Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

A german newspaper article says: "Even in their deepest sorrow the norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country."

 

Stolt av landet vårt.

 

Ja, dette synes jeg har vært prisverdig fra mange politikere og andre. Vi må ikke la oss styre av frykt og la slikt styre livene våre.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En leder UANSETT form har ansvar.. akkurat som politiet har ansvar for å stå nermere bomben enn sivilie og bombegruppen skal helt inntil bomben.

En leder som er førstemann som stikker er en sviker og en feig jævel.

 

Sammenlignet du akkurat lederen for et ungdomsparti på sommerleir med spesialtrente bombemannskaper...?

 

Oida.

 

nei jeg sammenlignet ikke de, jeg sier at en leder er en leder

det er forskjellige ledere på forskjellige plasser men alle lederne har de samme ansvarene ovenfor de plassene de er på

 

Det er det jeg sier

 

 

Dere kan kritisere politiet for at de brukte lang tid eller at båten fikk motorstopp eller mange andre ting men dere kan ikke få opp øynene å se hvor forkastelig Eskil er som leder?

Edit: så forkastelig du syns Eskil er som en leder.

Veldig mange syns det

Hvordan kan du si dette sikkert?

Fordi det helt sikkert finnes mange hovmodige folk der ute med skjeve meninger omkring dette?

 

Er bare masse folk som ikke tør å snakke om det for de ser hvilke reaksjoner folk har på det. folk som syns det er for tidlig eller ikek klarer å se det enda eller hva det måtte være

 

Det er en elefant i rommet men ingen tør å snakke om den

Vel.. Jeg tror nok dette er et ikke-tema for de fleste.

Fordi du 'føler det sånn' så er det ikke dermed sagt at mange føler det sånn. Akkurat på samme måte som at Anders Breivik følte det slik og slik, og at selvsagt flesteparten tar sterk avstand fra et sånt syn...

Jeg ser da det er flere og flere som kommer ut å kommenterer på Eskil og syns det er knallbra og modig gjort av dem å tørre å stå fram blant dere andre

Lenke til kommentar

 

Herregud, gi nå langt faen i å påføre skyldfølelse til en som akkurat har overlevd en massakre. Det er så lavmål at jeg faktisk ikke har ord.

 

hadde du hatt god samvittighet med å latt 100 ungdommer dø der ute og du var den første som stakk av i båt og lot skuddskada ungdommer på 14 svømme 700meter???

 

Gi nå faen i hedre en leder som snydde ryggen sin til og stakk uten å løfte en eneste finger for de andre

 

Hedre og hedre fru blom... Jeg tror at du og andre som skriver sånt her inne forsøker å fremstå som kule ved å fremstå som hovmodig og uberørt av det som er skjedd... Tviler på at de fleste her inne deler ditt syn...

 

Lederen i denne sammenhengen er ingen helt, men det finnes ingen god grunn til å kritisere han heller. Det å berge sitt eget liv er ikke umoralsk. Å si noe sånt er derimot umoralsk!

 

Langt i fra fra det som er sant.

Jeg er berørt og jeg utdyper mine følelser med dette

 

 

jeg reagerte kraftig på dette nettopp fordi dødstallet kunne vært mindre hadde han vært en god ordentlig leder, jeg reagerer på dette fordi jeg er forbanna og trist for at dødstallet er så forbanna høyt.

 

Det er langt i fra kult å være 1-5 (som tør å uttale seg) mot resten av forumet. men av og til trengs det for å sette det fram i lyset

 

Dere kritiserer poltiet og sier båten fikk 10 min motorstopp, det er 10 liv hvis man skal sette litt matte på det (var en som skreiv dert tidligere)

men hvis da Eskil hadde vært god leder og ikke stukket av først, er det da ikke mulighet for at 20-30 stk flere hadde overlevd?

 

For Faen Tenk Litt

Monika var det du definerer som en god leder, hun døde først i et forsøk på å stanse ham.

