Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

Jeg har ikke stilt spørsmål ved dine personlige egenskaper. Heldigvis er vi alle stort sett altruister, om enn i noe varierende grad. Jeg bare provoseres grenseløst over mennesker som skal sitte og spekulere om hva de ville gjort i en situasjon de faktisk ikke kan forestille seg. Om du kjørte kompisen din til sykehus da han ble dårlig eller var førstemann på stedet til en bilulykke og gjorde alt etter boken, betyr det ikke at du nødvendigvis ville handlet på samme måten dersom du fryktet for ditt eget liv.

 

Vis noe av den samme omtanken dere gir vennene deres til de som er igjen. Dette er ikke en tid for pekefingre.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

"Norge vil bli sjokkert" lagt ut på nettet før angrepet. Noen som vet hvilken nettside det er snakk om?

justis.no

 

Tidligere stod det "Norge vil bli skjokkert".

Nå står det:

"Justis.no

 

Denne siden er lastet opp for en del måneder siden.

Siden skal kanskje fungere som en informasjonside om en kommende rettsak, i svært alvorlig karakter.

 

Denne siden har ingen relasjoner med det tragiske som har skjedd i Oslo eller Utøya. Jeg forstår veldig godt at personer har sett på denne siden som mistenktsomt.

 

Jeg har nå fjernet foregående logo og melding, av hensyn til det tragiske som har skjedd i Oslo.

 

--Justis.no"

Lenke til kommentar

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

Og hvis dama di snubla og brakk ankelen? Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hvis jeg ikke løp tilbake og hjalp henne (eller hvem som helst andre som jeg bryr meg om).

Lenke til kommentar

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

Og hvis dama di snubla og brakk ankelen? Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hvis jeg ikke løp tilbake og hjalp henne (eller hvem som helst andre som jeg bryr meg om).

 

Det hadde du nok, og Eskil Pedersen, på lik linje med vakten som slapp Breivik forbi har nok ekstremt mye tanker om hva som KUNNE og BURDE vært gjort. Uten at det finnes noe fasit eller at folk skal henges ut som forferdelige mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

men det er jo nettopp der det er lederen sin oppgave å kunne lede og guide. det er jo nettopp derfor han er der som lede i første omgang for å lede og guide, uansett hva det måtte være.

 

kan han ikke disse tingene så kan han ikke være leder

Jeg tror ikke Eskil hadde massemord i tankene da han tok på seg ledervervet. Det du sier er at alle ledere, det være seg butikksjefer, formenn og fotballkapteiner, bør være trente til å takle tungt bevæpnede våpendesperadoer.

Lenke til kommentar

Har jeg misforstått noe, eller sitter dere her og skriver at det å kanskje dø mens du prøver å redde barn fra å bli skutt er meningsløst og bortkastet? Det er ikke nødvendigvis snakk om å gå Chuck Norris på ræva til skytteren. Man gjør det man kan der man er.

Problemet er at personer her inne påstår at de ville gjort sånn og sånn i denne situasjonen, og det er bare idiotisk og umulig å ta seriøst siden de ikke har noen anelse hvordan de ville reagert i en slik sammenheng. Det er lett å si det når du sitter ved tastaturet, men det blir noe helt annet i praksis. Ingen her inne som ikke har opplevd lignende kan vite hvordan de ville reagert.

Lenke til kommentar

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

 

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

 

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

 

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

 

 

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

 

Jeg har også reagert i MINDRE situasjoner som du beskriver, man tenker på andre..

 

Men du kan ikke mene at et utrent menneske i en sånn situasjon skal klare å reagere med en annen følelse enn panikk?

 

(og hold personangrep til et minimum)

panikk vil det helt sikkert være. garantert.

 

men det er jo nettopp der det er lederen sin oppgave å kunne lede og guide. det er jo nettopp derfor han er der som lede i første omgang for å lede og guide, uansett hva det måtte være.

 

kan han ikke disse tingene så kan han ikke være leder

 

nytter ikke å si at han kan lede politikk men ikke krisesituasjoner, det blir ikke leder av det, det er bare en rådgiver i såtilfelle.

 

er du og meg så mye mer trent enn Eskil?

 

Han er trent i de oppgavene som kan oppstå.. Det som skjedde på utøya kan IKKE forventes, da det så og si er en unik situasjon.

Du må også huske at de ikke satt på den informasjonen vi har nå, de ante ikke hva som foregikk annet enn at folk ble skutt.

Lenke til kommentar

Det er bare å overse sofaheltene, de setter seg selv i dårlig nok lys som det er i kraft av egne uttalelser. Jeg får bare håpe for deres skyld at de er temmelig unge.

