Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så sykt.

 

Nå får A.B.B massiv beskyttelse da han skal inn til fengslingsmøte kl 13.

 

Skjønner at politiet ikke kan la folkemassene lynsje ham, men uansett. Nå skal HAN bli beskyttet av Politiet.

Så vidt jeg vet har alle rett på beskyttelse av politiet dersom situasjonen tilsier at vedkommende trenger beskyttelse. Uansett hvor forferdelig det han har gjort er, er det ikke slik at han er lovløs av den grunn. Selv om mange ønsker han burde vært det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fengslingsmøtet vil også mest sansynlig bli lukket p.g.a hans sikkerhet.

 

Det er så sykt.

 

Nå får A.B.B massiv beskyttelse da han skal inn til fengslingsmøte kl 13.

 

Skjønner at politiet ikke kan la folkemassene lynsje ham, men uansett. Nå skal HAN bli beskyttet av Politiet.

Så vidt jeg vet har alle rett på beskyttelse av politiet dersom situasjonen tilsier at vedkommende trenger beskyttelse. Uansett hvor forferdelig det han har gjort er, er det ikke slik at han er lovløs av den grunn. Selv om mange ønsker han burde vært det.

Jeg skjønner det, men uansett så blir det helt feil i mitt hodet. Men ja, jeg skjønner det. Trur du kan tenke det samme selv.
Lenke til kommentar

Nå får A.B.B massiv beskyttelse da han skal inn til fengslingsmøte kl 13.

 

Skjønner at politiet ikke kan la folkemassene lynsje ham, men uansett. Nå skal HAN bli beskyttet av Politiet.

At han får beskyttelse er jo bra, vi kan ikke la noen ta livet hans, han skal sitte fengslet resten av sitt liv og få lov til å tenke på det han har gjort..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke forundre meg om ihvertfall en fra politiet sjøl hadde klikka på han.

Nå vet jeg ikke hvordan det har gått for seg under avhørene, men uansett hvor proff jeg hadde prøvd å være som politimann, tror jeg ikke at jeg hadde klart å ikke la sinnet ta overhånd.

Lenke til kommentar

pågripelsen iseg sjøl var jo ikke noe vanskelig for politiets spesialstyrker.

Hva om den hadde vært det? Det kunne fort vist seg å være 4-5 gjerningsmenn med flerfoldige armerte eksplosiver rundt på øya.

 

FSK er Norges best trente soldater og følgelig de som er best kvalifiserte til å hanskes med terroroppdrag. Hvorfor ikke benytte seg av de ressursene man faktisk har tilgjengelig?

 

Beredskapstroppen ligger nok på bortimot samme nivå. Og realiteten er at Beredskapstroppen har vært i vel så mange skarpe situasjoner som FSK opp gjennom tidene. Svært mange i beredskapstroppen har også gjort tjeneste i utlandet. Beredskapstroppen trener også sammen FSK. Men det er en primær forskjell i opplæring/trening. Beredskapstroppen er politifaglig trent, og trent på at objektet(ene) skal tas i live/arresteres. FSK er trent på å eliminere objektet (fienden).

 

Det er også et viktig prinsipp i en rettsstat at politi skal være førsteinnsats i slike situasjoner. Forsvaret skal kun brukes når situasjoner er så eskalert at det er over politiets kapasitet, eller på oppgaver hvor politiet ikke har kompetanse, samt til vakthold av "klarerte" områder.

 

Ellers er etterpåklokskap den enkleste form for klokskap. Beslutninger tas på bakgrunn av informasjon/kunnskap der og da. Om beredskapstroppens ledelse under første fase av utrykning hadde hatt indikasjoner om at omfanget var for stort for beredskapstroppen (den er på ca 70 mann), så hadde nok FSK blitt hentet inn. Men jeg tror nok at de meldingen som kom inn tydet på et 1 til noen få gjerningsmenn - selv om situasjonen var relativt uklar.

 

I tillegg snakker vi jo om en håpløs responstid i dette tilfellet. 40 + 40 minutter. Selv om helikopter var på vei til Oslo, så ville de vært der lenge etter beredskapstroppen.