Politimannen som var leder for sikkerheten var også pr din definisjon en god leder, han døde sansynligvis som nr 2 i et forsøk på å stoppe ham.

Dette var ikke en situasjon hvor en god leder kunne gjøre en stor forskjell. Det var MANGE gode ledere som tok gode avgjørelser den dagen, om de hadde lederverv eller ikke. Som å barrikadere seg sammen med en gruppe folk eller å få folk til å legge på svøm.

 

Vi skulle alle ønske at dødstallene var lang lavere, og det er lett å prøve å finne noen å skylde på for å si at "om bare den eller de hadde gjort ting anderledes hadde dette gått mye bedre". Og ALLE som hadde noe med saken å gjøre i heletatt kunne gjort ting anderleds og selv om han er leder blir det veldig feil å gi ham skyld for x antall døde. For alt vi vet ville et forsøk på å organisere noe bare ført til flere dødsfall. For all del, ting kunne selvølgelig blitt gjort bedre, men det er MANGE som hadde mye større mulighet til å redusere omfanget en akkuratt denne lederen som du henger deg så opp i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ser da det er flere og flere som kommer ut å kommenterer på Eskil og syns det er knallbra og modig gjort av dem å tørre å stå fram blant dere andre

 

Hva med å heller fokusere på gjerningsmannen, istedet for å sverte en person som heldigvis reddet livet sitt? Snakk om malplassert fordeling av "skyld" for antall drepte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

DrHawkins, du har sett kart og flyfoto av øya, du har høyrt vitneskildringar. Korleis, veldig, veldig konkret, hadde det heile foregått med deg som AUF-leiar?

 

Helt enig ..

 

Kan du forklare oss hvordan du hadde handlet for å redde liv drhawkins?

Har han ikke alt forklart at han ville ha dropkicket vedkommende i hodet eller noe i den duren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har man en helt og leder, må være en helt utrolig sterk person:

 

 

http://utoyahelvette.blogg.no/1311527989_helvette_p_utya.html

 

Vil bare ta et utdrag her i fra.

 

Jeg samlet mine hender og snakket til Gud, jeg prøvde samtidig å holde de andre rolige. Så valgte jeg å sende en melding til lederen i AUF, fikk bekreftet at han var i god behold. så spurte jeg "hva skal vi gjøre? vi er 4 stk gjemt i en fjellvegg" fikk da bare et kort svar "svøm ut" Jeg tok tak i de tre andre og sa vi måtte svømme ut.

 

Se hvem ungdommen med en gang setter tilliten sin til. Jeg vet ikke om det var han, eller "mor utøya" som hadde alt ansvaret, men de er voksne mennesker, på en politisk sommerleir. Hvis noen hadde brukket armen eller blitt kritisk skadet, er det de som skal være der. Jeg sliter så inderlig med å forstå denne situasjonen, men jeg tror for mange av oss som har vært i en situasjon hvor vi har ansvar for noen så blir det nesten umulig for oss å forstå (MERK: FORSTÅ, ikke klandre, legger ikke noe skyldfølelse _FORSTÅ_) at Eskil Pedersen kunne dra fra ungene. Jeg har selv jobbet i barnehage, og kan ikke begynne å fatte en situasjon hvor jeg må vært så redd at jeg løp fra alle de små. Eskil Pedersen opplevde tydeligvis dette helvete, og han må det helt forferdelig nå. Han burde absolutt ikke bli klandret. Prøv å forstå dere som med en gang kaller oss kaldblodig idioter som prøver å legge skylden på han, hvor utrolig vanskelig det er å sette seg inn i hans situasjon når du selv har hatt stort ansvar for barn. Dette blir nesten som sånn umulig livs valg: "Ville du at broren eller søstren din skulle død, hvis du måtte velge en" osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

A german newspaper article says: "Even in their deepest sorrow the norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country."

 

Stolt av landet vårt.

