Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Ah, endelig! verden har ventet på denne evnen i lang tid! Da foreslår jeg at vi setter deg i glassbur på Karl Johan, og så peker du ut alle de fremtidige morderne slik at politiet kan arrestere de. Pre-crime er endelig her!!!!

Huh?

 

Jeg hadde nok ikke tenk: Massemorder... Men jeg aner et lite hovmod i ansiktet hans... Overlegenhet, eller noe sånt..

Som samtlige som er med på Paradise Hotel, alle som har evner og opplevd lite motgang, som er meget fornøyd med seg selv.

Er et llike vanlig trekk som folk som ser sure ut.

At en begynner å pirke på utseendet hans er ufattelig teit. "[...] massemorder. Og se så stygg han er!".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte på NRK at mange som var på øya har nøye beskrevet en gjerningsmann til. Det forklarer observasjonene av at ABB snakket i et headset.

I manifestet sitt skriver han hvordan det er viktig å filme "operasjonen". Det kan forklare at han snakket i headset. Kan hende han kommenterte sin egen dokumentasjon. I tillegg så skal han ha tatt av seg politiklærne og kjørt båt rundt øya i sivil for å prøve å lokke til seg flere drapsofre. Dermed blir det fort at det oppfattet som to personer.

Kilde på det?

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brottstraff/article13368033.ab

 

Hvor troverdig det er derimot ...

Lenke til kommentar

Hele greia er så trist :(

 

Og som en muslim så er jeg glad for at dette ikke var noe islamister/muslimer..

Hvorfor er du glad for det?

Det sier seg selv. Hadde det vært en muslim hadde vi fått en ny heksejakt på islam a la den vi så i USA etter 11. september 2001. Endret av L4r5
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele greia er så trist :(

 

Og som en muslim så er jeg glad for at dette ikke var noe islamister/muslimer..

 

Hvorfor er du glad for det?

Gjett....

 

Da skulle vel enhver muslim/mørkhudet kastes ut av landet, uansett årsak. Allerede pisser mange nordmenn i buksa bare de må sitte ved siden av en svarting på T-banen. Forholdene kunne blitt uutholdelige for mange uskyldige muslimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett med etterpåklokskap... I sånne sammenhenger vil de aller fleste handle irrasjonelt.

 

Bortforklaring og tom unnskyldning.

 

Det er mer motsatt. Det er rasjonelt å stikke av, men det er moralsk forkastelig å gjøre det.

 

Da foreslår jeg at du lar være å stemme på mannen ved valget, så avslutter vi diskusjonen der. OK?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte på NRK at mange som var på øya har nøye beskrevet en gjerningsmann til. Det forklarer observasjonene av at ABB snakket i et headset.

I manifestet sitt skriver han hvordan det er viktig å filme "operasjonen". Det kan forklare at han snakket i headset. Kan hende han kommenterte sin egen dokumentasjon. I tillegg så skal han ha tatt av seg politiklærne og kjørt båt rundt øya i sivil for å prøve å lokke til seg flere drapsofre. Dermed blir det fort at det oppfattet som to personer.

Ja, om det stemmer da. Det er vel fortsatt bare Aftonbladet som har gått ut med den historien, til tross for at NRK, TV2, VG, DB, Aftenposten, Adressa, BT ++ er tipsa om det.

 

Det er en god grunn til å hindre at den nyheten kommer ut. Hvis det blir offentlig kjent kan det være at noen drittsekker kopierer den fra bevislokalet og sprer den på nettet.

Jo jo, men den ble jo spredd til Facebook, blogger og Twitter (bl.a.) da vi fant den på Aftonbladet. Jeg (og andre) bare lurer på hvorfor ingen andre har noe på det, og hvorfor det skal være så vanskelig å finne nevnte "Mårten" og få tak i ham om det hele.

Lenke til kommentar

Hele greia er så trist :(

 

Og som en muslim så er jeg glad for at dette ikke var noe islamister/muslimer..

Hvorfor er du glad for det?

Det sier seg selv. Hadde det vært en muslim hadde vi fått en ny heksejakt på islam a la den vi så i USA etter 11. september 2001.

 

Jeg tviler sterkt på at et samfunn for en person som er imot Islam blir kalt rasist og Nazist plutselig skal bytte side til å være imot Islam.

Lenke til kommentar

Det er lett med etterpåklokskap... I sånne sammenhenger vil de aller fleste handle irrasjonelt.

 

Bortforklaring og tom unnskyldning.

 

Det er mer motsatt. Det er rasjonelt å stikke av, men det er moralsk forkastelig å gjøre det.

Det er bare dumt å si da...

Det er naturlig å flykte, ikke rasjonelt. Hva som er rasjonelt i dette tilfellet er også diskuterbart...

At du er så mye bedre og ville gjort det så mye annerledes, stiller jeg meg derimot kritisk til, og jeg stiller også spørsmålstegn ved det.... Å i det hele tatt begynne å legge skylden på uskyldige er slik jeg ser det umoralsk forkastelig. Jeg blir kvalm.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at det var en diskusjon om hvilke våpen man trodde var brukt, av Delta, Breivik og hvilke våpen som er på bildet til Breivik.

 

Det ser ut som at Deltagruppen brukte Diemaco C8 (man ser tydelig AR-15 formen på bildene).

 

Når det gjelder Breivik så har det ikke kommet ut så mye opplysninger, personlig holder jeg en knapp på HK MP5, dette begrunner jeg med at ungdommene hadde sett våpen de mente politiet brukte, og at skytteren tilsynelatende ikke traff på avstand (i vannet) som han gjorde på land. Det står også at han eier en Glock 17 pistol. Glock 17 og MP5 bruker samme ammunisjon (9mm parabellum) og det ville da vært veldig lett å anskaffe ammunisjon.

 

Når det gjelder våpnet på bildet av Brevik (der han poserer med rifle) så er dette en M14 "mini" med diverse tilbehør, blandt annet et 552 holografisk sikte (med noe som ser ut som en forsterker bak), lys, frontgrip med utfellbar 2-fot, og en bajonett (ser falsk ut men kan godt være ekte).M14 "mini" har lavere kaliber (.223 /5.56) enn "vanlig" M14 (.308/ 7.62), men den er mer treffsikker enn en MP5, og han ville ikke hatt noe problem med å treffe på avstander mer enn 50m, en avstand der MP5`en begynner å få problemer med treffsikkerheten.

 

Dette er kun spekulasjoner, men med infoen jeg har nå så kan dette være plausibelt,hvis noen hadde noe info som kan av/bekrefte dette så hadde det vært fint.

 

Kondolerer så mye til de etterlatte og overlevende, våre tanker er med dere.

Lenke til kommentar

Når de sier han blir "fengslet for 8 uker", det er varetektsfengsling, eller? Vet jo at det ikke er den reelle dommen, men ...

Det er snakk om varetektsfengsling, ja. Man kan kun varetektsfengsles for 8 uker om gangen og så blir det forlenget etter hvert om nødvendig (og det er jo klart nødvendig).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...