Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Hvorfor stakk AUF-lederen Eskil Pedersen av i første båt? Han forlater det synkende skip?

 

Fordi han er et menneske, mennesker ønser å overleve.

 

AtW

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080736

 

Det er ikke alle som kun tenker på å komme seg vekk. Noen setter andres velbefinnende foran sitt eget....

 

Det eneste dette beviser er at mennesker er forskjellige. Noen sloss og noen flukter, og BEGGE responsene er RIKTIG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste at han kom til øyen med flere våpen, pistol og maskingevær.

Kledd ut som en politimann, bad han alle stelle seg rundt ham, for han skulle briefe over hva som hadde skjedd i oslo.

Så fant han den peneste jenta, og beggynte.

stemmer vel ikke helt, første han gjorde var å skyte de som allerede hadde fattet mistankte.. deretter samlet han folk..

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/utoya/martin_henriksen/arbeiderpartiet/auf/17439998/

 

Nå er jeg vrang.

Men er litt båb båb ang medier.

De kan ikke gi ut for mye info etc føre politiet får sensurert det som skal sensureres.

 

Liker sider der personer kan skrive uansett hva medier/politiet sier.

Lenke til kommentar

Så ... Det skjedde visst noe i Polen i forbindelse med dette i helgen.

 

Grov oversettelse av (visstnok) deler av det relevante i artikkelen.

 

"Agents of the ABW (Internal Security Service) and CBS (Central Investigations Bureau) carried out an operation on Sunday in Lower Silesia in accordance with information received from Norwegian police and connected to the attacks in Oslo and on Utoya island. So far it isn't known what exactly the goal of the agents were or how its connected. "We can't provide specific information at this time for the good of the investigation" stated Mariusz Sokolowski, spokesman for the Head Commandant of the police. ABW and CBS were working on request from Norwegian police.

 

We recieved a request for help on Friday. We established certain facts and on Sunday together with agents from the ABW and CBS we carried out a procedural action with the help of the prosecutor's office. "Again we can't say too much right now for the good of the investigation" the spokesman told TVN24."

 

 

En oppdatering på dette.

 

Det ser ut til at de arresterte en forretningsmann i forbindelse med bombingen i Oslo for å ha hjulpet ABB med å skaffe til veie eksplosiver / "ingredienser" til eksplosivene / utstyret til å lage eksplosivene. Han er siktet med hjelp til mord.

 

 

edit: Hah, jeg har ikke før posta det, før NRK begynner å preike om det.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Man kan i alle fall se at han kommer fra Oslos beste vestkant.... Han ser forøvrig ut som en forstyrret mann her også... En overlegen blære. Bølle...

Er det bare jeg som ikke klarer å se at han må være syk utifra bildene?

Ville ikke reagert hadde jeg møtt han på gata før dette og uttalelser som "han burde aldri fått våpen" og "en kan se at han kommer til å drepe noen" er ganske teit å si. For mye affeksjon i ordene.

 

Ah, endelig! verden har ventet på denne evnen i lang tid! Da foreslår jeg at vi setter deg i glassbur på Karl Johan, og så peker du ut alle de fremtidige morderne slik at politiet kan arrestere de. Pre-crime er endelig her!!!!

Lenke til kommentar

 

Han er mer en koordinator enn leder vil jeg tro. Du blander åpenbart hans stilling med andre, totalt annerledes stillinger, som militær leder (troppsjef, lagleder eller lignende), eller andre i sjefs- og ansvarsposisjoner som har mottat rikelig med trening (kapteiner på større båter etc.)

 

Jeg var på en sommerleir i tenårane mine som heter haraldvigen i kristiandsand. der var vi på en øy rett utenfor kr.sand, tema var seff sjø og vi lært mye om sja og vær og alt mulig der ute.

