Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, fant ut at det manifestet jeg hadde er på 1518 sider og mangler innholdsfortegnelse, mens det som jeg nettopp lastet ned fra Wikipedia er på 1516 sider og har en åtte sider lang innholdsfortegnelse. Antar vel kanskje at sistnevnte er "den riktige versjonen", men hvordan/hvorfor har det blitt to versjoner? Og om min matte er korrekt så er det også ti sider i den førstnevnte versjonen som ikke er med i sistnevnte.

Lenke til kommentar

For Nokasranet tok det 6,5 år. Men der var det kun en som døde. Tenker at det blir film, men kanskje utenlandsk? Føler dette er for ekstremt til å lage film av.

Tja... Polytechnique ble da en rørende og sterk film uten at jeg føler det ble respektløst.

Gjøres det riktig kan en film bli ofrenes talerør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For Nokasranet tok det 6,5 år. Men der var det kun en som døde. Tenker at det blir film, men kanskje utenlandsk? Føler dette er for ekstremt til å lage film av.

Tja... Polytechnique ble da en rørende og sterk film uten at jeg føler det ble respektløst.

Gjøres det riktig kan en film bli ofrenes talerør.

Enig, en dokumentarfilm ala noe slik som Nokas, kan bidra til å forstå situasjonen, hendelsen, årsaken bak hendelsen osv.

Men igjen, så er det altfor tidlig å diskutere dette nå (Polytechnique kom ut 20 år etter hendelsen).

Lenke til kommentar

Det er nok ingen tvil om at noen vil prøve å sko seg på en slik katastrofe, det er alltid noen der ute som prøver å tjene penger på andres sorg.. Vi får se hva som skjer, mannen fortjener ikke den oppmerksomheten, det er sikkert :)

 

Det er uten tvil sannsynlig. Men det kan også hende at det lages film av idealister for at vi ikke skal glemme hva ekstremisme kan resultere i.

Lenke til kommentar

Her er en skildring fra en av personene som var på Utøya:

 

Jeg har sett mye på film. Gisselsituasjoner,skuddrama og bankran. Jeg har lenge lurt på hvordan jeg kom til å reagere i en krisesituasjon. I går fikk jeg svaret. For en uke siden hadde jeg kanskje trodd jeg ville reagert med sinne. At jeg ville ha gått på gjerningsmennene. At jeg hadde stormet ut, med risiko for mitt eget liv, for å komme de skadede til unnsettning når de trengte det som mest. Den bittre og beinharde sannheten er at jeg, som alle andre, ikke turte annet enn å ligge musestille på gulvet, i tre og en halv time, til politiet fant oss.

 

Så du/dere som påstår at dere hadde gått til angrep på A.B.B.

 

Tull og tøys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Titanic sank i 1912, og innen 1920 var det laget fire filmer om hendelsen. Det er helt naturlig å ville gjenskape viktige hendelser, slik at man kan forstå hva som skjedde og få en oversikt. Man kan lese i aviser og se bilder, men det er noe med et narrativ i film- eller bokformat som gir en oversikt men ellers aldri kunne hatt. Det skjedde med WTC, det skjedde med Titanic, det skjedde med Nokas.

 

Når det er sagt så var dette et massemord. Hvordan vil det se ut på film? Jeg applauderer regissøren som klarer å lage film ut av denne grusomme hendelsen, fordi jeg kan ikke se for meg at den blir noe mer enn en "Passion of the Christ"-type film - helt meningsløst, og kun for nysgjerrige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
– Kunne personell fra FSK på Rena blitt løftet med helikopter og aksjonert raskere enn det delta-styrken gjorde pr. bil?

 

– Svaret på det er nei. Ikke uten en henvendelse om å trappe opp beredskapen på forhånd, sier oberst Petter Lindqvist ved FOH.

 

–Det kom aldri en slik anmodning fra politiet?

 

– Nei.

 

Da er det jo rimelig og anta at dersom politiet hadde bedt om dette, hadde de vært på plass raskere?

Lenke til kommentar

pågripelsen iseg sjøl var jo ikke noe vanskelig for politiets spesialstyrker.

Hva om den hadde vært det? Det kunne fort vist seg å være 4-5 gjerningsmenn med flerfoldige armerte eksplosiver rundt på øya.

 

FSK er Norges best trente soldater og følgelig de som er best kvalifiserte til å hanskes med terroroppdrag. Hvorfor ikke benytte seg av de ressursene man faktisk har tilgjengelig?

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

pågripelsen iseg sjøl var jo ikke noe vanskelig for politiets spesialstyrker.

Hva om den hadde vært det? Det kunne fort vist seg å være 4-5 gjerningsmenn med flerfoldige armerte eksplosiver rundt på øya.

 

FSK er Norges best trente soldater og følgelig de som er best kvalifiserte til å hanskes med terroroppdrag. Hvorfor ikke benytte seg av de ressursene man faktisk har tilgjengelig?

Det handler ikke om å bruke de ressursene enn har, det handler om å bruke de korrekte ressursene.

Blir litt bensin på bålet prinsippet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er litt klipp og lim ute og går av bruddstykker av artiklene så jeg kan jo også kaste meg inn med den metodikken:

 

"Uten helikopter på Rena, sier Forsvaret at de ville trenge 40 minutter på å hente sine folk og 40 minutter på å komme ned til Utøya."

Lenke til kommentar

pågripelsen iseg sjøl var jo ikke noe vanskelig for politiets spesialstyrker.

Hva om den hadde vært det? Det kunne fort vist seg å være 4-5 gjerningsmenn med flerfoldige armerte eksplosiver rundt på øya.

 

FSK er Norges best trente soldater og følgelig de som er best kvalifiserte til å hanskes med terroroppdrag. Hvorfor ikke benytte seg av de ressursene man faktisk har tilgjengelig?

Helt enig. Troppen er laget for å håndtere terrorangrep, og hendelser som vi nå har vært gjennom. Hvorfor ikke bruke troppen? Er fint lite vits å ha et team topptrente soldater sittende i en Leir i Rena, når det er full krise i Oslo og på Utøya.

 

Edit: Ikke misforstå. Jeg mener politiet og helsevesenet skal ha all ros de kan få. De har gjort en helt fantastisk jobb. Bare synes det er litt underlig at de tar i bruk et team satt sammen for å håndtere situasjoner som dette.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...