 

Ellers så vil media hele tiden lete fram slike forhold, noe som er helt forståelig. Men det betyr ikke at det er korrekt eller slik det skulle være.

 

@Ajaco: I Oslo var det en situasjon hvor FSK hadde minimal hensikt. Det var andre kapasiteter som trengtes.

 

Ellers er det en grunn til at vi både har en militær og sivil beredskapstropp (antiterror).

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forventer nesten at Landsskytterstevnet 2011 blir avlyst... En nasjonal skytefest hendelsene tatt i betraktning? :/

 

Fakset fra Det Frivillige Skyttervesen;

Ekstraordinært styremøte mandag

 

Norges Skytterstyre holder mandag 25. juli et ekstraordinært styremøte klokken 12.30.

Dette for å avklare spørsmålet om avholdelse av de kommende Norgescupstevner og Landsskytterstevnet, med bakgrunn de tragiske hendelsene i Oslo og på Utøya.

 

Skytterstyret planlegger imidlertid at de nevnte stevner skal bli avholdt.

 

Mandag morgen skal Forsvarsdepartementet avholde et møte hvor denne saken er på dagsorden. DFS avventer signaler fra Forsvarsdepartementet, før endelig beslutning blir tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg mener at vi ikke burde avlyse at av slike stevner på noen måte, vi kan ikke avlyse alt som folk kan oppfatte å ha noe med det som har skjedd.. Vi må la livet gå videre og fortsette som ellers, det mener nå jeg..

Er så jævla lei av å høre "livet går videre".

JA!, selvfølgelig skal gå livet gå videre, men trenger det å gjøre det nå, som familier forsatt sitter og venter på svar og den tiltalte ikke er fengslet engang.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi ikke burde avlyse at av slike stevner på noen måte, vi kan ikke avlyse alt som folk kan oppfatte å ha noe med det som har skjedd.. Vi må la livet gå videre og fortsette som ellers, det mener nå jeg..

Er så jævla lei av å høre "livet går videre".

JA!, selvfølgelig skal gå livet gå videre, men trenger det å gjøre det nå, som familier forsatt sitter og venter på svar og den tiltalte ikke er fengslet engang.

 

Hjelper det familene å avlyse alle mulig stemner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du er lei av å høre det vi må prøve å gjøre? Er det ikke nettopp den abb ønsker, at vi skal sette av all vår tid og oppmerksomhet mot han? Om vi fortsetter som normalt har vi kommet oss et steg videre. Det er fint mulig å avholde slike ting på en respektfull måte ovenfor de etterlatte og pårørende.

Lenke til kommentar

De kan godt lage Dokumentar, men ikke film, det blir for dumt!

Enig. Nokas, Titanic osv. blir noe helt annet enn massemord på uskyldige mennesker. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å se den filmen! I hvert fall ikke fra drapsmannens perspektiv.

 

Edit:

 

Leser denne artikkelen nå, og der står det følgende:

 

"Bomben har etterlatt seg et krater som går to etasjer ned i jorden. Hele første etasje er borte. Skadene er så enorme at Statsbygg nå vurderer om hele bygningen må rives, skriver VG i dag."

 

Finnes det noen bilder av dette krateret?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Jeg mener at vi ikke burde avlyse at av slike stevner på noen måte, vi kan ikke avlyse alt som folk kan oppfatte å ha noe med det som har skjedd.. Vi må la livet gå videre og fortsette som ellers, det mener nå jeg..

Er så jævla lei av å høre "livet går videre".

JA!, selvfølgelig skal gå livet gå videre, men trenger det å gjøre det nå, som familier forsatt sitter og venter på svar og den tiltalte ikke er fengslet engang.

 

Hjelper det familene å avlyse alle mulig stemner?

 

AtW

 

Kanskje ikke men jeg tror nok ikke det er så morro for fotball lagene å spille kamp om å vinne en eliteserie når alle går i tanker rundt dette, eller la masse ungdommer spille norway cup. tror ikke det blir særlig brae kamper og motiverende folk på banen (tok disse eksemplene fordi det står i avisa at elite serien er avbrutt i denne helga og de tenker på å avbryte norway cup.. gladmat festivalen stengte umiddelbart når dette skjedde) og jeg forstår dem utrolig godt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...