Der hadde vi ledere, disse ledererne hadde ansvar for oss om noe gikk galt eller andre ting (at vi hadde redningsvest på, om vi brakk fotan at vi fikk rette behandling, at vi oppførte oss, passa på så ingen datt i sjøen uteav båten) alle mulige situasjoner.

nå skjedde aldri noe i nærheten av hva vi snakker om i dag men jeg prøver å sette fram hva jeg tenker når jeg leser/ser en leder ovenfor tenåringer under 18 år som ikke er myndige og hvertfall ikke har peiling. lederen har 100x mer peiling enn ungdommene

 

denne lederen skal beskytte og hjelpe så godt de overhodet kan.

 

kaller han seg leder på AUF LEIREN så har han det ansvaret jeg beskriver her

har han ikke det ansvaret så er han ikke leder

 

enkelt og greit

 

det er hele mitt poeng

 

at han som leder har denne oppgaven og da er det ikke riktig av han i uansett situasjon å være den første som stikker.

hadde han dratt med seg en gjeng ungdommer så haded vi nok ikke hatt denne diskusjonen for da hadde jeg sakt at han gjorde det beste han kunne og bare vær glad for at han fikk emd seg noen i det hele tatt.

 

men å bare snu ryggen til og være den første som hopper er ikke å være en leder

 

er han koordinator og ikke leder som du sier? han kaller seg leder, over alt i media blir han omtalt som leder

 

edit:

beklager skriveleif og gjerne tung lesning, blir engasjert så går det kjappt på tastaturet

Han er leder for AUF, ikke Leirleder din dott.

 

Lederen for leiren het monika og ble regelrett henrettet sammen med sjefen for sikkerheten på øya.

 

Du har ikke peiling på ka du snakker om, og det er fullstendig respektløst av deg å i det hele tatt uttale deg om dette.

 

Jeg ser på div. fora og i kommentarfelt rundt om kring, at det er flere som stiller seg spørsmål ved AUF-lederens beslutninger i krisesituasjonen på Utøya sist fredag. Og hver gang blir kritikerne sablet ned i lite hyggelige ord og vendinger. Så mye for varme, samhold og medmenneskelighet. Det skremmer meg, for det gir uttrykk for en farlig gruppementalitet. Det er som om et dogme har oppstått som sier at kritisk tenkning og analyse av Utøyamarerittet, det er strengt forbudt!

 

Jeg har full forståelse for at de fleste tenkte på seg selv og prøvde å komme seg i sikkerhet. MEN det at lederen for organisasjonen, i dette tilfellet AUF med deltagere ned i 11-årsalderen, forlater skuta i et så kritisk øyeblikk, og det endatil i båt (de fleste måtte ellers svømme over), er for meg svært dårlig latin.

 

Det ville ikke vært akseptabelt dersom en rektor på en ungdomsskole var blant de første som kom seg i sikkerhet ved en brann.

 

At politiske ungdomsorganisasjoner er springbrettet for framtidens ledere, ministere og statsministere, gjør ikke saken bedre. Under beleiringen av Norge 9. april 1940 måtte stortingspresident, JC. Hambro trå til og organisere fluktplanen for konge og regjering. Statsminister Nygårdsvold var handlingslammet. Det er en grunn til at vi velger en leder for et samfunn.

 

Det må være lov å se kritisk på det som skjedde denne forferdelige dagen. En kan ikke for alltid gå rundt å se på verden gjennom tårer og tente telys. Det skylder vi de som virkelig sliter etter denne hendelsen.

 

Vi kan diskutere detaljene i hvorvidt en leder har ansvar for sine undersåtter eller ikke, og hva dette innebærer i de forskjellige organisasjonene ad infinitum. Jeg hadde iallefall ikke godtatt det dersom Jens Stoltenberg sykmeldte seg ble Norge innvadert.

 

Eskil Pedersen kunne nok ikke reddet så mange der ute, men et minimum av ledelse og ansvarstagelse hadde jeg forventet av en leder for, i dette tilfellet, 500 barn og ungdom. Og det spesielt i en krisesituasjon.

