reagere på ulike situasjoner? For enkelte er det faktisk den beste bearbeidelsen av en uhyggelig situasjon at livet går videre som normalt. Hvorfor pokker skal du ha noen rett til å bestemme at disse ikke får bearbeide dette på sin måte?

Det er vel bare kanskje jeg som syns at massemord og festligheter ikke går hånd i hånd.

Du har jo tydeligvis en høyere moraslk forståelse enn oss andre. Alle må gjøre som du synes er rett, ikke hva som er rett for hver eneklt. Alt kan ikke bare være respektløst bare fordi folk takler dette på andre måter enn deg. Herregud.

Så du mener festligheter og massemord går hånd i hånd? Just asking.

 

Jeg mener at du burde lese hva som blir skrevet før du begynner å skrive selv. Folk har flere måter å bearbeide sorg og tap på. Noen må sitte helt alene og tenke, andre må sitte i stillhet med andre, noen trenger å snakke, noen trenger å gråte, noen trenger andre ting å tenke på, noen trenger noe positivt å tenke på etc etc etc. Alt dette og mere til er rett måte å takle det på. At du sier det er respektløst å takle ting på sin egen måte er bare en haug med dritt. Hva med å ha litt respekt for ulike måter å takle sorg på?

Du glemte at:

"Noen trenger å drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn"

Du tror du sitter på en moralsk høyhest, men det du har er så vidt en ponni. Du vet vel at sorg kan komme på både forskjellige måter og tidspunkt fra person til person?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er siktet for å angripe regjeringen og skape frykt i befolkningen. Kan noen jurister fortelle meg hvorfor han ikke er siktet for drap, overlagt eller på annen måte?

Jeg er ikke jurist, men vil anta at det er fordi ingen formelle bevis foreligger. Eller noe sånt.

 

Han er siktet etter en annen paragraf i straffeloven enn drap, nemlig § 147a. I den inngår også straffelovens § 233 som gjelder drap (henvisning).

 

§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett

a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,

b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller

c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon.

 

Som dere ser er § 147a en paragraf som dekker en lang rekke andre lovstridige handlinger når disse er gjort i på en måte slik at det anses som en terrorhandling. Som nevnt tidligere er § 233 "drapsparagrafen", dvs han er gjennom denne siktelsen i realiteten siktet for både drap, skade på eiendom etc.

 

Edit: Sitert lovparagrafen som er grunnlag for siktelse.

Edit2: Rettet til rett paragraf for drap.

 

PS! Håper dette hjelper til å forstå siktelsen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt forvirret - er han ikke tiltalt for drap? Han var tiltalt for ødeleggelse av regjeringsbygget, og for å ha spredd terror/frykt i befolkningen. Men hva med drapene?!

 

Edit: Ser nå at andre har lurt på det samme, og fått svar.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Og hvem har satt deg som øverste moralske dommer for hvordan folk bør reagere på ulike situasjoner? For enkelte er det faktisk den beste bearbeidelsen av en uhyggelig situasjon at livet går videre som normalt. Hvorfor pokker skal du ha noen rett til å bestemme at disse ikke får bearbeide dette på sin måte?

Det er vel bare kanskje jeg som syns at massemord og festligheter ikke går hånd i hånd.

Du har jo tydeligvis en høyere moraslk forståelse enn oss andre. Alle må gjøre som du synes er rett, ikke hva som er rett for hver eneklt. Alt kan ikke bare være respektløst bare fordi folk takler dette på andre måter enn deg. Herregud.

Så du mener festligheter og massemord går hånd i hånd? Just asking.

 

Jeg mener at du burde lese hva som blir skrevet før du begynner å skrive selv. Folk har flere måter å bearbeide sorg og tap på. Noen må sitte helt alene og tenke, andre må sitte i stillhet med andre, noen trenger å snakke, noen trenger å gråte, noen trenger andre ting å tenke på, noen trenger noe positivt å tenke på etc etc etc. Alt dette og mere til er rett måte å takle det på. At du sier det er respektløst å takle ting på sin egen måte er bare en haug med dritt. Hva med å ha litt respekt for ulike måter å takle sorg på?

Du glemte at:

"Noen trenger å drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn"

Du tror du sitter på en moralsk høyhest, men det du har er så vidt en ponni. Du vet vel at sorg kan komme på både forskjellige måter og tidspunkt fra person til person?

Nå gidder jeg ikke å ta dette videre med deg, vist du har problemer med å forstå hvorfor jeg synes det er umoralsk og å "drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn" og skylle på at livet går videre , på en dag/helg som har vært den verste dagen/helgen i Norge's historie (iallefall etter andre verdenskrig), ja vel. La det så være slik da.

 

Hvem er du som dessuten kan si at det er helt moralsk korrekt, kanskje du sitter på en liten ponni du og?

Lenke til kommentar

Ja, den var tåpelig. Og vi kan gjøre enkelte må vanskeligere å nå og bedre overvåket - spesielt da at Grubbegata var på vei til å stenges. Men samtidig må vi ikke gjøre dette på en måte som mange andre land - med sperringer og kontroll over alt.

 

PS! Nå når de må renovere/bygge om Regjeringskvartalet - kan de garantert gjøre byggene relativt terroristsikre uten å stenge av hele området.

Der er jeg enig.

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Der jeg enig. Jeg reagerte selv på at visse personer i nærmiljøet dro på byen på både fredag og lørdag. Smakløst og respektløst. Det virker som vedkommende ikke kunne brydd seg mindre om hendelsene.

Jeg tilbragte fredag med noe øl og et par glass whisky med gode venner. Det var faktisk veldig godt.

