Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

Og hvis dama di snubla og brakk ankelen? Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hvis jeg ikke løp tilbake og hjalp henne (eller hvem som helst andre som jeg bryr meg om).

Nå tillegger du folk egenskaper og ytringer de aldri har brukt. Det er i min bok en feig debatteknikk.

Jeg tilla ingenting. Så du spørsmålstegnet etter første setning?

 

 

Det er bare å overse sofaheltene, de setter seg selv i dårlig nok lys som det er i kraft av egne uttalelser. Jeg får bare håpe for deres skyld at de er temmelig unge.

 

Ellers gjentar jeg spørsmålet mitt fra et par sider tilbake: Er det ikke ulovlig av pressen å ta bilder/filme siktede på vei til (og fra) en fengselsmøte?

Snakker du om meg? De fleste ville hjulpet andre - ihvertfall hvis de kjente dem personlig - hvis de hadde anledning til det. Jeg sa heller ikke at jeg faktisk ville gjort det, men at hvis jeg IKKE hadde gjort det ville jeg dø av dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

han har det anvaret enten han liker det eller ei

 

 

Nei det har han ikke. Han har ikke et sikkerhetsansvar bare fordi han er leder eller fordi du sier det. Du har et foreldret middelaldrende romantisk syn på hva en leder er som ikke passer inn i den moderne verden.

 

Som jeg har sagt tidligere, så reagerer mennesker på to måter i en slik situasjon. Enten sloss de eller så flukter de. DU er i INGEN posisjon til å dømme noen for sin reaksjon, da ingen av reaksjonene er feil.

 

Du har jo tydelig fortalt hvordan du ville ha reagert, hadde jeg vært på den øya så hadde jeg kastet Eskil P. på båten fortere en han fikk si "Men...". Og det er antagelig det som har skjedd. Eskil P. ble nok kastet på båten uten å kunne protestere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

som svar til Mevon:

hvordan vet du at ingen har opplevd fæle saker i sitt liv?

det er TROLIG ingen nordmenn som har opplevd den terroren vi opplevde på fredag men veldig mange har opplevd kritiske og horrible ting i livet sitt og reagert mye bedre

Var derfor jeg utdypet:

"Ingen her inne som ikke har opplevd lignende kan vite hvordan de ville reagert."

Lenke til kommentar

Er vel det som blir lært opp under førstehjelpkurs o.l nå om dagen, at man skal redde seg selv først og fremst...

Vel.

Sikkerhet teller over alt annet, dvs. er det en fyr som skyter villt rundt seg skal man ikke starte med førstehjelp før faren er over.

 

Førstehjelp kan ikke settes i sammenheng med hva man skal gjøre om en fyr skyter villt rundt seg. Har vært på øvelser med førstehjelp under ild, selv ikke det kan sammenlignes med det som har skjedd her.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

jeg sitter ikke her og fastslår at jeg er en pingle uten engang å ha været i en slik situasjon.

Jeg fastslår at du er det.

 

Etter å ha sett den siktede bli fraktet fra Tinghuset, lurer jeg på hva som foregikk i hodet hans der han satt trygt i baksetet. Er det mulig at han innerst inne angret?

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at alle de andre er nærmest stolte av å stikke av så fort som mulig. For det er det som blir sagt her. "Ikke prøv å redd folk, løp!"

 

Det virker som om du tror det er mulig å tenke rasjonelt i en sånn situasjon.

 

Hadde du (eller DrHawkins) vært på Utøya når fyren begynte å skyte, hadde dere begge svitsjet over i overlevelsesmodus og handlet på rent innstinkt og ikke vært i stand til å utføre bevisste handlinger før dere var i sikkerhet. Tanker og erindringer om hendelsesforløpet hadde først kommet tilbake til dere gradvis i løpet av de påfølgende timer, dager og uker, og ville plaget dere i marerittene deres i årevis fremover, om ikke hele livet deres.

 

Med mindre dere har spesiell trening i å håndtere denne typen liv-og-død situasjoner. Og det har dere ikke. Så vennligst vær stille med dere.

 

Du aner ikke hva jeg er i stand til. Det gjør ikke jeg heller.

 

jeg sitter ikke her og fastslår at jeg er en pingle uten engang å ha været i en slik situasjon.

Jeg fastslår at du er det.

 

Usaklig.

Lenke til kommentar

jeg sitter ikke her og fastslår at jeg er en pingle uten engang å ha været i en slik situasjon.

Jeg fastslår at du er det.

 

Etter å ha sett den siktede bli fraktet fra Tinghuset, lurer jeg på hva som foregikk i hodet hans der han satt trygt i baksetet. Er det mulig at han innerst inne angret?