 

 

Nøyaktig det samme jeg mener og støtter det inleggert der 1000% uansett situasjon og humør og hva som helst..

en Leder er en leder og en leder har ansvar

 

With power comes responsibility = med makt kommer ansvar = lederen har makt og han har ansvar

 

Uansett hvem som leder og uansett hva han leder for

Dersom det hadde vert en situasjon hvor det faktisk var mulig med komunikasjon, hvor det å bevege seg rundt uten å ha svært stor sjangse for å bli skutt er jeg enig. Det er noe helt annet med en brann hvor en leder relativt trygt kan gå rundt og sjekke at det ikke er folk fortsatt i bygningen. De to faktiske lederne på øya ble også de første som døde i et forsøk på å stoppe situasjonen. Så blir veldig feil å kritisere dette da forsøk på å organisere noe svært sansynlig hadde endt med døden for denne lederen. Eller forventa du også at stoltenberg selv skulle gå igjennom regjeringsbygget etter bomba for å sjekke at det ikke var noen flere i bygningen?

 

Det er sant men det er også forskjell på å leke rambo og på å være den første som stikker av i båt og la resten legge seg på svøm med skuddskader. det er en mellomting der.. spesielt for en leder

 

hadde det vært meg som hadde vært leder for AUF og gjort noe slikt så hadde ikke jeg hatt samvitighet til å leve i det hele tatt i etterkant. jeg hadde aldri klart å kunne gå fra utøya med å vita at godt å vel 500 barn og unge var fanget der uten vitenskap/kunnskap om hvordan å takle og oppføre seg og hva man skulle gjøre. jeg hadde gått å hengt meg hadde jeg visst at jeg hadde latt 100 unge ungdommer dø uten at jeg i det hele tatt hadde prøvd til det ytterste å fått med meg en del ungdommer og fått guidet så mange som overhodet mulig uten å sette de i større fare (foran ilden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor stakk AUF-lederen Eskil Pedersen av i første båt? Han forlater det synkende skip?

 

Fordi han er et menneske, mennesker ønser å overleve.

 

AtW

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080736

 

Det er ikke alle som kun tenker på å komme seg vekk. Noen setter andres velbefinnende foran sitt eget....

 

Det er sant, og i dette tiflelet hjalp det ingenting, andre igjen blir helt apatiske. Ingen vet hvordan man reagerer i en livstruende situasjon før man er oppe i den, det er forskjellige mennesketyper som reagerer forskjellig. Man kan undres om disse som kommer med denne kritikken har snakket med folk som har vært oppe i livsfarlige situasjoner før i det hele tatt, eller har noen som helst kompetanse om det. Om de tror man står og vurderer fordeler og ulemper rasjonelt og bevisst i en sånn situasjon, så er det ting som tyder på at svaret er nei.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har kommet med vår takk, samt en oppfordring til de som diskuterer.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361351

 

Jeg vil i denne tråden, hvor det diskuteres med mye dømming og skråsikkerhet, gjenta oppfordring om å være ydmyk over hvor lite man faktisk vet om denne situasjonen. Ønsker man bli et dokumentert tilfelle, hvor man for all ettertid ble avataren tilknyttet kynisme basert på fordommer, midt i en sorgperiode? Er det dette man ønsker å tilføre historien?

 

Tiden for evaluering hører best hjemme når alt av fakta er på bordet. Vi er langt unna det på nåværende tidspunkt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Man kan i alle fall se at han kommer fra Oslos beste vestkant.... Han ser forøvrig ut som en forstyrret mann her også... En overlegen blære. Bølle...

Er det bare jeg som ikke klarer å se at han må være syk utifra bildene?

Ville ikke reagert hadde jeg møtt han på gata før dette og uttalelser som "han burde aldri fått våpen" og "en kan se at han kommer til å drepe noen" er ganske teit å si. For mye affeksjon i ordene.

