Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Syntes det er kjedelig å høre at de nevner ste-brorer til mettemarit.

Hva med å begynne å nevne alle andre som døde på øyen da?

 

Men litt skuffet over nrk+politiet.

Ste-broren til Mette Marit var en politimann, en av de første til å bli drept og han forsøkte også å stanse ABB. Og det er ikke akkuratt slik at media bare fokuserer på han!

 

 

1311550877560_108.jpg

 

Vanvittig flott bilde, skulle dog ønske det var i høyere kvalitet og oppløsning.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.adressa.n...icle1666904.ece

 

Ser ikke ut som rygge eller FSK kadde kommet kjappere iallefall.

 

---------------

De fokuserer mye på øyas mor, men slik jeg forsto det så var hu på båten ut med han, ble mistenksom til denne "politimannen" som hadde med mer "gear" en han kunne bære.

Pga hennes mistenksomhet ble hun henrettet med en gang de gikk av båten, da kastet broren til mettemarit sin 10år gamle sønn bak 2 jenter og løp mot "politimannen" for å så bli skutt som nr 2.

 

Deretter gikk han lenger inn, samlet en gjeng og plaffet dem ned.

Da hadde han allerede pga øyas mor sansynligvis ødelagt planen om å kanskje samle alle/ flere og kanskje kaste håndgranatene han hadde og full auto inn i hele folkemengden.

 

Disse to som først ble skutt har da kanskje reddet hundrevis av unge, så da må de kanskje bli skrevet om en gang eller to i media.

Endret av War
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syntes det er kjedelig å høre at de nevner ste-brorer til mettemarit.

Hva med å begynne å nevne alle andre som døde på øyen da?

 

Men litt skuffet over nrk+politiet.

Ste-broren til Mette Marit var en politimann, en av de første til å bli drept og han forsøkte også å stanse ABB. Og det er ikke akkuratt slik at media bare fokuserer på han!

Ja, greit hvis de hadde sagt: Politimannen Eksempel prøvde å stoppe anders, men det gikk fryktelig galt.

Istedentfor har vi, Stebroren til mettemarit var en av de første som ble drept på øya.

 

Ingen av overskriftene jeg har sett har det stått "politimannen"

Lenke til kommentar

Eg ville sagt det er garantert at å storme personen ville fungert, spørsmålet er bare om det ville vere mindre eller flere skadde/døde.

En må regne med at ABB ikke kunne ha hatt muligheten for å skifte magasin i begge av våpnene. Si at ett magasin i en M4 har 30 skudd, under ett "storm angrep" så ville han bommet med noen, truffet en person flere ganger med noen og cirka 30 personer og eller mindre fra flere rettninger ville overmannet han.

 

Det er fin strategitenking med tall. "Bare ha flere mennesker enn kuler".

 

Spørsmålet er: Ville du vært førstemann ute? Ville du vært den som tok ei kule slik at mannen bak deg kunne taklet han og overmannet ham? Alle heltene på Utøya er døde.

 

Til alle sofaheltene her: Tenkte meg det.

 

 

Nei, eg kunne gladelig vere først ute dersom eg kunne vere først ute bak personen, eg vet at det er strategitenkning og eg vet at eg selv mest sannsynlig ikke ville gjort det, eg sier at en overmanning kunne vere den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Er ikke skuffet over politiet, men media.

 

De forventer for mye, for tidlig. Bedre at dette gjøres skikkelig med den tiden det tar, enn halvveis.

 

Nrk fløy over øya en stund føre han ble tatt.

Hva med at "oi, der ser jeg et helikopter, hva med å kontakte dem, og låne det.?"

 

Greit det var overasket, men mener det burde vært noe hjernegang der oppe å.

Lenke til kommentar
Du har misforstått, jeg mener ikke at vi skal gi oppmerksomheten til ABB, men til de som er involvert.

 

Vi er et samlet folk, og for at alle (og ikke bare de som ikke er pårørende) skal kunne gå videre med livet sitt, vi ta hensyn til at de har opplevd noe av det verste som et menneske kan oppleve, slik at vi kan gå videre om dette sammen og ikke forlate dem alene i sorgen.

 

Absolutt, men trøst er noe man finner i sitt personlige nettverk av familie og venner, ikke gjennom TV-spesialer, underskriftskampanjer, fakkeltog etc. Ingen behøver å se at du får trøst for at du skal føle deg trøstet. Vår sorg behøver ikke å filmatiseres og paraderes for å leges, tvert imot vil jeg si. Men det kan man selvfølgelig bare slå fra seg, for dette er mediemat av en dimensjon som norske medier til vanlig bare kan drømme om.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva med at "oi, der ser jeg et helikopter, hva med å kontakte dem, og låne det.?"

Kunne til nød fraktet den ene patruljen inn som kom først. Disse ville vente på delta pga de ikke vet noe om situasjonen.

 

Mange mener nok at de burde ha gjort det, det hadde uansett hvor mange troll på øya vært i ungenes favør.

 

1-2-3 trente politi med iallefall vest og våpen eller en haug av unger i rød tskjorte.

Lenke til kommentar
Hva med at "oi, der ser jeg et helikopter, hva med å kontakte dem, og låne det.?"

Kunne til nød fraktet den ene patruljen inn som kom først. Disse ville vente på delta pga de ikke vet noe om situasjonen.

 

Mange mener nok at de burde ha gjort det, det hadde uansett hvor mange troll på øya vært i ungenes favør.

 

1-2-3 trente politi med iallefall vest og våpen eller en haug av unger i rød tskjorte.

 

Det er bedre om de faktisk hadde skutt han(ikke det jeg vil men), istedentfor at flere 10talls personer skulle dødd.

Lenke til kommentar

Eg ville sagt det er garantert at å storme personen ville fungert, spørsmålet er bare om det ville vere mindre eller flere skadde/døde.

