Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Du er lei av å høre det vi må prøve å gjøre? Er det ikke nettopp den abb ønsker, at vi skal sette av all vår tid og oppmerksomhet mot han? Om vi fortsetter som normalt har vi kommet oss et steg videre. Det er fint mulig å avholde slike ting på en respektfull måte ovenfor de etterlatte og pårørende.

 

Enig. Dog er landskytterstevnet/Norgescup i skyting litt spesielle arrangement i denne sammenheng. Det kan således være andre grunner for å avlyse disse. Og landskytterstevnet begynner eventuelt ikke før på lørdag.

 

Jeg har selv vært nært to av de største ulykkene i Norge siden 1985 (mistet kolleger/venner). Ingen av disse kan sammenlignes i omfang, men jeg husker at det faktisk var svært viktig at livet gikk videre relativt raskt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du/dere som påstår at dere hadde gått til angrep på A.B.B.

 

Tull og tøys.

Nåja, det er ikke uhørt.

 

United Airlines Flight 93 11. september 2001 er et berømt eksempel, der vanlige folk på et passasjerfly angrep og overmannet flere terrorister. Terrorist-piloten krasjet riktignok så flyet, men før han kom til sitt egentlige mål.

 

Bat mitzva angrepet i Israel er et annet eksempel, der en enslig terrorist med automatvåpen åpnet ild på en fest og drepte 6 og såret 33 før han ble stormet og lagt i bakken av gjestene.

 

Jeg sier ikke dette for å snakke stygt om ungdommene på Utøya - de fleste av oss ville selvsagt handlet på samme måte som dem, og eksemplene over er unntak. Men hvis en stor gruppe hadde samarbeidet om å stoppe Breivik ville det sannsynligvis ført til færre døde, så jeg mener det er viktig at folk vet at det ikke er umulig å overmanne en væpnet terrorist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg mener at vi ikke burde avlyse at av slike stevner på noen måte, vi kan ikke avlyse alt som folk kan oppfatte å ha noe med det som har skjedd.. Vi må la livet gå videre og fortsette som ellers, det mener nå jeg..

Er så jævla lei av å høre "livet går videre".

JA!, selvfølgelig skal gå livet gå videre, men trenger det å gjøre det nå, som familier forsatt sitter og venter på svar og den tiltalte ikke er fengslet engang.

 

Hjelper det familene å avlyse alle mulig stemner?

 

AtW

Nei, hjelper det familien at alle stemner holdes?

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

Lenke til kommentar

Så du/dere som påstår at dere hadde gått til angrep på A.B.B.

 

Tull og tøys.

Nåja, det er ikke uhørt.

 

United Airlines Flight 93 11. september 2001 er et berømt eksempel, der vanlige folk på et passasjerfly angrep og overmannet flere terrorister. Terrorist-piloten krasjet riktignok så flyet, men før han kom til sitt egentlige mål.

 

Bat mitzva angrepet i Israel er et annet eksempel, der en enslig terrorist med automatvåpen åpnet ild på en fest og drepte 6 og såret 33 før han ble stormet og lagt i bakken av gjestene.

 

Jeg sier ikke dette for å snakke stygt om ungdommene på Utøya - de fleste av oss ville selvsagt handlet på samme måte som dem, og eksemplene over er unntak. Men hvis en stor gruppe hadde samarbeidet om å stoppe Breivik ville det sannsynligvis ført til færre døde, så jeg mener det er viktig at folk vet at det ikke er umulig å overmanne en væpnet terrorist.

 

En liten forskjell.. dette var snakk om barn og ungdom.. en forsamling med 6-700 voksne mennesker ville nok ha agert annerledes og han ville mest sannsynlig møtt mye mer motstand.

 

Lurer på om dette var noe Breivik hadde kalkulert inn...

 

Min teori.

Lenke til kommentar

Jo raskere man går tilbake til hverdagen jo bedre for oss og jo verre for Breivik. Breivik ønsker oppmerksomhet, han ønsker å se handlingene sine få store og langvarige ringvirkninger og å få landet til å stå stille vil være en enorm egotripp for ham. Det verste for ham ville være om folk bare heiste på skuldrene, sendte ham i forvaring og fortsatte med sitt. Jo mer folk gnager på denne hendelsen jo mer smører man egoet til fyren.

