Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HVorfor er det moralsk forkastelig å gjøre det? Han er ikke i stand til å gjøre en dritt uansett, det hjelper ingen at han også dør.

 

han har da mer i IQ enn 75? da er han i stand til å gjøre noe

han er da et voksent menneske? da er han i stand til å gjøre noe

 

Vanlige voksne norske folk har på et eller anna tidspunkt blitt opplært i brannflugt eller redninger eller ting om dette (brannøvelse på skolen for eksempel, redninger i sjø for eksempel)

normale mennesker har såpass IQ i skallen at de vet en del hvordan å redde andre folk

 

Unge ungdommer helt ned til 11/14 års alderen (ulike meninger om hva som var yngste der ute) har ikke den kunnskapen som et voksent menneske har

 

Det er nettopp derfor det finnes ledere for leirer og alt mulig, også for regjeringbyggene...

Det er også leder her på forumet som skal passe på at vi oppfører oss og passe på at vi ikke bryter ut i krig oss i mellom.

 

Det er en grunn til at det finnes ledere over alt, er ikke bare for unge men også for voksne på politistasjoner og brannstasjoner og sykehus og over alt er det ledere

 

Disse er høyere ranket enn de andre og har et ansvar som de andre ikke har,

Hvis de andre tar på seg det ansvaret som lederen har og utfører oppgaver som lederen har så ansees det som heltemot

 

Hvis lederen ikke gjennomfører de oppgavene har er pliktig til i den stillinga han har så får han sparken og ansees som forkastelig of feig og motbydelig.

 

Hvis lederen da gjennomfører de oppgaver han har ansvar og pliktig til å gjøre så er det som forventet og skulle bare mangle og er stolt over en god leder

 

ser du forskjellene???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som politiet har tatt noen i Polen.

Kan de ha sammenheng med Youtube videon med polsk skrift som ble lagt ut noen dager i forkant ? (bomb oslo 22.07.11)

Så bare en faksimile av det tho.

Det er visst en person som driver salg av kjemikalier som er arrestert.
Lenke til kommentar

Når de sier han blir "fengslet for 8 uker", det er varetektsfengsling, eller? Vet jo at det ikke er den reelle dommen, men ...

Det er snakk om varetektsfengsling, ja. Man kan kun varetektsfengsles for 8 uker om gangen og så blir det forlenget etter hvert om nødvendig (og det er jo klart nødvendig).

Ja, tenkte meg det. Ble det ikke nevnt at det kunne ta opp til ett år før rettsaken / soningen begynner?

Lenke til kommentar

Leste at han kom til øyen med flere våpen, pistol og maskingevær.

Kledd ut som en politimann, bad han alle stelle seg rundt ham, for han skulle briefe over hva som hadde skjedd i oslo.

Så fant han den peneste jenta, og beggynte.

stemmer vel ikke helt, første han gjorde var å skyte de som allerede hadde fattet mistankte.. deretter samlet han folk..

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/utoya/martin_henriksen/arbeiderpartiet/auf/17439998/

 

Nå er jeg vrang.

Men er litt båb båb ang medier.

De kan ikke gi ut for mye info etc føre politiet får sensurert det som skal sensureres.

 

Liker sider der personer kan skrive uansett hva medier/politiet sier.

vitner sa jo allerede ganske tidlig at de hadde hørt skudd "nede i bakken" eller noe og så kort tid etterpå kom "politimannen" opp og ville ha folk rundt seg for å informere.. hvis jeg ikke husker helt feil... info-møte om oslo-bomben hadde visst allerede vært før han ankom..

Personer som var på øyen har også sagt at det også var en nr. 2 på øyen som skjøt.

Om de har en "insider" på AUF leieren?

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å gå gjennom de siste sidene som er skrevet for å se om det man poster alt er postet? Jeg bare lurer når jeg ser de samme tingene bli spurt igjen og igjen. Som tilfellet med videoene og manifestet i helgen f.eks.

 

Ja, tenkte meg det. Ble det ikke nevnt at det kunne ta opp til ett år før rettsaken / soningen begynner?

De snakket om et år på TV2, ja.

Ja, trodde jeg hørte det.

Lenke til kommentar

Jeg skrev dette i natt, og det er tydelig at det trenger å gjentas.

 

En leder kan være leder for mange forskjellige ting, det kan være reisekoordinator, det kan være politisk leder, det kan være overordnet med styreansvar.

 

Det alle ledere har felles, er at de har utdannelse og erfaring i sitt ansvarsområde. De får opplæring for hvordan de skal håndtere de relevante situasjonene som kan oppstå i deres lederstilling. En leder vil stort sett aldri opptrå utenfor dette.

 

Synes dere som plasserer ut skyld over alt, at alle reisekoordinatorer, prester, og andre politiske veiledere skal få grundig opplæring om hvordan å håndtere desperadoer, og ikke minst, skaffe seg relevant erfaring innenfor dette, før de kan kalle seg ledere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bare jeg som sliter med at når jeg trykker på "Gå til siste uleste post" på denne tråden, så hopper det rett til den siste (har sjekket flere ganger at jeg ikke har lest de ovenfor)?

 

Tar det eventuelt i tilbakemeldingstråden.