 

Jeg hadde nok ikke tenk: Massemorder... Men jeg aner et lite hovmod i ansiktet hans... Overlegenhet, eller noe sånt..

Lenke til kommentar

Leste at han kom til øyen med flere våpen, pistol og maskingevær.

Kledd ut som en politimann, bad han alle stelle seg rundt ham, for han skulle briefe over hva som hadde skjedd i oslo.

Så fant han den peneste jenta, og beggynte.

stemmer vel ikke helt, første han gjorde var å skyte de som allerede hadde fattet mistankte.. deretter samlet han folk..

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/nyheter/utoya/martin_henriksen/arbeiderpartiet/auf/17439998/

 

Nå er jeg vrang.

Men er litt båb båb ang medier.

De kan ikke gi ut for mye info etc føre politiet får sensurert det som skal sensureres.

 

Liker sider der personer kan skrive uansett hva medier/politiet sier.

vitner sa jo allerede ganske tidlig at de hadde hørt skudd "nede i bakken" eller noe og så kort tid etterpå kom "politimannen" opp og ville ha folk rundt seg for å informere.. hvis jeg ikke husker helt feil... info-møte om oslo-bomben hadde visst allerede vært før han ankom..

Lenke til kommentar

 

Han er mer en koordinator enn leder vil jeg tro. Du blander åpenbart hans stilling med andre, totalt annerledes stillinger, som militær leder (troppsjef, lagleder eller lignende), eller andre i sjefs- og ansvarsposisjoner som har mottat rikelig med trening (kapteiner på større båter etc.)

 

Jeg var på en sommerleir i tenårane mine som heter haraldvigen i kristiandsand. der var vi på en øy rett utenfor kr.sand, tema var seff sjø og vi lært mye om sja og vær og alt mulig der ute.

Der hadde vi ledere, disse ledererne hadde ansvar for oss om noe gikk galt eller andre ting (at vi hadde redningsvest på, om vi brakk fotan at vi fikk rette behandling, at vi oppførte oss, passa på så ingen datt i sjøen uteav båten) alle mulige situasjoner.

nå skjedde aldri noe i nærheten av hva vi snakker om i dag men jeg prøver å sette fram hva jeg tenker når jeg leser/ser en leder ovenfor tenåringer under 18 år som ikke er myndige og hvertfall ikke har peiling. lederen har 100x mer peiling enn ungdommene

 

denne lederen skal beskytte og hjelpe så godt de overhodet kan.

 

kaller han seg leder på AUF LEIREN så har han det ansvaret jeg beskriver her

har han ikke det ansvaret så er han ikke leder

 

enkelt og greit

 

det er hele mitt poeng

 

at han som leder har denne oppgaven og da er det ikke riktig av han i uansett situasjon å være den første som stikker.

hadde han dratt med seg en gjeng ungdommer så haded vi nok ikke hatt denne diskusjonen for da hadde jeg sakt at han gjorde det beste han kunne og bare vær glad for at han fikk emd seg noen i det hele tatt.

 

men å bare snu ryggen til og være den første som hopper er ikke å være en leder

 

er han koordinator og ikke leder som du sier? han kaller seg leder, over alt i media blir han omtalt som leder

 

edit:

beklager skriveleif og gjerne tung lesning, blir engasjert så går det kjappt på tastaturet

Han er leder for AUF, ikke Leirleder din dott.

 

Lederen for leiren het monika og ble regelrett henrettet sammen med sjefen for sikkerheten på øya.

 

Du har ikke peiling på ka du snakker om, og det er fullstendig respektløst av deg å i det hele tatt uttale deg om dette.

 

Jeg ser på div. fora og i kommentarfelt rundt om kring, at det er flere som stiller seg spørsmål ved AUF-lederens beslutninger i krisesituasjonen på Utøya sist fredag. Og hver gang blir kritikerne sablet ned i lite hyggelige ord og vendinger. Så mye for varme, samhold og medmenneskelighet. Det skremmer meg, for det gir uttrykk for en farlig gruppementalitet. Det er som om et dogme har oppstått som sier at kritisk tenkning og analyse av Utøyamarerittet, det er strengt forbudt!