Jeg kan ikke huske et øyeblikk der jeg har følt større stolthet over å være nordmann.

 

Nøytrale i krigen mot terror? Vi har tropper i Afghanistan, og har vært involvert i krigen der siden 2001.

 

Ellers finner jeg hele Fox-saken ganske tåpelig, utover spørsmålet om å gjøre enkelte potensielle mål hardere. Der kunne vi ha handlet annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, gi nå langt faen i å påføre skyldfølelse til en som akkurat har overlevd en massakre. Det er så lavmål at jeg faktisk ikke har ord.

 

hadde du hatt god samvittighet med å latt 100 ungdommer dø der ute og du var den første som stakk av i båt og lot skuddskada ungdommer på 14 svømme 700meter???

 

Gi nå faen i hedre en leder som snydde ryggen sin til og stakk uten å løfte en eneste finger for de andre

 

Hedre og hedre fru blom... Jeg tror at du og andre som skriver sånt her inne forsøker å fremstå som kule ved å fremstå som hovmodig og uberørt av det som er skjedd... Tviler på at de fleste her inne deler ditt syn...

 

Lederen i denne sammenhengen er ingen helt, men det finnes ingen god grunn til å kritisere han heller. Det å berge sitt eget liv er ikke umoralsk. Å si noe sånt er derimot umoralsk!

 

Langt i fra fra det som er sant.

Jeg er berørt og jeg utdyper mine følelser med dette

Vel. Det kan du få meg til å tro på. Men jeg forstår ikke hvorfor du lar ditt sinne gå ut over AUF-lederen. Han kunne handlet annerledes og så videre. Han ville uansett ikke klart å stoppe denne massemorderen. Han var sikkert livredd og ante ikke hva som egentlig foregikk. Det hele er jo nesten helt urealistisk... Det er ikke sånn han er forberedt på...

 

Det er naturlig og helt i henhold til overlevelsesinstinkt å stikke av fra en gal morder.

Det skal mye til å snu, og forsøke å redde andre... Når alt skjer så raskt klarer man ikke tenke klart, man vil bare komme seg i sikkerhet...

 

Man kan være uenig med lederens politiske syn, og så videre... Men den som bør hates her, i denne saken, det er Anders Behring Breivik - og ingen andre.... Det er ingen andre enn han som ønsket at denne situasjonen skulle oppstå. Lederen ønsket bare å formidle arbeiderparti-politikk naturlig nok, og hadde umulig forestilt seg at et monster av en drapsmann kom til å komme til øya. Reaksjonen vil dermed være spontan og ugjennomtenkt. Så det finnes ingen grunn til å klandre lederen. (Jeg vet ikke hva han heter)

 

jeg reagerte kraftig på dette nettopp fordi dødstallet kunne vært mindre hadde han vært en god ordentlig leder, jeg reagerer på dette fordi jeg er forbanna og trist for at dødstallet er så forbanna høyt.

Jaja, men forsøk i alle fall å tenk på det på forskjellige måter og vinkler.

Forsøk å se det gode i folk..

 

Det er langt i fra kult å være 1-5 (som tør å uttale seg) mot resten av forumet. men av og til trengs det for å sette det fram i lyset

 

Dere kritiserer poltiet og sier båten fikk 10 min motorstopp, det er 10 liv hvis man skal sette litt matte på det (var en som skreiv dert tidligere)

men hvis da Eskil hadde vært god leder og ikke stukket av først, er det da ikke mulighet for at 20-30 stk flere hadde overlevd?

 

For Faen Tenk Litt

Skjønner meg også på deg og dine tanker, tror jeg. Uansett: Det er etterpåklokskap. I en sånn situasjon, som oppstår så raskt og brutalt, klarer man ikke tenke særlig klart...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minstetid på forvaring kan ikke overstige 10 år. Hva skjer etter disse 10 årene hvis noen blir dømt til for eksempel 21 års forvaring?