En må regne med at ABB ikke kunne ha hatt muligheten for å skifte magasin i begge av våpnene. Si at ett magasin i en M4 har 30 skudd, under ett "storm angrep" så ville han bommet med noen, truffet en person flere ganger med noen og cirka 30 personer og eller mindre fra flere rettninger ville overmannet han.

 

Det er fin strategitenking med tall. "Bare ha flere mennesker enn kuler".

 

Spørsmålet er: Ville du vært førstemann ute? Ville du vært den som tok ei kule slik at mannen bak deg kunne taklet han og overmannet ham? Alle heltene på Utøya er døde.

 

Til alle sofaheltene her: Tenkte meg det.

Det hadde helt klart fungert i prinsippet, men det er alt for mange andre faktorer som taler imot: Først og fremst vil jeg tro at få eller ingen har noe som helst bakgrunn for å kunne iverksette en slik operasjon. Panikken var nok over de fleste og en overveid aksjon som dette var nok umulig å få organisert. Dette ville uansett også vært en aksjon som ville føre til noens sikre død, men med formål å sikre flertallet. Å få folk til å storme inn i den sikre død kan man ikke forvente som realistisk fra en gjeng med barn/ungdom. I tillegg var det et totalt kaos og forvirring og når morderen i tillegg går kledd som politimann bidrar selvsagt dette ytterligere til kaos.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De sto nå på brygga og hørte det, reportere som sto på samme sted sa det hørtes ut som en krig der ute.

 

Uansett hva det var så har ikke barn en sjans og de er tross alt politi.

Hadde jeg dratt fem mine våpen og skutt i gresset her nå hadde politi ( altså de som var først på kaia) kommet og tatt meg.

 

Fikset egnet båt, noen minutter etter at båten er skaffet kommer beredskapstroppen.

Om det stemmer så har de faktisk gjort det de kan.

I media kan det høres ut som de fyrte opp engangsgrillen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det hadde helt klart fungert i prinsippet, men det er alt for mange andre faktorer som taler imot: Først og fremst vil jeg tro at få eller ingen har noe som helst bakgrunn for å kunne iverksette en slik operasjon. Panikken var nok over de fleste og en overveid aksjon som dette var nok umulig å få organisert. Dette ville uansett også vært en aksjon som ville føre til noens sikre død, men med formål å sikre flertallet. Å få folk til å storme inn i den sikre død kan man ikke forvente som realistisk fra en gjeng med barn/ungdom. I tillegg var det et totalt kaos og forvirring og når morderen i tillegg går kledd som politimann bidrar selvsagt dette ytterligere til kaos.

 

Nettopp, det å kritisere disse ungdommene for å ikke overmanne denne sosiopaten er helt malplassert. Den typen theorycrafting forutsetter helt rasjonelle individer tilnærmet uten frykt som kan gjennomføre en handling med disiplinen til elitesoldater. Det er absurd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

17.52 Den første politipatruljen fra Buskerud ankommer Utstranda, ved bredden av Tyrifjorden.

18.03 Politiet får bekreftet at "en egnet båt" til politiaksjon er på vei.

18.09 Den spesialtrente beredskapstroppen Delta kommer frem til Utstranda.

18.25 Beredskapstroppen går i land på Utøya sammen med mannskaper fra politiet i Nordre Buskerud.

18.27 Anders Behring Breivik (32) blir pågrepet av Delta-troppen, uten å gjøre motstand.

 

Ser ikke ut som at politipatruljen fra Buskerud kunne ha gjort noe som helst.

Hadde det stått en båt klar ( minimum 2 for de kan ikke ha tatt båten delta skulle ha) så hadde de hatt

11-4 =7 min forsprang på Delta. Rent teoretisk.

 

At deltabåten skulle få motortrøbbel kunne ingen vite.

Lenke til kommentar

Det hadde helt klart fungert i prinsippet, men det er alt for mange andre faktorer som taler imot: Først og fremst vil jeg tro at få eller ingen har noe som helst bakgrunn for å kunne iverksette en slik operasjon. Panikken var nok over de fleste og en overveid aksjon som dette var nok umulig å få organisert. Dette ville uansett også vært en aksjon som ville føre til noens sikre død, men med formål å sikre flertallet. Å få folk til å storme inn i den sikre død kan man ikke forvente som realistisk fra en gjeng med barn/ungdom. I tillegg var det et totalt kaos og forvirring og når morderen i tillegg går kledd som politimann bidrar selvsagt dette ytterligere til kaos.

 

Nettopp, det å kritisere disse ungdommene for å ikke overmanne denne sosiopaten er helt malplassert. Den typen theorycrafting forutsetter helt rasjonelle individer tilnærmet uten frykt som kan gjennomføre en handling med disiplinen til elitesoldater. Det er absurd.

 

Rasjonelle individer som kjente resultatet av hendelsen, selv et rasjonelt individ vil på stedet antakelig ikke kunne vurdere at konsekvensene skulle bli så store. Det er svært ofte det mest rasjonelle å rømme. Som du sier, det er helt absurd å forvente noe slik.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Rasjonelle individer som kjente resultatet av hendelsen, selv et rasjonelt individ vil på stedet antakelig ikke kunne vurdere at konsekvensene skulle bli så store. Det er svært ofte det mest rasjonelle å rømme. Som du sier, det er helt absurd å forvente noe slik.

 

AtW

 

Ja, med rasjonellt i denne definisjonen så tenker jeg rasjonellt som i at man er inneforstått med at de kollektivt må stoppe denne mannen for å hindre at han dreper flere.

 

Det mest rasjonelle var å rømme, helt klart. Som de fleste beskriver, de har ikke kontroll, de bare løper, kroppen vil vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...