 

Jeg har full forståelse for at de fleste tenkte på seg selv og prøvde å komme seg i sikkerhet. MEN det at lederen for organisasjonen, i dette tilfellet AUF med deltagere ned i 11-årsalderen, forlater skuta i et så kritisk øyeblikk, og det endatil i båt (de fleste måtte ellers svømme over), er for meg svært dårlig latin.

 

Det ville ikke vært akseptabelt dersom en rektor på en ungdomsskole var blant de første som kom seg i sikkerhet ved en brann.

 

At politiske ungdomsorganisasjoner er springbrettet for framtidens ledere, ministere og statsministere, gjør ikke saken bedre. Under beleiringen av Norge 9. april 1940 måtte stortingspresident, JC. Hambro trå til og organisere fluktplanen for konge og regjering. Statsminister Nygårdsvold var handlingslammet. Det er en grunn til at vi velger en leder for et samfunn.

 

Det må være lov å se kritisk på det som skjedde denne forferdelige dagen. En kan ikke for alltid gå rundt å se på verden gjennom tårer og tente telys. Det skylder vi de som virkelig sliter etter denne hendelsen.

 

Vi kan diskutere detaljene i hvorvidt en leder har ansvar for sine undersåtter eller ikke, og hva dette innebærer i de forskjellige organisasjonene ad infinitum. Jeg hadde iallefall ikke godtatt det dersom Jens Stoltenberg sykmeldte seg ble Norge innvadert.

 

Eskil Pedersen kunne nok ikke reddet så mange der ute, men et minimum av ledelse og ansvarstagelse hadde jeg forventet av en leder for, i dette tilfellet, 500 barn og ungdom. Og det spesielt i en krisesituasjon.

 

 

Nøyaktig det samme jeg mener og støtter det inleggert der 1000% uansett situasjon og humør og hva som helst..

en Leder er en leder og en leder har ansvar

 

With power comes responsibility = med makt kommer ansvar = lederen har makt og han har ansvar

 

Uansett hvem som leder og uansett hva han leder for

Dersom det hadde vert en situasjon hvor det faktisk var mulig med komunikasjon, hvor det å bevege seg rundt uten å ha svært stor sjangse for å bli skutt er jeg enig. Det er noe helt annet med en brann hvor en leder relativt trygt kan gå rundt og sjekke at det ikke er folk fortsatt i bygningen. De to faktiske lederne på øya ble også de første som døde i et forsøk på å stoppe situasjonen. Så blir veldig feil å kritisere dette da forsøk på å organisere noe svært sansynlig hadde endt med døden for denne lederen. Eller forventa du også at stoltenberg selv skulle gå igjennom regjeringsbygget etter bomba for å sjekke at det ikke var noen flere i bygningen?

 

Det er sant men det er også forskjell på å leke rambo og på å være den første som stikker av i båt og la resten legge seg på svøm med skuddskader. det er en mellomting der.. spesielt for en leder

 

hadde det vært meg som hadde vært leder for AUF og gjort noe slikt så hadde ikke jeg hatt samvitighet til å leve i det hele tatt i etterkant. jeg hadde aldri klart å kunne gå fra utøya med å vita at godt å vel 500 barn og unge var fanget der uten vitenskap/kunnskap om hvordan å takle og oppføre seg og hva man skulle gjøre. jeg hadde gått å hengt meg hadde jeg visst at jeg hadde latt 100 unge ungdommer dø uten at jeg i det hele tatt hadde prøvd til det ytterste å fått med meg en del ungdommer og fått guidet så mange som overhodet mulig uten å sette de i større fare (foran ilden)

 

Det er lett med etterpåklokskap... I sånne sammenhenger vil de aller fleste handle irrasjonelt.

