Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

DrHawkins, du har sett kart og flyfoto av øya, du har høyrt vitneskildringar. Korleis, veldig, veldig konkret, hadde det heile foregått med deg som AUF-leiar?

 

Helt enig ..

 

Kan du forklare oss hvordan du hadde handlet for å redde liv drhawkins?

Har han ikke alt forklart at han ville ha dropkicket vedkommende i hodet eller noe i den duren?

 

Jeg vil bare at han selv skal se hvor lite gjennomtenkt meldingene han skriver er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DrHawkins, du har sett kart og flyfoto av øya, du har høyrt vitneskildringar. Korleis, veldig, veldig konkret, hadde det heile foregått med deg som AUF-leiar?

 

Helt enig ..

 

Kan du forklare oss hvordan du hadde handlet for å redde liv drhawkins?

Har han ikke alt forklart at han ville ha dropkicket vedkommende i hodet eller noe i den duren?

morsom du.

 

hadde ikke oppsøkt morderen, hadde dratt meg meg ungdommer ned til båten og sende de av gårde, gitt kommunikasjon til de andre som jeg ikke kunne nå, enten ved å gå rundt bygge via skogen (lang sirkling for å ikke avsløre meg selv for morderen) gitt videre kommunikasjon til de andre om hvordan de burde oppføre seg og hva de burde gjøre

 

for eksempel sitte musestille på et rom og vente eller være stille og ikke gå alene, henge samme i ei klynge og hjelpe hverandre og prøve å snike seg uti vannet (hvis de var på åpen plass slik at de ikke hadde mulighet til å gjemme seg)

 

langt langt i fra sikkert det hadde blitt helt slik men det er HOVEDMÅLET. det ligger naturelt hos meg, slik har jeg gjort flere ganger i flere situasjoner (lang lang i fra slike situasjoner som dette da)

hadde prøvd så godt jeg kunne og gjort så godt jeg kunne

 

hadde jeg dødd så javell, jeg hadde iallefall redda noen liv.

hadde jeg levd er det bare bonus

Endret av Rampage
Personangrep forsvant
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nøytrale i krigen mot terror? Vi har tropper i Afghanistan, og har vært involvert i krigen der siden 2001.

 

Ellers finner jeg hele Fox-saken ganske tåpelig, utover spørsmålet om å gjøre enkelte potensielle mål hardere. Der kunne vi ha handlet annerledes.

 

Ja, den var tåpelig. Og vi kan gjøre enkelte må vanskeligere å nå og bedre overvåket - spesielt da at Grubbegata var på vei til å stenges. Men samtidig må vi ikke gjøre dette på en måte som mange andre land - med sperringer og kontroll over alt.

 

PS! Nå når de må renovere/bygge om Regjeringskvartalet - kan de garantert gjøre byggene relativt terroristsikre uten å stenge av hele området.

Lenke til kommentar

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

 

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

 

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

 

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

 

 

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njah, etter det jeg skjønner er det ikke så enkelt å sikre uten en minimumsavstand til åpne områder. Man må med andre ord enten lage et mindre bygg, eller bygge det litt annerledes i forhold til veien. Men så var det jo en forholdsvis stor åpen plass der da. Kanskje man kan legge plassen rundt hele bygget i stedet for.

Lenke til kommentar

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

 

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

 

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

 

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

 

 

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

Den er grei, det skal jeg gjøre. Kan du sende meg en liste over alle du har gått på skolen med fra du ble født til nå på PM, så tar jeg det i løpet av ettermiddagen, filmer det hele, og legger det ut på YouTube. Det bør bli en temmelig morsom kveld!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det blir både idiotisk og respektløst å gi skyldfølelse til dem som var på Utøya. I ettertid så ser vi selvsagt alt som kunne vært gjort annerledes, og har i tillegg svært god tid til å reflektere og overveie fordeler og ulemper. Der og da har ingen oversikt over hva som foregår, så det er umulig å vite hvordan man skal handle riktig. Tiden er veldig knapp. Jeg tror det er usannsynlig at ubevæpnede personer hadde klart å overmanne en tungt bevæpnet våpendesperado, selv om flere her inne visstnok skulle klart det alene... Jeg er selv leder, men har i likhet med Eskil (AUF-lederen) ingen som helst slags trening for å takle slike situasjoner.