 

Neppe. Han har nok brukt så lang tid på å forberede seg på dette at han ikke er ferdig med den "forhåndsprogrammerte" oppførselen ennå. Om et par år er det godt mulig at han angrer, men det er like sansynlig at han sitter til han dør og ser på seg selv som en tempelridder som er uskyldig fengslet for en politisk aksjon :|

Lenke til kommentar

DrHawkins: Jeg venter fremdeles på den lista. Du må gjerne inkludere vitner til alle de heltedådene du har stått for i livet ditt. Alle gangene du har avvæpnet væpnede menn uten annet enn hendene dine. Alle gangene du har svømt ut i havet for å hente folk som er i ferd med å drukne. Alle gangene du har landet flyet med 200 passasjerer når begge kapteinene har blitt syke. Alle gangene du har løftet en bil for å redde en baby som havnet under den i en bilulykke.

 

Du er en imponerende person, så jeg forventer en imponerende liste!

 

du ville blitt ganske overraska ja

 

jeg kan skrive liste, som tar noen dager men så skal du ha beviser og det sliter jeg med, har vitner og sånne ting men ikke beviser

 

har redda bilfører i bilkræsj

vi var 4 i bilen, kræsja 70km/t i fjellveggen, jeg satt bak føreren og var utrolig heldig.

de 2 andre gikk det også greit med men verre enn med meg

bilføreren hadde hål i panna på størrelse med en 20 kroning, hoppe og knakk av bildøra og fikk han ut

naboer kom med pickup, fikk han oppi der og rett på sykehus

 

kræsja med lettmotorsykkel med x`en bakpå, hadde ikke kneppet hjelmen, jeg ble pressa ut av veien i ei forbikjøring så kjørte inn i en anna personbil (fart usikker, 3 gir) første jeg sjekka var at det gikk greit med x`en

andre jeg gjorde var å gå bort til han som pressa meg ut å skulle sloss, problemet var at jeg hadde slått kneet så jævlig at jeg hade ikke mulighet til å gå, blei frakta i sykebil til legevakta og fikk noe morfin og fikk fiksa opp i det

 

http://dalane-tidend...etID=9467&sok=1

mi mor og stefar sin leilighet nede.

redda 2 personer utav der (ovenfor) mamma på 56 og stefar på 58 er de yngste som bor i bygningen

gjerningsmannen er x`en til mi søster. la ut innlegg i avise om at politiet var kjøpt og betalt for at de ikke gjorde noe

 

redda 4 personer fra overdose på stoff

mista utallige venner på overdose som jeg ikek har vært til stede

 

redda søster fra å bli drept flere ganger av sin andre X

 

så ja jeg har gjort en veldig god del. jeg har mer hvis det trengs

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Kan ikke alle sofaheltene der ute finne seg en annen tråd hvor de diskuterer "Hva ville du gjort?" scenarioet?

 

Etterpåklokskap er en fin ting for dere, personlig stoler jeg på vitneskildringene der ute..

Ingen kan si hva de hadde gjort i en slik situasjon, det går ikke uten å ha vær der selv.

Endret av Aalton
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Har jeg misforstått noe, eller sitter dere her og skriver at det å kanskje dø mens du prøver å redde barn fra å bli skutt er meningsløst og bortkastet? Det er ikke nødvendigvis snakk om å gå Chuck Norris på ræva til skytteren. Man gjør det man kan der man er.

Problemet er at personer her inne påstår at de ville gjort sånn og sånn i denne situasjonen, og det er bare idiotisk og umulig å ta seriøst siden de ikke har noen anelse hvordan de ville reagert i en slik sammenheng. Det er lett å si det når du sitter ved tastaturet, men det blir noe helt annet i praksis. Ingen her inne som ikke har opplevd lignende kan vite hvordan de ville reagert.

 

Problemet mitt er at alle de andre er nærmest stolte av å stikke av så fort som mulig. For det er det som blir sagt her. "Ikke prøv å redd folk, løp!"

 

det er mitt problem også akkurat nå. starta med at ejg var sur på Eskil for en reaksjonshandling han gjorde men utvikla seg til folket for at de faktiskt støtter at man skal kun tenke på seg selv og stikke av uansett om man er den voksne og lederen..

 

som svar til Mevon:

hvordan vet du at ingen har opplevd fæle saker i sitt liv?

det er TROLIG ingen nordmenn som har opplevd den terroren vi opplevde på fredag men veldig mange har opplevd kritiske og horrible ting i livet sitt og reagert mye bedre

Eskil har helt klart ikke reagert optimalt i denne situasjonen og det tror jeg heller ikke det er noe som påstår, reaksjonen er derimot forståelig og hadde svært lite å si for utfallet av situasjonen. Det er fult mulig at han kunne redda x antall stykker med seg, men det er ikke dermed sagt at disse ikke var blandt de som klarte å redde seg selv eller ble redda av andre. Så å påstå at han kunne ha forhindra 20-30 dødsfall som du tidligere sa er helt absurd.