 

Ellers gjentar jeg spørsmålet mitt fra et par sider tilbake: Er det ikke ulovlig av pressen å ta bilder/filme siktede på vei til (og fra) en fengselsmøte?

Lenke til kommentar

Synes det er helt for jævlig og gir skylde på han stakkars lederen.

 

Det eksempel med snekker som ble dratt fram er jo bak måle, ja en snekker hadde vel jobbet litt lengre en til rammen vis det var oppdrag hanes, men han hadde vel som alle andre mennesker prøvd å komme seg bort ifra øya som huset står på vis en gal kar som er tungt bevæpnet hadde kommet etter han.

 

Det er uannsett nonsense å diskutere hva som hadde skjedd vis det og det hadde vært annerledes. Ting har skjedd, det kunne har gått mindre verre, men det kunne også har gått mye verre . Jeg har dog forståelse at man sette spørsmåls tegn etter vise ting, men det er altså meningsløs og spesielt å skylde på lederen som ikke har regnet med noe slikt i hele-tatt er lavmål. I denne situasjon var han like hjelpeløs og fortvila som alle andre på øya.

 

Og måten du DrHawkins skryte av deg selv bak skjermen er helt latterlig. " Det ligger naturelt hos meg" nupe2.gifyeah right! Du er sinnssyk respektløs og burde heller klappe igjen. Det samme gjelde for alle andre som fordømme AUF Lederen og skryte at de hadde gjort det så mye bedre.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

Og hvis dama di snubla og brakk ankelen? Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hvis jeg ikke løp tilbake og hjalp henne (eller hvem som helst andre som jeg bryr meg om).

 

Jeg tror ikke det hadde vært dårlig samvittighet som hadde drept deg da. Forøvrig er det nesten mulig å si hva vi hadde gjort i en slik situasjon da man antageligvis ville vært i fullstendig sjokk.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Er det ikke ulovlig av pressen å ta bilder/filme siktede på vei til (og fra) en fengselsmøte?

Det er mulig, men i denne situasjonen hadde jeg som journalist vært villig til å fire litt på prinsippene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

Og hvis dama di snubla og brakk ankelen? Jeg hadde dødd av dårlig samvittighet hvis jeg ikke løp tilbake og hjalp henne (eller hvem som helst andre som jeg bryr meg om).

 

Det å hjelpe en annen som snubler ved siden av meg er en ting, om situasjonen tillater det. En annen sak er å ANGRIPE snarere enn å LØPE FRA angriperen. Selv om jeg i mine tanker tenker at jeg kunne gjort ditt og datt, vet jeg at det eneste rasjonelle i den situasjonen er å løpe for livet. SELVSAGT reagerer man annerledes hvis det stod mellom å redde seg selv eller redde ungen sin. Men helst vil man redde begge.

Lenke til kommentar

Jeg hadde løpt og svømt for livet. Kall meg gjerne feig, men jeg lever heller som feig enn død helt.

 

Jeg hadde sannsynligvis dødd grunnet tregheten og min dårlige form i det jeg prøvde å komme meg unna fort som faen.

Når jeg tenker meg om, hadde jeg sannsynligvis også gjort på meg i skrekk og / eller svimt av.

Lenke til kommentar

men det er jo nettopp der det er lederen sin oppgave å kunne lede og guide. det er jo nettopp derfor han er der som lede i første omgang for å lede og guide, uansett hva det måtte være.

 

kan han ikke disse tingene så kan han ikke være leder

Jeg tror ikke Eskil hadde massemord i tankene da han tok på seg ledervervet. Det du sier er at alle ledere, det være seg butikksjefer, formenn og fotballkapteiner, bør være trente til å takle tungt bevæpnede våpendesperadoer.

 

jeg sier at en leder er en leder og at lederen har ansvar for å bringe de andre i sikkerhet.

 

Under slik henmdelse som vi er utsatt for på fredag er det umulig å få redda alle men det går da ann å gjøre et forsøk på å redde så mange som mulig istedenfor å bare snu ryggen og stikke av med den første (og eneste?) båten

 

en leder skal ha IQ nok til å forstå når noe er veldig veldig galt (og det hadde han tydeligvis siden han var førstemann vekk) og da når noe er galt så skal lederen umiddelbart sette i gang med å prøve å få redda så mange som mulig og gjøre så godt han kan

 

han har det anvaret enten han liker det eller ei

 

monika og politmannen gjorde det rette, desverre blei dei skutt og drept og det er veldig leit

men jeg kan love dere at hvis de ikke hadde gjort en dritt men heller bare stukket av så hadde jeg refsa de også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...