 

Jeg håper at alle rundt ham er profesjonelle og oppegående nok til å forstå at det ikke er noe å tjene på å drepe ham. Det er klart at man blir sur og vil slå ham ihjel, men man ville nok raskt angret på det.

 

Hvis man leser noe av det Breivik har skrevet, går det frem at dødsstraff er nettopp noe av det han ønsker innført. Han skriver at det å bli tatt for tre kriminelle forhold skal føre til dødsstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du/dere som påstår at dere hadde gått til angrep på A.B.B.

 

Tull og tøys.

Nåja, det er ikke uhørt.

 

United Airlines Flight 93 11. september 2001 er et berømt eksempel, der vanlige folk på et passasjerfly angrep og overmannet flere terrorister. Terrorist-piloten krasjet riktignok så flyet, men før han kom til sitt egentlige mål.

 

Bat mitzva angrepet i Israel er et annet eksempel, der en enslig terrorist med automatvåpen åpnet ild på en fest og drepte 6 og såret 33 før han ble stormet og lagt i bakken av gjestene.

 

Jeg sier ikke dette for å snakke stygt om ungdommene på Utøya - de fleste av oss ville selvsagt handlet på samme måte som dem, og eksemplene over er unntak. Men hvis en stor gruppe hadde samarbeidet om å stoppe Breivik ville det sannsynligvis ført til færre døde, så jeg mener det er viktig at folk vet at det ikke er umulig å overmanne en væpnet terrorist.

 

En liten forskjell.. dette var snakk om barn og ungdom.. en forsamling med 6-700 voksne mennesker ville nok ha agert annerledes og han ville mest sannsynlig møtt mye mer motstand.

 

Lurer på om dette var noe Breivik hadde kalkulert inn...

 

Min teori.

Han var i hvert fall klar over at risikoen var der. Han nevnte blant annet i manifestet at du kunne feste barberblad på armene osv.

Lenke til kommentar

 

 

En liten forskjell.. dette var snakk om barn og ungdom.. en forsamling med 6-700 voksne mennesker ville nok ha agert annerledes og han ville mest sannsynlig møtt mye mer motstand.

 

Lurer på om dette var noe Breivik hadde kalkulert inn...

 

Min teori.

 

Det hadde han nok, står vel i manifestet at det var lurt å gå etter enkle mål...

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi ikke burde avlyse at av slike stevner på noen måte, vi kan ikke avlyse alt som folk kan oppfatte å ha noe med det som har skjedd.. Vi må la livet gå videre og fortsette som ellers, det mener nå jeg..

Er så jævla lei av å høre "livet går videre".

JA!, selvfølgelig skal gå livet gå videre, men trenger det å gjøre det nå, som familier forsatt sitter og venter på svar og den tiltalte ikke er fengslet engang.

 

Hjelper det familene å avlyse alle mulig stemner?

 

AtW

Nei, hjelper det familien at alle stemner holdes?

 

Folk brukte allerede på lørdag "livet går videre" som en unnskyldning for å ta en fuktig bytur.

Det mener jeg blir respektløst ovenfor de drepte, de sårede og de pårørende.

 

Enkelt og greit, det er en tid for festligheter og en tid for sorg.

 

Kanskje ikke, men det hjelper nok resten av samfunnet. Så om det hverken hjelper de pårørende å avlyse eller å ikke avlyse, hvorfor skal man da avlyse?

 

Sånn på generelt grunnlag, så synes jeg man skal være forsiktig med å stemple ting som "respektløst" om det ikke er ment repsektløst, om de som har arrangementet har vurdert saken og mener det beste er å utføre det, også hendelsen tatt i betraktning, og det i deres tanker ligger repsekt bak deres valg, så synes jeg man skal være forsiktig med å kalle det repsektløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nåja, det er ikke uhørt.

 

United Airlines Flight 93 11. september 2001 er et berømt eksempel, der vanlige folk på et passasjerfly angrep og overmannet flere terrorister. Terrorist-piloten krasjet riktignok så flyet, men før han kom til sitt egentlige mål.

