Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forsto det hadde gjerningsmannen alt gått tom for ammo. Derfor overgav han seg uten kamp.

 

Det stemmer ikke. I følge politiet hadde han mye ammunisjon igjen. Det er tydlig at han ønsket å bli tatt i live.

Fra manifestet:

 

"It is no use giving up. Only positive action can save you. People can survive seemingly

impossible situations if they have the determination. Do what you can to avoid system

protectors (police forces) and complete your objectives. A Justiciar Knight never surrenders. If we are facing and impossible situation we relly on our armour and training

and fight to the death if necessary."

 

Tror rett og slett han feiget ut.

 

Jeg har lest et sted i mediene at han håpet på å bli skutt av politiet for å bli martyr.

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto det hadde gjerningsmannen alt gått tom for ammo. Derfor overgav han seg uten kamp.

 

Det stemmer ikke. I følge politiet hadde han mye ammunisjon igjen. Det er tydlig at han ønsket å bli tatt i live.

Fra manifestet:

 

"It is no use giving up. Only positive action can save you. People can survive seemingly

impossible situations if they have the determination. Do what you can to avoid system

protectors (police forces) and complete your objectives. A Justiciar Knight never surrenders. If we are facing and impossible situation we relly on our armour and training

and fight to the death if necessary."

 

Tror rett og slett han feiget ut.

 

Nja, ut ifra manifestet så virker det vell heller som at han alltid planla å bli pågrepet, og spre budskapet videre under fengslingsmøte? Etter hva jeg har forstått så ønsker han jo selv dødstraff.

Lenke til kommentar

 

Igjen, vil gjerne ha kilde på denne.

 

Slik jeg forsto det hadde gjerningsmannen alt gått tom for ammo. Derfor overgav han seg uten kamp.

 

Og det skal vi være heldige over. Ingen visste at han ville overgi seg slik. In fact, statistikken tilsier at våpendesperadoer kjemper intil døden intreffer. Hadde han vært hakket skarpere i henhold til armering og drum clips kunne det blitt en skikkelig vekker for dette "Delta" teamet.

 

Jaja. Si hva dere vil. 2 minutter og gjerningsmann la seg flat. GJ politiet. :thumbdown:

 

Politiet har sagt han hadde masse ammo igjen, og for det andre skriver selv AAB i manifestet at han aktet å bli tatt i live.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes utøya er en fiasko. Alt tok for lang tid. Media var der med helikopter i god tid. Utifra bildene var det veldig klart at det var en gjerningsmann utkledd som politi.

 

At denne gjerningsmannen fikk rukket og godtgjøre seg med over 80 menneskeliv før disse dvaske Delta folka kom på stedet er uforklarlig.

 

Jeg vil gjerne ha kilde på denne 2 minutters pågripelsen du snakker om flimzes.

 

Det var snakk om at gjerningsmannen overgav seg umiddelbart. Jeg lurer da hvor på øya han var, fordi han kan ikke ha vært langt oppe fra kaia dersom de kun brukte to minutter. Hvorfor?

 

Utifra tv bildene bevegde de seg sånn 1 meter i sekundet... i en slags samlet ball, typ som du ser i filmen "300". Alle vet at spredning og storming er veien å gå.

 

Dessuten, nå vet jeg ikke hvilket kaliber gjerningsmannen brukte, men det så ut til at Delta teamet hadde SMG våpen. Hvorfor bruker de ikke helautomatiske gevær?

 

Heldigvis så hadde ikke gjerningsmannen armering under uniformen, men hvis han hadde hatt en slik "bombedrakt" som disse karene brukte: http://en.wikipedia.org/wiki/North_Hollywood_shootout

 

så hadde mp5 kulene prellet av vedkommende.

 

Dårlig beredskap. Dårlig utrykning IMO.

 

Det er politiet som har forklart at det tok 2 minutter før innsats styrker var på land til han var arrestert.

 

Delta ser ikke ut til å ha brukt MP5. MP5 er et våpen som blir brukt til terror aksjoner i urbane strøk. Hvis jeg ikke husker feil så ble MP5 utviklet/kjøpt pga USA sin innsatsstyrke trengte et våpen som ikke kunne skyte gjennom vegger slik at uskyldige ble skutt når SWAT etc. ble innkalt til å "ta ut" terrorister uten å blir saksøkt får å drepe uskyldige.