Lenke til kommentar

 

Så at det var en diskusjon om hvilke våpen man trodde var brukt, av Delta, Breivik og hvilke våpen som er på bildet til Breivik.

 

Det ser ut som at Deltagruppen brukte Diemaco C8 (man ser tydelig AR-15 formen på bildene).

 

Når det gjelder Breivik så har det ikke kommet ut så mye opplysninger, personlig holder jeg en knapp på HK MP5, dette begrunner jeg med at ungdommene hadde sett våpen de mente politiet brukte, og at skytteren tilsynelatende ikke traff på avstand (i vannet) som han gjorde på land. Det står også at han eier en Glock 17 pistol. Glock 17 og MP5 bruker samme ammunisjon (9mm parabellum) og det ville da vært veldig lett å anskaffe ammunisjon.

 

Når det gjelder våpnet på bildet av Brevik (der han poserer med rifle) så er dette en M14 "mini" med diverse tilbehør, blandt annet et 552 holografisk sikte (med noe som ser ut som en forsterker bak), lys, frontgrip med utfellbar 2-fot, og en bajonett (ser falsk ut men kan godt være ekte).M14 "mini" har lavere kaliber (.223 /5.56) enn "vanlig" M14 (.308/ 7.62), men den er mer treffsikker enn en MP5, og han ville ikke hatt noe problem med å treffe på avstander mer enn 50m, en avstand der MP5`en begynner å få problemer med treffsikkerheten.

 

 

Dette er kun spekulasjoner, men med infoen jeg har nå så kan dette være plausibelt,hvis noen hadde noe info som kan av/bekrefte dette så hadde det vært fint.

 

Kondolerer så mye til de etterlatte og overlevende, våre tanker er med dere.

 

Ut fra manifestet hans brukte han M14 minien og en pistol jeg ikke husker navnet på, tror ikke det var glocken. Det står svært detaljert om det i manifestet, blant annet amunisjonsvalg (til det pungt hvor han fylte hollowpoint kuler med flytende nikotin for å gi de som overlevende skuddet en "svært smertefull død" som han selv sier.

Lenke til kommentar

Barn og ungdom under 18 år etterlates for å dø, mens barne og ungdomslederen Pedersen stikker av fordi han lukter lunta tidlig.

 

Han minner meg om han overklassemotpolen til De Caprio i filmen "Titanic".

 

 

Og intervjuet etterpå får han det til å virke som han opplevde mye farlige ting.

 

"Hva opplevde du?"

 

"Nei, det vil jeg ikke snakke om"

Men i heiteste helsikes helvete, da.

 

Jeg var ikke på Utøya. Jeg antar, vet ikke, men antar at ingen av dere to var der. Og jeg tror ikke vi helt forstår hvordan AUF-lederen har det i dag, utover det at dette er en nasjonal traume.

 

Det eneste som er rapportert er at han ble dyttet i en båt. Det er ingenting som tyder på noe annet. Denne spekulative baktalen av et av mange offer er ikke annet enn motbydelig.

 

Hele greia er så trist :(

 

Og som en muslim så er jeg glad for at dette ikke var noe islamister/muslimer..

 

Hvorfor er du glad for det?

Det er jo naturlig nok. Man kommer ikke til å se økt hat mot muslimer, og for en muslim må det selvfølgelig være en lettelse at det ikke var noen med den minst tilknytning til en selv som sto bak tragedien. Det er bare naturlig og menneskelig, det.

 

Kommer vi til å få se han på vei inn?

Av åpenbare sikkerhetshensyn er man nok redde for at noen skal ligge på et tak med et jaktvåpen og kikkertsikte. Det er viktig for norske myndigheter å hindre at noen kverker ham.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud, gi nå langt faen i å påføre skyldfølelse til en som akkurat har overlevd en massakre. Det er så lavmål at jeg faktisk ikke har ord.

 

hadde du hatt god samvittighet med å latt 100 ungdommer dø der ute og du var den første som stakk av i båt og lot skuddskada ungdommer på 14 svømme 700meter???

 

Gi nå faen i hedre en leder som snydde ryggen sin til og stakk uten å løfte en eneste finger for de andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare jeg som sliter med at når jeg trykker på "Gå til siste uleste post" på denne tråden, så hopper det rett til den siste (har sjekket flere ganger at jeg ikke har lest de ovenfor)?

 

Tar det eventuelt i tilbakemeldingstråden.

Jeg opplever ingen bugs her. Du bruker knappen til venstre for trådtittelen, right?

Du kan eventuelt prøve å slette småkaker og mellomlager.

Lenke til kommentar

Herregud, gi nå langt faen i å påføre skyldfølelse til en som akkurat har overlevd en massakre. Det er så lavmål at jeg faktisk ikke har ord.

 

hadde du hatt god samvittighet med å latt 100 ungdommer dø der ute og du var den første som stakk av i båt og lot skuddskada ungdommer på 14 svømme 700meter???

 

Gi nå faen i hedre en leder som snydde ryggen sin til og stakk uten å løfte en eneste finger for de andre

 

Tror du han ikke har slike tanker i hodet sitt? Hva han kunne gjort annerledes? Hadde han gjort noe annet hadde han dog mest sannsynlig blitt meid ned i likhet med så mange andre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...