Lenke til kommentar

Bilde fra VG, av ABB på vei fra fengslingsmøte.

 

http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/07/25/1311599554043_198.jpg

 

(Som en sidebemerking, han bruker sikkerhetsbelte mens politibetjenten i passasjersetet ikke har tatt sitt. Dette var bare en sidebemerkning fra meg, har ikke lagt noe mer i det enn hva det er. Forøvrig provoserende å se at han ser tilfreds ut)

Ville det vært så lurt hvis ABB fant på noe tull og politimannen satt, hindret til å bevege seg fritt og hindre ABB?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

(Som en sidebemerking, han bruker sikkerhetsbelte mens politibetjenten i passasjersetet ikke har tatt sitt. Dette var bare en sidebemerkning fra meg, har ikke lagt noe mer i det enn hva det er. Forøvrig provoserende å se at han ser tilfreds ut)

Nå skyter jeg fra hoften; kan det tenkes at betjenten ikke bruker belte for å minimere eventuell reaksjonstid? I tilfelle et attentat eller lignende skulle inntreffe.

Lenke til kommentar

Er reporterne stokk dumme? Dommeren har nevnt flere ganger at de ikke kan svare på spesifikke spørsmål ang. saken og at disse spørsmålene må gis til politiet. Allikevel spør de gang på gang om disse "cellene"....

 

Dårlig oversetter også.

Endret av EirikYeah
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Moderatormelding ØY!

Hei! Folkens! Kutt ut den barnslige kranglingen!


Dere har fått beskjed om å kutte ut kranglingen. Rett dere etter det om dere ønsker å fortsette å ha et forumtilbud! Vis litt respekt og hold diskusjonen på et saklig nivå.
Noen innlegg er slettet. Reaksjoner på moderering skjer på PM. Endret av L4r5
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er reporterne stokk dumme? Dommeren har nevnt flere ganger at de ikke kan svare på spesifikke spørsmål ang. saken og at disse spørsmålene må gis til politiet. Allikevel spør de gang på gang om disse "cellene"....

 

Dårlig oversetter også.

 

Tror ikke ørene virker på de journalistne

Lenke til kommentar

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Og hvem har satt deg som øverste moralske dommer for hvordan folk bør reagere på ulike situasjoner? For enkelte er det faktisk den beste bearbeidelsen av en uhyggelig situasjon at livet går videre som normalt. Hvorfor pokker skal du ha noen rett til å bestemme at disse ikke får bearbeide dette på sin måte?

Det er vel bare kanskje jeg som syns at massemord og festligheter ikke går hånd i hånd.

Du har jo tydeligvis en høyere moraslk forståelse enn oss andre. Alle må gjøre som du synes er rett, ikke hva som er rett for hver eneklt. Alt kan ikke bare være respektløst bare fordi folk takler dette på andre måter enn deg. Herregud.

Så du mener festligheter og massemord går hånd i hånd? Just asking.

 

Jeg mener at du burde lese hva som blir skrevet før du begynner å skrive selv. Folk har flere måter å bearbeide sorg og tap på. Noen må sitte helt alene og tenke, andre må sitte i stillhet med andre, noen trenger å snakke, noen trenger å gråte, noen trenger andre ting å tenke på, noen trenger noe positivt å tenke på etc etc etc. Alt dette og mere til er rett måte å takle det på. At du sier det er respektløst å takle ting på sin egen måte er bare en haug med dritt. Hva med å ha litt respekt for ulike måter å takle sorg på?

Du glemte at:

"Noen trenger å drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn"

Du tror du sitter på en moralsk høyhest, men det du har er så vidt en ponni. Du vet vel at sorg kan komme på både forskjellige måter og tidspunkt fra person til person?

Nå gidder jeg ikke å ta dette videre med deg, vist du har problemer med å forstå hvorfor jeg synes det er umoralsk og å "drikke seg møkkings og stå å hoppe opp og ned på byen, mens de klenger på flere av det motsatte kjønn" og skylle på at livet går videre , på en dag/helg som har vært den verste dagen/helgen i Norge's historie (iallefall etter andre verdenskrig), ja vel. La det så være slik da.

 

Hvem er du som dessuten kan si at det er helt moralsk korrekt, kanskje du sitter på en liten ponni du og?

 

Jeg prøver bare å si at det ikke bare er en ting som er rett. At alle har forskjellige måter å takle dette her på. For noen er det kanskje så forferdelig at man må få det litt på avstand. Som simon sier, noen ganger er det godt å trekke seg litt tilbake med venner.

Lenke til kommentar

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Der jeg enig. Jeg reagerte selv på at visse personer i nærmiljøet dro på byen på både fredag og lørdag. Smakløst og respektløst. Det virker som vedkommende ikke kunne brydd seg mindre om hendelsene.

Jeg tilbragte fredag med noe øl og et par glass whisky med gode venner. Det var faktisk veldig godt.

 

sick.gifnupe2.gif

 

Du prøve må absolutt provosere folk eller? Har du egentlig lest igjennom innlegget ditt?

 

 

Ansikts uttrykket hanes var jo jævlig hvor fornøyd det var. Må vare forferdelig for pårørende om de sitte foran Tven eller nette.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Bilde fra VG, av ABB på vei fra fengslingsmøte.

 

http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/07/25/1311599554043_198.jpg

Jeg er sjokkert over at utenforstående slippes så nært innpå tiltalte :no:

 

Siste vi "trenger" nå er at noen tar kål på mannen og dermed begraver saken (og oppmerksomheten) som er viktig å få frem i lyset.

Regner med at bilen var pansret pluss at det var plenty med politi rundt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...