 

Men denne diskusjonen har pågått svært lenge nå uten at vi kommer noe videre og dette er så på grensa til off topic som det går an til å komme så hadde satt svært stor pris på om du kunne fortsatt denne diskusjonen i en ny tråd.

Lenke til kommentar

nei, det var ikke slikt ment

 

men de lederne som ikke prøvde å redde noen ungdommer og heller bare stikke av og kun tenke på seg selv bør vi sparke og få inn noen ledere som kan faktiskt handle slik som en leder skal gjøre

 

For all del, jeg forstår (med litt godvilje) hva du mener. Men husk nå at det er forskjell på å være leder i et ungdomspolitisk parti, og å være vaktleder i et sikkerhetsfirma, politi eller liknende. Om man skulle forventet en slik heltemodig innsats fra samtlige i lederstillinger (alt fra daglig leder ved din lokale esso-stasjon til Kjell Inge Røkke) så må man innføre obligatoriske sikkerhets- og terror-relaterte kurs som krav til å inneha lederstillingen. Lærere har ansvar for sikkerheten til elevene, derfor blir vi drillet i ulike måter å handle på i ulike scenarier, vaktmannskaper blir gjerne også kurset i hvordan man skal handle om noe tilsvarende skulle skje, og man kan gjerne ha en debatt om hvorvidt tilsvarende kursing og trening burde innføres for ungdomspolitikere med lederverv, MEN dette blir en helt annen diskusjon enn det vi nå bedriver. Om det er dette som er poenget ditt diskuterer jeg velvillig med deg, men vær så snill å ikke gjøre denne tråden til en heksejakt mot Eskil. Om ikke annet, for å ikke forverre situasjonen om Eskil direkte (eller indirekte gjennom tips fra media) skulle få rede på denne tråden. I hans tilstand mener jeg at man bør tenke på pressens vær-varsom-plakat i denne saken.

Lenke til kommentar

DrHawkins: Jeg venter fremdeles på den lista. Du må gjerne inkludere vitner til alle de heltedådene du har stått for i livet ditt. Alle gangene du har avvæpnet væpnede menn uten annet enn hendene dine. Alle gangene du har svømt ut i havet for å hente folk som er i ferd med å drukne. Alle gangene du har landet flyet med 200 passasjerer når begge kapteinene har blitt syke. Alle gangene du har løftet en bil for å redde en baby som havnet under den i en bilulykke.

 

Du er en imponerende person, så jeg forventer en imponerende liste!

 

du ville blitt ganske overraska ja

 

jeg kan skrive liste, som tar noen dager men så skal du ha beviser og det sliter jeg med, har vitner og sånne ting men ikke beviser

 

har redda bilfører i bilkræsj

vi var 4 i bilen, kræsja 70km/t i fjellveggen, jeg satt bak føreren og var utrolig heldig.

de 2 andre gikk det også greit med men verre enn med meg

bilføreren hadde hål i panna på størrelse med en 20 kroning, hoppe og knakk av bildøra og fikk han ut

naboer kom med pickup, fikk han oppi der og rett på sykehus

 

kræsja med lettmotorsykkel med x`en bakpå, hadde ikke kneppet hjelmen, jeg ble pressa ut av veien i ei forbikjøring så kjørte inn i en anna personbil (fart usikker, 3 gir) første jeg sjekka var at det gikk greit med x`en

andre jeg gjorde var å gå bort til han som pressa meg ut å skulle sloss, problemet var at jeg hadde slått kneet så jævlig at jeg hade ikke mulighet til å gå, blei frakta i sykebil til legevakta og fikk noe morfin og fikk fiksa opp i det

 

http://dalane-tidend...etID=9467&sok=1

mi mor og stefar sin leilighet nede.

redda 2 personer utav der (ovenfor) mamma på 56 og stefar på 58 er de yngste som bor i bygningen

gjerningsmannen er x`en til mi søster. la ut innlegg i avise om at politiet var kjøpt og betalt for at de ikke gjorde noe

 

redda 4 personer fra overdose på stoff

mista utallige venner på overdose som jeg ikek har vært til stede

 

redda søster fra å bli drept flere ganger av sin andre X

 

så ja jeg har gjort en veldig god del. jeg har mer hvis det trengs

 

Ikke for å være spydig, men ingenting av dette kommer i nærheten av den situasjonen folk befant seg i på Utøya på fredag. Om du hadde reddet vennene dine ut av en bil mens en mann stod og skjøt mot deg med maskingevær kunne det kanskje sammenlignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...