Lenke til kommentar

Står det noe i manifestet om hva han brukte for å utløse bomben, type fenghette? Er det fenghetter det spekuleres i om han kjøpe fra den polske nettbutikken som førte til rassiaen i Polen?

Han nevner en lunte som skulle brenne i 75 sekunder, hva denne var festa til har jeg ikke fått med meg, men det var ihvertfall en brennende lunte og ikke noe elektronikk som utløste bomba.

Lenke til kommentar

Barn og ungdom under 18 år etterlates for å dø, mens barne og ungdomslederen Pedersen stikker av fordi han lukter lunta tidlig.

 

Han minner meg om han overklassemotpolen til De Caprio i filmen "Titanic".

 

Og intervjuet etterpå får han det til å virke som han opplevde mye farlige ting.

 

"Hva opplevde du?"

 

"Nei, det vil jeg ikke snakke om"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte på NRK at mange som var på øya har nøye beskrevet en gjerningsmann til. Det forklarer observasjonene av at ABB snakket i et headset.

I manifestet sitt skriver han hvordan det er viktig å filme "operasjonen". Det kan forklare at han snakket i headset. Kan hende han kommenterte sin egen dokumentasjon. I tillegg så skal han ha tatt av seg politiklærne og kjørt båt rundt øya i sivil for å prøve å lokke til seg flere drapsofre. Dermed blir det fort at det oppfattet som to personer.

Ja, om det stemmer da. Det er vel fortsatt bare Aftonbladet som har gått ut med den historien, til tross for at NRK, TV2, VG, DB, Aftenposten, Adressa, BT ++ er tipsa om det.

Lenke til kommentar

Barn og ungdom under 18 år etterlates for å dø, mens barne og ungdomslederen Pedersen stikker av fordi han lukter lunta tidlig.

 

Han minner meg om han overklassemotpolen til De Caprio i filmen "Titanic".

 

Han døde også svært tidlig når skipet gikk under. Tenkte bare jeg skulle nevne det...

Lenke til kommentar

Barn og ungdom under 18 år etterlates for å dø, mens barne og ungdomslederen Pedersen stikker av fordi han lukter lunta tidlig.

 

Han minner meg om han overklassemotpolen til De Caprio i filmen "Titanic".

 

Hvorfor dette hatet mot denne mannen? Han ville da ikke klart å redde noen?

Og det er da svært få som klarer å tenke rasjonelt i en slik situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte på NRK at mange som var på øya har nøye beskrevet en gjerningsmann til. Det forklarer observasjonene av at ABB snakket i et headset.

I manifestet sitt skriver han hvordan det er viktig å filme "operasjonen". Det kan forklare at han snakket i headset. Kan hende han kommenterte sin egen dokumentasjon. I tillegg så skal han ha tatt av seg politiklærne og kjørt båt rundt øya i sivil for å prøve å lokke til seg flere drapsofre. Dermed blir det fort at det oppfattet som to personer.

Ja, om det stemmer da. Det er vel fortsatt bare Aftonbladet som har gått ut med den historien, til tross for at NRK, TV2, VG, DB, Aftenposten, Adressa, BT ++ er tipsa om det.

 

Det er en god grunn til å hindre at den nyheten kommer ut. Hvis det blir offentlig kjent kan det være at noen drittsekker kopierer den fra bevislokalet og sprer den på nettet.

Lenke til kommentar

Barn og ungdom under 18 år etterlates for å dø, mens barne og ungdomslederen Pedersen stikker av fordi han lukter lunta tidlig.

 

Han minner meg om han overklassemotpolen til De Caprio i filmen "Titanic".

 

Så lenge ingen hadde noe våpen ville det være vanskelig om ikke umulig å stoppe han uten å bli drept. Mener du at Pedersen burde prøvd å stoppe han, selv om han med stor sannsynlighet ville dødd uten å lykkes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...