 

Bat mitzva angrepet i Israel er et annet eksempel, der en enslig terrorist med automatvåpen åpnet ild på en fest og drepte 6 og såret 33 før han ble stormet og lagt i bakken av gjestene.

 

Jeg sier ikke dette for å snakke stygt om ungdommene på Utøya - de fleste av oss ville selvsagt handlet på samme måte som dem, og eksemplene over er unntak. Men hvis en stor gruppe hadde samarbeidet om å stoppe Breivik ville det sannsynligvis ført til færre døde, så jeg mener det er viktig at folk vet at det ikke er umulig å overmanne en væpnet terrorist.

 

Her har vi altså flere voksne mennesker i trange områder innendørs, der de har en reell sjanse til å komme nærme gjerningsmannen. På Utøya virker det som han for den meste tiden holdt solid avstand og var bevæpnet til tennene, klar for både å skyte på nært hold og på avstand. Og i tillegg er det snakk om en majoritet av unge skremte mennesker som ikke har noen forutsetning for å kunne gjøre noe slikt.

 

Ja, det er en minimal sjanse for at "storme"-scenarioet kunne fungert, men i all sannsynlighet ville de blitt slaktet før de nådde fram. Situasjonene er ikke sammenlignbare.

 

Eg ville sagt det er garantert at å storme personen ville fungert, spørsmålet er bare om det ville vere mindre eller flere skadde/døde.

En må regne med at ABB ikke kunne ha hatt muligheten for å skifte magasin i begge av våpnene. Si at ett magasin i en M4 har 30 skudd, under ett "storm angrep" så ville han bommet med noen, truffet en person flere ganger med noen og cirka 30 personer og eller mindre fra flere rettninger ville overmannet han.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jo raskere man går tilbake til hverdagen jo bedre for oss og jo verre for Breivik. Breivik ønsker oppmerksomhet, han ønsker å se handlingene sine få store og langvarige ringvirkninger og å få landet til å stå stille vil være en enorm egotripp for ham. Det verste for ham ville være om folk bare heiste på skuldrene, sendte ham i forvaring og fortsatte med sitt. Jo mer folk gnager på denne hendelsen jo mer smører man egoet til fyren.

 

Du har misforstått, jeg mener ikke at vi skal gi oppmerksomheten til ABB, men til de som er involvert.

 

Vi er et samlet folk, og for at alle (og ikke bare de som ikke er pårørende) skal kunne gå videre med livet sitt, vi ta hensyn til at de har opplevd noe av det verste som et menneske kan oppleve, slik at vi kan gå videre om dette sammen og ikke forlate dem alene i sorgen.

Lenke til kommentar

Eg ville sagt det er garantert at å storme personen ville fungert, spørsmålet er bare om det ville vere mindre eller flere skadde/døde.

En må regne med at ABB ikke kunne ha hatt muligheten for å skifte magasin i begge av våpnene. Si at ett magasin i en M4 har 30 skudd, under ett "storm angrep" så ville han bommet med noen, truffet en person flere ganger med noen og cirka 30 personer og eller mindre fra flere rettninger ville overmannet han.

 

Det er fin strategitenking med tall. "Bare ha flere mennesker enn kuler".

 

Spørsmålet er: Ville du vært førstemann ute? Ville du vært den som tok ei kule slik at mannen bak deg kunne taklet han og overmannet ham? Alle heltene på Utøya er døde.

 

Til alle sofaheltene her: Tenkte meg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde du stormet først mot han, og vært 99% sikker på å være en av de som ble skutt?

Og i tillegg vært veldig usikker på om de bak deg hadde følgt opp?

Lenke til kommentar

Hadde ikke politihelikopter under terror-angrepene

 

– Vi har et begrenset antall folk til å drifte helikopteret. Oslo politidistrikt tar dette mannskapet ut i fellesferien, istedenfor å ha en begrenset kapasitet over lang tid, hvis man skulle fordele denne ferien ut over lenger tid, sier Johan Fredriksen, som er politi-inspektør og leder for fellesoperativ seksjon i Oslo politidistrikt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...