 

Dere må gjerne sitte der og fremstå som Supermann selv, men da taper dere bare mer og mer ansikt. Jeg har selv tatt ansvar og satt andre før meg ved flere anledninger, men har aldri vært ute for en så alvorlig situasjon. Skal jeg være ærlig, så aner jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Så pass selvinnsikt har jeg.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har jeg misforstått noe, eller sitter dere her og skriver at det å kanskje dø mens du prøver å redde barn fra å bli skutt er meningsløst og bortkastet? Det er ikke nødvendigvis snakk om å gå Chuck Norris på ræva til skytteren. Man gjør det man kan der man er.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye dødstallet vil nedjusterers, om det vil bare være 10-15 døde, eller meR?

Mye mer...

Antar at det ikke er snakk om mer enn maks 10stk, tipper antall døde fortsatt kommer til å være over 80.

Ut ifra filmer jeg har sett og slikt ligger det jo 10-15 døde flere steder.

Tallene kommer vist av at de kan ha telt enkelte døde folk 2 ganger, usikker hvor jeg har det fram, men har hørt/lest det ett eller annet sted.

Lenke til kommentar

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

 

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

 

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

 

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

 

 

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

 

Jeg har også reagert i MINDRE situasjoner som du beskriver, man tenker på andre..

 

Men du kan ikke mene at et utrent menneske i en sånn situasjon skal klare å reagere med en annen følelse enn panikk?

 

(og hold personangrep til et minimum)

Lenke til kommentar

DrHawkins: det er skrikende åpenbart, ut ifra språket (jeg ignorerer alle skrivefeilene) og retorikken din at du mangler både gangsyn og selvinnsikt. Forhåpentligvis så vil du med noen flere år på baken og noen erfaringer rikere innse at virkeligheten ikke er en hollywoodfilm og at Rambo ikke er en ekte person.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye dødstallet vil nedjusterers, om det vil bare være 10-15 døde, eller meR?

Tror nok desverre at nedjusteringa ikke vil redusere dødstallet med mer en 5 døde, selv om situasjonen var svært uoversiktlig så tviler jeg på at de har tatt mer feil, selv om jeg skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

 

så du har ikke hensikt med å redde de andre?

 

alle dere som sier imot tenker kun på dere selv og er fullstendig egeoister slik som veldig veldig store deler av jordkloden består av?

 

egoister som ikek tenker på noen andre enn seg selv

 

 

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

 

Jeg har også reagert i MINDRE situasjoner som du beskriver, man tenker på andre..

 

Men du kan ikke mene at et utrent menneske i en sånn situasjon skal klare å reagere med en annen følelse enn panikk?

 

(og hold personangrep til et minimum)

panikk vil det helt sikkert være. garantert.

 

men det er jo nettopp der det er lederen sin oppgave å kunne lede og guide. det er jo nettopp derfor han er der som lede i første omgang for å lede og guide, uansett hva det måtte være.

 

kan han ikke disse tingene så kan han ikke være leder

 

nytter ikke å si at han kan lede politikk men ikke krisesituasjoner, det blir ikke leder av det, det er bare en rådgiver i såtilfelle.

 

er du og meg så mye mer trent enn Eskil?

Lenke til kommentar

spør mine venner så finner du fort ut at jeg hele mitt liv har alltid tenkt på andre lenge før jeg tenker på meg selv. spør skolekameratene mine, spør alle, versegod

 

Det trengs ikke. Jeg som lærer og med lang erfaring fra vaktarbeid har en anelse om hva jeg ville gjort (i teori og praksis, i og med at jeg har erfaring med episoder hvor våpen har vært brukt), men dette kommer av at jeg gjennom jobbene mine har blitt hyppig drillet i slike scenarioer (om enn i mindre skala, ingen kunne forestille seg dette). Om du kan vise til at lederne i ungdomspartiene har like mye trening i hvordan man skal forholde seg i slike situasjoner, og kan vise til at han direkte brøt etablerte forskrifter, skal jeg dempe meg. Om ikke går jeg ut fra at dette er en person som kun har politisk ledererfaring, og ikke noensinne har vært i nærheten av slike scenarioer (hverken teoretisk eller i praksis).

 

Enda en gang ber jeg om at fokuset blir skiftet til gjerningsmannen, og at denne tråden ikke blir et talerør for hat mot AUF-lederen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...