 

Delta brukte "assult" våpen på øyen. At det tar tid er forståelig. Media trenger ikke å ta noen risikovurderinger for å filme. Det må delta gjøre. Delta redder ingen hvis alle er døde.

 

 

Jeg er helt sikker på at jeg så mp5er. Hvilke våpen mener du dem bar?

http://no.wikipedia.org/wiki/Diemaco_C8

Som er et av våpnene beredskapsstyrken bruker (http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen)

 

Om du ikke klarer å se forskjell på en mp5 og en rifle så tror jeg ihvertfall ikke du skal påstå at du vet mer om våpen enn beredskapstroppen

Lenke til kommentar

I følge wiki skal Delta bruke følgende våpen:

Heckler & Koch MP5 maskinpistol

Glock 17 pistol

SIG SAUER SSG 3000 Skarpskyttergevær

SIG P226 pistol /

Benelli M3T Super 90 halvauto/pumpehagle

Diemaco C8 rifle

 

Og da er det vel størst sannsynlighet for at de brukte en C7 evt. C8 som vil være hakket mer anvendelig for deres bruk

 

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen

Lenke til kommentar

Igjen, vil gjerne ha kilde på denne.

 

Here you go:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080711

 

Massedrapsmannen Anders Behring Breivik (32) hadde to våpen og mye ammunisjon igjen da politiets beredskapstropp pågrep ham på Utøya.

 

Jaja. Si hva dere vil. 2 minutter og gjerningsmann la seg flat. GJ politiet. :thumbdown:

 

2 minutter og gjerningsmannen ble pågrepet av politiets beredskapstropp, selv om han hadde nok av ammo igjen. Politiet :thumbup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slik jeg forsto det hadde gjerningsmannen alt gått tom for ammo. Derfor overgav han seg uten kamp.

 

Det stemmer ikke. I følge politiet hadde han mye ammunisjon igjen. Det er tydlig at han ønsket å bli tatt i live.

Fra manifestet:

 

"It is no use giving up. Only positive action can save you. People can survive seemingly

impossible situations if they have the determination. Do what you can to avoid system

protectors (police forces) and complete your objectives. A Justiciar Knight never surrenders. If we are facing and impossible situation we relly on our armour and training

and fight to the death if necessary."

 

Tror rett og slett han feiget ut.

 

Nja, ut ifra manifestet så virker det vell heller som at han alltid planla å bli pågrepet, og spre budskapet videre under fengslingsmøte? Etter hva jeg har forstått så ønsker han jo selv dødstraff.

På en måte er det jo selvfølgelig logisk at han ønsket å bli tatt for så å kunne spre budskapet sitt, men noe rimer ikke.

 

System protectors: politiet.

...never surrenders: han gjorde jo det.

Impossible situation: et godt eksempel er jo å bli mødt av politiets beredskapstropp.

... and fight to the death if necessary: han fightet jo ikke, bare ga seg, noe han tidligere skrev at man aldri gjør.

 

Ergo, han feiget ut. Husk, han lastet opp manifestet sitt tidligere så han visste at han fikk sprett budskapet uansett. Han var nok i utgangspunktet klar for å dø under aksjonen som følge av at han kjempet mot politiet. Da skulle han bli martyr. Når alt kom til alt så feiget han ut. Det er nå min vurdering. Leste også flere steder i manifestet at han var redd for edderkopper og insekter så en polititropp satte han nok ut i det han faktisk møtte de.

Lenke til kommentar
2 minutter og gjerningsmannen ble pågrepet av politiets beredskapstropp, selv om han hadde nok av ammo igjen. Politiet :thumbup:

 

 

16.57: Melding til skipper på fergen Thorbjørn om at en politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.

 

17.26: Nordre Buskerud politidistrikt registrerer den første meldingen om skyting på Utøya.

 

17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

 

17.38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt.

 

17.52: Første politipatrulje – fra Nordre Buskerud – ankommer området. Må vente på egnet båt.

 

18.03: Melding om at båt er på vei.

 

18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer fastlandssiden.

 

18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

:thumbdown:

 

 

Advarsel om bilde.