 

Det er kun en angivelse av hvor tidlig man kan søke om prøveløslatelse. Normalt skjer det intet, men den straffa kan søke om prøveløslatelse etter minstetida er ute.

Lenke til kommentar

DrHawkins, du har sett kart og flyfoto av øya, du har høyrt vitneskildringar. Korleis, veldig, veldig konkret, hadde det heile foregått med deg som AUF-leiar?

 

med meg som AUF leder?

 

Det hadde ikke gått mye bra med tanke på politikk men ejg vet med garanti at hadde noe slik forferdelig skjedd så hadde jeg heller

 

DIED WHILE TRYING,

 

istedenfor å stikke av med første båt og stå på land og se 100stk gravlagt

 

ja jeg har slike følelser i meg som hadde gjort meg til den helten men det driter ejg egentlig en lang en i. det som bryr meg er at jeg hadde faktiskt utgjort en forskjell på dødstallet til det bedre istedenfor til det verre, spesielt siden ejg var leder.

 

tar jeg på meg en leder stilling så oppfyller jeg den jobben jeg skal gjøre og jeg gjør den spesielt i en slik situasjon da ALLE TRENGER DET MEST

 

hvis du blir ansatt som snekker og skal snekre hus så sier du deg ikek ferdig når du kun har satt opp rammen? du gjør jobben som er jobben din?

 

akkurat som en leder har ansvar og skal gjøre alle tingane som er jobben hans, ikke bare noen av de

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers finner jeg hele Fox-saken ganske tåpelig, utover spørsmålet om å gjøre enkelte potensielle mål hardere. Der kunne vi ha handlet annerledes.

 

Det var jo det vi var i ferd med å gjøre. Bygningsarbeidet i Grubbegata inkluderte å sette opp sperrer mot bilbomber. Ironi, muligens, men kan også ha vært med på å fremskynde aksjonen.

Lenke til kommentar

DrHawkins, du har sett kart og flyfoto av øya, du har høyrt vitneskildringar. Korleis, veldig, veldig konkret, hadde det heile foregått med deg som AUF-leiar?

 

med meg som AUF leder?

 

Det hadde ikke gått mye bra med tanke på politikk men ejg vet med garanti at hadde noe slik forferdelig skjedd så hadde jeg heller

 

DIED WHILE TRYING,

 

istedenfor å stikke av med første båt og stå på land og se 100stk gravlagt

 

ja jeg har slike følelser i meg som hadde gjort meg til den helten men det driter ejg egentlig en lang en i. det som bryr meg er at jeg hadde faktiskt utgjort en forskjell på dødstallet til det bedre istedenfor til det verre, spesielt siden ejg var leder.

 

tar jeg på meg en leder stilling så oppfyller jeg den jobben jeg skal gjøre og jeg gjør den spesielt i en slik situasjon da ALLE TRENGER DET MEST

 

hvis du blir ansatt som snekker og skal snekre hus så sier du deg ikek ferdig når du kun har satt opp rammen? du gjør jobben som er jobben din?

 

akkurat som en leder har ansvar og skal gjøre alle tingane som er jobben hans, ikke bare noen av de

 

Så i din idelle virkelighet hadde det vært et ekstra dødsoffer. FANTASTISK! Kanskje alle andre burde ha fulgt din oppfordring, eller ennå bedre - kanskje alle sammen bare skulle tatt selvmord så hadde det blitt enda enklere for ABB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Fy faen så kvalm jeg blir av tastaturhelter som sitter og skisserer hvordan de kunne reddet situasjonen og vært mye bedre enn alle andre. Du har garantert aldri vært i en livstruende situasjon, heldigvis (det unner jeg ikke min verste fiende), men folk som sitter trygt bak dataen og rakker ned på mennesker som var livredde og ble jaget av en bevæpnet terrorist gjør meg fysisk dårlig.

 

Dere burde skamme dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...