 

iyfons.jpg

 

Endret av Dee
Lenke til kommentar

Dersom det ble nødvendig å skyte ABB, og han ikke kunne nås med MP5, ville beredskapstroppen ha benyttet en skarpskytter, som naturligvis vil ha langt større presisjon og gjennomslagskraft, uten at jeg vet hvilke snikskyttervåpen beredskapstroppen benytter seg av.

Mener de disponerer litt forskjellig, men at de i all hovedsak benytter seg av NM149 til slikt. Edit: Stryk det siste, ser ut som det ikke stemmer. Ref. innlegg leneger opp. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Siden denne tråden beveger seg så raskt som den gjør vet jeg ikke om dette er postet før, men poster den nå.

 

Charlie Brooker: The news coverage of the Norway mass-killings was fact-free conjecture

 

Let's be absolutely clear, it wasn't experts speculating, it was guessers guessing – and they were terrible.

 

[...]

 

These "but" commenters then go on to discuss immigration, often with reference to a shaky Muslim-baiting story they've half-remembered from the press. So despite this being a story about an anti-Muslim extremist killing Norwegians who weren't Muslim, they've managed to find a way to keep the finger of blame pointing at the Muslims, thereby following a narrative lead they've been fed for years, from the overall depiction of terrorism as an almost exclusively Islamic pursuit, outlined by "security experts" quick to see al-Qaida tentacles everywhere, to the fabricated tabloid fairytales about "Muslim-only loos" or local councils "banning Christmas".

 

We're in a frightening place. Guesswork won't lead us to safety.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

...

Men det han ville stått overfor dersom han åpnet ild mot dem ville være x antall kamptrente personer med bra verneutstyr, inngående kunnskap i ikke bare hvordan man treffer en blink på seksti skritt, men også hvordan man beveger seg og arbeider som et lag for å angripe et bestemt mål.

...

Meget godt sammenfattet.

 

Hadde han åpnet ild mot dem kunne han kanskje i beste fall drept/skadet en eller to mot å selv være nærmest garantert død i løpet av meget kort tid.

 

Soldater/SWAT-lignende team som blir skutt på nøler selvfølgelig ikke med å skyte tilbake, og det vet han godt.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
2 minutter og gjerningsmannen ble pågrepet av politiets beredskapstropp, selv om han hadde nok av ammo igjen. Politiet :thumbup:

 

 

16.57: Melding til skipper på fergen Thorbjørn om at en politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.

 

17.26: Nordre Buskerud politidistrikt registrerer den første meldingen om skyting på Utøya.

 

17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

 

17.38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt.

 

17.52: Første politipatrulje – fra Nordre Buskerud – ankommer området. Må vente på egnet båt.

 

18.03: Melding om at båt er på vei.

 

18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer fastlandssiden.

 

18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

:thumbdown:

 

 

Advarsel om bilde.

 

iyfons.jpg

 

 

Slutt å manipuler situasjonen. At en såkalt "politi" går ombord båten til øyen er ikke starten på det helvete som kommer til å utspille seg på øya.

 

... dette er temmelig slemt, og det vet du selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutter og gjerningsmannen ble pågrepet av politiets beredskapstropp, selv om han hadde nok av ammo igjen. Politiet :thumbup:

 

 

16.57: Melding til skipper på fergen Thorbjørn om at en politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.

 

17.26: Nordre Buskerud politidistrikt registrerer den første meldingen om skyting på Utøya.

 

17.30: Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt mottar melding om skyting på Utøya.

 

17.38: Oslo politidistrikt mottar bistandsanmodning fra Nordre Buskerud politidistrikt.

 

17.52: Første politipatrulje – fra Nordre Buskerud – ankommer området. Må vente på egnet båt.

 

18.03: Melding om at båt er på vei.

 

18.09: Beredskapstroppen fra Oslo ankommer fastlandssiden.

 

18.25: Beredskapstroppen går i land på Utøya.

 

:thumbdown:

 

 

Advarsel om bilde.

 

iyfons.jpg

 

 

Og poenget ditt? Du glemte forresten siste linjen: 18.27 - Beredskapstroppen pågriper mistenkte, altså etter 2 minutter etter de gikk i land? Eller mener du kanskje det er å forvente at politiet skulle pågrepet ham 2 minutter(!) etter de fikk den første telefonsamtalen? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...